AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #1 Skrevet 5. juli 2018 Noen som har erfaringer med irritabel tarm-syndrom og FODMAP-dietten her? Jeg går på streng FODMAP-diett selv nå, og er inne i uke nr. 2. Jeg har levd med luftplager i 10 år, og har selvfølgelig blitt vant til det slik at det til slutt var normaltilstand for meg. De siste årene har det riktignok vært verre og jeg har endt opp med å isolere meg fordi det er så pinlig og ubehagelig med all den lufta som samler seg opp og gjør meg så utrolig oppblåst. (Jepp, mer enn normalt, til tider har jeg sett ut som jeg var gravid i 6. mnd.) Jeg har ikke hatt vondt, men det er jo ubehagelig å ikke kunne slippe ut lufta når man er ute blant folk og det er ikke godt å være oppblåst heller. I tillegg har det gått ut over dobesøk ellers fordi ja... Med mye gass blir alt selvsagt mer "eksplosivt", i tillegg til at jeg har vært plaget med akutt trang til dobesøk når jeg har vært på butikken f.eks. Men 2 uker inne i dietten nå, så er forskjellen som himmel og hav. Tenk at det var SÅNN jeg hadde det for 10 år siden og at det var sånn det egentlig skulle være!! Jeg er ikke lenger oppblåst, og har ikke noe mer gassplager eller andre plager knyttet til dobesøk! Jeg måtte ringe mamma og gråte en skvett i går pga dette. Det jeg lurer på er bare om dette kommer til å vare etter at matvarene jeg nå ikke spiser har blitt gradvis reintrodusert (som jeg skal gjøre etter 4-5 uker på diett), og om jeg kan spise nærmest hva som helst etter det uten å få tilbake gassplagene? (Utenom matvarer som naturlig danner en del gass, selvsagt - det er jo å forvente) Jeg lurer også på om noen andre her har hatt ekstrem oppblåsthet slik som meg, og som har opplevd at huden over magen har blitt litt slapp pga dette? Den blir jo strukket da også, som ved graviditet. Det er ikke fett det er snakk om altså, men noe overflødig hud. Lurer på om dette vil gå seg til igjen slik at magen blir relativt flat igjen, som den en gang var? Noen som har erfaringer? Nå som jeg ikke er noe særlig oppblåst lengre så ser jeg fortsatt ut som om jeg er et lite stykke på vei ut i et svangerskap. Og det er jeg jo IKKE. Noen med ellers lignende erfaringer eller som har hatt andre symptomer, og som vil dele sine opplevelser med dette? Setter enormt stor pris på svar!! Anonymkode: 4d9cc...e73
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #4 Skrevet 6. juli 2018 Jeg er spent på å høre erfaringene iallfall. Bør snart prøve meg på dette jeg og, er til tider så oppblåst at jeg ser ut som om jeg venter femlinger... Anonymkode: 2d542...a8c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 Fodmap dietten fungerte bra for meg og! Jeg reintroduserte det meste uten problemer, men brus kaffe og lignende ting holder jeg meg langt unna. Blir du dårlig igjen så fant du muligens en av matvarene som trigget det. Kan også anbefale Probiotika som du finner på apotek. Anonymkode: 9bff8...7fa
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #6 Skrevet 6. juli 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er spent på å høre erfaringene iallfall. Bør snart prøve meg på dette jeg og, er til tider så oppblåst at jeg ser ut som om jeg venter femlinger... Anonymkode: 2d542...a8c Fælt å si det, men jeg er nesten glad jeg ikke er (har vært) alene. For det har føltes nokså ensomt til tider, når ingen snakker om sånt. Og dersom man åpner seg om det for venner og familie så er det ingen som skjønner det eller har en slags forståelse av det. Nå derimot, når forskjellen er så markant ved oppfølging av et sykehus, så blir man jo trodd av venner og familie. Haha. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fodmap dietten fungerte bra for meg og! Jeg reintroduserte det meste uten problemer, men brus kaffe og lignende ting holder jeg meg langt unna. Blir du dårlig igjen så fant du muligens en av matvarene som trigget det. Kan også anbefale Probiotika som du finner på apotek. Anonymkode: 9bff8...7fa Takk for svar! Ja det tenkte jeg også, at kanskje jeg har noen intoleranser. I dag spiste jeg blåbær, og selv om det skal være en matvare som er ok i henhold til FODMAP, så har jeg hatt en del luftplager nå i kveld. Rart. Jeg lurer også på om jeg kan ha laktoseintoleranse. Hvordan reagerer du på kaffe? Jeg kan bare drikke én kopp tidlig om morgenen, hvis ikke blir jeg et nervevrak uten like og får omtrent ikke sove påfølgende natt. Men da går det ikke på tarmen (tror jeg), men på psyke og nerver.. Takk for tipset om Probiotika. De nevnte dette på sykehuset, men det var litt delte erfaringer med det. Og så finnes det visst en del andre ulike midler man kan benytte. Jeg har brukt noe som heter Visi-blin, et fiberpreparat, og det har hjulpet mot akutt trang til dobesøk. Kanskje jeg skal prøve Probiotika også, det kan jo være verdt et forsøk. Anonymkode: 4d9cc...e73
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 FODMAP har ikke fungert for meg. Har prøvd mye forskjellig, men ingenting har hjulpet. En gang var jeg så tett i magen at jeg ikke klarte spise på 2 dager, men jeg var fortsatt oppblåst selv etter det Har tenkt å prøve probiotika, men har liten tro på å finne noe som skal hjelpe igrunn... Anonymkode: 0690d...71b 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan reagerer du på kaffe? Jeg kan bare drikke én kopp tidlig om morgenen, hvis ikke blir jeg et nervevrak uten like og får omtrent ikke sove påfølgende natt. Men da går det ikke på tarmen (tror jeg), men på psyke og nerver.. Takk for tipset om Probiotika. De nevnte dette på sykehuset, men det var litt delte erfaringer med det. Og så finnes det visst en del andre ulike midler man kan benytte. Jeg har brukt noe som heter Visi-blin, et fiberpreparat, og det har hjulpet mot akutt trang til dobesøk. Kanskje jeg skal prøve Probiotika også, det kan jo være verdt et forsøk. Anonymkode: 4d9cc...e73 Jeg har både Ulcerøs kolitt og IBS så litt vanskelig å skille hva som er trigger food og hva som er endel av UC. Men om du ble dårlig av blåbær så dropper du det i nærmeste framtid. Det går jo fint an å prøve det igjen i fremtiden og se om du får en reaksjon av det da og. Jeg kan ikke si at det er probiotika som gjør at jeg ikke sliter med luft lenger, men at det er verdt å prøve er jeg 100% sikker på. Jeg har stor tro på at det er bakteriefloraen vår som har fått en slag av alle kjemikaliene osv vi får i oss nå for tiden, jeg tror ikke det er uten grunn at IBD og IBS er sånn på fremmarsj. Anonymkode: 9bff8...7fa
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 Angående kaffe så har jeg valgt det vekk fordi det er noe som er kjent for å være krevende for magen. Det samme gjelder brus. Anonymkode: 9bff8...7fa
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har både Ulcerøs kolitt og IBS så litt vanskelig å skille hva som er trigger food og hva som er endel av UC. Men om du ble dårlig av blåbær så dropper du det i nærmeste framtid. Det går jo fint an å prøve det igjen i fremtiden og se om du får en reaksjon av det da og. Jeg kan ikke si at det er probiotika som gjør at jeg ikke sliter med luft lenger, men at det er verdt å prøve er jeg 100% sikker på. Jeg har stor tro på at det er bakteriefloraen vår som har fått en slag av alle kjemikaliene osv vi får i oss nå for tiden, jeg tror ikke det er uten grunn at IBD og IBS er sånn på fremmarsj. Anonymkode: 9bff8...7fa Vet du hvilke bakterier det er i de tablettene? Finnes mange ulike, så bare lurer Anonymkode: 0690d...71b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: FODMAP har ikke fungert for meg. Har prøvd mye forskjellig, men ingenting har hjulpet. En gang var jeg så tett i magen at jeg ikke