Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Mass skrev:

Herlighet, her var det en del uenigheter.

Du kan oppbevare tillaget melk i kjøleskapet i 24 timer. Jeg lagde alltid melk for 12 timer om gangen. Men tipset om en termos med kaldt kokt vann og en termos med varmt kokt vann var jo ganske bra da. Jeg hadde nok gjort det i stedet dersom jeg hadde tenkt på det den gang.

Nei, du kan ikke det.

https://helsenorge.no/etter-fodsel/morsmelkerstatning

Anonymkode: bf79a...4c8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke det.

https://helsenorge.no/etter-fodsel/morsmelkerstatning

Det ga jo ikke godt nok svar på dette med kjøleskap. Slik jeg tolket det var at flasken med melk skal kastes etter to timer dersom ikke alt er brukt opp/stått ute.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mass skrev:

Det ga jo ikke godt nok svar på dette med kjøleskap. Slik jeg tolket det var at flasken med melk skal kastes etter to timer dersom ikke alt er brukt opp/stått ute.

«Lag kun ett måltid morsmelkerstatning av gangen.» står det

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Lag kun ett måltid morsmelkerstatning av gangen.» står det

Så det nå, men de må jo kanskje skrive det. Det så jo ut som en "dumbo-foklaring" hele anbefalingene der. Det gikk hvertfall helt fint å oppbevare melken i kjøleskapet også. Den er holdbar - det mener jeg at det stod på pakken. Eller så var det helsestasjonen som sa det.

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Sjokomilkshake skrev:

Du kan jo kanskje ta deg tid til å lese hva jeg skriver før du hisser deg opp. Riste flasken godt (både før og etter man har tilsatt mme pulver) og deretter sjekke temperaturen. Vi sjekket da ved å kjenne selv og ved å bruke temperaturmåler. 

Selv ved bruk av temperatur måler vil du ikke vite om noe av vannet er dobbelt så varmt som resten. Spør bare på helsestasjonen, det gjorde jeg.

Finnes endel advarsler ang dette og jeg vet selv om en mor som varmet vannet i mikro. Det gikk helt fint, helt til hun brukte en annen mikro, og barnet fikk brannsår i munnen og måtte på legevakt. 

Hun ristet også alltid flasken godt. 

Det hjelper selvfølgelig på å riste flasken, men man kan aldri være helt sikker når det gjelder mikrobølgeovnen. 

Anonymkode: c6e93...faf

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Mass skrev:

Så det nå, men de må jo kanskje skrive det. Det så jo ut som en "dumbo-foklaring" hele anbefalingene der. Det gikk hvertfall helt fint å oppbevare melken i kjøleskapet også. Den er holdbar - det mener jeg at det stod på pakken. Eller så var det helsestasjonen som sa det.

Siden jeg sitter med hipp-boksen foran meg nå, så tok jeg like greit et bilde 🙂

593A9232-6E6D-432F-8258-AAC5016A30CE.jpeg

• Liker 3
Skrevet

Siden jeg sitter med hipp-boksen foran meg nå, så tok jeg like greit et bilde 🙂

593A9232-6E6D-432F-8258-AAC5016A30CE.jpeg

Igjen, der skrives det om rester. Ikke om melk som er tilberedt og lagt i kjøleskapet med det samme det er avkjølt uten at det er brukt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mass skrev:

Igjen, der skrives det om rester. Ikke om melk som er tilberedt og lagt i kjøleskapet med det samme det er avkjølt uten at det er brukt.

Det står jo «serveres straks». altså mme skal ikke oppbevares i kjøleskap uansett. 

• Liker 4
Skrevet

Det står jo «serveres straks». altså mme skal ikke oppbevares i kjøleskap uansett. 

Joda, det går helt fint. Jeg tror grunnen til at det ikke anbefales er pga oppvarming i mikrobølgeovn --> fare for ujevn varme dersom den som varmer opp flasken ikke tenker på at man må riste flasken godt. De kan jo ikke stå "ansvarlig" dersom det skjer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mass skrev:

Joda, det går helt fint. Jeg tror grunnen til at det ikke anbefales er pga oppvarming i mikrobølgeovn --> fare for ujevn varme dersom den som varmer opp flasken ikke tenker på at man må riste flasken godt. De kan jo ikke stå "ansvarlig" dersom det skjer. 

«Og tilberede kun et måltid om gangen» 

403932BD-FA65-420E-A167-94CE96D11FBD.png

Anonymkode: e81b3...ff0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mass skrev:

Jeg gir opp..

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gir opp..

