Gå til innhold

Norwegian har flyttet oss - er dette virkelig lov???


Lycka

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Kritt skrev:

Ved endring i avganger hender det ofte at det er en litt annen type/serie fly som kanskje har annen seteinndeling.

Som sagt, flytypen er ikke endret. Vi har sjekket.

Men takk for at du prøver å oppklare det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kritt
5 minutter siden, Lycka skrev:

Som sagt, flytypen er ikke endret. Vi har sjekket.

Men takk for at du prøver å oppklare det 😊

Nå har jeg ikke lest hva du skrev om det, men jeg har opplevd en annen sammensetning og nummerering av seter innen samme hovedflytype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at noen har større behov for de setene enn det dere har. Kan faktisk være noe så spesiellt som at en passasjer med spesialhund trenger de setene. Det er flere store hunder som har lov å fly i cabin. 

Hundet som brukes i feks livredning, fører hunder har lov å reise komfortabelt da de er på «jobb».

Jeg vet jo ikke hva som har skjedd her, men  det er iallefall ett forslag. 

Jeg har selv jobbet i flyselskap hvor sånne hensyn måtte ivaretas.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kritt skrev:

Nå har jeg ikke lest hva du skrev om det, men jeg har opplevd en annen sammensetning og nummerering av seter innen samme hovedflytype.

Dette! I de nyeste 787-9 flyene til Norwegian er det 56 Premium Class seter, mot 35 i de første som ble levert. Regner med at det påvirker setekonfigurasjonen bakover i flyet også. Jeg vet ikke hvor lang tid i forveien flyselskapene planlegger konkret hvilket fly de skal bruke (altså ikke bare flytype), men om det har blitt en endring fra et eldre til et nyere fly er det mulig det er årsaken til at det har blitt endringer for TS og reisefølget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er irritert! Det er jeg også. Fikk mail forrige uke at flyturen vår hjem fra Nice 1. august er kansellert. Bestilte turen i februar. (Ikke Norwegian) Nye billetter ble tre ganger så dyre.

Anonymkode: 9c034...929

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å ringe til en annen kudebehandler i Norwegian. Men nå er det sikkert uansett for sent, noen andre har fått "deres" plasser. Uansett må dere vel få endret slik at dere får sitte sammen!

Jeg har selv bare gode erfaringer med ombooking når Norwegian endrer flytider. De endrer dessverre ganske ofte på planlagte flyavganger/tider. Men da får man velge seg en ny billett på et annet fly, uten noe tilleggspris, hvis det ikke lenger passer å ta det aktuelle flyet. Har flere ganger fått byttet fly fra billige, kjipe avganger grytidlig eller kjempesent, til behagelige midt-på-dagen-fly på denne måten. Som jeg egentlig hadde lyst på men ikke tok meg råd til da jeg skulle bestille...

Anonymkode: 2dcbd...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, isw skrev:

Norwegian er ett av de få flyselskapene som faktisk ikke overbooker.

Er man 2 meter høy og skal fly til USA får man koste på seg å fly Premium. Gode seter og 1,2 meter seat pitch.

Det er mye som er fullt lovlig som enkelte gjerne mener at ikke burde vært lov.

Dette er bare delvis sant, de overbooker nok ikke i den forstand at de selger flere billetter enn de har plasser. Men de kan bli overbooket alikevel. Dette skjer typisk hvis et fly  er så forsinket slik at passasjerer på dette flyet som skal videre mister sin opprinnelige avgang. Da blir fort også Norwegians fly overbooket. Når de må flytte disse til senere avganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere reservert plasser?

I så fall, skriv på facebooksiden at de svindler dere. Da pleier det meste å ordne seg :) Lov er det sikkert, men jævlig dårlig PR. 

Anonymkode: ceebb...df0

Akkurat som alle de andre trollene som klager over at de blir svindlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, isw skrev:

Norwegian er ett av de få flyselskapene som faktisk ikke overbooker.

Er man 2 meter høy og skal fly til USA får man koste på seg å fly Premium. Gode seter og 1,2 meter seat pitch.

Det er mye som er fullt lovlig som enkelte gjerne mener at ikke burde vært lov.

Dessverre ikke alle som har råd til å fly Premium selv om de er 2 meter høye. Blir jo over 14 000,- en vei for de to alene hvilket er mer enn vi betalte tur-retur for alle tre med Lowfare +.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lycka skrev:

Dessverre ikke alle som har råd til å fly Premium selv om de er 2 meter høye. Blir jo over 14 000,- en vei for de to alene hvilket er mer enn vi betalte tur-retur for alle tre med Lowfare +.

Ja, men det du må forstå er at Norwegian var med å gjøre langdistansereiser tilgjengelige for folk. Prisene er lave, men til gjengjeld er kvaliteten tidvis dårlig. Du hadde neppe opplevd dette med et flyselskap som opererte med høyere priser. Man får det man betaler for.

14.000 tur-retur for 3 stk til USA er, spesielt i et historisk perspektiv, dritbillig. Dessverre kan du ikke da forvente goder som bra beinplass og eksemplarisk service. 

PS: Det går helt fint å sitte på vanlige seter i en Dreamliner selv for de på to meter. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lycka skrev:

Dessverre ikke alle som har råd til å fly Premium selv om de er 2 meter høye. Blir jo over 14 000,- en vei for de to alene hvilket er mer enn vi betalte tur-retur for alle tre med Lowfare +.

Har du ikke råd får du jo la være. Ærlig talt. 

Anonymkode: 9db09...7e3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lycka skrev:

Dessverre ikke alle som har råd til å fly Premium selv om de er 2 meter høye. Blir jo over 14 000,- en vei for de to alene hvilket er mer enn vi betalte tur-retur for alle tre med Lowfare +.

Dette er litt seint nå, men verdt og tenke på hvis dere skal til USA ved en senere anledning. KLM har et veldig rimelig premium økonomitilbud., av den grunn at det kun gir bedre plass. Med KLMs premium økonomi får du ca 10 cm bedre avstand til setet forran. Og dette vil normalt falle billigere enn både Norwegian, SAS, BA og Lufthansas premium priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kjetil E skrev:

Dette er litt seint nå, men verdt og tenke på hvis dere skal til USA ved en senere anledning. KLM har et veldig rimelig premium økonomitilbud., av den grunn at det kun gir bedre plass. Med KLMs premium økonomi får du ca 10 cm bedre avstand til setet forran. Og dette vil normalt falle billigere enn både Norwegian, SAS, BA og Lufthansas premium priser.

Tusen takk for godt tips 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble flyttet til fordel for noen med funksjonshemming. Sånt skjer, og det er helt sikkert gjort av en god grunn i ditt tilfelle også. De gjør ikke slikt bare på faen.

Anonymkode: dbc2c...5a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble flyttet til fordel for noen med funksjonshemming. Sånt skjer, og det er helt sikkert gjort av en god grunn i ditt tilfelle også. De gjør ikke slikt bare på faen.

Anonymkode: dbc2c...5a3

En datafeil har gjort at alle på hele flyvningen er byttet til tilfeldige seter. Kundeservice nekter å bytte tilbake da de ikke kan se om de som nå har våre opprinnelige seter selv har valgt de eller om de automatisk er plassert der av datasystemet. Så jo, er vel nesten bare på faen 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble flyttet til fordel for noen med funksjonshemming. Sånt skjer, og det er helt sikkert gjort av en god grunn i ditt tilfelle også. De gjør ikke slikt bare på faen.

Anonymkode: dbc2c...5a3

Nei men nå er det rimelig stor forskjell på å flytte noen til eller fra vindu/korridor plasser eller foran eller bak i flyet i forhold til å flytte en på 2 meter inn på standardseter. Jeg tviler ikke på at det kan finnes grunner til å måtte frigjøre seter med ekstra god beinplass men hvis det er en på 2 meter som har reservert så skal han og familien ha full kompensasjon og mulighet for å trekke seg fra turen uten å tape noe som helst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv har jeg dårlig erfaring med Norwegian. Jeg opplevde en gang at kofferten ikke kom frem til reisemålet. Jeg måtte da ut og kjøpe klær. Jeg fikk den ikke igjen før etter en uke hjemme. Norwegian ville ikke ta ansvar og sa at jeg måtte kontakte forsikringsselskapet. Det er feil siden de i følge lover og regler har et erstatningsansvar. Det problemet har man ikke med SAS og de andre selskapene.

Anonymkode: 28fef...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, isw said:

Man får det man betaler for.

Har inntrykk av at mange av de som reiser med Norwegian forventer at alt skal være like bra og feilfritt som de aller største og dyreste selskapene, og at de ikke tenker over at de faktisk flyr med et lavprisselskap. Har man da høye krav eller forventninger, som mange nordmenn jo har, så skal det ikke mye til for at den reisende sitter igjen med en dårlig følelse eller erfaring. Jeg flyr bare med Norwegian, og jeg har stort sett vært veldig fornøyd, men så har jeg også vært heldig og unngått forsinkelser, kanselleringer, tapt bagasje, og annet tull, så da blir mine forventninger i det minste møtt, og da er jeg happy. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Lycka said:

Flytypen er ikke endret.

Setekonfigurasjonen kan være endret selv om flytypen er den samme, og da kan det være at noen seter som eksisterte på den opprinnelige flyvningen ikke lenger finnes på den nye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Har inntrykk av at mange av de som reiser med Norwegian forventer at alt skal være like bra og feilfritt som de aller største og dyreste selskapene, og at de ikke tenker over at de faktisk flyr med et lavprisselskap. Har man da høye krav eller forventninger, som mange nordmenn jo har, så skal det ikke mye til for at den reisende sitter igjen med en dårlig følelse eller erfaring. Jeg flyr bare med Norwegian, og jeg har stort sett vært veldig fornøyd, men så har jeg også vært heldig og unngått forsinkelser, kanselleringer, tapt bagasje, og annet tull, så da blir mine forventninger i det minste møtt, og da er jeg happy. 

Jeg flyr stort sett alltid Norwegian selv. På langdistanse (USA) flyr jeg Premium. Synes dette er det klart beste Premium Economy-konseptet med best beinplass. Servicen er dog litt bedre på SAS Plus men det koster mer og beinplassen er 8 tommer dårligere. 

I sommer skal jeg dog teste et annet selskap og jeg er litt spent. Det var en vurdering utelukkende basert på pris. Beinplassen er identisk med SAS Plus men setene er bredere.

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...