klarte spise på 2 dager, men jeg var fortsatt oppblåst selv etter det Har tenkt å prøve probiotika, men har liten tro på å finne noe som skal hjelpe igrunn... Anonymkode: 0690d...71b Kan jeg spørre hvordan du la opp FODMAP-dietten? Var den streng og strukturert, men total utelukking av høyFODMAP-matvarer? Og hvordan gjorde du det med reintrodusering? Anonymkode: 4d9cc...e73 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hvilke bakterier det er i de tablettene? Finnes mange ulike, så bare lurer Anonymkode: 0690d...71b https://www.vitusapotek.no/idoform-classic-plus-kaps-50-stk--50-stk/p/922843 Det er den jeg bruker. Blanding av melkesyrebakterier Anonymkode: 9bff8...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har både Ulcerøs kolitt og IBS så litt vanskelig å skille hva som er trigger food og hva som er endel av UC. Men om du ble dårlig av blåbær så dropper du det i nærmeste framtid. Det går jo fint an å prøve det igjen i fremtiden og se om du får en reaksjon av det da og. Jeg kan ikke si at det er probiotika som gjør at jeg ikke sliter med luft lenger, men at det er verdt å prøve er jeg 100% sikker på. Jeg har stor tro på at det er bakteriefloraen vår som har fått en slag av alle kjemikaliene osv vi får i oss nå for tiden, jeg tror ikke det er uten grunn at IBD og IBS er sånn på fremmarsj. Anonymkode: 9bff8...7fa 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Angående kaffe så har jeg valgt det vekk fordi det er noe som er kjent for å være krevende for magen. Det samme gjelder brus. Anonymkode: 9bff8...7fa Ok! Takk for svar Jeg tror også at det er bakteriefloraen som har fått en smell, og det var vel noe sånt de sa på sykehuset også. Slik jeg husker det så startet plagene mine etter at jeg hadde vært på noen antibiotikakurer mot akne, og antibiotika er jo ikke akkurat særlig mildt for tarmsystemet. Anonymkode: 4d9cc...e73
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #15 Skrevet 8. juli 2018 On 7/7/2018 at 12:01 AM, AnonymBruker said: Kan jeg spørre hvordan du la opp FODMAP-dietten? Var den streng og strukturert, men total utelukking av høyFODMAP-matvarer? Og hvordan gjorde du det med reintrodusering? Anonymkode: 4d9cc...e73 Ja, er det noen annen måte å gjøre det på? Spiste også lite i tillegg, gikk ned 10kg. Så ikke på det som reintrodusering da jeg sluttet siden det ikke fungerte. Gikk tilbake til å spise det som føltes noelunde ok å spise. Som grønnsakssupper og linsesupper med mye vann, og proteinshake innimellom Anonymkode: 0690d...71b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #16 Skrevet 8. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er det noen annen måte å gjøre det på? Spiste også lite i tillegg, gikk ned 10kg. Så ikke på det som reintrodusering da jeg sluttet siden det ikke fungerte. Gikk tilbake til å spise det som føltes noelunde ok å spise. Som grønnsakssupper og linsesupper med mye vann, og proteinshake innimellom Anonymkode: 0690d...71b Jeg lurer siden vi har fått beskjed fra sykehuset om at reintroduksjonsfasen er svært viktig for å kunne venne tarmsystemet til matvarene på nytt. Hvis ikke vil det ikke ha effekt. Men du merket ingen effekt av dietten overhodet? Grunnen til at jeg lurte på om du hadde gjort det skikkelig er fordi det har hatt så markant effekt på meg, så jeg undret meg bare over det. Men selvfølgelig kan det jo være forskjellige årsaker til at vi har de problemene vi har, og kanskje er det grunnen til at FODMAP-diett har hatt effekt på meg og ikke deg. Hvor lenge er det siden du gikk på dietten? Anonymkode: 4d9cc...e73
Skilpadden Skrevet 7. august 2018 #17 Skrevet 7. august 2018 Til dere som har svart at dere har prøvd food-map dietten. Hvordan har dere lagt opp en plan? Jeg har laktoseintoleranse og IBS, og jeg reagerer på 90% av matvarer der ute. Har det som deg, TS. Ser ut som om jeg er langt på vei. Har slitt med dette i 9 år. Noen ganger er plagene så ekstreme at jeg ikke får sove/blir sengeliggende. Jeg reagerer også på vann. Mer på kaldt vann enn ´´lunken´´, men det siste er så ekkelt å drikke. Så da er spørsmålet mitt hvordan jeg kan starte på en Foodmap-diett når jeg ikke tåler noen ting?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #18 Skrevet 11. august 2018 Hei! Jeg ser flere skriver at dere får hjelp av sykehus osv. Hvor blir dere henvist til, avdeing tenker jeg på! Jeg har trodd det ikke er hjelp å få, at jeg må leve slik. Jeg har ingen diagnose, men har slitt med magen hele livet. Perioder med diare, men mest perioder med forstoppelse. I tillegg, det jeg sliter mest med er luftplager. Jeg er blitt testet for alt som finnes, men jeg er visst "normal". Selv når jeg hadde diare i 4 mnd. trakk legen bare på skuldrene å sa at avføringsprøvene var helt fine. Jeg er nå desperat etter en lang periode der jeg sliter med å spise fordi jeg føler meg fullstendig stappet i magen! Kan jeg bli henvist og få hjelp alså? Jeg er 100% sikker på at jeg har IBS og har hatt det hele livet. Var innlagt som barn med kikkhullsoperasjon, men fikk beskjed om at jeg hadde en "mobil tykktarm", men ellers helt fin... Ingen har noensinne nevnt IBS for meg! Hvor kan jeg be legen henvise meg? må visst bare finne utav ting selv.. Anonymkode: a6d26...a5a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #19 Skrevet 13. august 2018 På 7.8.2018 den 13.00, Skilpadden skrev: Til dere som har svart at dere har prøvd food-map dietten. Hvordan har dere lagt opp en plan? Jeg har laktoseintoleranse og IBS, og jeg reagerer på 90% av matvarer der ute. Har det som deg, TS. Ser ut som om jeg er langt på vei. Har slitt med dette i 9 år. Noen ganger er plagene så ekstreme at jeg ikke får sove/blir sengeliggende. Jeg reagerer også på vann. Mer på kaldt vann enn ´´lunken´´, men det siste er så ekkelt å drikke. Så da er spørsmålet mitt hvordan jeg kan starte på en Foodmap-diett når jeg ikke tåler noen ting? TS her. Anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med legen din slik at du får henvisning til klinisk ernæringsfysiolog jeg ville aldri greid å følge denne dietten helt på egen hånd. Det går fint når man kommer inn i det, men jeg hadde tusen spørsmål de første ukene. Anonymkode: 4d9cc...e73
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #20 Skrevet 13. august 2018 På 11.8.2018 den 12.50, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg ser flere skriver at dere får hjelp av sykehus osv. Hvor blir dere henvist til, avdeing tenker jeg på! Jeg har trodd det ikke er hjelp å få, at jeg må leve slik. Jeg har ingen diagnose, men har slitt med magen hele livet. Perioder med diare, men mest perioder med forstoppelse. I tillegg, det jeg sliter mest med er luftplager. Jeg er blitt testet for alt som finnes, men jeg er visst "normal". Selv når jeg hadde diare i 4 mnd. trakk legen bare på skuldrene å sa at avføringsprøvene var helt fine. Jeg er nå desperat etter en lang periode der jeg sliter med å spise fordi jeg føler meg fullstendig stappet i magen! Kan jeg bli henvist og få hjelp alså? Jeg er 100% sikker på at jeg har IBS og har hatt det hele livet. Var innlagt som barn med kikkhullsoperasjon, men fikk beskjed om at jeg hadde en "mobil tykktarm", men ellers helt fin... Ingen har noensinne nevnt IBS for meg! Hvor kan jeg be legen henvise meg? må visst bare finne utav ting selv.. Anonymkode: a6d26...a5a Anbefaler deg også å ta kontakt med lege for å ta blodprøver for å sjekke evt allergier og laktoseintoleranse. Hvis du har negative prøver på dette, be legen om å bli henvist til klinisk ernæringsfysiolog. Der hjelper de deg med oppfølging ift FODMAP - TS Anonymkode: 4d9cc...e73
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå