Anon25 Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 (endret) Hei folkens Jeg har diagnosen K-PTSD, og vært diagonisert dette i 6 år. Bakgrunn er barndom i vold og rus. Går og har gått på medikametet jeg var svært skeptisk til nå i 3 år meg god virkning. Da ingenting så ut til å funke. terapi på siden til nå har det vært lite virkning alene Går på Valium, verken økt eller minsket. Men merker godt forskjellene, da min ptsd hjerne går 120 km/ t og da blir sakket til fartsgrensen. I det siste har jeg følt eksta på det med flere selvalgte pauser. Eks: Med medesiner, jeg har et normalt følelses register.. kansje litt under normalt. jeg kan sortere tankene mine raskt, lage lister i hodet, møte mennesker, ta motgang på strak arm. Uten: hodet flyter, jeg får gjort arbeid men er vanskelig og sotere de raske tankene i hodet eks jeg kan trigge, og strever med og er dager den sosiale angst biten gjør at jeg strever å si 'ha en fin dag' i kassen. Får energi utløp 9 på kvelden til 03. får ikke sove, er rask når jeg snakker og kan få kontere lunte da jeg merker og anayserer alt som skjer i 120 km i timen uten å være vandt til det lengre. prøver meditasjon, jogge, prøvd kampsport , skyting på blink. uten hell. det kan begynne å flyte hjemme selv om jeg føler at alt jeg gjør er å gå rundt å vaske og rydde. jeg kan bli redd, sinna, glad i ekstreme doser da det ikke er noe lokk lengre. jeg er tilbake til å ikke kontrollere det som da jeg var tidlig tenåring med andre ord.... er utrolig frustrerende. Alle følelsene går i hundre på en gang. Så føler som jeg har to motpoler av forskjellige følelsesregister. Er det flere som har PTSD her? Kan dere dele litt erfaringer, terapi, er det noen av dere som går på dette medikamentet? - jeg vet denne medesinen er siste utvei. Endret 10. juli 2018 av Anon25
MammaMums Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 Hei du😊 Jeg skjønte ikke helt hvilken medisin du egt snakker om? Så litt vanskelig å gi respons 😌
Anon25 Skrevet 10. juli 2018 Forfatter #3 Skrevet 10. juli 2018 Akkurat nå, MammaMums skrev: Hei du😊 Jeg skjønte ikke helt hvilken medisin du egt snakker om? Så litt vanskelig å gi respons 😌 Går på Valium 1
Inwe Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 Min samboer har PTSD. Han kan bli veldig sint for bittesmå ting grunnet det, han kan også har problemer sosialt i perioder til tross for at han egentlig er veldig utadvent, sliter også med depresjoner og noe angst. Han har blitt en helt annen person etter vi skiftet til et vegansk kosthold. Før kunne vi ikke snakke om ting som var negativt, det var vanskelig for han å ta til seg kritikk, han kunne også bli sint om jeg gjorde en ærlig feil. Han var fult klar over disse tingene selv og vi hadde selvsagt gode perioder også. Nå kan jeg gi han kritikk uten å måtte tenke på hvordan jeg legger det frem, jeg kan gjøre feil og han hjelper meg å ordne opp, vi kan til og med ha en diskusjon uten at det blir sure miner. Det er helt fantastisk. Han har forresten ikke gått på medisiner så lenge jeg har kjent han da han ikke likte de, så dette er helt uten noen form for medisin i bildet.
