Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ammer og går ned i vekt, er det pga man forbrenner mye kalorier med amming eller er det fordi det er så travelt å amme at dere ikke har like god tid å spise? 

Hilsen førstegangs mamma😊

Anonymkode: 329bb...315

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok begge deler tror jeg! Det er energikrevende å amme, og man har egentlig et høyere kaloribehov da. Hvis man ikke får i seg de kaloriene man trenger for å opprettholde vekten så går man jo ned. Lurer på om det er rundt 500 kalorier ekstra om dagen (?) Som brukes på ammingen. 

Jeg spiste nok mindre enn jeg vanligvis gjør når jeg ammet, ihvertfall de første månedene. Og det jeg spiste var stort sett veldig enkle ting som knekkebrød og frukt. Hovedsaklig fordi det var litt vanskelig å prioritere å lage mat. Og vekten raste. Spiste middag vanligvis da. 

Bare husk at det er viktig å få i seg nok energi, både for selve ammingen og fordi man trenger kreftene. Så ammeperioden er ikke en tid du bør gå rundt sulten. 

Ellers er det fin trening å gå masse turer med vogn eller bæresele/sjal. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemelding :) Jeg har god apetitt! Kan ikke gå slik på tur ennå, får ikke trille opp/nedover bakker pga KS. Men det kommer seg👍🏼

Anonymkode: 329bb...315

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å gå opp etter at jeg gikk ned til startvekt. Men jeg spiser veldig mye sjokolade. Har et helt abnormt sug på sukker. 

Anonymkode: 973d7...d4b

Skrevet

Jeg tror det har mest med at man forbrenner mer kalorier å gjøre. Tror jeg har fått i meg ca like mye kalorier som vanlig under amming. Dvs har nok hatt mer sultfølelse, men kan samtidig ofte glemme å spise like ofte som jeg egentlig er sulten. Har ikke merket noe til økt søtsug. Og har gått veldig raskt ned i vekt uten å gjøre noe spesielt for det.

Skrevet

Jeg tror kanskje det er en kombi? Jeg var i hvert fall veldig sulten etter fødsel, og spiste helt normalt, men sunn mat. Begynte tidlig å trene igjen også, men gikk ikke ned mer enn litt mindre enn førvekt også holdt den seg stabil. Men spiste kanskje litt nye snop på kveldene🙈 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned like fort med begge barna. Jeg var veldig aktiv etter første fødsel, ikke så aktiv etter andre fødsel, så jeg er litt overrasket selv...

Anonymkode: 65014...65f

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor fortalte meg at kroppen bruker ganske mye ekstra energi/kalorier for å produsere melk, særlig når babyen ikke er helt nyfødt lenger og dier store mengder.

For meg har ammingen vært en fantastisk slankekur (ikke misforstå meg her, jeg spiste normalt og fikk i neg næringsstoffer osv osv), kiloene bare rant av uten anstrengelse. Dessverre kom de fort på igjen når ammingen var overstått og jobbstresset begynte igjen, men det er jo en annen historie...

Anonymkode: 32b8c...dba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det blir litt som fødselskg. Noen legger på seg mye, andre lite. Samme med nedgang igjen etterpå. Veldig individuelt. 

Vet om flere som har sett for seg amming som en fantastisk slankekur etter fødsel, og så blir nedturen stor når det ikke var tilfellet for dem. Andre raser av kg i full fart. 

Sånn teoretisk sett forbrenner man jo litt ekstra ved å amme, så det burde jo være et positivt push, derfor blir nok nedturen stor om man ikke opplever det sånn. 

Lureste er nok å spise sunt, variert, lite (men nok) og ofte, samt bevege seg. Da har man gjort det man kan, og så får kroppen ordne resten. 

Anonymkode: e4c5e...9fc

Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Jeg trillet turer hele tiden. Var enkelt å være ute da jeg fødte på sommeren og var i fin form en uke etter fødsel. Hadde masse energi og powerwalket overalt. Begynte å jogge igjen etter 6 uker. Var tilbake til før vekten temmelig kjapt. Var en kombinasjon av amming og aktivitet. 

Å amme koster ca 500 kcal per dag så det tilsvarer en treningsøkt. Sier seg selv at om man spiser dagsbehovet pluss de 500 kcal og mer til så står vekten på stedet hvil. 

Når jeg startet å løpe igjen så brant jeg nok nærmere 2000 kcal om dagen inkludert trilleturer. Spiste rent peanøttsmør i fleng for å ikke gå i underskudd for å ikke miste melken. Ikke at det var noe problem da jeg begynte å pumpe rundt 6 mnd og produserte nærmere en liter om dagen i tillegg til det jeg ammet. Tror melken ble som peanøttmilkshake for ungen min la på seg et halvt kilo i uken de første månedene og ble bælfeit 😂😂😂

Heldigvis strakk han seg og ble normalt etterhvert 😅

Endret av BearMama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...