Gå til innhold

Hva menes med valutapåslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi reiser snart til et annet Schengen land og vurderer om vi kunne skal ta ut valuta i Norge eller ta ut valuta i det landet vi skal til eller ta ut kun litt og betale stortsett med kortet "overalt"? 

I Norge tar de litt gebyr for å ta ut valuta. I utlandet så tar de ut et annet gebyr for å ta ut penger. Betale med kort er gratis (hvitt kort i DnB), men hva menes med valutapåslag? Betyr det at hvis jeg feks betaler noe tilsvarende 200 kr i utlandet, så kommer 1,95% X-tra på toppen? Altså 4 kr i gebyr? Betaler jeg 1000 kr så blir det ca 20 kr i gebyr. Uavhengig av at kortet er egentlig gratis å bruke. 

Eller gjelder det også om jeg tar ut penger i utlandet? 

Anonymkode: cbbae...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi reiser snart til et annet Schengen land og vurderer om vi kunne skal ta ut valuta i Norge eller ta ut valuta i det landet vi skal til eller ta ut kun litt og betale stortsett med kortet "overalt"? 

I Norge tar de litt gebyr for å ta ut valuta. I utlandet så tar de ut et annet gebyr for å ta ut penger. Betale med kort er gratis (hvitt kort i DnB), men hva menes med valutapåslag? Betyr det at hvis jeg feks betaler noe tilsvarende 200 kr i utlandet, så kommer 1,95% X-tra på toppen? Altså 4 kr i gebyr? Betaler jeg 1000 kr så blir det ca 20 kr i gebyr. Uavhengig av at kortet er egentlig gratis å bruke. 

Eller gjelder det også om jeg tar ut penger i utlandet? 

Anonymkode: cbbae...5dd

Det er enda mer kostbart å ta ut penger i utlandet! :sjokk: Les prislisten i nettbanken din svært nøye

Anonymkode: 9db2f...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var hva betyr valutapåslag? I hvilken sammenheng blir den brukt. 

Anonymkode: cbbae...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet var hva betyr valutapåslag? I hvilken sammenheng blir den brukt. 

Anonymkode: cbbae...5dd

Når du bruker kort i utlandet, i hvert fall.

Anonymkode: 9db2f...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kort er visstnok uten valutapåslag  også

Anonymkode: 9db2f...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK. Da forstår jeg det slik at det er valutapåslag ved varekjøp i utlandet. Uavhengig av om det koster 200 el 2000 kr. Ved pengeuttak i minibank så forekommer det kun X-tra uttaks gebyr, ingen X-tra valutapåslag på toppen.

Jeg har hvitt student kort, så jeg TROR at jeg ikke har gebyr ved uttak. Men jeg har valutapåslag som alle andre. 

Anonymkode: cbbae...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valutapåslag er ekstrabeløp å betale. Kan være prosentvis eller fast beløp.

Jeg har både dnb og Sbanken. Ingen valutapåslag eller gebyrer i Sbanken. Tar som oftes ut kontanter i landets banker. Betaler og tar ut i landets egen valuta. 

Anonymkode: 4f37f...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ups. Hadde du hvitt kort sa du? Her står det: "

Kontantuttak i utlandet minibank og bank Gratis"

  

https://www.dnb.no/privat/priser/konto-kort-nettbank.html

Spør banken for sikkerhets skyld, om hva som blir rimeligst for deg.

Anonymkode: 9db2f...ef5

Alle kort har valutapåslag for bruk i utlandet. Norvegian har 1,75 % enten du tar ut kontanter eller betaler med kort. Andre kort og banker kan ha 2, 5 % eller lavere. 

https://www.kredittportalen.no/artikler/fobruker/Valutapaslaget-Det-ukjente-gebyret 

Valutapåslag er et gebyr banken tar for omregning av den valutaen du betaler i og til den valutaen du har på banken din. (Eller omvendt.)

Svarer seg aldri å ta ut penger i Norge i utenlandsk valuta, da får du gebyr og dårligere kurs. 

Betal alltid i utenlands myntenhet i utlandet, ikke i Norske kroner, da beatemmer butikken valutakursen, noe som er ugunstig for kunden.

Anonymkode: 95907...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Valutapåslag er ekstrabeløp å betale. Kan være prosentvis eller fast beløp.

Jeg har både dnb og Sbanken. Ingen valutapåslag eller gebyrer i Sbanken. Tar som oftes ut kontanter i landets banker. Betaler og tar ut i landets egen valuta. 

Anonymkode: 4f37f...365

Stemmer ikke helt, sbanken har valutapåslag på 2%, relativt høyt

Anonymkode: 1ceb4...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

Valutapåslag er gebyr banker beregner fordi valutakursen endrer seg i løpet av døgnet. Når du bruker kortet, så sendes det som kalles en autorisasjon/reservasjon til banken din umiddelbart. Denne har EN vekslingskurs. Dette er ikke det samme som en transaksjon. Transaksjonen kan komme samtidig, men kan faktisk komme også inntil 6 måneder senere - dette har litt med når f.eks en butikk sender inn sine dagsoppgjør til sin bank. Uttak i bank, så vil det normalt gå max 24 timer. Men i den tiden mellom reservasjon mottas i bank og transaksjon mottas i bank, så kan både vekslingskursen mellom norske kroner og den utenlandske valutaen ha endret seg mye, både opp og ned. Bankene tar en risiko når de tillater at du kan betale i valuta - egentlig så er det slik at de legger ut for deg i øyeblikket du gjør et varekjøp eller uttak i minibank/butikk. 

La meg gi et eksempel:

Du befinner deg i Spania. Du tar ut 100euro om morgenen(kl 08:30). Da er kursen 9.56(altså 956 kroner). Når bankene i eurosonen stenger(dvs bankdagen i den europeiske sentralbanken stenger 17:30(tysk tid), så er plutselig vekslingskursen mellom norske kroner og euro 9.69. Dvs at banken da må betale på vegne av deg 969 kroner for de 100 euroene du tok ut kl 08:30. Du må dermed betale 959 tilbake til din bank. I andre tilfeller så synker kursen f.eks til 9.48. Men likevel må du betale f.eks 2% i tillegg av 948. Men ikke av 956

Valutapåslaget er et risikopåslag bankene tar som er et gjennomsnitt av de mest vanlige valutaene nordmenn bruker. 

Tidligere så betalte du mye mer i gebyr, fordi også kortselskapene la på avgifter i tillegg til valutapåslaget. Men i EØS har EU bestemt at disse høye gebyrene ikke lengre er tillatt. Så i valutapåslaget så kommer også de avgiftene kortselskapene tar for å levere tjenestene. 

Du kan unngå valutapåslag på bruk av kort, ved å opprette valutakonti i banken din(og her er det ikke alle banker som kan dette - men f.eks DNB, Nordea, Sparebank 1, Danske Bank, SEB så kan dette være mulig). Da kan du f.eks opprette en eurokonto i Nordea, og du overfører/veksler penger til denne kontoen. Denne har ikke norske kroner, men euro. Så kan du få tilknyttet et bankkort til denne, dette bankkortet benytter du i eurosonen. Så kan du ha en konto for britiske pund, en for amerikanske dollar.  Men hvis du bruker bankkortet tilknyttet en valutakonto i Norge, så vil du få valutapåslag når du betaler eller tar ut norske kroner. Du kan f.eks velge å få utbetalt hele lønnen din i euro, men arb.giver kan nekte. Fra 2030 så kan arb.giver ikke nekte. For da likestilles alle valutaer i EØS området. Trolig vil små valutaer som norske, svenske og danske kroner forsvinne til fordel for euro. Så om 15-20 år vil vi nok trolig bruke euro, og ikke norske kroner når vi handler på Kiwi eller Rema

Endret av Rocka69
Utvidet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...