Gå til innhold

Kattespørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg en omplasseringskatt på 2 år. Hun er verdens skjønneste katt, og jeg er veldig glad i henne. 
Problemet er at hun ikke virker så glad i meg. Nå har jeg null erfaring med katter fra før. Hun har vært hos meg i 4 dager, på 3. dagen fant jeg flått på henne (!), så jeg ringte legen og fikk fjernet det. Hun fatt flere flått, og sjekket henne grundig og mente hun virket helt frisk og fin. 

Da jeg skulle få henne i buret, måtte vi fange henne, og hun ble veldig traumatisert av den. Da vi kom hjem og jeg tok opp buret for å sette det bort, løp hun og gjemte seg i 7-8 timer. Jeg klarte å jage henne ut med mat. 

Men hun gjemmer seg hele tiden! Og hun drikker veldig, veldig lite vann. Jeg prøver å gi henne kos, hun tar det imot noen ganger, men som regel vil hun være alene. I dag spiste hun knapt våtfor, og det er noe hun vanligvis elsker. 

Jeg begynner å bli bekymret. Er jo ansvarlig for hennes liv, og jeg vil hun skal ha det kjempe bra, så føler meg som en mislykket katteeier. Det gjør faktisk vondt når hun ikke har det bra, da jeg tenker på henne hele tiden og gjør mitt beste for at hun skal ha det fint.

Hvis noen har erfaring eller tips å dele, hadde jeg satt kjempe stor pris på det!

Anonymkode: 9e16f...819

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gi henne tid og sett vann og mat ved der hun gjemmer seg. Ikke oppsøk henne, la hun komme til deg. ☺️

Anonymkode: a2dbe...337

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene slapp av. Du må gi henne tid og rom. Ikke stress så mye med å være bortpå henne. Å flått kan du lett fjerne selv, trenger ikke dyrlege til det (med mindre den sitter vanskelig til). 

Anonymkode: 2f3b3...fc3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gi henne tid og sett vann og mat ved der hun gjemmer seg. Ikke oppsøk henne, la hun komme til deg. ☺️

Hvor mye tid skal jeg gi henne? Blir så bekymret når hun gjemmer seg hele dagen. Nå som du mener å la henne er det beste alterntivet, begynner jeg å lure på om det var veldig dumt av meg at jeg har stengt av tilgang til gjemmeplassene hennes .... hun har kun tilgang til stuen (det er en vesentlig stor stue). Hun blir også med meg til balkongen (hun har ikke mulighet til å rømme derifra). Merker at hun oppsøker favoritt gjemmestedet sitt, men da er døren låst og hun mjauer litt til meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kjære vene slapp av. Du må gi henne tid og rom. Ikke stress så mye med å være bortpå henne. Å flått kan du lett fjerne selv, trenger ikke dyrlege til det (med mindre den sitter vanskelig til). 

Har aldri sett en flått i mitt liv, og syntes det var grusomt ekkelt og ville ikke gjøre det selv første gangen :) 
Jeg er bare redd for at jeg har traumatisert henne slik at hun aldri vil få tilliten til meg igjen. Legen sa jeg måtte være bestemt med henne, men alle andre sier jeg skal la henne være. Så blir forvirret om hva som er det beste alternativet 

Skrevet

Gi henne tid!! Hun har bare vært hos deg i noen dager  og hun er redd og forvirret. Sett fram tørrfor og vann så hun har tilgang til det hele tiden. Sett fram litt våtfor av og til, men hvis det blir stående lenge,  kan du bare fjerne det. Ikke press deg på henne, la henne være i fred og la heller henne ta kontakt med deg. La henne gå fritt rundt i hele huset, så hun blir kjent med sitt nye hjem. Hold henne for all deg inne de første ukene, til hun skjønner at hjemmet ditt er hennes hjem også.  

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett en flått i mitt liv, og syntes det var grusomt ekkelt og ville ikke gjøre det selv første gangen :) 
Jeg er bare redd for at jeg har traumatisert henne slik at hun aldri vil få tilliten til meg igjen. Legen sa jeg måtte være bestemt med henne, men alle andre sier jeg skal la henne være. Så blir forvirret om hva som er det beste alternativet 

Kan henne være. Du gjør vondt værre om du presser henne. En katt må føle at den har kontroll før den slapper av.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tid skal jeg gi henne? Blir så bekymret når hun gjemmer seg hele dagen. Nå som du mener å la henne er det beste alterntivet, begynner jeg å lure på om det var veldig dumt av meg at jeg har stengt av tilgang til gjemmeplassene hennes .... hun har kun tilgang til stuen (det er en vesentlig stor stue). Hun blir også med meg til balkongen (hun har ikke mulighet til å rømme derifra). Merker at hun oppsøker favoritt gjemmestedet sitt, men da er døren låst og hun mjauer litt til meg. 

La hun ha alle gjemmesteder, bare sørg for at hun har friskt vann og matt rett ved. En pus jeg hentet fra dyrebeskyttelsen var svært redd og brukte to uker før han var helt trygg. Ikke mas på henne, la hun være. Ikke steng av, bare lat som hun ikke er der på en måte, om det ga mening? Søker hun kos, så gir du henne det, men nå må alt være på hennes premisser til hun er trygg. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fire dager er ikke lenge. Jeg er forsterhjem for katter og har opplevd at de har gjemt seg mye lengre enn det. 

Anonymkode: c83cd...87f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan ta uker eller noen ganger måneder for en katt å bli vant til og glad i deg. Spesielt om den er usikker fra før av. Men det går seg til så lenge du behandler henne pent og kanskje gir henne noen godbiter når hun kommer bort til deg. Noen ganger er de reddeste kattene de som blir mst kosete når de føler seg trygge

Anbefaler også kjøpe, leie eller skaffe på internett et par bøker om katt og kattehold. Det finnes også norske forum for katteeiere, der man snakker om katt

Når det gjelder flått kan du bruke en slik. Da slipper du å ta på flåtten. Dyrlegen har også et flytende flåttmiddel du kan ta på nakken til katten, men du trenger resept fra dyrlegen for det

otom-fastingplockare-f1MD2M.jpg

Anonymkode: bc1d6...6c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk en aggressiv katt som muligens har blitt mishandlet. Tror jeg brukte 3 uker på å få den til å slappe av, de første dagene prøvde jeg å tilnærme meg henne men hun angrep... så jeg begynte å ignorere henne og la hun gjøre som hun ville og på den måten viste jeg at jeg ikke er farlig. Hadde bare mat og vann fremme hele tiden selvfølgelig. plutselig en dag så vekket hun meg på morningen og ville kose. Og fra den dagen så var vi venner :)

Anonymkode: d4630...979

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mange katter trenger tid. Det kan gå alt fra dager, uker og måneder til du blir regnet som hennes :) Mitt råd er å la henne være i fred og la henne ta initiativet. Når hun viser interesse for deg, kan du prøve å nærme deg litt forsiktig. Etter hvert som den blir tammere, kan du forsøke å klappe litt osv., men ikke gå for fort fram, la den bestemme tempoet. 

Anonymkode: 85135...8b8

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig dumt.

Jeg har en katt på 15, det er slett ikke alltid hun har lyst til å være i nærheten av meg. Hun har blitt mer kosete med årene, men på egne premisser, da hun var yngre var jeg dekket av småarr om jeg kom for nært.

Hva flått angår så skjønner hun selv at hun må få den fjernet - hun kommer til meg og ligger stille uansett hvor mye jeg strever og sliter ut hår. Håper det blir lite flått i år som i fjor. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ta uker! Du må la hun komme til deg, eller så vil ikke katten finne interessant. Vis at du er der, at hun må bli kjent med deg, men det må også skje på kattens premisser. Så lenge du har mat, vann og noen leker går det fint. Du kan også spraye litt feliway rundt om for det kan virke beroligende!

dette går fint😊

Anonymkode: 4b3db...42e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tok henne hjem til deg, hun hadde aldri sett deg før og kommer til et fremmed sted og nesten den første opplevelsen hun får er å bli fraktet til en fremmed dyrlege som mener man bør være "bestemt" med dyr hvor hun blir jaget rundt og fanget. Hvordan hadde du følt det ts, hvordan tror du du hadde oppført deg? Hadde du fått umiddelbar tillit til denne personen du nå bodde hos eller hadde du følt deg tryggere et sted du ikke kunne fanges?

Dyrleger har ikke nødvendigvis peiling på dyreadferd, ts, de lærer ikke noe om det på skolen. Hun kommer når hun er klar. Ja dette som skjedde var dumt, men effekten av det varer ikke evig. Hun VIL få tillit til deg igjen, men hun trenger mer tid enn hun ville trengt om hun slapp den dyrlegeturen.

Jeg tok til meg en halvvill kattunge en gang, den bodde under sofaen i flere uker før den ble trygg. Jeg brukte en katteleke for å lure den gradvis opp på fanget mitt og tvang den aldri til noen ting. Den ble utrolig tam og kosete, det tok lang tid i begynnelsen men når den først kom på glid gikk det veldig fort.

Anonymkode: d5b26...d7b

• Liker 7
Skrevet

(Har ikke lest hele tråden og alle svarene) 

Du har hatt henne i 4 dager, det er ikke akkurat lenge. Prøv å slappe av, og ta det med ro. Katten trenger å få slå seg til ro med er nytt hjem. 

