Gå til innhold

Vi satte spionkamera på Astrid (4): - Psykopatisk monster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som alltid lar jeg meg overraske over katteelskere mangel på lydhørhet ovenfor kunnskap. Katter er så absolutt et stort problem i norsk fauna. Dette fordi katter slett ikke tilhører norsk fauna, og har ingenting i norsk natur å gjøre. Det er ekstremt mye løskatter rundtomkring, og disse har stor negativ innvirkning på det andre dyrelivet rundt, særlig i disse tider hvor det er mye forsvarsløse dyreunger. Hadde katteeiere tatt ansvar for dyreholdet sitt, kastrert/sterilisert alle dyr som ikke skal brukes i avl, og holdt kontroll på dyrene sine, hadde det ikke vært noe problem. Men det gjør de altså ikke (altfor få, i hvert fall), og vi har et problem. Det må snart gjøres noe. 

Anonymkode: f0a16...9b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
24 minutter siden, Ariana807 skrev:

Merkelig at han ikke har fått meg seg at de faktisk har utført 1 studie hvor de måler «kjærlighet» til en katt ovenfor mennesket sitt.

En katt er ikke en hund, men de også elsker oss, nivået av oxytocin steg også i katten når mennesket dens koste med den. Samme som hos hunder. Det var forskjell i nvået målt hos de to dyrene, men det steg faktisk!

Som en katteeier trenger jeg ikke studier for å vite at mine to faktisk elsker meg, men det er fint å kunne vise til et studie og håpe at de prøver seg med flere! 

Enig! Når jeg og pus kikker på hverandre, så kan jeg se kjærligheten pus har for meg i øynene hennes. De lyser kjærlighet og godhet, og ansiktsuttrykket er fantastisk. Hun lager et spesielt ansiktsuttrykk når hun kikker på meg, som lyser "kjærlighet". Og hun elsker å sitte ved siden av meg, kikke på meg, prate og kosetrampe med potene sine samtidig. Koser seg skikkelig!

Han ene pusen ville bare roe seg ned når han lå i hendene mine som kattunge. Han er i dag 2 år, og den største kosebamsen som finnes tror jeg. Han viser kjærlighet til meg ved å kose masse. Ser det på hele pusen, spesielt ansiktet.

Mine puser viser sin kjærlighet ovenfor meg og min datter på sin måte. Vi ser forskjell på kjærlighet og ikke når det gjelder våre dyr. Og de fungerer ypperlig som vakt dyr i tillegg. Hører de en ukjent lyd utenfor huset på kvelden, samler de seg ved døren, for å gå ut å kikke og jage bort det som eventuelt er der, så kommer de løpende inn for å sjekke om vi har det bra, skravler bekymret, dobbeltsjekker at alt er bra med oss mennesker, for så å gå ut igjen og holde vakt ved huset en stund, før de tusler inn og spiser/sover/koser :) 

Man skal ikke dra alle under en kam. Ingen dyr er like, selv om normen sier at det og det dyret er sånn og sånn. Vi er alle ulike..

Anonymkode: 8dc24...29f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne mannen har tydeligvis aldri blitt elsket av en katt.

Ja, de er kaldblodige mordere. Ja, det finnes for mange av dem og det burde være lovpålagt å kastrere. Ja, de markerer revir når de gnir seg. Men de er også kjærlige og bryr seg om menneskene sine. Katten min sover i skje med meg hver natt. Han koser ikke med andre enn oss som bor i huset, uansett hvor mye mat han får av andre. Vi reiser mye og svigermor passer han sikkert 70 dager i året, men han er allikevel ikke like nær med henne. 

Anonymkode: c258f...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som alltid lar jeg meg overraske over katteelskere mangel på lydhørhet ovenfor kunnskap. Katter er så absolutt et stort problem i norsk fauna. Dette fordi katter slett ikke tilhører norsk fauna, og har ingenting i norsk natur å gjøre. Det er ekstremt mye løskatter rundtomkring, og disse har stor negativ innvirkning på det andre dyrelivet rundt, særlig i disse tider hvor det er mye forsvarsløse dyreunger. Hadde katteeiere tatt ansvar for dyreholdet sitt, kastrert/sterilisert alle dyr som ikke skal brukes i avl, og holdt kontroll på dyrene sine, hadde det ikke vært noe problem. Men det gjør de altså ikke (altfor få, i hvert fall), og vi har et problem. Det må snart gjøres noe. 

Anonymkode: f0a16...9b3

Når blir et dyr en del av faunaen i et land? For katter har vert i Norge siden Vikingene tok den meg seg hjem.

