Gå til innhold

Kattespørsmål

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, Ariana807 said:

Hva med lyd nr. 5 her? Også den kalt trilling.

Noe sånt, men ikke helt likt. Katten min høres lei seg ut når hun lager den lyden. Hun lager den ofte, når hun ligger og slapper av, når hun spaserer rundt. Men hun virker ellers frisk så jeg vet ikke om hun bare er lei seg fordi hun ikke får gå ut og hun ikke har våtfor med flytende saus. Kan det være greia?

Anonymkode: 9e16f...819

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr. 5 i den videoen høres litt likt den katten min lager når hun kommer løpende. Jeg holder oppe døren og sier "hei", da svarer hun med den lyden. Andre ganger sier hun den først, og svarer når jeg sier "hei".

Tolker det som et hei, noen ganger, om har vært lenge ute, kan det nok være en litt mer anklagende ut :P

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sånt, men ikke helt likt. Katten min høres lei seg ut når hun lager den lyden. Hun lager den ofte, når hun ligger og slapper av, når hun spaserer rundt. Men hun virker ellers frisk så jeg vet ikke om hun bare er lei seg fordi hun ikke får gå ut og hun ikke har våtfor med flytende saus. Kan det være greia?

Kan være hun prøver å smiske med deg. Katter er smarte. Han ene min har lært at om han prøver å velte tven så får han oppmerksomhet 😬😅 

Det er ikke godt å si, men så lege hun virker frist så er jo det det aller viktigste 😸

Skrevet
1 time siden, applestories skrev:

Nr. 5 i den videoen høres litt likt den katten min lager når hun kommer løpende. Jeg holder oppe døren og sier "hei", da svarer hun med den lyden. Andre ganger sier hun den først, og svarer når jeg sier "hei".

Tolker det som et hei, noen ganger, om har vært lenge ute, kan det nok være en litt mer anklagende ut :P

Samme her. Slik hilser katten om hun kommer inn, jeg kommer hjem eller jeg tar på henne. God-lyd rett og slett😊

Skrevet
26 minutter siden, Macro skrev:

Samme her. Slik hilser katten om hun kommer inn, jeg kommer hjem eller jeg tar på henne. God-lyd rett og slett😊

Jeg kaller det "mmrrnn", da det er slik det høres ut for meg :P

Hun kom inn her og gjorde det nå, ble ikke helt fornøyd med at det ikke var melk i huset...

Skrevet
2 minutter siden, applestories skrev:

Hun kom inn her og gjorde det nå, ble ikke helt fornøyd med at det ikke var melk i huset...

Hehe, god staving.

Her er klagelyden slik, miaaaaaaaaaaAAAAAAAAAAm og hard vifting med halen. Lyd 5 hører jeg bare i positive situasjoner :P

Skrevet

Alle som har et kjæledyr og har interessen av å få seg et kjæledyr, må ha rikelig kunnskap om dyret. Hvis ikke skjer slikt som dette, og andre situasjoner som er til nederlag for dyret. 

Du virker hysterisk, pusen har ikke bodd med deg 1 uke en gang. Slapp av og la hum bli vant med det nye hjemmet, lydene og luktene. Tviler sterkt på at et bur har traumatisert pusen, jeg tenker heller at det er mye som kan ha skjedd med dyret FØR dyret blir omplassert. Omplassering dyr har som regel en litt innadvendt personlighet og kan være sjenerte, nettopp pga de allerede er traumatisert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/15/2018 at 6:51 PM, Rosatoast said:

Alle som har et kjæledyr og har interessen av å få seg et kjæledyr, må ha rikelig kunnskap om dyret. Hvis ikke skjer slikt som dette, og andre situasjoner som er til nederlag for dyret. 

Du virker hysterisk, pusen har ikke bodd med deg 1 uke en gang. Slapp av og la hum bli vant med det nye hjemmet, lydene og luktene. Tviler sterkt på at et bur har traumatisert pusen, jeg tenker heller at det er mye som kan ha skjedd med dyret FØR dyret blir omplassert. Omplassering dyr har som regel en litt innadvendt personlighet og kan være sjenerte, nettopp pga de allerede er traumatisert. 

Oi. Hvordan er situasjonen som har skjedd her et nederlag for katten min? Hun er frisk, og blir vandt til sine omgivelser. Ikke minst har hun flere mennesker rundt seg som gir henne kjærlighet og trygghet. Som sørger for at hun er frisk, som forer henne med mat av beste kvalitet, og katten skjønner mer og mer at hun er trygg her. 
Jeg har hentet henne direkte fra sin tidligere eier, og hun virket til å ha det fint der. 

