Gå til innhold

Hva gjør egentlig en bonde med dyr som dør?

TrekStar

Anbefalte innlegg

På 8.7.2018 den 16.31, TrekStar skrev:

Jeg er en mann. Dette er riktig info. Døde kadavere oppå steiner i fjære. Alle er flådd, uten noe rovdyrskader. Det stinker noe grusomt.

Blir ikke brukt til åte? Her er det Norsk Protein og kadaverbilen som kommer, blir til lim og hudpleieprodukter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, Apis skrev:

Blir ikke brukt til åte? Her er det Norsk Protein og kadaverbilen som kommer, blir til lim og hudpleieprodukter 

Det er bare slurv. Mer en nok bønder som blir psykisk syke av press, mindre areal og ensomhet. Man bruker ikke åte slik. Jeg er utdannet agronom/naturforvalter og sykepleier og et menneske legger ikke dyret der med friskt sinn. NOE er galt.

Anonymkode: 8c778...b06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadaverbilen som stinker høgg🤮 Blir slept ut av fjøset og ligger på en platting med et stort heldekkende «lokk» frem til den blir henta. Vær glad ikke bygda di har slikt brennings anlegg for døde dyr🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Kardinal skrev:

Kadaverbilen som stinker høgg🤮 Blir slept ut av fjøset og ligger på en platting med et stort heldekkende «lokk» frem til den blir henta. Vær glad ikke bygda di har slikt brennings anlegg for døde dyr🤣

Du vet at den som kjører stort sett avliver dyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, Kardinal skrev:

Kadaverbilen lukerter btw svakt av slaktehus og obduksjonsrom av menneske. Det er samme lukt. Om det lukter ille har kroppen lagt lange uansett art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kadaverbilen henter døde dyr, det du snakker om er dyr som av forskjellige grunner ikke kan gå på ordinær transport men må nødslaktes, etter at en veterinær har tatt avgjørelsen om at dyret mest sannsynlig er egnet til menneskemat 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 17.7.2018 den 11.55, kikkana skrev:

Ganske dum holdning. Graver du langt nok ned skal det godt gjøres å forgifte noe.

Men men, best at flest små bønder legger ned og at vi lever av import fra storbønder i argentina? Best det. Kommer det en naturkatastrofe eller en økonomisk knekk. Har du ingen rett til å komme å klage over mangel på mat.

Småbønder har forhold til dyrene og en bedre respekt for dyrene. Store bønder, anser dyret som kjøtt og har ingen forhold til dyrene.

Det er kun lov å grave ned om man bor så avsidesliggende at kadaverbilen ikke kan kjøre dit, og det skal endel til, for å si det sånn. 

Forøvrig er det du sier om «store bønder» bullshit.

Anonymkode: 4c8d6...f9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.7.2018 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Dette

Kontakt mattilsynet ts. Det er ikke lov å dumpe dyrelik sånn. De skal destrueres.

Anonymkode: 3ef7c...fa6

Enig, kontakt Mattilsynet, det er noe helt galt med drifta hvis man dumper kadaver på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare slurv. Mer en nok bønder som blir psykisk syke av press, mindre areal og ensomhet. Man bruker ikke åte slik. Jeg er utdannet agronom/naturforvalter og sykepleier og et menneske legger ikke dyret der med friskt sinn. NOE er galt.

Da har vi tilnærmet samme utdanning, er ikke uenig i noe av det du skriver, men vet om en plass folk trodde det foregikk djeveldyrkelse, så viste det seg og være revejakt på åte, men ikke vet jeg selvsagt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller det kan være tyvslakt? Det har jo vært en del saker der sauer har blitt slaktet av noen andre enn bonden på beitet, kjøttet er tatt med og kadavrene ble liggende igjen.

Anonymkode: 3ee27...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kadaverbilen lukerter btw svakt av slaktehus og obduksjonsrom av menneske. Det er samme lukt. Om det lukter ille har kroppen lagt lange uansett art.

Vi passerte kadaverbilen en gang (med bil) og jeg fikk helt sjokk. Det var som om lukta ble kastet over oss/bilen. Måtte stenge luft inne i bilen og likevell luktet det heilt grusomt. Denne lukta hang igjen ute!!! i flere kilometer. Her er det nok snakk om dyr som har ligger en stund siden det luktet så mye/lenge. Stakkars sjåfør sier jeg, tror ikke du kan bli immun mot den lukta🤮

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bonden selv som gjør det, så lenge han gjør det på rett måte og det skjer her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Kardinal skrev:

Vi passerte kadaverbilen en gang (med bil) og jeg fikk helt sjokk. Det var som om lukta ble kastet over oss/bilen. Måtte stenge luft inne i bilen og likevell luktet det heilt grusomt. Denne lukta hang igjen ute!!! i flere kilometer. Her er det nok snakk om dyr som har ligger en stund siden det luktet så mye/lenge. Stakkars sjåfør sier jeg, tror ikke du kan bli immun mot den lukta🤮

Det er bonden selv som gjør det, så lenge han gjør det på rett måte og det skjer her! 

Vanligvis har bilen en fast rute den kjører i løpet av en uke, og hvis man er uheldig med tidspunkt kan derfor kadavrene bli liggende oppimot en uke før de blir hentet. Det lukter ganske bra av et kadaver som har ligget i en uke om sommeren. 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig er det du sier om «store bønder» bullshit.

Å? Hvordan det?

En bonde med 1000 kyr, har da ikke tid eller ork til å få noen personlig forhold til dyrene. Kontra en bonde med 10. En bonde med stor kvanta, har i likhet med veldig store selskap blitt til en eneste ting. En maskin for å generere mest mulig penger. Etikk spiller oftere liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 21.7.2018 den 10.33, Kardinal skrev:

Man kjenner igjen den lukta ja. Helt pyton. Lukten kan sitte lenge i lufta når været legger til rette for det. Mannen i huset har kjørt kadaver, tok ikke lang tid før han byttet jobb for å si det sånn. 

Anonymkode: 7e10b...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2018 at 9:05 AM, AnonymBruker said:

Eller det kan være tyvslakt? Det har jo vært en del saker der sauer har blitt slaktet av noen andre enn bonden på beitet, kjøttet er tatt med og kadavrene ble liggende igjen.

Anonymkode: 3ee27...b4e

Disse dyrene var inntakt, med kjøtt og innvoller og det hele. Bare pelsen eller ullen var borte, derfor jeg sier flådd. Det var sauer, ikke fullvoksne enda. Ikke nyfødt heller. Halvvoksne lam. Det var et "slimete" hvitt\grått belegg utenpå dyrene. Og det luktet dødt, bedervet kjøtt\dyr. Jeg kan forestille meg lukten fortsatt, den tror jeg ikke jeg vil bli kvitt. Den har "brent" seg fast.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...