AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #21 Skrevet 7. juli 2018 Katten kommer ikke til å fly på deg, det trenger du ikke å være redd for. Med plukker heller ikke opp sin egen bæsj. Anonymkode: 2f3b3...fc3 2
Nuttery Skrevet 7. juli 2018 #22 Skrevet 7. juli 2018 Vi adopterte en katt fra dyrebeskyttelsen for noen år siden, og den satt inne i klesskapet i rundt 8 mnd, og gikk bare ut for å spise/drikke om natten. Det ordner seg, bare gi den space. Ikke mas så mye med den. Det er svært unødvendig å dra med katten til dyrlegen for å ta en flått, bare holdt katten og fjern flåtten selv.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #23 Skrevet 7. juli 2018 Jeg adopterte en livredd katt som klatret oppover tapeten når han først kom hit fordi han var så redd. Han lå under sofaen i 3 mnd. Vi hadde mat og vann fremme til han, i tillegg til do. Lett tilgjengelig fra gjemmeplassen. Vi lekte mye med han med leker man bruker på avstand, som laser osv. Tilbudte også fisk/våtfôr servert litt lenger bort fra gjemmeplassen. Vi var nøye på å være mye i samme rom slik at han ble vant til oss. Når han kom mer frem klappet vi han forsiktig. Det er 4 år siden og han er nå verdens tryggeste kosekatt. La pus få litt tid til å bli vant til sine nye omstendigheter, så får dere det helt sikkert veldig fint sammen ☺️ Anonymkode: 5b0da...c65 2
_popcorn_ Skrevet 7. juli 2018 #24 Skrevet 7. juli 2018 Du har fått mange gode tips her! Som alle sier, det tar tid før pusen blir helt trygg. Det at hun kommer ut på kvelden og vil leke, og opp i sengen betyr at hun er nysgjerrig, og ikke helt livredd. Bruk den tiden til å leke og gi oppmerksomhet og godbiter om hun vil det! Diare kan komme å gå litt, og så lenge det ikke er veldig hyppig er det ikke farlig, samme som hos mennesker. Men om hun drikker lite, så sett fram flere vannskåler til henne, gjerne på eller i nærheten av gjemmestedene hennes. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #25 Skrevet 7. juli 2018 Glemte å skrive at katter ikke liker at vann og mat står sammen, så de drikker gjerne mer om du skiller skålene Anonymkode: 5b0da...c65 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #26 Skrevet 8. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Glemte å skrive at katter ikke liker at vann og mat står sammen, så de drikker gjerne mer om du skiller skålene Anonymkode: 5b0da...c65 NOEN katter liker ikke det mine har aldri brydd seg. Anonymkode: 2f3b3...fc3
Ariana807 Skrevet 8. juli 2018 #27 Skrevet 8. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: NOEN katter liker ikke det mine har aldri brydd seg. Anonymkode: 2f3b3...fc3 Mine bryr seg ikke om det heller, og ikke om maten står i næreheten (i samme 10kvm rom) som dokassen heller 😅🙀 mat er mat liksom 😸
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #28 Skrevet 9. juli 2018 På 6.7.2018 den 3.57, AnonymBruker skrev: Du tok henne hjem til deg, hun hadde aldri sett deg før og kommer til et fremmed sted og nesten den første opplevelsen hun får er å bli fraktet til en fremmed dyrlege som mener man bør være "bestemt" med dyr hvor hun blir jaget rundt og fanget. Hvordan hadde du følt det ts, hvordan tror du du hadde oppført deg? Hadde du fått umiddelbar tillit til denne personen du nå bodde hos eller hadde du følt deg tryggere et sted du ikke kunne fanges? Dyrleger har ikke nødvendigvis peiling på dyreadferd, ts, de lærer ikke noe om det på skolen. Hun kommer når hun er klar. Ja dette som skjedde var dumt, men effekten av det varer ikke evig. Hun VIL få tillit til deg igjen, men hun trenger mer tid enn hun ville trengt om hun slapp den dyrlegeturen. Jeg tok til meg en halvvill kattunge en gang, den bodde under sofaen i flere uker før den ble trygg. Jeg brukte en katteleke for å lure den gradvis opp på fanget mitt og tvang den aldri til noen ting. Den ble utrolig tam og kosete, det tok lang tid i begynnelsen men når den først kom på glid gikk det veldig fort. Anonymkode: d5b26...d7b Relativt mye etologi på veterinær altså. Forskingsbasert sådan. Anonymkode: f3c61...eae
