Gå til innhold

Bytte baderomsinnredning, hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil bytte baderomsinnredning til den på bildet. I dag har jeg nesten helt lik, bare med to skuffer. Skal beholde servanten. Hvordan får jeg den ned fra veggen? Må servanten også ned fra veggen? 

Beklager hvis spørsmålet er dumt, men jeg har virkelig ikke peiling. 🙈

Skjermbilde 2018-06-27 kl. 20.42.37.png

Anonymkode: b07d1...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må du nok se på den du har. Er nok festet i skroget med skruer eller opphengsannordning. På de fleste slike ligger vel servant oppå skroget. Ta ut skuffene så ser du nok festene. 

Anonymkode: 80695...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok best å bytte alt. 

Eller har du nøyaktig samme modell fra før, nøyaktig samme mål?

Ja, alt må ned. Du begynner med å stenge vannet, demontere blandebatteri. Deretter løsner du servant fra skapet, den er sikkert silikonert fast, så du må nok skjære den løs. 

Så til sist skrur du ned skapet. 

Skal du fortsette å ha enkel kum, men bytte til 4 skuffer, må du se at det ikke blir konflikt i forhold til utsparing til vannlås osv. Det er mulig du må skjære i skroget på skapet. Om dette er Ikea er det ofte ikke så mye valgmuligheter, slik at du har to utsparing uansett.

Anonymkode: f01c7...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men jeg har virkelig ikke peiling. 🙈

Kanskje du skulle hatt folk til å hjelpe deg, montør?

Du bør uansett ha rørlegger til å koble vann. 

Anonymkode: f01c7...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2018 den 21.04, AnonymBruker skrev:

Det er nok best å bytte alt. 

Eller har du nøyaktig samme modell fra før, nøyaktig samme mål?

Ja, alt må ned. Du begynner med å stenge vannet, demontere blandebatteri. Deretter løsner du servant fra skapet, den er sikkert silikonert fast, så du må nok skjære den løs. 

Så til sist skrur du ned skapet. 

Skal du fortsette å ha enkel kum, men bytte til 4 skuffer, må du se at det ikke blir konflikt i forhold til utsparing til vannlås osv. Det er mulig du må skjære i skroget på skapet. Om dette er Ikea er det ofte ikke så mye valgmuligheter, slik at du har to utsparing uansett.

Anonymkode: f01c7...0df

Det er Ikea. Er samme modell, bare at den jeg har nå har to skuffer, dobbel servant. Vannlåsen må byttes, den vi har nå tar veldig plass. 

Er dette ting jeg har lov å gjøre selv? 

TS

Anonymkode: b07d1...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2018 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Det er Ikea. Er samme modell, bare at den jeg har nå har to skuffer, dobbel servant. Vannlåsen må byttes, den vi har nå tar veldig plass. 

Er dette ting jeg har lov å gjøre selv? 

TS

Anonymkode: b07d1...132

Du har lov til å skru opp møbler selv så lenge det gjøres riktig (fylle hull med silikon osv)

Men du skal i utgangspunktet ikke koble vann selv. Om du senere får en vannskade kan du risikere at du ikke får noe dekket av forsikringsselskapet. 

Du må nesten bare vurdere dine egne evner. Om du har gamle kobberrør hadde jeg ikke risikert å gjort det selv. 

Men har du rør-i-rør og uttak til begge kummene ( altså 2 varmt og 2 kaldt uttak) og om blandebatteriene er med flexislanger m/muttre, da hadde jeg gjort det selv. 

Anonymkode: f01c7...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Hei der skrev:

Husk å treff stendere ved festing, er vel kanskje det viktigste.

De fleste nyere bad bruker kryssfiner.

Anonymkode: f01c7...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hei der
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste nyere bad bruker kryssfiner.

Anonymkode: f01c7...0df

Sant det men ikke alltid 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...