AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 I kommunen min finnes det ikke kommunepsykolog, så da ble jeg henvist til DPS. Sånn jeg har forstått det så er de veldig strenge på hvem de slipper inn der, så hva gjør jeg om jeg ikke kommer inn? DPS er vel først og fremst for de som sliter og virkelig trenger hjelp, og det gjør ikke jeg. Føler jo litt på at jeg kommer til å ta opp plassen til noen som trenger det mye mer enn meg. Er eneste alternativet da å gå til privat psykolog? Anonymkode: be008...951
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 Hva sliter du med? Om du ikke kommer inn, så søker du igjen😊
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #3 Skrevet 25. juni 2018 8 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Hva sliter du med? Om du ikke kommer inn, så søker du igjen😊 Jeg er den ab-en som opprettet emne her om dagen og lurte på om jeg kunne ha ADD. Pratet med deg for noen dager siden! Legen var enig i mistankene mine og mente forsåvidt også at jeg har tendenser til angst, men jeg har det nok i så liten grad at det ikke er "alvorlig" nok. Uansett så er det jo fryktelig travelt å drive og måtte bestille legetime for å søke på nytt igjen, er derfor jeg lurer på om det ikke finnes noen "enklere" alternativer. Som sagt er jeg jo heller ikke så gira på å ta opp en plass på DPS når jeg strengt tatt ikke trenger det heller. Og jeg vet ikke hva de på DPS er vant med? Kommer de også til å tenke det samme som meg, og behandle meg deretter? Anonymkode: be008...951
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. juni 2018 #4 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er den ab-en som opprettet emne her om dagen og lurte på om jeg kunne ha ADD. Pratet med deg for noen dager siden! Legen var enig i mistankene mine og mente forsåvidt også at jeg har tendenser til angst, men jeg har det nok i så liten grad at det ikke er "alvorlig" nok. Uansett så er det jo fryktelig travelt å drive og måtte bestille legetime for å søke på nytt igjen, er derfor jeg lurer på om det ikke finnes noen "enklere" alternativer. Som sagt er jeg jo heller ikke så gira på å ta opp en plass på DPS når jeg strengt tatt ikke trenger det heller. Og jeg vet ikke hva de på DPS er vant med? Kommer de også til å tenke det samme som meg, og behandle meg deretter? Anonymkode: be008...951 Hei igjen😂 Du kan bli utredet for ADD på DPS, ellers kan du be fastlegen sende en henvisning til habiliteringstjenesten. Der har de diagnostisk av ADD/ADHD og andre utviklingsforstyrrelser.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #5 Skrevet 25. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er den ab-en som opprettet emne her om dagen og lurte på om jeg kunne ha ADD. Pratet med deg for noen dager siden! Legen var enig i mistankene mine og mente forsåvidt også at jeg har tendenser til angst, men jeg har det nok i så liten grad at det ikke er "alvorlig" nok. Uansett så er det jo fryktelig travelt å drive og måtte bestille legetime for å søke på nytt igjen, er derfor jeg lurer på om det ikke finnes noen "enklere" alternativer. Som sagt er jeg jo heller ikke så gira på å ta opp en plass på DPS når jeg strengt tatt ikke trenger det heller. Og jeg vet ikke hva de på DPS er vant med? Kommer de også til å tenke det samme som meg, og behandle meg deretter? Anonymkode: be008...951 Mener de at du ikke er syk nok får du ikke tilbud om behandling,ergo tar du ikke opp plass. Og får du avslag må du søke privat Anonymkode: 7b48e...606 2
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. juni 2018 #6 Skrevet 25. juni 2018 (endret) På 25.6.2018 den 19.23, AnonymBruker skrev: Mener de at du ikke er syk nok får du ikke tilbud om behandling,ergo tar du ikke opp plass. Og får du avslag må du søke privat Anonymkode: 7b48e...606 Nei, får man avslag så søker man igjen. Jeg måtte søke 3 ganger for å komme inn. Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #7 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev: Nei, får man avslag så søker man igjen. Jeg måtte søke 3 ganger for å komme inn. Fastlegen var fast bestemt på å få meg inn på utredning, og jeg har nå gått på DPS i over 1 år. Det er dog ikke alle som får avslag som burde bli prioritert av dps. Får man avslag så betyr det gjerne at de må prioritere sykere mennesker. Det hjelper ikke for alle å bare sende henvisning på nytt og på nytt. Anonymkode: 2f911...82a 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #8 Skrevet 25. juni 2018 5 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Hei igjen😂 Du kan bli utredet for ADD på DPS, ellers kan du be fastlegen sende en henvisning til habiliteringstjenesten. Der har de diagnostisk av ADD/ADHD og andre utviklingsforstyrrelser. Takk! Skal ha det i bakhodet ved evt. avslag 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener de at du ikke er syk nok får du ikke tilbud om behandling,ergo tar du ikke opp plass. Og får du avslag må du søke privat Anonymkode: 7b48e...606 Hehe, sant nok. Jeg er jo faktisk ikke syk, men trenger litt hjelp med de utfordringene jeg har. Anonymkode: be008...951
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. juni 2018 #9 Skrevet 25. juni 2018 (endret) På 25.6.2018 den 19.27, AnonymBruker skrev: Det er dog ikke alle som får avslag som burde bli prioritert av dps. Får man avslag så betyr det gjerne at de må prioritere sykere mennesker. Det hjelper ikke for alle å bare sende henvisning på nytt og på nytt. Anonymkode: 2f911...82a Sant det. Nå var fastlegen min veldig fast bestemt på at jeg skulle komme inn. Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #10 Skrevet 25. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dog ikke alle som får avslag som burde bli prioritert av dps. Får man avslag så betyr det gjerne at de må prioritere sykere mennesker. Det hjelper ikke for alle å bare sende henvisning på nytt og på nytt. Anonymkode: 2f911...82a Dette! Anonymkode: 7b48e...606
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #11 Skrevet 25. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dog ikke alle som får avslag som burde bli prioritert av dps. Får man avslag så betyr det gjerne at de må prioritere sykere mennesker. Det hjelper ikke for alle å bare sende henvisning på nytt og på nytt. Anonymkode: 2f911...82a Helt enig, men selv om kommunen ikke har psykolog så bør man jo ha mulighet til å få hjelp uten at man skal trenge å punge ut flere tusen kroner for å bli utredet privat? Anonymkode: be008...951
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #12 Skrevet 25. juni 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig, men selv om kommunen ikke har psykolog så bør man jo ha mulighet til å få hjelp uten at man skal trenge å punge ut flere tusen kroner for å bli utredet privat? Anonymkode: be008...951 Ja, det er derfor man har avtalespesialister. Anonymkode: 2f911...82a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #13 Skrevet 25. juni 2018 36 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Sant det. Nå var fastlegen min veldig fast bestemt på at jeg skulle komme inn. Hun ville jeg skulle få en ny vurdering av en tidligere diagnose jeg hadde fått som hun trodde var feil. Det visste seg at hun hadde rett. Asperger diagnosen ble fjernet, og erstattet med kompleks PTSD. Det er mye jeg ikke hadde forstått om meg selv, og jeg hadde ikke verken fått riktig forståelse, diagnose, hjelp eller behandling om det ikke var for at fastlegen stod på sitt. Ja, da var kanskje avslaget grunnet en "dårlig" henvisning, eller gjerne grunnet Aspergerdiagnose, da mennesker med denne diagnosen sjeldent får hjelp hos dps. Selv om denne diagnosen var feil i ditt tilfelle. Skrev fastlegen at hun mente at diagnosen var feil og hva hun mente at du trengte hjelp til? Anonymkode: 2f911...82a
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. juni 2018 #14 Skrevet 25. juni 2018 (endret) På 25.6.2018 den 20.18, AnonymBruker skrev: Ja, da var kanskje avslaget grunnet en "dårlig" henvisning, eller gjerne grunnet Aspergerdiagnose, da mennesker med denne diagnosen sjeldent får hjelp hos dps. Selv om denne diagnosen var feil i ditt tilfelle. Skrev fastlegen at hun mente at diagnosen var feil og hva hun mente at du trengte hjelp til? Anonymkode: 2f911...82a Hun ville at jeg skulle inn på en generell utredning Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #15 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev: Hun ville at jeg skulle inn på en generell utredning etter hennes mistanke om angst eller personlighetsforstyrrelser. Hun ville også, etter mitt ønske, få en second opinion på Asperger diagnosen. Var det bare utredning hun ønsket eller var det også behandling? Kan jeg spørre hvorfor hun hadde mistanke om angst eller personlighetsforstyrrelse? Disse diagnosene er jo såpass ulike. Anonymkode: 2f911...82a
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. juni 2018 #16 Skrevet 25. juni 2018 (endret) På 25.6.2018 den 20.30, AnonymBruker skrev: Var det bare utredning hun ønsket eller var det også behandling? Kan jeg spørre hvorfor hun hadde mistanke om angst eller personlighetsforstyrrelse? Disse diagnosene er jo såpass ulike. Anonymkode: 2f911...82a Først og fremst utredning, men jeg begynte rett i behandling etter jeg fikk traumediagnosen. Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #17 Skrevet 25. juni 2018 Du har jo behandlere på poliklinikken og psykolog med avtale. Anonymkode: 2fdd0...69c
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #18 Skrevet 25. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har jo behandlere på poliklinikken og psykolog med avtale. Anonymkode: 2fdd0...69c Poliklinikk er jo dps Anonymkode: 7b48e...606
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #19 Skrevet 25. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poliklinikk er jo dps Anonymkode: 7b48e...606 Joda, DPS er jo poliklinisk behandling, men DPS og poliklinikken er to forskjellige plasser med forskjellige behandlere. Jeg har også inntrykk av at poliklinikken har lavere terskel for å ta inn folk til behandling enn DPS. Anonymkode: 2fdd0...69c
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #20 Skrevet 25. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er derfor man har avtalespesialister. Anonymkode: 2f911...82a Avtalespesialister innen psykiatri har vi tre av i hele fylket, og alle holder til fire-fem timer fra her jeg bor. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, DPS er jo poliklinisk behandling, men DPS og poliklinikken er to forskjellige plasser med forskjellige behandlere. Jeg har også inntrykk av at poliklinikken har lavere terskel for å ta inn folk til behandling enn DPS. Anonymkode: 2fdd0...69c Poliklinikken er vel kanskje det legen min mente da han snakket om kommunepsykolog? Han sa at der var det lettere å komme inn, men det er uaktuelt da vi ikke har psykolog i min kommune. Anonymkode: be008...951
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå