Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

TAKK :)

Endret av gjestk32
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hils henne og si at jeg og har to barn. Får 3500 kr for de to beg pr mnd. Minstebidrag. Får ikke en krone mer. 5200 kr er jo kjempemye. Så glad jeg hadde vært om jeg fikk så mye. Ikke har jeg ny mann heller. Hun burde takket ja!

Anonymkode: 175e4...8d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, gjestk32 skrev:

Hei, 

Håper jeg kan få noen tips fra dere (uten å bli flådd her) 

Min mann har to barn fra tidligere ekteskap, og de er hos oss fra torsdag etter skole/bhg til mandag (vi leverer på skole/bhg) annenhver uke. Mor og ny samboer valgte for 1,5 år siden å flytte med barna slik at reiseveien vår er 3,7 mil èn vei. Dette gjorde jo til at vi fikk en utfordrende hverdag for å opprettholde samme samvær, men har på sett og vis klart det.

Vi har forsøkt å få mor til å dekke deler av reisekostnadene da dette ikke er med som noe fratrekk i bidrag - eller at hun hjelper til med deler av kjøringen. Her er hun lite sammarbeidsvillig, så vi har bare gitt opp. Ting fungerer stort sett greit, men det kan fort bli store krangler dersom vi sier oss uenig med mor - så vi prøver å alltid "føye" oss så langt det lar seg gjøre.

Vi har hatt en privat samværskontrakt som sier at vi betaler 4.000,- i måneden i bidrag + at vi holder dem med klær hos oss. Nå var det en ny runde hvor samværsavtalen skulle skrives for neste år, og mor ønsker plutselig å ta bidraget gjennom Nav. Dette er helt ok for oss, og vi oppgir vår inntekt og får hennes inntekt.

I følge utregningene på Nav sine sider skal vi opp 200,- i måneden frem til eldste barnet slutter på SFO og da går vi ned til 3.400,- Vi sa dette til mor og foreslo at vi bare kunne ligge på 4.000 ut året. Dette ønsket hun ikke. Vi har ventet og ventet på at hun skal sende inn kravet til Nav, og fikk i går vite hvorfor hun ønsker å gjøre dette. Mor har nemlig sagt opp jobben sin for å studere... Hun har en VELDIG god utdannelse fra tidligere og går nå ned fra over 500.000 i året til 150.000 i studielån. Dette gjør at vi nå vil få et bidrag på over 9.000,- pr måned. Vi har snakket med Nav og hørt hvordan de regner bidraget, og de sier at det dessverre er basert ene og alene på inntekt og samvær. Så vi bør belage oss på denne summen. Dette vil føre til at vi kommer i en vanskelig økonomisk situasjon, men det har ingenting å si. Vi har foreslått for mor å øke samværet til 50/50 - og da lander vi på 5200,- i bidrag. Dette vil jo selvfølgelig ikke mor - da det lønner seg for henne å ha mer samvær. 

Beklager omveien til spørsmålet mitt, men jeg følte at jeg måtte forklare litt:

Kan mor nekte oss å øke samvær eller kan far "kreve" det på noe måte? Vi har alltid ønsket 50/50, men har tidligere latt vær pga den lange reiseveien for at barna skal slippe dette. Men vi ser ikke så mange andre løsninger.. 

Er det vi som er helt urimelig her i forhold til bidraget? Far tjener 530.000 i året.

Har du overtatt rollen til far i dette bildet, eller er det det kongelige "vi" som snakker?

Det er vel far som betaler bidrag, ikke du og far.

Jeg blir spør av kvinner som betaler bidrag i øst og vest for andre kvinners barn.

Anonymkode: 260b2...87d

Skrevet (endret)

Far sitter rett ved siden av meg her :) 

Endret av gjestk32
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt på trynet ut at mor skal kunne få dette gjennom. Hun har utdannelse og en godt betalt jobb. Da skal ikke far betale ekstra for at hun skal dille rundt på kunsthøyskolen og kose seg. Send inn klage! 

Anonymkode: 390e9...1de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meld dere inn i NAV-Spørsmål? på facebook og få hjelp der, det er ikke NAV som driver siden men flinke og dyktige folk, blant annet advokater som kan mye om NAV. Dere kan stille spørsmål anonymt ved å sende spørsmålene til en av de som driver gruppen. Advokatene svarer på spørsmål gratis! (nei, jeg er ikke en av de som driver gruppen eller noe sånt! jeg er en av de som har fått gode svar og hjelp pga. mine problemer med NAV!)

Anonymkode: d978b...b14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hun i det hele tatt kommet inn på kunsthøyskolen, eller er det bare noe hun drømmer om? Vet av erfaring at det er høye krav for å komme inn.

Anonymkode: d79a9...a4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, gjestk32 skrev:

Far sitter rett ved siden av meg her :) Vi sitter og diskuterer alle svarene som kommer inn, og jeg vil vel ikke tro at saken var annerledes hvis det var han som "skrev" istedet for meg. Det er selvfølgelig han som betaler bidrag, men det går jo av vår økonomi. Som jeg sa er ikke vi ute etter å ikke betale.. men VI lurte på om noen hadde råd i denne situasjonen vi står i

Bare prøv å ikke bekymre dere ihjel før dere vet noe. Min erfaring er at NAV stort sett er rettferdige😊

Anonymkode: 77388...a85

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld dere inn i NAV-Spørsmål? på facebook og få hjelp der, det er ikke NAV som driver siden men flinke og dyktige folk, blant annet advokater som kan mye om NAV. Dere kan stille spørsmål anonymt ved å sende spørsmålene til en av de som driver gruppen. Advokatene svarer på spørsmål gratis! (nei, jeg er ikke en av de som driver gruppen eller noe sånt! jeg er en av de som har fått gode svar og hjelp pga. mine problemer med NAV!)

Anonymkode: d978b...b14

Ja, den gruppa er veldig bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...