MammaMums Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 Ok- var nok bare meg som ikke fikk lest godt nok🙈 Det jeg kan si om k-ptsd behandlingen er at den nye som er begynt å sirkulere blant flere behandlere- intensiv behandling- gir god effekt, og det gir igjen noen lengre gode perioder uten behovsmedisin. Den går ut på å stoppe i symptomene, kjenne etter og deretter «få seg selv til å forstå at: dette (følelsen) gjelder EGENTLIG ikke nå, men er en ganmel respon som ikke kunne komme dengangen!» Det er tungt, vanskelig - men gir en utrolig beroligende effekt når man har fått den til et par ganger!!! Og det man øver på å tenke- blir man god til! Øver man på å tenke- hjelp, nå kommer det igjen- jeg må «løpe bort» (i hjernen) - ja da opprettholder man den tankegangen og opplevelsen. Klarer man å «ta den i mot» og si til seg selv at DETTE GJELDER IKKE NÅ- men er bare en gammel innøvd følelse og følelseshandling, så er det merkbart stress-reduserende. Behandling og kunnskap om hvordan ptsd-hjernen virker - er den aller beste måten å leve med denne tilstanden Husker ikke det offisielle navnet- kan ev sjekke det ut og poste det her senere hvis ønskelig. Den er helt banebrytende på feltet.
Anon25 Skrevet 10. juli 2018 Forfatter #6 Skrevet 10. juli 2018 1 minutt siden, Inwe skrev: Min samboer har PTSD. Han kan bli veldig sint for bittesmå ting grunnet det, han kan også har problemer sosialt i perioder til tross for at han egentlig er veldig utadvent, sliter også med depresjoner og noe angst. Han har blitt en helt annen person etter vi skiftet til et vegansk kosthold. Før kunne vi ikke snakke om ting som var negativt, det var vanskelig for han å ta til seg kritikk, han kunne også bli sint om jeg gjorde en ærlig feil. Han var fult klar over disse tingene selv og vi hadde selvsagt gode perioder også. Nå kan jeg gi han kritikk uten å måtte tenke på hvordan jeg legger det frem, jeg kan gjøre feil og han hjelper meg å ordne opp, vi kan til og med ha en diskusjon uten at det blir sure miner. Det er helt fantastisk. Han har forresten ikke gått på medisiner så lenge jeg har kjent han da han ikke likte de, så dette er helt uten noen form for medisin i bildet. Ok, takk for svar. Kan medele at jeg er vegetarianer, prøver hardt og ta til at kroppen min er svært sensitiv for det meste. Men desverre med Kompleks PTSD så har det hatt en minimal virkning. Føler meg veldig ødelagt, selv om jeg prøver å ikke la dette definere hvem jeg er. men er som du sier følelsene er sykt intense å ha og vanskelig å ha kontroll på hele tiden uten utløp. hvis jeg ikke får sinne, glede , sorg i utløp så reagerer jeg med angst konstant. kjempeslitsomt...
Anon25 Skrevet 10. juli 2018 Forfatter #7 Skrevet 10. juli 2018 (endret) 25 minutter siden, MammaMums skrev: Ok- var nok bare meg som ikke fikk lest godt nok🙈 Det jeg kan si om k-ptsd behandlingen er at den nye som er begynt å sirkulere blant flere behandlere- intensiv behandling- gir god effekt, og det gir igjen noen lengre gode perioder uten behovsmedisin. Den går ut på å stoppe i symptomene, kjenne etter og deretter «få seg selv til å forstå at: dette (følelsen) gjelder EGENTLIG ikke nå, men er en ganmel respon som ikke kunne komme dengangen!» Det er tungt, vanskelig - men gir en utrolig beroligende effekt når man har fått den til et par ganger!!! Og det man øver på å tenke- blir man god til! Øver man på å tenke- hjelp, nå kommer det igjen- jeg må «løpe bort» (i hjernen) - ja da opprettholder man den tankegangen og opplevelsen. Klarer man å «ta den i mot» og si til seg selv at DETTE GJELDER IKKE NÅ- men er bare en gammel innøvd følelse