Gå til innhold

Pai!


Solstrålen

Anbefalte innlegg

Jeg finner ingen "gøye" eller gode oppskrifter på pai noen steder.. Har sett gjennom alle kokebøkene og søkt litt på nett...

Finner bare sånn med skinke og eggestand..

Er det noen som har noen oppskrifter på matpai som dere synes er goooooooe?? (altså ikke dessertpai)

Gjerne litt utradisjonelle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :D

Jeg pleier å kjøpe en sånn pakke med paideig som jeg bare rører ut i vann - den er kjempegod!

Oppi paien pleier jeg å ha litt ost i bunnen før jeg tar oppi litt stekt løk,oppkuttet minimais, oppkuttet squash og bacon. Så eggestand med en eggeplomme,tre eggehviter og fløte! Gresk salat smaker nydelig til!

-Charmina :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage med kjøttdeig, den er kjempegod og alle som har smakt den syntes den er super

Du steker kjøttdeig, med masse fersk champignon og evt litt løk. Har oppi litt chilisaus, pleier å bruke tacosaus jeg da og ca en halv boks med creme fraiche(smak til). Så heller du det oppi paiformen og har ost på toppen og steker i ovnen..

Veldig enkelt, kanskje litt fetende men godt.. server med salat til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal jeg huske Nøtteliten. Hærtes kjempegodt ut. :tunge1:

I min pleier jeg å ha sennep i bunnen, broccoli, tomater, pinjenøtter og soltørkede tomater. Eggestand og ost på toppen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har oppskrift på en "kake" som smaker kjempegodt. Ligner på pai. Var vel ikke helt det du spurte etter da, men denne anbefales på det varmeste! :D

Ost- og eggekake – med bacon og krydderurter

4-6 personer

Rund for ca. 26 diameter.

Tilberedningsid: Ca. 30 min.

Heving: I alt ca. 45 min.

Steketid: 35-40 min.

Ovnstemperatur: 200 C

Deig:

250 g hvetemel

15 g gjær

1 ¼ dl lunken melk

1 knivsodd salt, 1 egg, 30 g smør

Fyll:

200 g bacon eller skinke

4 egg, 2 ½ dl fløte 35%, ev. litt salt

2 ss finhakkede krydderurter (gressløk, persille, dill, estragon – én sort eller blandet)

250 g Sveitserost

2 små løk

1. Ha melet i bakebollen og tilsett gjær, utrørt i lunken melk. Arbeid deigen sammen, dryss på litt mel og la deigen heve på et lunt sted i ca. 15 min.

2. Smelt og avkjøl smøret og arbeid det inn i deigen sammen med 1 egg og salt. Kna deigen godt og la den heve på nytt i ca. 15 min.

3. Kjevle ut deigen og kle bunn og sider i en stor, godt smurt springform. La deigen heve igjen i 15 min.

4. Riv osten, klipp bacon eller skinke i mindre stykker og legg dem utover deigbunnen. Stek hakket løk så vidt gyllen. Visp sammen eggeplommer, fløte og ev. litt salt. Tilsett finhakkede krydderurter, smørstekt løk og revet ost. Stivpisk eggehvitene og skjær dem forsiktig inn. Hell røren i formen og stek kaken i 200 C varm ovn, i 35-40 min.

Serveres som en aftenrett, alene eller med en bolle salat som tilbehør. Rødvin eller øl til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...