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #29 Skrevet 9. juli 2018 Samme med min katt. Fra dyrebeskyttelsen. Hun gjemte seg hele tiden og kom frem etter noen timer. Nå spretter hun frem når jeg kommer hjem. Men så fort jeg har besøk gjemmer hun seg i timesvis igjen. Så det tar litt tid før hun blir trygg på andre. Prøv å la hun sove i sengen din. Min legger seg av og til oppå meg 😅 Anonymkode: 1a83f...005
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #30 Skrevet 9. juli 2018 On 7/8/2018 at 8:55 AM, AnonymBruker said: NOEN katter liker ikke det mine har aldri brydd seg. Anonymkode: 2f3b3...fc3 Selv om det alltid vil finnes unntak så er det faktisk sånn at det er anbefalt å ikke ha vann og mat på samme sted fordi katter på generell basis som art ikke liker at de står sammen. Det er derfor ganske relevant informasjon for noen som er bekymret for om katten hennes får i seg nok væske. Anonymkode: 5b0da...c65 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #31 Skrevet 12. juli 2018 Tusen takk for så mange gode svar!! Jeg setter enormt stor pris på det. Og nå som det har gått et par dager, kan jeg forstå hvor hysterisk jeg egentlig har vært. Etter råd fra dere, åpnet jeg tilgangen hennes til alle mulige krok. Hun gjemte seg mye et par dager, men nå de to siste dagene har jeg fått en helt annen pus her hjemme. Hun kvikner til rundt 21-tiden og da skal hun løpe rundt og iblant løper hun litt sånn ertete mot meg for at jeg skal leke med henne eller løpe etter henne elns. Hun føler seg mye, mye tryggere her. Hun har også fått fri tilgang til balkongen siden hun i det siste mjauer intest om å få gå ut. Det var en annen ting. Pusen min mjauer, men i tillegg lager hun en sånn stakkarslig lyd. Klarer ikke å beskrive det. Hun virker ellers frisk, så jeg tror hun bare vet at jeg reagerer til ønskene hennes om hun lager de lydene (håper jeg). Har også funnet ut at hun faktisk drikker opp skålen sin. Hun tisser jo en del, så vil tro hun drikker også. Jeg lar henne sove i senga (hun har teppet sitt på enden av sengen min) og det har hendt 2 ganger at jeg har våknet til henne foran trynet mitt. Verdens herligste følelse. En annen ting jeg lurte på er det med tanke på mat. Hvor mye mat gir dere pusen deres? Var innom dyrebutikken for å kjøpe våtfor, og damen ble sjokkert over at jeg ga henne 1 pose om dagen (det er dette pusen er vandt til fra før). Hun mente at våtfor egentlig bare er kosemat hun skal ´´ha i helgene´´. Det er best for skjeveutviklingen hennes at hun spiser tørrfor som mat. Dette merker jeg er utfordrende, hun spiser jo tørrfor når hun skjønner hun ikke skal få våtfor snarest, men hun mjauer stakkarslig etter våtfor og da må jeg virkelig bite sammen tennene. Jobber i barnehage, og er flinkere til å sette klarere grenser med mennesker og være akkruat streng nok enn det jeg er med dyret mitt. det er sikkert normalt. 😄 Anonymkode: 9e16f...819
Ariana807 Skrevet 12. juli 2018 #32 Skrevet 12. juli 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for så mange gode svar!! Jeg setter enormt stor pris på det. Og nå som det har gått et par dager, kan jeg forstå hvor hysterisk jeg egentlig har vært. Etter råd fra dere, åpnet jeg tilgangen hennes til alle mulige krok. Hun gjemte seg mye et par dager, men nå de to siste dagene har jeg fått en helt annen pus her hjemme. Hun kvikner til rundt 21-tiden og da skal hun løpe rundt og iblant løper hun litt sånn ertete mot meg for at jeg skal leke med henne eller løpe etter henne elns. Hun føler seg mye, mye tryggere her. Hun har også fått fri tilgang til balkongen siden hun i det siste mjauer intest om å få gå ut. Det var en annen ting. Pusen min mjauer, men i tillegg lager hun en sånn stakkarslig lyd. Klarer ikke å beskrive det. Hun virker ellers frisk, så jeg tror hun bare vet at jeg reagerer til ønskene hennes om hun lager de lydene (håper jeg). Har også funnet ut at hun faktisk drikker opp skålen sin. Hun tisser jo en del, så vil tro hun drikker også. Jeg lar henne sove i senga (hun har teppet sitt på enden av sengen min) og det har hendt 2 ganger at jeg har våknet til henne foran trynet mitt. Verdens herligste følelse. En annen ting jeg lurte på er det med tanke på mat. Hvor mye mat gir dere pusen deres? Var innom dyrebutikken for å kjøpe våtfor, og damen ble sjokkert over at jeg ga henne 1 pose om dagen (det er dette pusen er vandt til fra før). Hun mente at våtfor egentlig bare er kosemat hun skal ´´ha i helgene´´. Det er best for skjeveutviklingen hennes at hun spiser tørrfor som mat. Dette merker jeg er utfordrende, hun spiser jo tørrfor når hun skjønner hun ikke skal få våtfor snarest, men hun mjauer stakkarslig etter våtfor og da må jeg virkelig bite sammen tennene. Jobber i barnehage, og er flinkere til å sette klarere grenser med mennesker og være akkruat streng nok enn det jeg er med dyret mitt. det er sikkert normalt. 