Gå til innhold

Hva tror du skjer med handelskrigen?


Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

Tror du de kommer til å ta lang tid før de klarer å bli enige? Hvor langt tror du de kommer til å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hele handler om trade deficit som USA har med utlandet som ligger på hele 400 millioner dollar i minus, under bush administrasjonen forsøkte de noe av det samme Trump gjør i dag men bush måtte gi seg etter tap i WTO. Så da er det egentlig bare å se det an, men jeg har håp for at EU og Canada ønsker å gjøre handel 50/50 med USA slik at alle kan nyte godt av sterk økonomi og god handelspolitikk.

Gjerne påpek meg noen feilinformasjon jeg har her.

Her kan du lese om hvordan Bush administrasjonen gjorde det under deres egen toll på stål som var fra 8-30%

https://en.wikipedia.org/wiki/2002_United_States_steel_tariff

On November 11, 2003, the WTO came out against the steel tariffs, saying that they had not been imposed during a period of import surge—steel imports had actually dropped a bit during 2001 and 2002—and that the tariffs therefore were a violation of America's WTO tariff-rate commitments. The ruling authorized more than $2 billion in sanctions, the largest penalty ever imposed by the WTO against a member state, if the United States did not quickly remove the tariffs.[7] After receiving the verdict, Bush declared that he would preserve the tariffs.[8] In retaliation, the European Union threatened to counter with tariffs of its own on products ranging from Florida oranges to cars produced in Michigan, with each tariff calculated to likewise hurt the President in a key marginal state. The United States backed down and withdrew the tariffs on December 4.[9]

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de kommer til å bli enig, jeg tror de kommer til å gi Trump den krigen han vil ha. Javnt over kommer Trump til å tape ovenfor vestlige land, men han kan komme til en enighet med Kina, bare som takk for å ha torpedert TPP.

Nå som resten av landene har lyst å videreføre denne avtalen, har EU fått ett alternativt verktøy mot Kina, og jeg blir ikke overasket om de knytter seg til den på ett assiasjonsnivå. I så fall har Kina ALVORLIGE problemer.

Dette ensidige fokuset på handelsbalanse bare understreker mannens totale manglende forståelse av penger og verdiskapning, og er bare trist for mindre amerikanske bedrifter med eksportambisjoner.

Men alt i alt og summa summarium, behøver ikke dette være veldig problematisk for USA over tid. Det er noen fordeler med å ha såpass stor andel forbrukerdrevet økonomi også.

Men det ligger dynamitt i splittelsen imellom amerikanske stater, og dette er temaer man hadde satt pris på Trump behandlet mer diplomatisk. Sånn sett er det positivt at jeg ikke ser så mye kontrovers rundt dette.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...