Gå til innhold

Fruktbarhet og alder

Gjest Xavia

Anbefalte innlegg

Gjest Xavia

Jeg vet at det ikke akkurat blir enklere å bli gravid, jo eldre man blir. Har noen spørsmål i den forbindelse:

* Er det noen som har peiling på om fruktbarheten nedsettes hos alle kvinner etter hvert som årene går, eller gjelder det bare for noen?

* Finnes det evt noe informasjon om hvor mange prosent fruktbarheten hos en kvinne blir redusert med feks fra 20 til 30 års alderen?

(Bakgrunn for tråden min: Det er vel ingen hemmelighet (her inne i alle fall :sjarmor: ) at vi tenker å prøve å få barn snart. Men etter å ha begynt å lese om alle som strever, så har det liksom gått et lys opp for meg at kanskje ikke det bare tar noen måneder denne gangen. Jeg er tross alt nesten 10 år eldre siden jeg fikk barn sist.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg leste et sted at en jente på 24 vil bruke ca. 4 prøveperioder, mens en jente på 34 vil bruke rundt 10? tror jeg det var, på å bli gravid.

Så beregn litt tid, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være en rimelig seriøs kilde.

Utdrag:

Generelt er forholdet mellem alder og fertilitet omvendt proportionelt, og ældning af forplantningssystemet spiller en vigtig rolle for kvindelig infertilitet.

Det hurtigste fald i fertilitetspotentialet på ét enkelt år sker angiveligt, når kvinden er 35 – dette er bekræftet af American National Bureau of Health Statistics i undersøgelser lavet mellem 1965 og 1988. Alle undersøgelser anvendte 12-måneders-grænsen til at definere infertilitet, og alle viste, at i en alder af 35 år var over 1/3 af kvinderne ikke i stand til at blive gravide inden for 1 år. Derfor er kvindens 35. år en skillelinje, hvorefter forplantningsfunktionen uigenkaldeligt nedsættes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter 30 tror jeg det var en økning på barn med downs på et ganske høyt prosent pr år.. Men jeg husker ikke prosenten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter 30 tror jeg det var en økning på barn med downs på et ganske høyt prosent pr år.. Men jeg husker ikke prosenten..

En svak økning fra 25 og utover, men det stiger først merkbart kraftig mye etter 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* Er det noen som har peiling på om fruktbarheten nedsettes hos alle kvinner etter hvert som årene går, eller gjelder det bare for noen?

Det er store individuelle forskjeller i hvor raskt fruktbarheten svekkes hos den enkelte. Hvor fruktbar partneren din er, har selvsagt også stor betydning.

Når det gjelder risiko for å få barn med Downs syndrom fant jeg denne informasjonen på www.mammanettet.com:

Et av tusen barn fødes med denne tilstanden. Risikoen for å få et barn med downs syndrom øker med morens alder, og spesielt etter 38 år. Se tabell.

En tredjedel av alle barn med syndromet har mor som var over 37 år ved fødselen.

Mors alder/Forekomst av Downs

28 år: 1 av 1000

34 år: 1 av 500

38 år: 1 av 200

40 år: 1 av 100

43 år: 1 av 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...