og følelseshandling, så er det merkbart stress-reduserende. Behandling og kunnskap om hvordan ptsd-hjernen virker - er den aller beste måten å leve med denne tilstanden Husker ikke det offisielle navnet- kan ev sjekke det ut og poste det her senere hvis ønskelig. Den er helt banebrytende på feltet. Takk for råd. Øvd mye med psykologen på dette å erkjenne følelsene og snakker godt om alt jeg husker, for å se hva som kom, hvorfor følelsen kom og hva jeg kan gjøre til neste gang. for å få utløp... da har det seg slik jeg går i en konstant trigg uten medesiner, men skal øve og øve. noen ganger står jeg i det også er den lille prosenten jeg det jeg tenker ' å nei du', jeg stikker og gjemmer meg. eller så rister jeg i sinne mens jeg prøver å holde det inne til jeg kan ta det ut senere. Jeg er svært lite agressiv, strever veldig med å utrykke sinne da det bærte med straff i barndommen. Så da kommer det som regel intens angst. Kan ha sjeldne verbale utbrudd, har knust ting alene, men da har jeg ikke hatt utløp på måneder og det er somregel kun på en person mens jeg holder det en del tilbake. har lært det er lov å bli forbanna etter årevis med terapi og tilogmed sunt, så da det kommer ut på den som jeg stoler på i blandt. tenker jeg jaja, det er vel en del av meg det også. men det med at jeg ikke kjenner noe skam over det. Endret 10. juli 2018 av Anon25
Inwe Skrevet 10. juli 2018 #8 Skrevet 10. juli 2018 12 minutter siden, Anon25 skrev: Ok, takk for svar. Kan medele at jeg er vegetarianer, prøver hardt og ta til at kroppen min er svært sensitiv for det meste. Men desverre med Kompleks PTSD så har det hatt en minimal virkning. Føler meg veldig ødelagt, selv om jeg prøver å ikke la dette definere hvem jeg er. men er som du sier følelsene er sykt intense å ha og vanskelig å ha kontroll på hele tiden uten utløp. hvis jeg ikke får sinne, glede , sorg i utløp så reagerer jeg med angst konstant. kjempeslitsomt... Bruker du meieriprodukter? Det er nemlig så vidt jeg har lest verstingen. Men ja, selvsagt hjelper det ikke for alle. Håper du finner din "kur" også, min samboer sier selv han har det mye bedre nå.
Anon25 Skrevet 10. juli 2018 Forfatter #9 Skrevet 10. juli 2018 1 minutt siden, Inwe skrev: Bruker du meieriprodukter? Det er nemlig så vidt jeg har lest verstingen. Men ja, selvsagt hjelper det ikke for alle. Håper du finner din "kur" også, min samboer sier selv han har det mye bedre nå. ja det gjør jeg faktisk! og merker det ikke tas godt imot inni kroppen. kansje ta et steg til...
Inwe Skrevet 10. juli 2018 #10 Skrevet 10. juli 2018 Akkurat nå, Anon25 skrev: ja det gjør jeg faktisk! og merker det ikke tas godt imot inni kroppen. kansje ta et steg til... Det skader jo ikke å prøve Vi skiftet kosthold for en måned siden og har hatt gode resultater allerede. Forsøk en måned og se hva som skjer, fungerer det ikke kan du jo ta stilling til om du skal gå tilbake til kosten du har i dag
Anon25 Skrevet 10. juli 2018 Forfatter #11 Skrevet 10. juli 2018 4 minutter siden, Inwe skrev: Det skader jo ikke å prøve Vi skiftet kosthold for en måned siden og har hatt gode resultater allerede. Forsøk en måned og se hva som skjer, fungerer det ikke kan du jo ta stilling til om du skal gå tilbake til kosten du har i dag da prøver jeg på det 1
MammaMums Skrevet 10. juli 2018 #12 Skrevet 10. juli 2018 Ja, guri.. det høres ut som du har den klassiske ptsd hjernen, huff- føler med deg🧡 Det er pussig hvor ofte det er at sinne er den følelsen som er vanskeligst å håndtere, finne frem, jobbe med og ta tak i for denne hjernen !! Det kan virke som at den gangen alt skjedde- så «frøys» hjernen fast i frykt- og det sinne man under andre omstendigheter ville ha fyrt løs med- sto fast! Og ble sittende gjemt inni kroppen en plass... Vanskelig, fryktelig vanskelig denne diagnosen😞 Og så totalt urettferdig at offeret sitter med problemet i fanget sitt!! Fanget i et liv som er vanskelig å finne veien sin i... Lykke til videre. Dette krever 😔😔😔
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #13 Skrevet 10. juli 2018 Anbefaler stabiliseringskurs/gruppe hvis du ikke har tatt det. Anonymkode: 91e13...c06
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #14 Skrevet 10. juli 2018 Jeg har ingen råd å komme med, men jeg må bare si at det er "godt" og høre at å uttrykke sinne er et problem for andre også. Jeg er så godt som aldri sint, men blir jeg først sint føles det som jeg mister helt kontrollen. Klem til dere andre som sliter med PTSD. Anonymkode: 2b001...712
Anon25 Skrevet 10. juli 2018 Forfatter #15 Skrevet 10. juli 2018 6 timer siden, MammaMums skrev: Ja, guri.. det høres ut som du har den klassiske ptsd hjernen, huff- føler med deg🧡 Det er pussig hvor ofte det er at sinne er den følelsen som er vanskeligst å håndtere, finne frem, jobbe med og ta tak i for denne hjernen !! Det kan virke som at den gangen alt skjedde- så «frøys» hjernen fast i frykt- og det sinne man under andre omstendigheter ville ha fyrt løs med- sto fast! Og ble sittende gjemt inni kroppen en plass... Vanskelig, fryktelig vanskelig denne diagnosen😞 Og så totalt urettferdig at offeret sitter med problemet i fanget sitt!! Fanget i et liv som er vanskelig å finne veien sin i... Lykke til videre. Dette krever 😔😔😔 Takk dere, krysser fingrene at det ordner seg til slutt. Bare å kjempe på, er urettferdig som bare det. få diagnosen av hva andre påfører deg og være egentlig født frisk. Hadde så mye drømmer som ble knust, men håper å overvinne dette for å ta tilbake et liv jeg aldri har kjent på.. lurer på hvordan det er å leve ''normalt'' og kunne fokusere på det a4 livet jeg så utrolig mye streber etter.. reise og kunne jobbe og følge karrieredrømmene... er virkelig alt jeg ønsker. bli frisk.. og bare kunne ha mulighetene og gripe de uten å måtte tenke på om dette skal hindre meg i å leve livet mitt ❤️
Anon25 Skrevet 10. juli 2018 Forfatter #16 Skrevet 10. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler stabiliseringskurs/gruppe hvis du ikke har tatt det. Anonymkode: 91e13...c06 har devserre forsøkt det 😕
Anon25 Skrevet 10. juli 2018 Forfatter #17 Skrevet 10. juli 2018 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen råd å komme med, men jeg må bare si at det er "godt" og høre at å uttrykke sinne er et problem for andre også. Jeg er så godt som aldri sint, men blir jeg først sint føles det som jeg mister helt kontrollen. Klem til dere andre som sliter med PTSD. Anonymkode: 2b001...712 ❤️ klem tilbake føler ja ''godt'' å ikke være alene og føle seg ensom om dette.. og kunne bryte ut i tanker og tilogmed klage litt over at det ble som det ble... selv om man utenfor dette innlegget, og dagbokene. ikke føler man kan si disse tingene, eller ærlig klage over at dette er noe shit i blandt rett og slett helvette ...for av alle i fam jeg har strekt ut til for å skape dette nettverket med gode trygge stabile mennesker som du kan stole på og bli respektert og forstått . virce versa. som er en del av familiestøtte til å ikke gjøre dette helt alene ...😭 Men er trist....de fleste måttet kuttes kontakt med... de er litt/veldig.. hotell cesar i sladring, null respekt, loialiter og masse stimgma. Noen få gode, og verne mur for de som ikke ønsker meg frisk, eller ikke har meg ærlig i dems hjerte, pluss de som bare ikke vil ha noe med meg å gjøre fordi jeg har ptsd og den som var min overgriper, dreper familietilitten, samme som i barndom og diagnoisert sosiopat.. fortsatt der og fullt aktiv i å skade så mye personen kan på avstand etter over 25 år..sitt eget barn....men håp og mot på pågang på utsiden. er mye krefter det går i at hvis dere hadde møtt meg hadde dere nok ikke sett annent enn en litt smånervøs, innesluttet, overlydig Endret 10. juli 2018 av Anon25