😄 Anonymkode: 9e16f...819 Så fantastisk å lese at ting har roset seg for henne og hun har funnet sin plass Han ene av mine to elsker å snakke med meg. Tror han konstant spør etter saus 😂 altså våtfor, men han slikker mer eller mindre bare i seg sausen, elser det! Og av denne grunnen får de også våtfor en gang om dagen. Han går nesten på sultestreik om han ikke får noe. Så da finner jeg en middelvei og de deler en pakke våtfor. Med mindre det er veldig lite innhold i dem. Har kjøpt en del av de Gourmet sine Crystal poser, 10kr pr pose og en pose pr katt. Dyrt men de elsker den! Saus 😻 Om en er redd for tennene, så har jo wiskas en slik «Dental» snacks greie, skal være bra for tennene (som grise øre til hund). Finnes også typer tørrfor som går ekstra på tenner. Royal canin har et eget dental for (men mulig dette kun kan kjøpes hos vetriær tror jeg). Våtfor er jo dyrere, men kan ikke tro at et av 3 måltider med det kan gi såpass stor påvirkning i tennene (hadde vert noe annet med 3 måltider med våtfor om dagen). Spesielt om andre forhåndsregler tas. Men det kan alltid være en ide å spørre en vetriær i tilfeller hvor man er usikker Så hos meg går det i Royal canin steralised som tørrfor og et eller annet sausholdig til våtfor.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #33 Skrevet 13. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen ting jeg lurte på er det med tanke på mat. Hvor mye mat gir dere pusen deres? Var innom dyrebutikken for å kjøpe våtfor, og damen ble sjokkert over at jeg ga henne 1 pose om dagen Anonymkode: 9e16f...819 Jeg gir også 1 pose vårfôr om dagen, kanskje 2 nå om sommeren 😅. Friforer med tørrfôr og de får godbiter i tillegg. Minstepus får også mat fra flere naboer. Ingen av mine 2 er for tykke heller. Minstepus har fine tenner, mens gamlepus har litt problemer, men han er perser så det har nok mere med rasen å gjøre. Dyrelegen har ikke reagert på foringsregimet i alle fall 🙂. Anonymkode: 15d01...79f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #34 Skrevet 13. juli 2018 Jeg har alltid gitt en pose våtfor om dagen (halve om morgenen og halve om kvelden d det fort blir dårlig om det ligger for lenge). Så bare fortsett med detdu. De som jobber i dyrebutikk har ikke alltid veldig god kompetanse på dyr så det er tryggest å snakke med en Vetrinær ang kosthold Anonymkode: 2f3b3...fc3
Olaug Olsen Skrevet 13. juli 2018 #35 Skrevet 13. juli 2018 På 5.7.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev: Hvor mye tid skal jeg gi henne? Blir så bekymret når hun gjemmer seg hele dagen. Nå som du mener å la henne er det beste alterntivet, begynner jeg å lure på om det var veldig dumt av meg at jeg har stengt av tilgang til gjemmeplassene hennes .... hun har kun tilgang til stuen (det er en vesentlig stor stue). Hun blir også med meg til balkongen (hun har ikke mulighet til å rømme derifra). Merker at hun oppsøker favoritt gjemmestedet sitt, men da er døren låst og hun mjauer litt til meg. Anonymkode: 9e16f...819 Jeg syns du skal la henne gjemme seg hvor hun vil. hun trenger litt tid til å tilpasse seg lyder og vaner som du har. Selv om hun gjemmer seg, så ligger hun egentlig og spionerer på deg, for å finne ut mer om hvem du er. Hun kommer til å få følelser for deg etterhvert. Angående mat og drikke, så kan det være greit å gi våtfor to ganger for dagen. Små katter skal ikke ha så mye mat, men om du kan servere noe velsmakende to ganger for dagen, så vil hun nok sette pris på dette. Hvis du er bekymret for at hun spiser eller drikker for lite, kan du følge med på hva som kommer i kassen, og diskutere