AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Har en ansatt som begynte å jobbe hos oss 11. juni. Han ville diskutere kontrakten og pga ferie og sykdom har den ikke blitt skrevet under enda. I dag ga han beskjed om at han ønsket å slutte på dagen. Pga ferieavvikling passer jo dette dårlig.. jeg må evt fly hjem i kveld fra ferie for å jobbe. Hvordan stiller vi oss som selskap ift dette? Han har jo godtatt muntlig at det er en måneds oppsigelsestid, var kun meg og den ansatte tilstede da, men han har diskutert kontrakten med andre, så har «bevis» på at han har lest den. Anonymkode: 28337...1db
Nuwanda2 Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 uansett hva jussen sier, så tenker jeg at det kanskje er mest skadelidene for dere å ha en person på jobb som har vært der siden 11.juni og som allerede ikke er interessert i å være der... Kanskje heller hente inn en vikar fra et vikarbyrå om du kan? 12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 Hvorfor vil den ansatte slutte på dagen? Anonymkode: 04c54...071 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 Man lar ingen jobbe uten underskrevet kontrakt. Anonymkode: 70629...db4 23
Gjest Overrasket Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 I rettsteori er en muntlig avtale bindende. Dog vil jeg påstå at i rettspraksis står ikke en muntlig avtale så veldig sterkt. For å si det på en annen måte, er det bedre å saksøke arbeidstageren, eller å avbryte ferien din?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 Kontraktsrettslig kan du ha en sak. Men...du har latt en ansatte jobbe uten kontrakt, du har en ansatt som ikke ønsker å jobbe, og om han/hun stiller opp under tvang risikerer du likevel uker og måneder med konflikter. Å spørre pent er selvfølgelig noe annet, til og med for en ekstra kompensasjon. Bittert, ja, men likevel billigere enn vikar, og mindre stress for deg. Innimellom tilsier en kost-nytte vurdering at man bare må bite i det sure eplet, og heve seg over ting. Anonymkode: 785da...144 12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #7 Skrevet 4. juli 2018 Det er dette du risikerer når du lar ansatte jobbe uten kontrakt. Når man driver så useriøst så har man seg selv å takke. Anonymkode: 405cb...621 36
Måbarefåsiat... Skrevet 4. juli 2018 #8 Skrevet 4. juli 2018 Det er ingen unnskyldning for å ikke ha kontrakt. Jeg hadde heller ikke gidder å jobbe uten. 15
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #9 Skrevet 4. juli 2018 Før du flyr hjem, så syntes jeg du har lov å prøve deg med å si at vedkommende faktisk godtok jobbtilbudet muntlig, og derfor er bundet av en måneds oppsigelsestid. For i teorien er det faktisk slik, selv om det kan være vanskelig å bevise. Mulig h*n tar til fornuft da, det er generelt dårlig å ikke overholde sine forpliktelser når man har sagt ja til en arbeidsavtale, og det er ingen krise å ha en jobb man ikke liker i en liten måned. Når det er sagt, vil det nok være vanskelig å bevise når det ikke foreligger underskrift på kontrakt eller annen skriftlig beskjed som bekrefter at h*n godtok jobbtilbudet. Sikker på at han ikke sendte deg en mail/sms e.l. der han aksepterte? Sjekk det først. Er det ingen skriftlig akseptanse whatsoever, så ville jeg nok ikke tatt saken videre med mindre det er flere vitner (f. eks. kolleger) som har hørt h*n si at han aksepterer tilbudet. Å ha kun diskutert kontrakten i vitners påsyn holder nok ikke rettslig sett, for det å diskutere er jo ingen bekreftelse. Men du har jo rett til å ikke gi noe særlig til referanse annet enn en lovpålagt attest. Anonymkode: 6a27f...b24 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev: Det er ingen unnskyldning for å ikke ha kontrakt. Jeg hadde heller ikke gidder å jobbe uten. Sånt kan skje når det er ferie og sykdom, og en muntlig avtale er like bindende, men det vil jo da være på arbeidsgivers risiko i tvister som dette. Anonymkode: 6a27f...b24 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #11 Skrevet 4. juli 2018 Ingen andre som har fått jobbe iren kontrakt. Jeg stilte meg villig til å gå gjennom de punktene han var uenig i. Fant dette her på lovdata nå: "Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven." § 15-3.Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Personen er god i jobben og vil jobbe, men fikk ikke den ferien han ville ha (neste uke) og vil derfor si opp. Om han er der to uker til tror jeg ikke det er til skade. Anonymkode: 28337...1db 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 36 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen andre som har fått jobbe iren kontrakt. Jeg stilte meg villig til å gå gjennom de punktene han var uenig i. Fant dette her på lovdata nå: "Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven." § 15-3.Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Personen er god i jobben og vil jobbe, men fikk ikke den ferien han ville ha (neste uke) og vil derfor si opp. Om han er der to uker til tror jeg ikke det er til skade. Anonymkode: 28337...1db Dette er neppe eneste grunn til at noen vil slutte på dagen. Isåfall, er ikke dette en kollega du har lyst på. Anonymkode: 04c54...071 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personen er god i jobben og vil jobbe, men fikk ikke den ferien han ville ha (neste uke) og vil derfor si opp. Om han er der to uker til tror jeg ikke det er til skade. Anonymkode: 28337...1db I så tilfelle ville jeg brukt muligheten for å gi enkelt slipp på en umulig arbeidstaker. Trusler om oppsigelse på grunn av feil ferie sier sitt om hva som kommer i fortsettelsen, og da sitter du i en situasjon der det er nærmest umulig å si noen opp. Anonymkode: 785da...144 12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #14 Skrevet 4. juli 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er neppe eneste grunn til at noen vil slutte på dagen. Isåfall, er ikke dette en kollega du har lyst på. Anonymkode: 04c54...071 Noen arbeidsgivere har mer lyst på en arbeidstaker som er god i jobben enn en som er underdanig. Det er bare underdanige arbeidstakere som må akseptere at ferier legges til tidspunkter som ikke passer for dem. Anonymkode: 82c97...f77 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #15 Skrevet 4. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er neppe eneste grunn til at noen vil slutte på dagen. Isåfall, er ikke dette en kollega du har lyst på. Anonymkode: 04c54...071 Hvordan kan du si at dette ikke er grunnen? Han vil gå på dagen for å dra på ferie neste uke, er ikke det forståelig for deg? Og nei, jeg vil ikke ha denne personen. Men som jeg har skrevet over er vi midt i ferieavvikling og jeg er derfor avhengig av å ha han på jobb. Han kan gjerne slutte med en gang jeg er tilbake og kan jobbe overtid hver dag. Anonymkode: 28337...1db 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #16 Skrevet 4. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen arbeidsgivere har mer lyst på en arbeidstaker som er god i jobben enn en som er underdanig. Det er bare underdanige arbeidstakere som må akseptere at ferier legges til tidspunkter som ikke passer for dem. Anonymkode: 82c97...f77 Det er ikke helt riktig. Alle kan ikke ha ferie i "fellesferien", sånn er det bare. Hos oss bytter vi på hvert år. Hadde man ferie i fellesferien i fjor, blir man ikke prioritert året etter. Må nesten bli sånn når vi er avhengig av å ha folk på jobb.. Anonymkode: 28337...1db 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #17 Skrevet 4. juli 2018 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke helt riktig. Alle kan ikke ha ferie i "fellesferien", sånn er det bare. Hos oss bytter vi på hvert år. Hadde man ferie i fellesferien i fjor, blir man ikke prioritert året etter. Må nesten bli sånn når vi er avhengig av å ha folk på jobb.. Anonymkode: 28337...1db Muligens ikke der du jobber, men det finnes mange andre steder der man kan. For attraktive arbeidstakere vil det ikke være noe problem å få jobb et slikt sted. Anonymkode: 82c97...f77 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #18 Skrevet 4. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Muligens ikke der du jobber, men det finnes mange andre steder der man kan. For attraktive arbeidstakere vil det ikke være noe problem å få jobb et slikt sted. Anonymkode: 82c97...f77 Aldri vært borte i et eneste kontor i Norge hvor alle ha mulighet til å ta full ferie i fellesferien. Hvor finner jeg disse? Anonymkode: 28337...1db 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #19 Skrevet 4. juli 2018 Kan ikke så mye om lover og regler i arbeidslivet, men en arbeidstaker som sier opp jobben fordi h*n ikke får ferie på ønsket tidspunkt må være litt blåst. Spesielt når arbeidsmarkedet er i ferd med å bli ganske presset. Det er nok av folk som er villig til å gjøre nesten alt for å få en jobb og yte sitt beste for å bevise for seg selv og andre at de duger. Vet ikke hva som er det smarteste å gjøre i forhold til vedkommende, men å blit kvitt h*n så fort som mulig er mest sannsynlig den beste planen. Anonymkode: 40b59...a60 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #20 Skrevet 4. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Aldri vært borte i et eneste kontor i Norge hvor alle ha mulighet til å ta full ferie i fellesferien. Hvor finner jeg disse? Anonymkode: 28337...1db I IT-selskapene jeg har jobbet så de helst at flest mulig tok ferie i juli, og maste på de av oss som heller ville jobbe da om at vi måtte ta fri. Anonymkode: 82c97...f77 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå