Gå til innhold

Katten min har nettopp fått kattunger, HJELP.

Emilie-s

Anbefalte innlegg

Hei. 

Min katt på to år har nettopp fått sitt første kull. 4 søte små. Men jeg trodde ikke hun skulle føde riktig enda, så hun har født ute. Jeg fulgte etter henne i kveld å da ledet hun meg rett til ungene. Jeg tok dem da med meg inn, og har ordnet egen plass til dem og mor. Men det ser ut som om hun bare vil ta dem med seg ut igjen. Hun tar ungene med seg til vinduet som hun vanligvis bruker å hoppe ut av. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at kattemor skal slå seg til ro inne med ungene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Emilie-s skrev:

Hei. 

Min katt på to år har nettopp fått sitt første kull. 4 søte små. Men jeg trodde ikke hun skulle føde riktig enda, så hun har født ute. Jeg fulgte etter henne i kveld å da ledet hun meg rett til ungene. Jeg tok dem da med meg inn, og har ordnet egen plass til dem og mor. Men det ser ut som om hun bare vil ta dem med seg ut igjen. Hun tar ungene med seg til vinduet som hun vanligvis bruker å hoppe ut av. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at kattemor skal slå seg til ro inne med ungene? 

Steriliser. Hun vil ut til hannkattene

Anonymkode: 1be2a...ff1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steriliser ASAP.. det kryyyyr av kattunger uten hjem, skjønner ikke hvorfor man bare skaffer flere :( 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil ikke ut selv, hun vil ha kattungene med seg ut. Men vil ikke gå alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA!!?!! Noe så åndssvakt og stygt gjort. 

Anonymkode: 2a4f5...89e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha katten inne en periode og la henne være inne med ungene👍 

Og som andre nevner sterilisere katten før den blir gravid igjen. 

Anonymkode: 73362...dea

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Emilie-s skrev:

Hvor har du laget plass til henne? Kan sikkert være lurt med en eske/kasse på et rolig rom hvor hun føler seg trygg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi holde oss til tema? 

11 timer siden, Emilie-s skrev:

For all del ikke slipp henne ut. Det kan være hun ikke er fornøyd med plassen du har ordnet inne, så flytt til et annet rom, gjerne litt bortgjemt slik at det er fred og ro.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slipp henne ut igjen Ts. Hun kan bli drektig igjen allerede nå. 

Kastrer henne når ungene ikke lenger dier, å sørg for at de får et godt hjem. Vær obs på at du kan ende opp med å eie flere katter dersom du ikke finner nytt hjem til dem. 

Lag flere forskjellige steder i huset hvor hun kan ha ungene, de liker ofte å gjemme dem litt bort. 

Anonymkode: 1021c...19c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, skaff mat for diende katter. Hun trenger mer næring nå :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten ville ha kommet med ungene selv når den var klar til det, så her gjorde du en feil, selv om du gjorde det i beste mening. Det er derfor katten prøver å ta de med ut igjen. Og som sagt over her, lag forskjellige steder hvor hun kan ha de, garderobeskap, under badekar, bak sofa o.l.

Steriliser katten så fort som mulig, og når kattungene er klare for nye hjem ved 12 ukers alderen, så ta noen hundrelapper for hver. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Thildamor skrev:

Katten ville ha kommet med ungene selv når den var klar til det, så her gjorde du en feil, selv om du gjorde det i beste mening. Det er derfor katten prøver å ta de med ut igjen. Og som sagt over her, lag forskjellige steder hvor hun kan ha de, garderobeskap, under badekar, bak sofa o.l.

Steriliser katten så fort som mulig, og når kattungene er klare for nye hjem ved 12 ukers alderen, så ta noen hundrelapper for hver. 

Lykke til!

Desverre ville kattungene ikke blitt vandt til håndtering, er ikke sikkert man hadde fått fanget dem inn uten felle (som er stressende). Så Ts gjorde helt rett. Dette vil gå seg til, men kattemor må få mange muligheter til å gjemme dem bort innendørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. For all del hold kattemoren inne nå. Ikke la henne gå ut da kattunger trenger mye mat og tilsyn fra kattemor, spesielt de 8 første ukene. 

2. Ta en pappeske eller liknende å lag en hule til kattemoren. Katter liker å trekke seg til et litt privat sted med kattungene sine.

3. Følg nøye med på kattungene å vei de daglig for å sikkre at de går opp i vekt. de tåler svært lite 

4. Jeg gjentar, hold kattemoren inne, og steriliser henne når kattene er ferdige å amme. De begynner å spise fast føde rundt 6/7 ukers alderen.

5. Kattunger må holdes inne i ett år da de ikke har utviklet retningssans før de er ett år gammel. Anbefaler å kastrere alle når de veier 1500g. Kattunger skal ikke bli omplassert før de er 12 uker gamle.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...