Joda jeg vet at det er problemer med kattepopulasjonen her i Norge, jeg er ikke blind på min kjærlighet for dem. Jeg kan kun gjøre mitt for det, mine to har jeg god kontroll over, de er stort sett innekatter, er begge kastrerte (og vaksinert) om de skulle stikke av. Jeg har tatt de mye med ut i bånd, men blikk fra andre gjør at det ikke er særlig fristende å ta dem med ut i bånd og heller bare slippe dem fritt. Kanskje den dagen folk slutter å se på deg som en tulling når du har en katt i bånd, vil vi katteeiere kunne ha litt bedre kontroll over dyrene våre. 

Det vi burde gjøre er å få fanget og kastrert de villkattene som finnes. Problemet er at organisasjoner som tar seg av problemet ikke får støtte av staten, det er pur-dugnad basert arbeid og kronerulling som får ting til å gå rundt. Jeg er helt enig i at noe bør gjøres, men da må staten bevilge penger til det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok av folk som piner dyr for moro skyld. Se bare på alle sakene i media 10 år tilbake i tid. Bønder som lar dyra sulte ihjel på båsen, hengte katter, flådde kaniner, osv. I tillegg skyter og dreper vi hverandre, vi voldtar og slår hverandre, vi lager våpen som beviselig dreper andre mennesker. Joda, "vår evne til empati" er nok betydelig overdrevet.

Mennesket er det verste dyret noensinne på denne planeten. Men nok avsporing.

Anonymkode: 00259...74d

Selvfølgelig finnes det folk som ikke er folk, hvis du forstår meg riktig. Mennesker uten empati eller med fryktelig lite forståelse for andre finnes det nok av. Men heldigvis er det få av dem sånn prosentmessig. Hadde vi hatt  hippie samfunn ville problemet blitt dempet en god del.

Sier ikke at vi er engler. Men vi har den intelektuelle egenskapen med å forstå at andre har det vondt. Dette skiller oss fra dyr. Jada, det er dyr som også har empati. Men ikke i den kapasitet mennesker har, da vi kan forstå at f eks handling x fører til konsekvens y uten at vi observerer dette fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder slakteri i Norge så er der fortsatt mye lidelse. Mange steder rundtom i hele verden drepes dyr på grusomme måter. Søke på slakterhus fra usa er den enkleste måten å se hvor jævlig det kan bli. 

Synes ikke vi kan late som om vi er etiske fordi vi er opptatt av å være rask med å drepe en hjort, når dyrene på slakterier lider noe for jævlig. Sånn sett er vi kanskje ikke stort sett bedre enn katten moralsk. Men siden vi kan la andre gjøre skittenjobben på slakteriet, kan vi distansere oss fra grusomhetene og betale andre for å gjøre det for oss. Kanskje det er vi som er de psykopatiske morderne? Som dreper alt vi ser av dyr, selv om forskning viser at vi strengt tatt kan overleve på plantekost. 

Anonymkode: d7e49...867

Jada, dette med moderne dyrehold og slakt er ikke= moralsk bra. Desverre setter staten en stopper for å kunne slakte dyr mer riktig selv. Gris f eks kan være smart nok til at vite hvorfor de er i slaktebilen.

At vi bare skal leve på plantekost er ikke jeg enig i. De som ønsker det, helt okei. Jeg ønsker ikke det. Men skaffer det meste igjennom egen jakt etc.

Ett problem vi mennesker har, er at vi lar oss forføre av andre og ser oss blind på det økonomiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huskatter er jo et kjempeproblem i Oseania, i den grad at de holder på å ta grep nå, med avliving av villkatter og regulering av kattefôr.

I Norge har vi jo naturlige rovdyr som gjør at byttedyrene er tilpasset denne formen for trusler, rev, røyskatt osv.  Men det er klart at gærne kattedamer med 2+ katter ikke hjelper de lokale småfuglbestandene. 

Anonymkode: 94e23...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker at folk som prøver å gi dyr menneskelige diagnoser, som "psykopatisk monster", har en svært lang vei å gå før de begriper noe som helst.

Ikke så lang som de som tar dette helt seriøst. Det er opplagt et humorinnslag, selv om det grunnleggende i det han sier er faktabasert. De som ikke forstår det bør lytte til ordtaket om at det er bedre å holde kjeft og bli mistenkt for å være dum, enn å åpne munnen og fjerne all tvil.

Anonymkode: ec8bf...74e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kikkana skrev:

Selvfølgelig finnes det folk som ikke er folk, hvis du forstår meg riktig. Mennesker uten empati eller med fryktelig lite forståelse for andre finnes det nok av. Men heldigvis er det få av dem sånn prosentmessig. Hadde vi hatt  hippie samfunn ville problemet blitt dempet en god del.

Sier ikke at vi er engler. Men vi har den intelektuelle egenskapen med å forstå at andre har det vondt. Dette skiller oss fra dyr. Jada, det er dyr som også har empati. Men ikke i den kapasitet mennesker har, da vi kan forstå at f eks handling x fører til konsekvens y uten at vi observerer dette fysisk.

Desto større grunn til at vi ikke burde være de verste rovdyrene på planeten. Men det er vi i stor skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...