Om du har mange kvm å bo på, kan det også være anbefalt å kun introdusere katten for et rom av gangen. 

La hun få gjemme seg. Ha vann og mat tilgjengelig, gjerne sett frem flere skåle på ulike steder, tilgjengelig fra et «trygt» sted. 

La henne få styre litt selv. Ta i mot kos når hun gir det, men ikke tving deg på henne nå i starten. 

Gjerne gi henne et gjemmested, en slik kattehule, det er populært hos noen katter, høres ut som om hun kan like det. Gjerne kjøp et stort/høyt klorestativ, mange katter finner også trygghet i høyden. 

Et tips til fremtidige vetrinærbesøk er å sette frem bærevesken/buret en dag og to i forveien, slik at hun har mulighet til å gå inn og ut og bli kjent med og se at det ikke er noe farlig med buret. 

Og vet ikke hvor vandt med kattespråk du er, men mange kan missforstå katter med å tyde deres språk med «hunde-ører». En katt som logrer med halen er ikke glad, tvert imot, det er et signal om at de begynner å få nok, og noen kan da slå etter deg. En katt som går med halen i været, det er signal om at den er glad. 

Gjerne les deg litt opp på kattespråk slik at du kan prøve å forstå deg på din nye venn 😸 dette går nok bra. 

Og angående flotten, mine to katter har enda ikke fått noen, men hadde kanskje ringt vetrinæren jeg og! Jada man kan fint ta dem selv, men jeg 😖😖 de er så fæle! 

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ta uker eller noen ganger måneder for en katt å bli vant til og glad i deg. Spesielt om den er usikker fra før av. Men det går seg til så lenge du behandler henne pent og kanskje gir henne noen godbiter når hun kommer bort til deg. Noen ganger er de reddeste kattene de som blir mst kosete når de føler seg trygge

Anbefaler også kjøpe, leie eller skaffe på internett et par bøker om katt og kattehold. Det finnes også norske forum for katteeiere, der man snakker om katt

Når det gjelder flått kan du bruke en slik. Da slipper du å ta på flåtten. Dyrlegen har også et flytende flåttmiddel du kan ta på nakken til katten, men du trenger resept fra dyrlegen for det

otom-fastingplockare-f1MD2M.jpg

Anonymkode: bc1d6...6c2

O'Tom er bare så bra!!!

En av våre er omplasseringskatt, den lå under senga i flere uker! Satte mat og vann forskjellige steder, og så kan du sette deg it på avstand og lese høyt fra en bok f.eks sånn at den venner seg til stemmen din, ellers pusle med dine saker så vil nok katten komme etterhvert.

Vår omplasseringskatt er nå en skikkelig tøffing, den er ute flere dager og uker om gangen. Kommer innom og spiser, får litt kos, fjerner flått så er det ut igjen! 

Lykke til! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange gode svar! 

Legen min anbefalte også O´Tom, men inntil videre tar jeg henne med til dyrelegen for å fjerne flott til jeg blir komfortabel med det selv. Men skal definitivt kjøpe det!

Etter at så mange av dere ba meg la henne være, så åpnet jeg hennes tigang til alle gjemmesteder. Hun gjemte seg til rundt 9 på kvelden, det er da hun pleier å ´´kvikne´´til og kommer ut og da kan vi leke sammen. Hun kom til senga mi og puste en del med meg (!!), og senere lekte vi litt i stua. Men da jeg satt meg på plassen igjen, lagde hun en ekkel klikke lyd og kom sakte mot meg, som om jeg var byttet hennes. Har hørt henne lage den lyden og gå sånn en gang før, og da var det for å jakte på en flue. Så jeg ble redd, og tok puten mellom oss i tilfelle hun skulle hoppe på meg (da kunne hun hoppe på puten). så gikk jeg og gjemte meg på rommet. Hadde tidligere fylt med både vann og mat, så tenkte hun kan være alene i 1 time, og jeg vil ikke vise henne at jeg er redd så hun blir enda mere redd. Så åpnet jeg døra, og hun var utenfor. Kom og satt seg på vinduskroken som hun pleier å gjøre på kveldene.

I dag så fant jeg diare i sandkassen hennes. Hun hadde også en klump med bæsj utenfor. Er det vanlig at katters bæsj faller utenfor og at de ikke plukker det opp? Jeg tenker at hun kan ha hatt diare fordi hun kanskje er stresset. Fordi jeg følger samme dietten hun hadde før hun kom hit, men gir henne par godbiter som er nye for henne, men hun har ikke reagert på disse før.

Jeg merker hun er litt mere redd i dag, men blir mer og mer vandt til meg og oss. Når jeg koser med henne lager hun verdens søteste purrelyd og gnir seg mot meg. Da smelter mammahjertet mitt. Takk for mange gode tips! Jeg skal følge de og gi pusen min all tid hun trenger 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for så mange gode svar! 

Legen min anbefalte også O´Tom, men inntil videre tar jeg henne med til dyrelegen for å fjerne flott til jeg blir komfortabel med det selv. Men skal definitivt kjøpe det!

Etter at så mange av dere ba meg la henne være, så åpnet jeg hennes tigang til alle gjemmesteder. Hun gjemte seg til rundt 9 på kvelden, det er da hun pleier å ´´kvikne´´til og kommer ut og da kan vi leke sammen. Hun kom til senga mi og puste en del med meg (!!), og senere lekte vi litt i stua. Men da jeg satt meg på plassen igjen, lagde hun en ekkel klikke lyd og kom sakte mot meg, som om jeg var byttet hennes. Har hørt henne lage den lyden og gå sånn en gang før, og da var det for å jakte på en flue. Så jeg ble redd, og tok puten mellom oss i tilfelle hun skulle hoppe på meg (da kunne hun hoppe på puten). så gikk jeg og gjemte meg på rommet. Hadde tidligere fylt med både vann og mat, så tenkte hun kan være alene i 1 time, og jeg vil ikke vise henne at jeg er redd så hun blir enda mere redd. Så åpnet jeg døra, og hun var utenfor. Kom og satt seg på vinduskroken som hun pleier å gjøre på kveldene.

I dag så fant jeg diare i sandkassen hennes. Hun hadde også en klump med bæsj utenfor. Er det vanlig at katters bæsj faller utenfor og at de ikke plukker det opp? Jeg tenker at hun kan ha hatt diare fordi hun kanskje er stresset. Fordi jeg følger samme dietten hun hadde før hun kom hit, men gir henne par godbiter som er nye for henne, men hun har ikke reagert på disse før.

Jeg merker hun er litt mere redd i dag, men blir mer og mer vandt til meg og oss. Når jeg koser med henne lager hun verdens søteste purrelyd og gnir seg mot meg. Da smelter mammahjertet mitt. Takk for mange gode tips! Jeg skal følge de og gi pusen min all tid hun trenger 

Angående klikkelyden, mine også lage slik lyd når de ser noe (fugl, flue, edderkopp...). Han ene min ser ofte fluer over alt (uten at det faktisk er fluer der), ser piker og skruer i veggen som ser ut som fluer, så kan hende hun så noe slikt og ikke akkurat ville hoppe på deg...

Ved diare, er det verd å følge med, vist det vedvarer bør du ta henne til vetrinæren, men kan hende det kun er et engangs tilfelle. Han ene min er veldig sensitiv, om jeg har vert uhendig å miste noe på gulvet som han glefser i seg så er det bare å forvente diare fra ham desverre. Kan vere noe slikt har skjedd kanskje... men igjen om det fortsette bør du få sjekket det opp. 

Og bæsj på gulvet er ikke direkte uvanlig hos meg. Hender en «knopp» blir litt hengende i pelsen og faller av utenfor. Og nei de plukker ikke opp selv. Mine har prøvd å «grave det ned» (og være flink pus) ved å legge teppe/matten jeg har utenfor over det 😬 har en gang hatt diare oppover veggen. Diare i hele baken pluss en veldig «frisky» katt = katt som springer rundt og kresjer med veggen og «maler» den fin og brun 😂😂 men god trening til en baby, har skjønt at bæsj kan havne over alt da også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kommer avføring utenfor kassen, så vil ikke katten plukke opp dette. Katter plukker ikke opp avføring, de graver sand/jord over. Så det kan være hun prøver å grave over fra gulvet, altså det skjer jo ikke noe, men instinktene hennes sier at hun skal dekke det til. Det hendte min katt gravde så ivrig i kattesanden at noe avføring ble kastet over kanten. 

Katten vil ikke fly på deg og starte en slosskamp, så sant du ikke plager henne og da ville hun mest sannsynlig å gjemt seg. Så det at hun lager lyder betyr ikke nødvendigvis at hun ønsker å "fange" deg. Katter er ikke farlige. Så sant du er rolig og snill, så er katten fornøyd. Når hun vil ha kos, så kommer hun. 

Min katt er veldig glad i å leke med lys/skygger på veggen. Det og små sprettballer er favorittleker. 

Les deg opp om katt. Man må lære seg kattens språk. Mange synes katter er sære fordi de ikke kan kattens språk. Det er ikke det samme som hundens. 

Her har du en start https://www.nmbu.no/aktuelt/node/24563

Anonymkode: 8c47a...bbb

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...