Gå til innhold

Når man inviterer gjester til bryllupsfest. Er det da en selvfølge at barn under 18 skal bli med?


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Alkohol er vel ikke den eneste grunnen til å ikke ønske barn i bryllup. Jeg ville hatt det både barnefritt og alkoholfritt. Må man virkelig spesifisere i en invitasjon hvem som IKKE er invitert, trodde det var en selvfølge at invitasjonen gjaldt de som er nevnt i den. 

Anonymkode: a4194...618

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Blueblizz skrev:

Ville egentlig tatt det som en selvfølge at barna mine ikke var invitert sammen med meg, men var jeg usikker ville jeg spurt.

Og jeg ville bedt om lov til å ta med meg et ammende barn hvis det var lite nok. Hvis ikke ville jeg sendt mannen (eller hvis det var mine venner og baby tok flaske) gått selv. 

Et ammende barn er vel minst 14-15 år, får vi håpe... Eller mente du et diebarn?

Anonymkode: 38f4d...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et ammende barn er vel minst 14-15 år, får vi håpe... Eller mente du et diebarn?

Anonymkode: 38f4d...b99

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et ammende barn er vel minst 14-15 år, får vi håpe... Eller mente du et diebarn?

Anonymkode: 38f4d...b99

Tror de fleste har fått med seg din fantastiske humor og slagferdighet nå, så du trenger absolutt ikke å gjenta.

Tror også de fleste forsto budskapet om spedbarn/amming.

Anonymkode: b8424...104

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Tror de fleste har fått med seg din fantastiske humor og slagferdighet nå, så du trenger absolutt ikke å gjenta.

Tror også de fleste forsto budskapet om spedbarn/amming.

Anonymkode: b8424...104

Nettheng.

Anonymkode: 38f4d...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, CubaLibre skrev:

Er brudeparet okay med at man tar med spedbarn i bryllupet er det selvsagt okay, folk er forskjellige.

Men det er ikke en selvfølge at spedbarn for lov å være med brullypet, det er opptil vertene å bestemme, det er faktisk ikke alle som ønsker barn i hvilken som heslt anledning det enn er, og det må man bare respektere.

 

 

Spørs jo litt hvor gammel babyen er. Er den relativt liten så er det nesten ikke noe poeng å be mor dersom man absolutt ikke skal ha spedbarn i bryllupet. Hadde jeg bedt et par med en liten baby, måtte jeg nesten forventet at de hadde med babyen også.

Anonymkode: d8e12...2a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns ikke det er en selvfølge at barn er invitert hvis foreldre får invitasjon. For meg er bryllup for voksne, ikke barn. Babyer må dere nok forvente at er med, men ikke barn som har passert 6 måneder (med mindre foreldrene kommer langveisfra). På bryllupsdagen skal brudeparet få slippe å dele oppmerksomheten med barn, og foreldre skal få være gjester og ikke barnevakter

Anonymkode: ca441...d3e

Amen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, Apple- said:

Nå er det en stund siden jeg giftet meg, men vi fikk problemer med det der. Til tross for at vi stilet invitasjonene til "Anne og Per" ble flere snurt fordi barna ikke ble invitert, noen valgte faktisk også å ikke komme... :roll: Men vet ikke egentlig hva vi kunne gjort annerledes, kan liksom ikke stile en invitasjon til "Anne og Per, ikke inklusive Emma og Marcus" :ler:  Da vi tilfeldigvis oppdaget problemet, endte vi opp med å ta en ringerunde etter at svar-datoen var forbi, men i god tid før bryllupet. Vi skyldte på at mange ikke hadde svart, men ringte bevisst de som hadde barn for å være sikre på at de skjønte at invitasjonen kun gjaldt voksne.

Vi hadde ingen som hadde spedbarn blant gjestene, men hadde selvsagt gjort unntak for disse. Gjester med spedbarn blir vel uansett ikke utover natten, så hadde ikke fryktet noen demper på festen av den grunn. 

Kjekt å høre din erfaring. Jeg tenker jo at det sikkert er deilig for foreldrene med litt barnefri og kan nyte alkoholen uten å være barnevakt osv. Samt at barna ser foreldrene, onkler og andre ukjente i beruset tilstand er vel ikke ønskelig?

Tror jeg skal være veldig klar i invitasjonen som jeg nå skal sende etter "Save the date" at det er 18-års aldersgrense på lokalet der middagen skal være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Alkohol er vel ikke den eneste grunnen til å ikke ønske barn i bryllup. Jeg ville hatt det både barnefritt og alkoholfritt. Må man virkelig spesifisere i en invitasjon hvem som IKKE er invitert, trodde det var en selvfølge at invitasjonen gjaldt de som er nevnt i den. 

Anonymkode: a4194...618

Det er jeg veldig enig i :) Rart at det skal være nødvendig å spesifisere hvem som ikke er invitert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev personlige invitasjoner til alle. Til de med barn skrev vi at vi håpet de fikk barnepass slik at de kunne være med på voksenfesten. Ingen misforsto. Alle kom.

Anonymkode: 8310e...ec7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Energi-jenta skrev:

Jeg har akkurat sendt ut en "save the date" til gjestene der det står at vi skal ha en stor bryllupsfest. Vi har ikke skrevet noe om barn i invitasjonen.

Nå har flere av gjestene snakket om å ha med seg barna deres mellom 2-12 år i bryllupet vårt, men de har jo ikke blitt invitert. Er det en selvfølge at man tar med seg alle barna sine på en bryllupsfest med masse alkohol? Hva med spedbarna som fremdeles ammes?

Nei jeg syns ikke det er en selvfølge, heller motsatt. Men da er det jo bare å gi beskjed. 

Siste bryllupene jeg har vært i så er heller ikke spedbarn til stedet, da må man pumpe melk på forhånd og far være hjemme. 

Anonymkode: e58a3...b2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi skrev personlige invitasjoner til alle. Til de med barn skrev vi at vi håpet de fikk barnepass slik at de kunne være med på voksenfesten. Ingen misforsto. Alle kom.

Anonymkode: 8310e...ec7

Den var fin :) Skal prøve å kopiere den på et vis!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt opp til brudeparet, men da kan de ikke bli snurt når man takker nei fordi det blir vanskelig å delta om man har en liten baby. Heller ingen selvfølge av man kan ta med seg en bestemor som kan trille vogn.

Vi takket nei til to brylluper sommeren datteren vår var 3 måneder, begge skulle være i utlandet og brudeparene hadde ingen forståelse av vi ikke ønsket å dra uten barnet. Ene paret mente vi kunne ta med bestemor som «trillepike», i utganspunktet et godt forslag men når bryllupet allerde var kostbart for oss å delta i (full galla, destinsjonsbryllup og svært dyrt hotell måtte vi takke nei.)

Anonymkode: d0bd8...59b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt opp til brudeparet, men da kan de ikke bli snurt når man takker nei fordi det blir vanskelig å delta om man har en liten baby. Heller ingen selvfølge av man kan ta med seg en bestemor som kan trille vogn.

Vi takket nei til to brylluper sommeren datteren vår var 3 måneder, begge skulle være i utlandet og brudeparene hadde ingen forståelse av vi ikke ønsket å dra uten barnet. Ene paret mente vi kunne ta med bestemor som «trillepike», i utganspunktet et godt forslag men når bryllupet allerde var kostbart for oss å delta i (full galla, destinsjonsbryllup og svært dyrt hotell måtte vi takke nei.)

Anonymkode: d0bd8...59b

Det er snakk om bridezillaer, altså. Huff. Tror de fleste skjønner det blir vanskelig med utenlandsbryllup med baby. 

Anonymkode: d8e12...2a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, CubaLibre skrev:

Er brudeparet okay med at man tar med spedbarn i bryllupet er det selvsagt okay, folk er forskjellige.

Men det er ikke en selvfølge at spedbarn for lov å være med brullypet, det er opptil vertene å bestemme, det er faktisk ikke alle som ønsker barn i hvilken som heslt anledning det enn er, og det må man bare respektere.

Jeg har hatt med 6 uker gammelt barn i bryllup. Spurte selvsagt brudeparet. Men alle små babyer var velkomne, det var flere. Alternativet ville vært at jeg takket nei. Barnet var for lite til barnevakt. 

Hvis brudeparet føler sterkt at spedbarn ikke får henge med, så er det ikke noe poeng å invitere mor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde både barn og voksne til etter kaffen. Da dro de yngste med eldre søskenbarn hjem til oss og hadde overnattingsfest. De var vel 8-9 unger i alderen 4 til 17. De 2 eldste tok ansvaret for de aller yngste og fikk betalt for barnevaktjobben. Det var kjøpt inn snacks og brus. Egentlig litt vinn vinn for barna følte at de hadde vært ekstra heldige for de hadde fått to selskap.

Anonymkode: 125da...fb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes barn kan være med til kirka eller sermoni, eventuelt fest hvis det ikke er planlagt alkohol eller er en type budsjett bryllup.
Hvis folk har råd til en meny, plass og underholdning for barna i tillegg er det vel noe paret kan ordne uten større bryderi for å inkludere barna (men burde helst være alkoholfritt bryllup da). 


Vært i bryllup hvor familie ble full, og en av underholdningene var at en av de eldre guttene slo i vegen til han begynte å blø. 
Han hadde brent hånden sin og fått nerve skader så følte ikke smerter. Var dødskjedelig som barn, og litt ubehagelig med de fulle voksne omkring. 

Synes man burde ta hensyn til barna fremfor å presse på at barna skal være med overalt, for er faktisk ikke alt barn liker som voksne liker.... om foreldre får problemer med barnevakt, kan de eventuelt ordne slik at en voksen passer på barna hos en voksen under festen og har en egen barne fest i huset deres eller lignende uavhengig av brudeparets fest lokal (om det er vanskelig å finne barnevakt for noen). :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva skrev dere i invitasjonene? Skrev dere "vi inviterer dere" (el.) eller navn på de dere faktisk inviterte. Jeg tolker "dere" som hele familien. Men om det hadde stått navn så hadde jeg forstått det var uten barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, sølvdryss said:

Hva skrev dere i invitasjonene? Skrev dere "vi inviterer dere" (el.) eller navn på de dere faktisk inviterte. Jeg tolker "dere" som hele familien. Men om det hadde stått navn så hadde jeg forstått det var uten barn. 

I og med at det var en "save the date" så skrev til dere siden dette er noe som blir sendt ut til absolutt alle de inviterte gjestene. Selve navnene til de inviterte hadde vi tenkt å skrive i invitasjonen om et halvt år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Energi-jenta skrev:

I og med at det var en "save the date" så skrev til dere siden dette er noe som blir sendt ut til absolutt alle de inviterte gjestene. Selve navnene til de inviterte hadde vi tenkt å skrive i invitasjonen om et halvt år.

Men da er det ikke rart at de tror det gjelder hele familien. 

Anonymkode: dc58c...cb4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ville skrevet f.eks "Britney og Steven med familie" hvis barn skulle være invitert. Nå ville jeg aldri invitert barn uansett, og hvertfall ikke barn under 5 år da de er bråkete, siklete, frekke og slitsomme. Jeg liker generelt ikke barn eller støy. Nå er det noe annet med et barn på 12-13 år, men jeg ser ikke helt hvilken glede de ville hatt i et bryllup uansett. Det er jo utrolig kjedelig med alle taler etc. Hadde jeg hatt en venninne som hadde spedbarn ville jeg sagt hun kan komme men uten barnet. Hvis hun ikke kunne pga amming etc så hadde hun bare fått takket nei da :) Nekter å ha skrikerunger i bryllupet mitt. 

Anonymkode: d3cc0...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...