Gå til innhold

Noen her som har solgt bolig selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer dette da det ofte koster mye å ha megler. Leilighetene her jeg bor blir solgt for ca. det samme alle sammen og det er sjelden heftige budrunder. 

Jeg lurer derfor på om det kanskje kan lønne seg å droppe megler. Jeg slipper i såfall de utgiftene og om leiligheten blir solgt for litt mindre da, så går det kanskje opp i opp?

Uansett hva jeg gjør, så ønsker jeg råd ifht. å selge bolig selv. Hva bør være på plass? Takstmann bør vel taksere leiligheten først? Evt. fotograf kan jeg leie inn selv (kjenner også en). Bør man få hjelp av advokat til noe?

Anonymkode: e42ab...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en (tidligere) nabo som solgte selv. Han fikk 850 000,- mindre enn noen som solgte tilsvarende bolig via megler ca. 1 uke senere. Sistnevnte bolig var dog litt finere oppusset, men ikke nok til at det forsvarer prisforskjellen. 

Anonymkode: 15b08...33b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si at for min egen del hadde jeg aldri kjøpt eller budt på en bolig der eier selger selv uten bruk av megler. Det blir for usikkert og spesielt. Neitakk.

Hvordan har du tenkt å få til oppgjøret og det økonomiske? Forventer du at kjøperne bare skal gi deg noen millioner rett på konto direkte, uten mellom-ledd?

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Million said:

Kan bare si at for min egen del hadde jeg aldri kjøpt eller budt på en bolig der eier selger selv uten bruk av megler. Det blir for usikkert og spesielt. Neitakk.

Trist men sant. Jeg tror man som kjøper gjerne stiller litt svakere ved et slikt kjøp.

Anonymkode: 98ae3...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha takstmann og en advokat til å foreta oppgjøret. Annonse, visning, prospekt og budrunde kan du fikse selv. Sørg for å få første bud skriftlig. Budskjema finner du på nett. Stadig oftere ser jeg boliger som selges uten megler på Finn. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en slik bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du få så mye eller lite hjelp til å selge boligen som du ønsker.

https://propr.no/?utm_medium=search&utm_campaign=Norge-Selge-Bolig&utm_source=adwords&utm_content=selge-bolig-uten-megler&gclid=EAIaIQobChMIjIzHyqeG3AIVC6sYCh2MvQWdEAAYASAAEgLrrPD_BwE 

Jeg kjenner ikke annet til dem enn at jeg har sett dem på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Danmark er det veldig vanlig å selge uten megler - hbis du har tid til å svare på alle spørsmål og holde visninger osv synes jeg du skal gjøre det. Så bør du sørge for å markedsføre på sosiale media så mye som mulig. 

Anonymkode: 7762a...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt en bolig som ble solgt uten megler, ville i så tilfelle forventet et kraftig prisavslag. 

Anonymkode: 1d124...021

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Vi droppet å dra på visning der det var Propr skilt utenfor. 

En god ting er at man får en mye lavere pris på huset, men jeg er mer opptatt av sikkerhet. 

Anonymkode: eecae...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ha advokat eller meglerkontor til å håndtere det økonomiske/formelle: budgiving og pengeoverføring/tinglysing. Du bør ha takstmann. Resten er det idioti å betale penger for, om du er noenlunde oppegående.

Jeg har sett så mange talentløse boligannonser, hvor megler har hele oppdraget. Meglere på visning er også bare tøys.

Anonymkode: bbc4a...11a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2018 den 22.33, Million skrev:

Kan bare si at for min egen del hadde jeg aldri kjøpt eller budt på en bolig der eier selger selv uten bruk av megler. Det blir for usikkert og spesielt. Neitakk.

Hvordan har du tenkt å få til oppgjøret og det økonomiske? Forventer du at kjøperne bare skal gi deg noen millioner rett på konto direkte, uten mellom-ledd?

Har du ikke hørt om Propr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2018 den 13.48, AnonymBruker skrev:

Vurderer dette da det ofte koster mye å ha megler. Leilighetene her jeg bor blir solgt for ca. det samme alle sammen og det er sjelden heftige budrunder. 

Jeg lurer derfor på om det kanskje kan lønne seg å droppe megler. Jeg slipper i såfall de utgiftene og om leiligheten blir solgt for litt mindre da, så går det kanskje opp i opp?

Uansett hva jeg gjør, så ønsker jeg råd ifht. å selge bolig selv. Hva bør være på plass? Takstmann bør vel taksere leiligheten først? Evt. fotograf kan jeg leie inn selv (kjenner også en). Bør man få hjelp av advokat til noe?

Anonymkode: e42ab...71c

Jeg er en god selger, så hvis jeg selger bolig en dag vil jeg gjøre det selv. Dessuten liker jeg å tenke utenfor boksen.

Anonymkode: 181b2...d92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Vi droppet å dra på visning der det var Propr skilt utenfor. 

En god ting er at man får en mye lavere pris på huset, men jeg er mer opptatt av sikkerhet. 

Anonymkode: eecae...bcd

Hva er det som ikke er sikkert med Propr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.7.2018 den 22.47, AnonymBruker skrev:

I Danmark er det veldig vanlig å selge uten megler - hbis du har tid til å svare på alle spørsmål og holde visninger osv synes jeg du skal gjøre det. Så bør du sørge for å markedsføre på sosiale media så mye som mulig. 

Anonymkode: 7762a...a4d

I Danmark er det vanlige å bruke eiendomsmegler. 

Anonymkode: a52bd...758

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man føler mer trygghet når det er megler involvert, at megler har flere retningslinjer å forholde seg til for han skal tross alt representere firma han kommer fra og kan ikke lure folk, da mister han kunder. Mens privatpersoner har ikke så mye å miste. 

Jeg skulle vært desperat etter bolig om jeg kjøpte uten megler, og jeg måtte hatt noe penger i bakhånd skulle det vise seg at boligen hadde alvorlige feil eller mangler. Det kan raskt bli et helvete

Anonymkode: e2522...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megler er jo kun en formidler, og garanterer ikke for noe som helst. 

Det som er viktig er en skikkelig takst, gode bilder, og at kontrakt og betaling går gjennom en advokat, megler eller f.eks Propr. 

Forsikringer kan man tegne selv, både som kjøper og selger. 

Det er helt vanlig å selge uten megler mange steder i landet. 

Anonymkode: 2e002...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som er så skeptiske til å kjøpe bolig uten megler, har dere noe særlig erfaring med kjøp og salg av boliger? Jeg har vært ute for flere utrolig udugelige meglere. Som hverken hadde satt seg grundig inn i forholdene rundt boligen, ikke kontaktet interessenter under budrunden og fraskrevet seg alt ansvar når det ble oppdaget feil og mangler i etterkant. Så lenge en takstmann og en juridisk person til å ta seg av oppgjøret er tilstede, så er det ikke større risiko å kjøpe av privatperson enn av en megler. Boligkjøperforsikring er noe en bør skaffe seg uansett. For om det skulle oppstå tvist i etterkant, er ikke megler part i saken, det er det selger, og ikke minst, selgers forsikringsselskap som er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hulderen skrev:

Dere som er så skeptiske til å kjøpe bolig uten megler, har dere noe særlig erfaring med kjøp og salg av boliger? Jeg har vært ute for flere utrolig udugelige meglere. Som hverken hadde satt seg grundig inn i forholdene rundt boligen, ikke kontaktet interessenter under budrunden og fraskrevet seg alt ansvar når det ble oppdaget feil og mangler i etterkant. Så lenge en takstmann og en juridisk person til å ta seg av oppgjøret er tilstede, så er det ikke større risiko å kjøpe av privatperson enn av en megler. Boligkjøperforsikring er noe en bør skaffe seg uansett. For om det skulle oppstå tvist i etterkant, er ikke megler part i saken, det er det selger, og ikke minst, selgers forsikringsselskap som er.

Ja jeg har kjøpt og solgt flere leiligheter. Om en megler er udugelig kan har hun/han et meglerhus i ryggen. Man kan melde de til klage nemnda  for eiendomsmeglertjenester  Megler er part i saken hvis han/ hun har vært udugelig i jobben og kommet med uriktige opplysninger etc. 

Anonymkode: 1d124...021

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg har kjøpt og solgt flere leiligheter. Om en megler er udugelig kan har hun/han et meglerhus i ryggen. Man kan melde de til klage nemnda  for eiendomsmeglertjenester  Megler er part i saken hvis han/ hun har vært udugelig i jobben og kommet med uriktige opplysninger etc. 

Anonymkode: 1d124...021

Ingen gjør det, for det ville ikke føre noe sted hen.

Mitt seneste eiendomskjøp fikk jeg sannsynligvis ganske gunstig, fordi eiendomsmegleren var totalt uinteressert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Ingen gjør det, for det ville ikke føre noe sted hen.

Mitt seneste eiendomskjøp fikk jeg sannsynligvis ganske gunstig, fordi eiendomsmegleren var totalt uinteressert.

Snakk for deg selv. Søsteren min gjorde nettopp det, og vant. 

Selvsagt finnes det gode og mindre gode meglere, det er jo ikke poenget.  Jeg ville fremdeles ikke følt meg trygg med en privat selger. 

Anonymkode: 1d124...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...