gjestk32 Skrevet 26. juni 2018 #1 Skrevet 26. juni 2018 (endret) Hei, Håper jeg kan få noen tips fra dere (uten å bli flådd her) Endret 26. juni 2018 av gjestk32
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #2 Skrevet 26. juni 2018 Alle tre har et økonomisk motiv. Tviler på at retten vil endre noe på grunn av det. Anonymkode: 77388...a85
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #3 Skrevet 26. juni 2018 Pga. Avstanden er det ikke sikkert dere kommer noen vei med økt samvær. Det er kun foreldre med godt samarbeid som bør ha 50/50, så her bør dere jobbe for godt samarbeid og flytte nærmere for å få til det. Anonymkode: 6c486...6bd
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #4 Skrevet 26. juni 2018 Dere kan be om at Nav skjønnsligner mor til 80% inntekt. Ingen, hverken mor eller far kan plutselig slutte å jobbe for å slippe bidrag. Det er et eget felt på søknadsskjemaet der dere krysser av for at den ene har lavere inntekt enn inntektsevnen skulle tilsi. Anonymkode: ee52e...28d 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #5 Skrevet 26. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere kan be om at Nav skjønnsligner mor til 80% inntekt. Ingen, hverken mor eller far kan plutselig slutte å jobbe for å slippe bidrag. Det er et eget felt på søknadsskjemaet der dere krysser av for at den ene har lavere inntekt enn inntektsevnen skulle tilsi. Anonymkode: ee52e...28d Skulle til å skrive det samme. Utdannelse regnes som gyldig grunn men om hun allerede har en mener jeg at hun skal kunne skjønnsliges https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/vanlige-sporsmal-om-barnebidrag/id87813/ Anonymkode: a2a7d...d66
gjestk32 Skrevet 26. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 26. juni 2018 (endret) Ja, det er jeg helt enig i. Endret 26. juni 2018 av gjestk32
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #7 Skrevet 26. juni 2018 Hvis mor har god utdannelse fra før der hun har gode jobbmuligheter, har hun ikke rett/lov til å kreve far for økt bidrag ved ny utdannelse. Hun "trenger" ikke den nye utdannelsen får å få peng til livets opphold. Hun begynner på skole frivillig. Var i samme situasjon selv. Mor måtte gi seg. Husker ikke hvilken lov det stod i, men hør med evt advokat! Vi kunne bevise at mor sin nye utdannelsen ikke var "nødvendig " for at hun kunne jobbe. Hennes gamle jobb dekket mer enn nok til livets opphold. Dette med meg var for flere år siden. Kan være andre regler nå. Anonymkode: 481d3...b9a 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #8 Skrevet 26. juni 2018 1 minutt siden, gjestk32 skrev: Ja, det er jeg helt enig i. Vi har sagt flere ganger at vi ønsker å kunne ha et mye tettere samarbeid med dem, og vi vil være mye mer inkludert i barna sin hverdag. Men mor mener at vi betaler altfor lite i bidrag, og sier selv at hun er så bitter og sint på oss av den grunn at hun ikke klarer det. Vi har forsøkt å selge huset her vi bor for å flytte ut til dem, men vi har ikke nok egenkapital til å få kjøpt noe nytt der de bor. Vi spurte Nav om å skjønnsligne inntekten hennes, men de sier at utdanning er en gyldig grunn til å ha et så stort inntektstap og da er det far som må dekke mellomlegget. Altså, forstå meg rett her. Vi er på ingen måte ute etter å ikke betale bidrag. Men jeg føler vi betaler en grei sum (som vi trodde vi var enig om) og vi har mye samvær, så jeg sliter litt med å få det til å stemme med over 9000,- bare fordi mor vil ta enda en utdannelse.. Om hun allerede har utdanning og jobb, så kan hun ikke bare begynne på en ny. Det går ikke. Med mindre det er helsemessige eller andre private årsaker til at hun må omskoleres. Anonymkode: 77388...a85 2
gjestk32 Skrevet 26. juni 2018 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2018 (endret) Finnes det ikke et tak på det? Endret 26. juni 2018 av gjestk32
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 2 minutter siden, gjestk32 skrev: Hun er utdannet Ingeniør, men sa opp jobben sin for 2 år siden. Da startet hun og nye samboer flere firmaer sammen. Nå har hun ett firma, og har ansatt ham, også skal hun studere. Hun har søkt seg inn på kunsthøyskolen.... Vi forklarte til Nav at den utdannelsen hun har fra før vil sikre henne en betraktelig høyere inntekt enn den nye utdannelsen. De sa at mor har fortsatt lov å utdanne seg på nytt, og at bidraget da vil øke pga inntektsforskjellen. De sa jo selvsagt at vi må legge ved alt vi har av dokumentasjon og vår situasjon, men at dette vil blir vurdert når søknaden kommer inn. Jeg blir bare så oppgitt over hele situasjonen.. Far forsøkte å snakke med mor i over en time på tlf i går for å komme frem til en avtale som kunne fungere for oss alle, men vi kommer ingen vei. Vi foreslo å øke bidraget til 5200,- og låse det i 3 år. Da er hun garantert et høyere beløp hele utdanningen og vi må ikke selge huset. Men det vil hun ikke.. Jeg er så redd for at samarbeidet kommer til å bli så ille pga penger at det vil gå ut over barna til slutt. Er det vanlig å måtte betale så mye i bidrag? Finnes det ikke et tak på det? Får ikke noe av det her til å stemme. Krav nr 1 er jo at man velger en utdanning det er rimelig å anta at man kan leve av. Jeg hadde ringt NAV på nytt. Anonymkode: 77388...a85
gjestk32 Skrevet 26. juni 2018 Forfatter #11 Skrevet 26. juni 2018 Vi har snakket med 3 stykker hos Nav i dag. Alle sier ca det samme... Stort sett at vi må bare vente til søknaden er ferdig behandlet og se hva vi ender på... Det er jo 6 måneders behandlingstid
Rosalie Skrevet 26. juni 2018 #12 Skrevet 26. juni 2018 (endret) 14 minutter siden, gjestk32 skrev: Ja, det er jeg helt enig i. Vi har sagt flere ganger at vi ønsker å kunne ha et mye tettere samarbeid med dem, og vi vil være mye mer inkludert i barna sin hverdag. Men mor mener at vi betaler altfor lite i bidrag, og sier selv at hun er så bitter og sint på oss av den grunn at hun ikke klarer det. Vi har forsøkt å selge huset her vi bor for å flytte ut til dem, men vi har ikke nok egenkapital til å få kjøpt noe nytt der de bor. Vi spurte Nav om å skjønnsligne inntekten hennes, men de sier at utdanning er en gyldig grunn til å ha et så stort inntektstap og da er det far som må dekke mellomlegget. Altså, forstå meg rett her. Vi er på ingen måte ute etter å ikke betale bidrag. Men jeg føler vi betaler en grei sum (som vi trodde vi var enig om) og vi har mye samvær, så jeg sliter litt med å få det til å stemme med over 9000,- bare fordi mor vil ta enda en utdannelse.. Send inn formell klage på bidragsfastsettelsen og henvis til dette rundskrivet: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-4-inntekt-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot Endret 26. juni 2018 av Rosalie 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #13 Skrevet 26. juni 2018 Akkurat nå, gjestk32 skrev: Vi har snakket med 3 stykker hos Nav i dag. Alle sier ca det samme... Stort sett at vi må bare vente til søknaden er ferdig behandlet og se hva vi ender på... Det er jo 6 måneders behandlingstid Men da får dere vite mer og hennes tall og situasjon også. Det er begrenset hva de sier over telefon. Anonymkode: 77388...a85
SesameStreet Skrevet 26. juni 2018 #14 Skrevet 26. juni 2018 Har dere snakket med noen som arbeider med bidrag eller bare en tilfeldig person som dukker opp på sentralbordet når dere har ringt inn? Noen av dem snakker litt for mye om ting de ikke har peiling på. Det er min erfaring. For å få et klart og tydelig svar så må dere snakke med noen som arbeider med bidrag, men de vil selvfølgelig heller ikke si for mye før de har alle papirene på bordet. Men ja, mor kan skjønnslignes. Om det er noe som vil skje i deres sak? Kanskje. Vanskelig å svare på. 3
Rosalie Skrevet 26. juni 2018 #15 Skrevet 26. juni 2018 5 minutter siden, Rosalie skrev: Send inn formell klage på bidragsfastsettelsen og henvis til dette rundskrivet: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-4-inntekt-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot Sitat fra rundskrivet: Sitat At foreldrene er under utdanning og videreutdanning anses i utgangspunktet for å være rimelig grunn til å ha lavere inntekt enn hva inntektsevnen tilsier. Disse tilfellene må imidlertid vurderes konkret, og da opp mot den forsørgelsesplikten vedkommende har etter § 66. Sentralt i vurderingen er om utdanningen vil bedre og sikre forsørgerevnen på lengre sikt. Momenter som kan være aktuelle i denne vurderingen er partens alder, eksisterende kompetanse, tidligere dokumentert inntektsevne og arbeidserfaring. Videre mulighet for å fortsette i nåværende yrke pga dokumenterte helsemessige eller sosiale forhold, hvor langvarig utdanningen er, barnas alder og om det er et krav om (videre)utdanning for å beholde arbeid. 4
gjestk32 Skrevet 26. juni 2018 Forfatter #16 Skrevet 26. juni 2018 (endret) Så vi regner jo på Worst case her -men heller det enn andre veien Endret 26. juni 2018 av gjestk32
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #17 Skrevet 26. juni 2018 7 minutter siden, gjestk32 skrev: Vi har snakket med 3 stykker hos Nav i dag. Alle sier ca det samme... Stort sett at vi må bare vente til søknaden er ferdig behandlet og se hva vi ender på... Det er jo 6 måneders behandlingstid For det første: Slutt å hør på hva Nav-folka sier. Alle burde vite at de kan regleverket så som så. Dersom hun velger frivillig å gå ned i lønn for å studere når hun i utgangspunktet fint kunne fått seg jobb med nåværende utdanning. Send klage når dem har fastsatt bidraget, og henvis til deres regelverk og de aktuelle paragrafenen. Det er det eneste som fungerer. @Rosalie har vist dere hvilket som gjelder. Det skriftlige er det som gjelder. Og når det kommer til utgiftere i forbindelse med reise for å gjennomføre bidrag, skal dette deles med samme brøk som dere vil få i vedtaket i fra nav. Anonymkode: af36f...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #18 Skrevet 26. juni 2018 Det er noen år siden samboer betalte bidrag, men mor krevde far for høyere bidrag da hun ble gravid med barn nr 5. Samboer og hun har 2 sammen. Nå er ikke dette samme grunn, men han krevde at mor ble skjønnslignet da hun bodde med far til de 3 siste barna, og at de selv måtte ta konsekvensene av at de fikk flere barn. Det var ikke riktig at vi skulle betale mer for at hun fikk flere barn. Samboer fikk skjønnsligning igjennom, og måtte ikke betale mer bidrag. Anonymkode: 21464...e69 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #19 Skrevet 26. juni 2018 Har dere vurdert å få felles barn? Da ville jeg i såfall satt i gang barneproduksjonen. Bidraget vil gå ned når dere får egne barn å forsørge. Anonymkode: d79a9...a4e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #20 Skrevet 26. juni 2018 De kommer høyst sannsynlig til å skjønnsligne inntekten hennes. Men jeg syntes bidraget var veldig høyt med tanke på hvor mye samvær far har. Dessuten skal bidragmottaker betale for klær til barna, både til når de er hos henne selv og hos samværforelder. Anonymkode: aade4...e57 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå