Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, LiMaSK skrev:

Er heldigvis "frisk" nå med 13kg med på kroppen. Skal feire når jeg blir 50kg hahah! Ja får kjøpt på apoteket, men det er litt dyrt, men absolutt verdt et forsøk!

Så bra 👏🏻 Ja vil gå til apoteket og hørre om det har dette? Det er ikke så skadelig for tarmene som avføringstabletter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Kajais skrev:

Så bra 👏🏻 Ja vil gå til apoteket og hørre om det har dette? Det er ikke så skadelig for tarmene som avføringstabletter?

Movicol er et avføringsmiddel på linje med det du alt bruker... Det er derfor du skal snakke med en lege om hva du skal bruke.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt samme problem- følte jeg var nødt ta avføringsmiddel forå «få tømt meg» skikkelig. Ofte. Bestemte meg for noen år siden slutte med disse medikamentene, da jeg var redd for senskader. Det gikk noen uker før alt gikk av seg selv igjen, og nå fungerer tarmene mine normalt igjen. Jeg har dog vært plaget av hemoroider og er operert for det, da langvarig trykk forårsaket av hyppig bruk av avføringsmiddel skaper slike problemer. 

Jeg anbefaler deg slutte før du får helseskader.

Anonymkode: 0ec08...8dc

Hvor lenge gikk du på disse? 

Treger på at jeg begynte på disse nå, nå jeg leser hvor skadelig det er for tarmene 🙄Skal prøve å holde meg borte fra det og håpe at tarmene vil fungere optimalt igen.. 

Skrevet
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Movicol er et avføringsmiddel på linje med det du alt bruker... Det er derfor du skal snakke med en lege om hva du skal bruke.

Ja får bestilme meg en legetime og spør da 🙂

Skrevet
Akkurat nå, Kajais skrev:

Ja får bestilme meg en legetime og spør da 🙂

Det synes jeg er lurt. Ønsker deg masse lykke til. :hug:

Gjest LiMaSK
Skrevet
10 minutter siden, Tøytigern skrev:

Hun skal ikke ta det uten i samråd med lege... Du tar det i samråd med lege. 

Er en grunn for at tråder som denne bør stenges, ja...

Dette er noe man får kjøpt uten resept, jeg spurte bare legen hva han anbefalte og han ramset opp alt mulig. Har ikke resept på dette. 

Skrevet
Akkurat nå, LiMaSK skrev:

Dette er noe man får kjøpt uten resept, jeg spurte bare legen hva han anbefalte og han ramset opp alt mulig. Har ikke resept på dette. 

Men man skal ikke ta det i mere enn 14 dager uten at lege har skrevet resept og følger opp.

Gjest LiMaSK
Skrevet
9 minutter siden, Kajais skrev:

For midlertidig forstoppelse, må selfølgelig følge instruksene og ikke ta det hver dag.. 

Gjest LiMaSK
Skrevet
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Men man skal ikke ta det i mere enn 14 dager uten at lege har skrevet resept og følger opp.

Nei det man ikke og ikke hver dag, det funker best om man følger instruksene. 

Skrevet

Dette er ikke bra! Pasienter jeg har hatt, har vært nødt til å bruke det når magen er for hard og man ikke får ut noen ting.Du bruker det til å se slankere ut??? Så klart du har gjort tarmene avhengig. Synes det er sykt at du sprer dette nærmest som en glede videre. Dette er sykelig. Gå til legen. Overhodet ingenting å være stolt over. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, LiMaSK skrev:

Nei det man ikke og ikke hver dag, det funker best om man følger instruksene. 

Ja, og hvis ikke blir det jo motsatt effekt og problemet kan bli verre. Så man må alltid konsultere en lege ved langvarige problemer.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Dette er ikke bra! Pasienter jeg har hatt, har vært nødt til å bruke det når magen er for hard og man ikke får ut noen ting.Du bruker det til å se slankere ut??? Så klart du har gjort tarmene avhengig. Synes det er sykt at du sprer dette nærmest som en glede videre. Dette er sykelig. Gå til legen. Overhodet ingenting å være stolt over. 

Hun var jo ikke stolt. Det var et rop om hjelp og forsøk på å finne ut om hun var helt alene om dette...

Man kan føle det ensomt når man tror det bare er en selv som sliter med noe og man holder det hemmelig. Så kan det hjelpe å spørre på et forum, og dette gjorde TS.

Bare at Kg er feil forum. Så jeg håper tråden blir stengt og at TS følger sin egen beslutning her om å snakke mere med den legen hun har.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Begynn med laktulose først og fremst. Dette kan du trygt bruke daglig. 

Prøv å avvend deg med dulcolax. F.eks annenhverdag i stedet for, samtidig med at du tar lactulose hver dag. 

Magen kan også bli forstoppet av for mye fiber. 

Hilsen apotektekniker

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes kun1 type avførigs"middel" som ikke er skadelig ved hyppig bruk og det er de som er smørende som medisinsk parafin. MEN man skal IKKE bruke slikt før man har fått beskjed om at tarmene selv ikke lengre klarer å få ut avføringen. 

Lege, fiber og bevegelse først og fremst og deretter følg LEGENs råd.

Anonymkode: cfb21...b3a

Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Hun var jo ikke stolt. Det var et rop om hjelp og forsøk på å finne ut om hun var helt alene om dette...

Man kan føle det ensomt når man tror det bare er en selv som sliter med noe og man holder det hemmelig. Så kan det hjelpe å spørre på et forum, og dette gjorde TS.

Bare at Kg er feil forum. Så jeg håper tråden blir stengt og at TS følger sin egen beslutning her om å snakke mere med den legen hun har.

Jeg mener ikke stolt i den forstand. En venninne har spiseforstyrrelse og sier rett ut hun er stolt når hun er på det tynneste. Så klart det er er problem. Jeg er enig i at denne burde bli stengt med tanke på andre råd som kan komme. Hun må kontakte lege. 

Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller apotek. 

Vennlig hilsen
Perelandra, mod. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...