Det beste er jo fersk og nylaget melk, men vi oppbevarer jo vanlig melk og andre produkter hvor det kan komme bakterievekst med det samme det står litt ute i kjøleskapet også. 

3 barn - 3 forskjellige helsesøstre - en mening ---> melken kan oppbevares i kjøleskap dersom man setter den der med det samme den er avkjølt. Da hindrer man bakterievekst ---> som er hele grunnlaget for argumentet "lag kun et måltid om gangen"...

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Mass skrev:

Det beste er jo fersk og nylaget melk, men vi oppbevarer jo vanlig melk og andre produkter hvor det kan komme bakterievekst med det samme det står litt ute i kjøleskapet også. 

3 barn - 3 forskjellige helsesøstre - en mening ---> melken kan oppbevares i kjøleskap dersom man setter den der med det samme den er avkjølt. Da hindrer man bakterievekst ---> som er hele grunnlaget for argumentet "lag kun et måltid om gangen"...

Gjerne kom med kilder til dette 

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjerne kom med kilder til dette 

Det stod på bildene du la ved..? 

"Dette gjøres for å hindre bakterievekst"...

AnonymBruker
Skrevet

Kok opp vann hver morgen, avkjøl og ha på en flakse i kjøleskapet. Kjøp deg en vannkoker som går til 40 grader, hell ønsket mengde kokt, avkjølt vann på og kok opp til 40 grader. Ha på flakse og ha i rett mengde pulver, rist. Simsalabim! Vannkokeren som du kan velge grader på er kjempekjekk å ha når barnet starter med grøt og :)

Anonymkode: ffddb...971

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lol! Jeg kommer fra et land som har brukt mme hippig i EVIGHETER. Til og med alle mme merker i USA står det at du kan lage og beholde mme i kjøleskapet opp mot 24 timer før den må kastes.  Så ikke komme her og si du IKKE KAN! 

Ferdigblandet morsmelkerstatning kan oppbevares i kjøleskap i 48 timer hvis ikke barnet har berørt smokken. Hvis barnet har berørt smokken, kast blandingen etter énmating.

Anonymkode: f01d3...b02

Gjest Sjokomilkshake
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv ved bruk av temperatur måler vil du ikke vite om noe av vannet er dobbelt så varmt som resten. Spør bare på helsestasjonen, det gjorde jeg.

Finnes endel advarsler ang dette og jeg vet selv om en mor som varmet vannet i mikro. Det gikk helt fint, helt til hun brukte en annen mikro, og barnet fikk brannsår i munnen og måtte på legevakt. 

Hun ristet også alltid flasken godt. 

Det hjelper selvfølgelig på å riste flasken, men man kan aldri være helt sikker når det gjelder mikrobølgeovnen. 

Anonymkode: c6e93...faf

Man må jo selvfølgelig bruke hodet og sjekke temperaturen godt hver eneste gang. Har brukt vår egen mikro, svigermors mikro, mine foreldres mikro, mine besteforeldres mikro and so on - hadde aldri falt meg inn å ikke sjekke temperatur før jeg ga det til datteren min. Skal sies at jeg også sjekket hver eneste gang uansett hvor vant vi var med mikroen vår hjemme.

Det har aldri vært noe problem. Man må som sagt bare bruke hodet litt og være nøye med å sjekke. Bedre det (hvor det i de aller, aller fleste tilfeller går helt fint fordi en passer godt på) enn å bruke gamle melkerester.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

FEIL!!! Hva vet du om det? Bare fordi DU sier eller tror det betyr ikke det er sant! 

Anonymkode: f01d3...b02

AnonymBruker
Skrevet

Både på nyfødtintensiven og på barneavdelingen på to av landets største sykehus har jeg fått oppblandet mme for et døgn når vi har vært innlagt. 

Hjemme fyller jeg opp flasker og setter i kjøleskapet. Varmer i mikroen, rett lengde til din mikro må du prøve deg frem på. Rister godt når pulver er i og smaker på melka. 

Hos andre må du prøve deg frem med lengden, noen varmer mer enn andre. 

Anonymkode: 98d77...7b9

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Mass skrev:

Herlighet, her var det en del uenigheter.

Du kan oppbevare tillaget melk i kjøleskapet i 24 timer. Jeg lagde alltid melk for 12 timer om gangen. Men tipset om en termos med kaldt kokt vann og en termos med varmt kokt vann var jo ganske bra da. Jeg hadde nok gjort det i stedet dersom jeg hadde tenkt på det den gang.

«Den gang»? Tipper ut fra dette at du hadde baby for ca 10 år siden. Dengang kokte flere opp på forhånd. Dette frarådes i dag.

Anonymkode: 22e29...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...