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #18 Skrevet 10. juli 2018 Hei, jeg har samme problemstilling og bruker stemningsstabiliserende medisiner med god virkning. Jeg har blitt mye bedre etter at jeg begynte med dem og ville gjort det samme igjen. Var veldig skeptisk til å begynne med og det tok noen år før jeg turde å prøve. K Anonymkode: c52bb...302
MammaMums Skrevet 11. juli 2018 #19 Skrevet 11. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har samme problemstilling og bruker stemningsstabiliserende medisiner med god virkning. Jeg har blitt mye bedre etter at jeg begynte med dem og ville gjort det samme igjen. Var veldig skeptisk til å begynne med og det tok noen år før jeg turde å prøve. K Anonymkode: c52bb...302 Heisann😊 Så fint å høre at det var noe som hjalp deg med din «kamp»👍 Denne lidelsen kler seg i mange ulike drakter- det er i hvertfall sikkert.. Mener ikke å mase meg inn på dine private sfærer; men jeg lurer på om du er en av de som får/fikk depresjon i tillegg til angstproblematikken? Altså; ofte/sterke tanker som « alltid er der sånn..» «aldri går det som jeg..» «det kommer ikke til å funke å..» Bare prøver å eksemplifisere tankesettet -aldri, alltid, ingen utvei, uansett hva jeg gjør klarer jeg det ikke... For disse tankene er depressive tanker, og det er den ssri kan blokkere best faktisk. De med k-ptsd som ikke har overvekt av disse - har mer frykt og panikk- modus på alerten, enn de som veksler mellom frykt og depresjon.. Men, alle varianter er fryktelige! Det mener jeg virkelig !!! Det må være så deilig for deg å ha noe som hjelper🧡 Fint å høre at du har fått det bedre👍 Var bare nysgjerrig på om det er depresjonen stemningsstabiliserende bidrar godt til?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #20 Skrevet 11. juli 2018 4 minutter siden, MammaMums skrev: Heisann😊 Så fint å høre at det var noe som hjalp deg med din «kamp»👍 Denne lidelsen kler seg i mange ulike drakter- det er i hvertfall sikkert.. Mener ikke å mase meg inn på dine private sfærer; men jeg lurer på om du er en av de som får/fikk depresjon i tillegg til angstproblematikken? Altså; ofte/sterke tanker som « alltid er der sånn..» «aldri går det som jeg..» «det kommer ikke til å funke å..» Bare prøver å eksemplifisere tankesettet -aldri, alltid, ingen utvei, uansett hva jeg gjør klarer jeg det ikke... For disse tankene er depressive tanker, og det er den ssri kan blokkere best faktisk. De med k-ptsd som ikke har overvekt av disse - har mer frykt og panikk- modus på alerten, enn de som veksler mellom frykt og depresjon.. Men, alle varianter er fryktelige! Det mener jeg virkelig !!! Det må være så deilig for deg å ha noe som hjelper🧡 Fint å høre at du har fått det bedre👍 Var bare nysgjerrig på om det er depresjonen stemningsstabiliserende bidrar godt til? Det er vanskelig å si fordi jeg også bruker antidepressiva, men det har i alle fall tatt mye av angsten og de verste svingningene. Den "svart, hvitt" tenkingen du beskriver er for meg noe som roer seg når angsten/frykten er mindre. Anonymkode: c52bb...302
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå