Gå til innhold

Evig diskusjon om plikter. Hjelp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 åringen her har faste plikter som hun gjør hver dag. Gå tur med hund,oppvaskmaskin, legge sitt eget skittentøy ferdig sortert på vaskerommet og holde sitt eget rom i orden. Hun får også tilleggsoppgaver ved behov. 

Slik du beskriver din 12 åring virker det som om hun får premie før utført arbeid. Dyr telefon til en 12 åring som må mases på? Min har iphone 5 men hun ville nok helst hatt en iPhone 8. 

Dagens barn er altfor bortskjemt og har virkelig ikke vondt av å bidra til fellesskapet. Så lenge pliktene ikke går utover skolearbeid eller pleie av vennskap har de bare godt av det. Alternativet er vel at de sitter å trykker på tlf eller iPad.

Anonymkode: 86918...e6b

Jeg skjønner virkelig at det reageres på at hun har fått en mobil på forskudd. Dette er fordi hun har bursdag. Og jeg vet med sikkerhet at hun hjelper til med det som er avtalen. For det første har jeg gjort dette en gang tidligere, og da hjalp hun meg mye, frem til "avbetalingen" var gjort. Grunnen til at hun må hjelpe ekstra nå, på tross av bursdag, er fordi mobilen var en god del dyrere enn hun pleier å få i bursdagsgave. Det er ikke dette som er problemet. Problemet er alt hun ikke gidder å gjøre hjemme. Hun har faktisk truet med å melde meg til barnevernet om jeg lar klærne ligge til det er tomt for rene 😀 Lurer veldig på hva barnevernet hadde sagt til den problemstillingen, så det har jeg sagt hun bare kan gjøre. Jeg er fostermor, og er i grunn ikke veldig redd dem uansett da jeg har god dialog med dem. Kanskje jeg virkelig skal prøve å la klærne ligge. Det vil i så fall ikke ta lang tid før det er tomt, for det er ikke mye i skapet som er bra nok lenger 🙄

Anonymkode: 0e664...46f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det at du er fostermor kan være en viktig detalj i dette. Nå vet jeg ikke hvordan denne situasjonen er, men de fleste som "lykkes" med barn som hjelper til så begynner man tidlig. Allerede i bhg ved 1 års alder så lærer barn å rydde, og etter hvert får plikter de skal gjøre. Hvis du ikke har hatt barnet fra helt lliten, og barnet har hatt mange fosterhjem så er det kanskje ikke så rart om det har blitt sånn.

Uansett hvordan situasjonen er så er det nok ikke for sent å lære barnet et samhold. At i en familie så må man gi og ta. Forklare at om ikke lenge skal barnet flytte ut, og må kunne disse tingene. Prøv heller å gjøre det til noe litt mer hyggelig enn trusler og straff. Lag mat i sammen, ta henne med på baking i helgene, lag en tegning som forklarer hvordan vaskemaskinen fungerer osv. Har de kommet inn i en dårlig uvane kan det bli vanskelig å snu, men du må prøve å få frem at dette er ikke noe du gjør for å sjefe. Men at hun trenger å lære dette, og det blir koseligere, og mindre mas hvis hun hjelper til. 

Anonymkode: 9f50e...065

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...