Gå til innhold

Noen her som har solgt bolig selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har kjøpt og solgt flere leiligheter. Om en megler er udugelig kan har hun/han et meglerhus i ryggen. Man kan melde de til klage nemnda  for eiendomsmeglertjenester  Megler er part i saken hvis han/ hun har vært udugelig i jobben og kommet med uriktige opplysninger etc. 

Anonymkode: 1d124...021

Joda, men de fleste meglere er relativt seriøse og som regel er det selger som gjerne slurver med opplysninger som de gir videre til megler, og som i noen tilfeller bevisst kommer med feil opplysninger. Da er ikke megler part lenger, siden det er selger som til syvende og sist står ansvarlig for de opplysninger som gis til megler. Part i en tvist er derfor selger, eller det forsikringsselskapet selger kjøpte eierskifteforsikring fra. Så jeg ville ikke vært så bekymret for det formelle.

Når det er sagt, så er det nok en del som overdriver sine egne selgerferdigheter og ikke greier å fremstille boligen på god nok måte. Man bør også ha tid nok til å kunne holde flere visninger, vite hvordan man forhandler i en budrunde osv. Det er her nyttigheten av en megler kommer inn. 

Anonymkode: d40e6...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.7.2018 den 9.10, AnonymBruker skrev:

Man føler mer trygghet når det er megler involvert, at megler har flere retningslinjer å forholde seg til for han skal tross alt representere firma han kommer fra og kan ikke lure folk, da mister han kunder. Mens privatpersoner har ikke så mye å miste. 

Jeg skulle vært desperat etter bolig om jeg kjøpte uten megler, og jeg måtte hatt noe penger i bakhånd skulle det vise seg at boligen hadde alvorlige feil eller mangler. Det kan raskt bli et helvete

Anonymkode: e2522...e63

Du har da akkurat de samme rettighetene som når du kjøper med megler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

De av dere som tror det er så trygt å kjøpe bolig via, megler; les denne saken. Her har megleren droppet å ta med en tilstandsrapport som viste over 20 alvorlige feil på boligen. I stedet skaffet han en annen tilstandsrapport som bare viste en feil. 

Når man kjøper bolig, så må man ha en sunn skepsis, enten man kjøper direkte fra en privatperson eller via megler.

 

https://e24.no/privat/bolig/dnb-droppet-kritisk-rapport-maa-heve-boligkjoep/24401838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hulderen skrev:

De av dere som tror det er så trygt å kjøpe bolig via, megler; les denne saken. Her har megleren droppet å ta med en tilstandsrapport som viste over 20 alvorlige feil på boligen. I stedet skaffet han en annen tilstandsrapport som bare viste en feil. 

Når man kjøper bolig, så må man ha en sunn skepsis, enten man kjøper direkte fra en privatperson eller via megler.

 

https://e24.no/privat/bolig/dnb-droppet-kritisk-rapport-maa-heve-boligkjoep/24401838

Men dette må vi håpe er et ekstremt tilfelle. Megler var jo til og med kjæreste med selgers datter. Tenker og at selger gjør seg litt for "dum" her. Hvis du selv ikke forstår at å holde tilbake en tilstandsrapport som oppgir alvorlige feil, og heller vise en hvor feilene plutselig er borte, er veldig galt, så mangler du enten moral eller IQ. Så i dette tilfelle ville jeg ikke kjøpt hverken av megler eller selger.

Anonymkode: c5853...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette må vi håpe er et ekstremt tilfelle. Megler var jo til og med kjæreste med selgers datter. Tenker og at selger gjør seg litt for "dum" her. Hvis du selv ikke forstår at å holde tilbake en tilstandsrapport som oppgir alvorlige feil, og heller vise en hvor feilene plutselig er borte, er veldig galt, så mangler du enten moral eller IQ. Så i dette tilfelle ville jeg ikke kjøpt hverken av megler eller selger.

Anonymkode: c5853...9db

Det beviser jo bare at det ikke har noen betydning for tryggheten din om du kjøper med eller uten megler.

I følge visse uvitende mennesker (bare les kommentarene under noen av innleggene til Propr på Facebook), så ville denne handelen vært tryggere med megler enn uten 😛 Er ganske irriterende at dumme mennesker er skyld i at jeg mister budgivere. 

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, penny_ skrev:

Det beviser jo bare at det ikke har noen betydning for tryggheten din om du kjøper med eller uten megler.

I følge visse uvitende mennesker (bare les kommentarene under noen av innleggene til Propr på Facebook), så ville denne handelen vært tryggere med megler enn uten 😛 Er ganske irriterende at dumme mennesker er skyld i at jeg mister budgivere. 

Dette handler vel mest om hva som er "psykologisk akseptert" til enhver tid. Jeg har levd noen år, og solgt og kjøpt noen boliger. På 1990 tallet var det helt vanlig å kjøpe og selge selv. Med både god og dårlig erfaring. Nå har vi hatt en lengre periode der det mest vanlige og aksepterte er at salg foregår via megler. Noe som også er med både god og mindre god erfaring. Jeg tror derfor begge deler kan slå begge veier, avhengig av psykologien i markedet.

Problemet nå, er prisen for å bruke megler. Jeg brukte megler for første gang i 1997. Det kostet meg ca kr 12 000 (det inkludert alt - provisjon, annonser, visning, kontrakt osv). Sist gang jeg solgte, i 2011, var prisen kr 120 000,- !!!!! Det er sprøtt !! Jeg tror flere og flere vil velge å selge helt eller delvis selv hvis ikke meglerforetakene endrer prisene sine. Og med slike priser vil det også bli mer og mer akseptert av kjøpere at selger foretar deler av salget selv. For kjøper skal jo selge selv. Og han vil heller ikke betale overpris for den tjenesten.

Personlig ville jeg ha valgt en mellomløsning, f eks å få hjelp med alt det formelle, men holder gjerne visning selv. Og enklere prospekt. Det er det skriftlige som teller, ikke alle de fine bildene. 

Anonymkode: c5853...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet nå, er prisen for å bruke megler. Jeg brukte megler for første gang i 1997. Det kostet meg ca kr 12 000 (det inkludert alt - provisjon, annonser, visning, kontrakt osv). Sist gang jeg solgte, i 2011, var prisen kr 120 000,- !!!!! Det er sprøtt !!

Anonymkode: c5853...9db

Nå tror jeg kanskje du husker feil, alternativt annonserte du i alle fall ikke i Aftenposten. I 2001 kostet en standard boligannonse 10.000. Takstmann ca 2500.

Anonymkode: bbc4a...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo f.eks få takst fra takstmann, ta bilder selv og annonsere selv. Men bruk advokat med eiendomsmeglerforsilkring til oppgjøret.  

Anonymkode: affde...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg kanskje du husker feil, alternativt annonserte du i alle fall ikke i Aftenposten. I 2001 kostet en standard boligannonse 10.000. Takstmann ca 2500.

Anonymkode: bbc4a...11a

Stusset litt på hukommelsen min,og fant frem papirene. Betalte nøyaktig kr 13 075. Det står "ukens visning BT " kr 150. Så ikke vet jeg.... Det var det vi betalte...

Anonymkode: c5853...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...