Når jeg spør om spørsmål, er det ut av nysgjerrighet, ikke hysteri. Du er ikke akkurat hyggelig i tonen din, og jeg håper ikke du alltid snakker sånn til mennesker. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

On 7/15/2018 at 4:20 PM, applestories said:

Hahaha, jeg ser det for meg! Min lager også sånne lyd når hun ikke er helt fornøyd med ting. De har liksom lært seg hvilke lyder om vekker reaksjon hos oss. Har vi skjemt bort pusene våres? 

On 7/15/2018 at 2:56 PM, Ariana807 said:

Kan være hun prøver å smiske med deg. Katter er smarte. Han ene min har lært at om han prøver å velte tven så får han oppmerksomhet 😬😅 

Det er ikke godt å si, men så lege hun virker frist så er jo det det aller viktigste 😸

Ja! Skikkelig utspekulærte dyr. Men det er liksom sjarmen. En firbent, pelsete venn med sin egen personlighet😍

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Hvordan er situasjonen som har skjedd her et nederlag for katten min? Hun er frisk, og blir vandt til sine omgivelser. Ikke minst har hun flere mennesker rundt seg som gir henne kjærlighet og trygghet. Som sørger for at hun er frisk, som forer henne med mat av beste kvalitet, og katten skjønner mer og mer at hun er trygg her. 
Jeg har hentet henne direkte fra sin tidligere eier, og hun virket til å ha det fint der. 

Når jeg spør om spørsmål, er det ut av nysgjerrighet, ikke hysteri. Du er ikke akkurat hyggelig i tonen din, og jeg håper ikke du alltid snakker sånn til mennesker. 

Sa ikke at situasjonen hos deg er et nederlag for dyret, det var en åpen kommentar til alle nye katteeiere. Hvis du faktisk leser det jeg skriver, istedenfor å tolke frekt og negativt med en gang hadde det vært fint.

Slik jeg oppfatter innlegget ditt så tolket jeg det som mer hysteri. Slik du skildrer hvordan du maser etter katten oppfatter jeg også som hysteri og mas. Det jeg sa med tidligere traumer var ikke et faktum, hvis du leser kommentaren, så står det svart på hvitt. Du velger å tolke kommentaren min som et angrep, og det er helt greit, men da forstår jeg også at du er lite åpen for konstruktiv kritikk når du stiller spørsmål. 

Og igjen, spørsmålet var ikke hysteri, oppførselen du beskrev i innlegget tolkes fra min side som_hysteri. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Rosatoast skrev:

Sa ikke at situasjonen hos deg er et nederlag for dyret, det var en åpen kommentar til alle nye katteeiere. Hvis du faktisk leser det jeg skriver, istedenfor å tolke frekt og negativt med en gang hadde det vært fint.

Slik jeg oppfatter innlegget ditt så tolket jeg det som mer hysteri. Slik du skildrer hvordan du maser etter katten oppfatter jeg også som hysteri og mas. Det jeg sa med tidligere traumer var ikke et faktum, hvis du leser kommentaren, så står det svart på hvitt. Du velger å tolke kommentaren min som et angrep, og det er helt greit, men da forstår jeg også at du er lite åpen for konstruktiv kritikk når du stiller spørsmål. 

Og igjen, spørsmålet var ikke hysteri, oppførselen du beskrev i innlegget tolkes fra min side som_hysteri. 

I TS sitt forsvar tolket jeg også kommentaren din som frekk og svært negativ til TS som katteeier.

En av mine snakker ofte med trilling. Positivt for å hilse og for å leke og negativt i frustrasjon. Synes hun høres ut som en liten due 😛

Anonymkode: 15d01...79f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Rosatoast said:

Og hvorfor mener du kritikken din ikke kan kritiseres. Går det ikke imot ditt ønske konstruktivitet når andre ikke får lov til å kommentere måten du ordlegger deg på?

Hvordan maser jeg etter katten? Jeg har fått svar på ting jeg har lurt på, fått råd om hvordan jeg skal oppføre meg mot katten, tatt rådet mitt imot og fulgt dette og nå har katten det fint. Den får masse kos når den søker etter det. Etter det du skriver mener du at man ikke burde ha husdyr når man ikke har masse kunnskap. Og da sikter du altså til at jeg tilsynelatende ikke har så mye peiling som en erfaren kjæredyreier. Mener du at det hadde vært bedre hvis tidligere eieren hadde gitt katten bort til dyrebeskyttelsen, eller bare forlatt den et sted? 

Ting du skriver er ikke svart på hvit. Det er ladde ord. Hvis du mangler evnen til å se det, kan jeg såklart ikke overbevise deg om det motsatte.  

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, jeg ser det for meg! Min lager også sånne lyd når hun ikke er helt fornøyd med ting. De har liksom lært seg hvilke lyder om vekker reaksjon hos oss. Har vi skjemt bort pusene våres? 

Ja! Skikkelig utspekulærte dyr. Men det er liksom sjarmen. En firbent, pelsete venn med sin egen personlighet😍

Skjemt bort? Neeida :P

Nå minnet du meg på at jeg har glemt å kjøpe melk. Ikke rart hun ikke har vært hjemme på et døgn, synes nok jeg er helt håpløs. *lager handleliste til onsdag*

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter, det virker på meg som om du kanskje ikke kan så mye om katter? Jeg synes det er kjempefint at du spør så du får svar på ting du lurer på. Men jeg anbefaler på det sterkeste at du leser eller ser noen dokumentarer om kattenes språk og væremåte. Søk etter ting som "cat behaviour documentary" på Youtube og du vil finne massevis! Her er bl.a. en god en. :) Katten vil fort merke på deg om du oppfører deg usikker eller redd, som igjen kan gjøre katten usikker og redd, spesielt når den er såppass ny i hjemmet ditt enda.

For det første, det dyrlegen sa om å være bestemt med katten synes helt tullete ut for meg. Katter er egne skapninger, ikke flokkdyr. På samme måte som du ikke er bestemt med romkameraten din på 29 år, er du heller ikke bestemt med katten din. Vil katten komme frem, kjempefint! Vil katten ligge under sofaen, ok. En hund kan man være mer bestemt med, de ønsker tross alt å gjøre det du sier. Katter lever livet sitt på egne premisser, derimot.

Og nei, katter kan ikke løfte vekk sin egen avføring. Katter har ikke fingre. ;) De kan prøve å begrave det, men hvis avføringen er utenfor boksen vil den bare grave i løse luften, eventuelt grave over nærmeste løse gjenstand (som en liten dørmatte, eller sko, eller lignende). Av og til kan de også grave det ut ved et uhell, når de prøver å begrave avføringen som ligger i esken. Det kan være lurt å ha en kattedo med lokk/vegger, så det ikke skjer så lett.

Jeg tror også det er viktig å lære deg å fjerne flått selv så fort som mulig, så katten slipper å tas med til dyrlege uten grunn - spesielt nå i startfasen. Du vil gi katten et godt førsteinntrykk, helst i så mange uker fremover som mulig. Det er veldig, veldig lett å fjerne flått selv. (Selv jeg kan gjøre det! :fnise: ) Kjøp en sånn flått-penn som ble linket tidligere (det finnes mange forskjellige typer, men premisset er det samme) og se gjerne videoer på Youtube om hvordan det gjøres. Man lurer den inn under flåtten, roterer, og flåtten løsner grepet og blir sittende på "pennen". Ferdig. Helt umulig å skade katten på noen slags måte. Du kan også få tak i flåttmiddel hos dyrlegen som holder flåtten borte en god stund. Det jeg har brukt tar du bare å påfører på nakken; enkelt og greit.

Akkurat det med type for er noe som diskuteres hele tiden, og folk her inne blir aldri enige. Noen sier katter klarer seg fint på bare tørrfor, noen sier det er dyremishandling å gi de tørrfor, og andre foreslår å bruke begge deler. Personlig får mine tørrfor hele tiden, har alltid vann tilgjengelig, og våtfor som kos av og til.

Så til spørsmålet mitt, lar du henne gå ute? (Jeg tenker siden hun fikk flått, og hvis jeg husker rett sa du at du slapp henne ut på balkongen?) Hvis hun nettopp har flyttet til deg er det kjempeviktig å ikke slippe henne ut på en god stund. Hun må lære seg helt på nytt hvor hun bor, og at dette er det nye permanente, fantastiske og koselige hjemmet hennes. Hvis forrige eier bor i nærheten, vil hun mest sannsynlig prøve å finne veien hjem til han/hun, eller bare gå seg bort. 

Og den "triste" lyden du synes du hører er ikke noe å bry seg om. :)  Som forklart tidligere er det bare en koselyd kattene lager, og jeg hadde tatt det som et veldig godt tegn. Det betyr at hun er fornøyd! Noen katter har en lysere, og kanskje et mer tristere toneleie, enn andre katter, men det er ikke noe å tenke på. De har forskjellige "stemmer" de også, som oss.

Den ene pusen min lager en sånn lyd når han hilser på meg hvis jeg har vært borte fra huset, og den andre pusen min bruker den lyden som en ren koselyd når hun er lykkelig og vil ha oppmerksomhet. Da ligger hun å ruller på gulvet og snakker med meg.

Anonymkode: 064bc...70c

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

OPPDATERING

Det har altså gått to måneder nå. Det føles rart. Føles som om jeg og katten min har vært bestevenner så lenge jeg har eksistert og det er rart å tenke på at det eksisterte et liv uten henne. Hun lager fortsatt alle disse merkelige lydene, men jeg forstår bedre hva de betyr. Vi leker sammen, vi snakker sammen, vi til og med sover sammen. Mildt sagt er hun bestevennen min. Tenk at jeg aldri skulle bli sur fordi katten min sin ekle bæsj faller utenfor. Eller at jeg ikke skulle syntes det var ekkelt fordi hun putter sin spytt på meg for å markere meg. Hun er min. Jeg har ikke barn, men det må være sånn det føles å elske noen uten å forvente noe tilbake. Du bare elsker at de eksisterer og du er så takknemlig for å ha de i livet ditt. 

Noen ganger blir jeg bekymret om jeg er for avhengig av katten min. Men så slår jeg disse tankene bort. Så klart er jeg ikke det. Jeg vet at hvem som helst som hadde hatt henne, hadde vært minst like glad i henne som jeg er. Hun er jo verdens søteste og snilleste katt. 

Hver eneste dag lærer jeg nye ting om henne. Hver eneste dag lærer hun meg nye ting. Hun er fortsatt en pysete katt, så det er ofte jeg blir bekymret hvis hun er ute om natten alene da vi ikke har katteluke. Må ut hvert 5. minutt og se etter henne slik at hun kan komme inn hvis hun vil. Det er så mange uønskelige katter rundt huset mitt! Rene kattemafien. Jeg vet at pusen min er redd de. Men jeg vet at pusen min føler seg veldig trygg hjemme, så jeg får bare passe på og jage de vekk når jeg ser de. 

Takk for så mange gode svar. Jeg ble fornærmet i starten. Men dere hadde jo rett. Jeg kunne ikke så mye, og det var jo ikke så krise for pusen som jeg trodde det var. Alt er altså kjempe flott nå. Hun får èn våtfor-pakke om dagen. Jeg har ikke hjerte til å trappe ned, føler hun er så lei seg når hun ikke får det en dag. Men hun er også flink til å spise tørrfor, så da går det liksom fint. Igjen, takk! 

• Liker 2
Skrevet

Så bra!!! 

Lykke til videre begge to!!

Anonymkode: 250d1...81e

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra!!! 

Lykke til videre begge to!!

Anonymkode: 250d1...81e

❤️ 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

OPPDATERING

Det har altså gått to måneder nå. Det føles rart. Føles som om jeg og katten min har vært bestevenner så lenge jeg har eksistert og det er rart å tenke på at det eksisterte et liv uten henne. Hun lager fortsatt alle disse merkelige lydene, men jeg forstår bedre hva de betyr. Vi leker sammen, vi snakker sammen, vi til og med sover sammen. Mildt sagt er hun bestevennen min. Tenk at jeg aldri skulle bli sur fordi katten min sin ekle bæsj faller utenfor. Eller at jeg ikke skulle syntes det var ekkelt fordi hun putter sin spytt på meg for å markere meg. Hun er min. Jeg har ikke barn, men det må være sånn det føles å elske noen uten å forvente noe tilbake. Du bare elsker at de eksisterer og du er så takknemlig for å ha de i livet ditt. 

Noen ganger blir jeg bekymret om jeg er for avhengig av katten min. Men så slår jeg disse tankene bort. Så klart er jeg ikke det. Jeg vet at hvem som helst som hadde hatt henne, hadde vært minst like glad i henne som jeg er. Hun er jo verdens søteste og snilleste katt. 

Hver eneste dag lærer jeg nye ting om henne. Hver eneste dag lærer hun meg nye ting. Hun er fortsatt en pysete katt, så det er ofte jeg blir bekymret hvis hun er ute om natten alene da vi ikke har katteluke. Må ut hvert 5. minutt og se etter henne slik at hun kan komme inn hvis hun vil. Det er så mange uønskelige katter rundt huset mitt! Rene kattemafien. Jeg vet at pusen min er redd de. Men jeg vet at pusen min føler seg veldig trygg hjemme, så jeg får bare passe på og jage de vekk når jeg ser de. 

Takk for så mange gode svar. Jeg ble fornærmet i starten. Men dere hadde jo rett. Jeg kunne ikke så mye, og det var jo ikke så krise for pusen som jeg trodde det var. Alt er altså kjempe flott nå. Hun får èn våtfor-pakke om dagen. Jeg har ikke hjerte til å trappe ned, føler hun er så lei seg når hun ikke får det en dag. Men hun er også flink til å spise tørrfor, så da går det liksom fint. Igjen, takk! 

Så bra å høre! Og velkommen til verden som katteslave. :ler: 

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg ser du nevner våtmat, og det er ingen grunn til å trappe ned på det. Våtmat er visst ikke så ille som man har trodd, i følge både den ny dyrlegen min og en del utenlandske katteforum jeg hang på da den ene katten min var syk. 

Skrevet

Har hatt mange omplasseringskatter. Noen stortrives med en gang, mens andre bor under sofaen i flere uker, uten at jeg ser noe til dem. Katter er forskjellige, og det er en helt naturlig reaksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...