dette med dyrlegen etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #36 Skrevet 13. juli 2018 På 9.7.2018 den 23.38, AnonymBruker skrev: Selv om det alltid vil finnes unntak så er det faktisk sånn at det er anbefalt å ikke ha vann og mat på samme sted fordi katter på generell basis som art ikke liker at de står sammen. Det er derfor ganske relevant informasjon for noen som er bekymret for om katten hennes får i seg nok væske. Anonymkode: 5b0da...c65 Enig her. Min katt drakk mye mer når jeg begynte med mat på kjøkkenet og vannglass ved vasken på badet. Verdt å prøve i hvertfall. Anonymkode: 326f8...60c 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #37 Skrevet 14. juli 2018 Det er forskjellige meninger på nettet også. Nå har jo katten min fått 1 pose våtor om dagen i 2 år uten at hun er overvektig, så lurer på om jeg bare skal fortsette med det. Hun kastet opp en diger hårball i dag. Men siden i går har hun begynt å rare merkelige lyder. Er ingen mjauing, bare sånn .. høres nesten ut som en frosk som har en høy tone. Er heller ingen lyd, men høres ynkelig ut. Har prøvd å google men finner ikke passe beskrivelse. Er dette vanlig? Hun spiser heller ikke nye maten sin. Men lurer på om det er fordi sausen er geleaktig og ikke flytende som hennes mat hun pleide å spise før hun kom hit. Hun spiser nok det opp fordi hun blir sulten, selv om hun ikke er gal etter maten. Men er mest bekymret over lydene. Hun lager de nå mens hun ligger og slapper av. Anonymkode: 9e16f...819
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #38 Skrevet 14. juli 2018 litt som dette, men katten min sin høres mere stakkarslig ut, hvis det gir mening. Anonymkode: 9e16f...819
Ariana807 Skrevet 14. juli 2018 #39 Skrevet 14. juli 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjellige meninger på nettet også. Nå har jo katten min fått 1 pose våtor om dagen i 2 år uten at hun er overvektig, så lurer på om jeg bare skal fortsette med det. Hun kastet opp en diger hårball i dag. Men siden i går har hun begynt å rare merkelige lyder. Er ingen mjauing, bare sånn .. høres nesten ut som en frosk som har en høy tone. Er heller ingen lyd, men høres ynkelig ut. Har prøvd å google men finner ikke passe beskrivelse. Er dette vanlig? Hun spiser heller ikke nye maten sin. Men lurer på om det er fordi sausen er geleaktig og ikke flytende som hennes mat hun pleide å spise før hun kom hit. Hun spiser nok det opp fordi hun blir sulten, selv om hun ikke er gal etter maten. Men er mest bekymret over lydene. Hun lager de nå mens hun ligger og slapper av. Anonymkode: 9e16f...819 Hårballer skjer, eller hår-pølser som keg kaller dem (trodde det var bæsj første gang det skjedde, en brun avlang greie ). Bør jo ikke skje, men det skjer og trenger ikke være noe farlig, med mindre problemet vedvarer (altså kontinuerlig oppkast). Mine katter nekter å spise maten når det er gele. De slikker kanskje litt på det, men det meste forblir i skåla. Saus er himmelen! Lyden i videoen. Det kunne minne litt om min katt, bare han ene min lager det jeg liker å kalle «marsvin-lyder». Lyden på videoen var mer «hås». Men han lager disse når han er glad for å se meg spesielt, og når han er i veldig frisky humør. Hos ham er det en positiv lyd. Men om lyden begynte samtidig som oppkast av hårball... da går det ann å tenke at det kanskje er en eller annen sammenheng, men kan også bare være tilfeldig. Kan hende noe sitter fast i halsen/magen... kan hun ha spise noen hårstrikker eller lignende? Jeg er langt fra ekspert på området, men personlig ville jeg ha sett på henne, lagt merke til formen. Spiser hun, drikker hun, leker hun, koser hun, oppfører hun seg normalt? Og om noe er «feil» så ta en telefon til vetrinæren. Altså i alle tilfeller man tror noe er galt, ring vetrinæren. Noen ganger kan de hjelpe over telefonen. Jeg ble hysterisk en gang etter at mine to ble bitt av en edderkopp. De på kontoret hadde aldri hørt noe sånt. Så avventa situasjonen, ingen reaksjon fra dem, alt som normalt, så da var alt fint
Ariana807 Skrevet 14. juli 2018 #40 Skrevet 14. juli 2018 Hva med lyd nr. 5 her? Også den kalt trilling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå