Gå til innhold

Norwegian har flyttet oss - er dette virkelig lov???


Lycka

Anbefalte innlegg

Vi skal fly fra Fort Lauderdale til Oslo med Norwegian 2. november. Vi bestilte billettene første dag de ble lagt ut (1. februar) da vi er helt avhengig av å ha seter med god benplass. To stykker i reisefølge er 2 meter høye.

Nå har de plutselig flyttet oss til helt vanlige seter med vanlig benplass. Kundeservice sier bare at det ikke er noe de kan gjøre.

Er dette virkelig lov??? Er så forbanna på de akkurat nå!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere reservert plasser?

I så fall, skriv på facebooksiden at de svindler dere. Da pleier det meste å ordne seg :) Lov er det sikkert, men jævlig dårlig PR. 

Anonymkode: ceebb...df0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
1 minutt siden, Lycka skrev:

Vi skal fly fra Fort Lauderdale til Oslo med Norwegian 2. november. Vi bestilte billettene første dag de ble lagt ut (1. februar) da vi er helt avhengig av å ha seter med god benplass. To stykker i reisefølge er 2 meter høye.

Nå har de plutselig flyttet oss til helt vanlige seter med vanlig benplass. Kundeservice sier bare at det ikke er noe de kan gjøre.

Er dette virkelig lov??? Er så forbanna på de akkurat nå!!!

Med mindre du har betalt ekstra for ekstra benplass tror jeg ikke du har noe du skulle ha sagt.

 

Jeg opplevde det en gang til og med da jeg hadde bestilt og betalt for ekstra benplass. Riktignok fikk jeg refundert den lille summen dette kostet ekstra, men jeg valgte jo nettopp dette selskapet og denne flyvningen på grunn av benplassen. Gjett om jeg var sint. Det hadde visst noe med endret flytype å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere reservert plasser?

I så fall, skriv på facebooksiden at de svindler dere. Da pleier det meste å ordne seg :) Lov er det sikkert, men jævlig dårlig PR. 

Anonymkode: ceebb...df0

Ja, vi hadde reservert plassene. Fatter ikke at de bare kan gjøre sånn 😕 Ikke veldig digg å sitte 9 timer på fly med dårlig benplass når man er 2 meter høy.

Takk for bra forslag, forresten 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Hva mener du, skulle det finnes en tekst i norske lover som forbyr flyselskaper å plassere passasjerer der det er mest hensiktsmessig for flyturen? :vetikke:

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har i vilkårene at de er i sin fulle rett til å flytte på dere ja. Det gjelder alle flyselskaper. Har dere betalt for det, får dere nok pengene igjen - selv om jeg skjønner at det ikke var poenget her. Prøv gjerne å klage, kanskje funker det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kritt skrev:

Med mindre du har betalt ekstra for ekstra benplass tror jeg ikke du har noe du skulle ha sagt.

 

Jeg opplevde det en gang til og med da jeg hadde bestilt og betalt for ekstra benplass. Riktignok fikk jeg refundert den lille summen dette kostet ekstra, men jeg valgte jo nettopp dette selskapet og denne flyvningen på grunn av benplassen. Gjett om jeg var sint. Det hadde visst noe med endret flytype å gjøre.

Så kjipt! Skjønner at du var forbanna. 

I vårt tilfelle har de ikke endret flytype, bare flightnummer og avgangstid (1 time).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Overrasket skrev:

Hva mener du, skulle det finnes en tekst i norske lover som forbyr flyselskaper å plassere passasjerer der det er mest hensiktsmessig for flyturen? :vetikke:

Hvis de har betalt for setereservasjon, er det helt sikkert noe i forbrukerkjøpsloven eller noe slikt om dette. Vi har jo lover om absolutt alt merkelig piss her i landet 🤣

Anonymkode: ceebb...df0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis de har betalt for setereservasjon, er det helt sikkert noe i forbrukerkjøpsloven eller noe slikt om dette. Vi har jo lover om absolutt alt merkelig piss her i landet 🤣

Anonymkode: ceebb...df0

Siden det er i allmenhetens interesse at flyselskapene kan fly sikrest mulig har de nok rett til å flytte folk av "sikkerhetsmessige årsaker" eller annen saklig (?) grunn. Jeg tviler sterkt på at det er forbudt. Irriterende? Ja, så klart. Men ikke ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitnir skrev:

De har i vilkårene at de er i sin fulle rett til å flytte på dere ja. Det gjelder alle flyselskaper. Har dere betalt for det, får dere nok pengene igjen - selv om jeg skjønner at det ikke var poenget her. Prøv gjerne å klage, kanskje funker det. 

Vi har sendt inn klage, ja. Tro du meg. De pengene skal vi ha tilbake. Betale for forhåndsreservasjon og så bli flyttet til  trange seter hvor vi ikke sitter sammen en gang. Humbug!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Siden det er i allmenhetens interesse at flyselskapene kan fly sikrest mulig har de nok rett til å flytte folk av "sikkerhetsmessige årsaker" eller annen saklig (?) grunn. Jeg tviler sterkt på at det er forbudt. Irriterende? Ja, så klart. Men ikke ulovlig.

Vi har ikke blitt flyttet av sikkerhetsmessige grunner. Er en datafeil, men kundeservice gidder ikke hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo hende at de har forandret flytype fra 787-9 til 787-8, det vil da være forandring i setekonfigurasjonen. Dersom dette er tilfelle så kan de gjøre dette.

Skal også sies at flere motorer på Dreamlineren må sjekkes pga feil, dette betyr at de må wet lease andre fly som igjen resultere i gamle travere av typen B747, A330 og A340.

Eneste du kan be om er refundering av det du har betalt. Kompensasjon får du nok ikke or refundering kan ta sin tid med dette selskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Merovingian skrev:

Kan jo hende at de har forandret flytype fra 787-9 til 787-8, det vil da være forandring i setekonfigurasjonen. Dersom dette er tilfelle så kan de gjøre dette.

Skal også sies at flere motorer på Dreamlineren må sjekkes pga feil, dette betyr at de må wet lease andre fly som igjen resultere i gamle travere av typen B747, A330 og A340.

Eneste du kan be om er refundering av det du har betalt. Kompensasjon får du nok ikke or refundering kan ta sin tid med dette selskapet.

Takk for svar. Flytypen er ikke endret. Kun avgangstiden som er flyttet med en time 😕

Tydeligvis har alle på hele flyet blitt flyttet på. Er i hvert fall det kundeservice påstår. Så nå har noen heldige mennesker randomly blitt flyttet til våre seter med god benplass, og vi har fått seter med dårlig benplass på to forskjellige steder i flyet. Fantastisk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovlig ja.

Neste gang får du bestille på Premium hos Norwegian. Koster litt mer, men er et must på disse flyvningene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Overrasket said:

Hva mener du, skulle det finnes en tekst i norske lover som forbyr flyselskaper å plassere passasjerer der det er mest hensiktsmessig for flyturen? :vetikke:

Nei men hvis man har gjort en avtale under en forutsetning så skulle man ha lov til å kansellere hele avtalen og få alle pengene igjen når tilbyder svikter på et essensielt punkt. Problemet er at myndighetene har gitt flyselskapene en masse rettigheter som man ikke har i forretningslivet ellers. Er du to meter og har betalt under forutsetning om beinplass skal du selvfølgelig kunne få pengene igjen hvis du ikke får den beinplassen.

Jeg synes noe av det villeste er at flyselskapene får lov til å overbooke. Dette er noe de får lov til som kun har med økonomi å gjøre. Hvis det da blir en overbooking så får de løse det på samme måte d.v.s. å tilby passasjerer mer penger inntil man har fått nok plasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bag skrev:

Nei men hvis man har gjort en avtale under en forutsetning så skulle man ha lov til å kansellere hele avtalen og få alle pengene igjen når tilbyder svikter på et essensielt punkt. Problemet er at myndighetene har gitt flyselskapene en masse rettigheter som man ikke har i forretningslivet ellers. Er du to meter og har betalt under forutsetning om beinplass skal du selvfølgelig kunne få pengene igjen hvis du ikke får den beinplassen.

Jeg synes noe av det villeste er at flyselskapene får lov til å overbooke. Dette er noe de får lov til som kun har med økonomi å gjøre. Hvis det da blir en overbooking så får de løse det på samme måte d.v.s. å tilby passasjerer mer penger inntil man har fått nok plasser.

Norwegian er ett av de få flyselskapene som faktisk ikke overbooker.

Er man 2 meter høy og skal fly til USA får man koste på seg å fly Premium. Gode seter og 1,2 meter seat pitch.

Det er mye som er fullt lovlig som enkelte gjerne mener at ikke burde vært lov.

Endret av isw
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kritt skrev:

"6.4.2 I spesielle tilfeller kan det være at vi må endre sete ditt, selv om dette har blitt reservert på forhånd."

 

https://www.norwegian.no/booking/bestillingsinformasjon/regler-og-vilkar/generelle-vilkar-for-befordring/

 

Tror du det regnes som spesielle tilfeller at avgangstiden er endret med en time? Veldig merkelig i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
5 minutter siden, Lycka skrev:

Tror du det regnes som spesielle tilfeller at avgangstiden er endret med en time? Veldig merkelig i så fall.

Ved endring i avganger hender det ofte at det er en litt annen type/serie fly som kanskje har annen seteinndeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...