Gå til innhold

Evig diskusjon om plikter. Hjelp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer og jeg diskuterer innimellom om hva 12 åringen i huset burde gjøre av pikter osv. Jeg må innrømme at jeg er rask til å rydde innimellom, men stort sett får hun beskjed om at klær som skal vaskes, skal i skittentøyskurven på badet, og hun legger det dit. Problemet er at det skjer ALDRI uten en påminnelse. Hun hjelper til med husvask på torsdager, og hjelper meg i jobben min fordi hun fikk ny tlf for en uke siden. Den var såpass dyr, at avtalen var at hun skal gjøre litt for den. Det er null problem for henne. Problemet ligger i at hun ikke rydder etter seg. Hun klarer ikke å få ting inn i oppvaskmaskinen, og ved en anledning, ventet jeg med å rydde på benken for å se hvor lang tid det tok før hun ryddet etter seg. På dag nummer 2 var det så fullt på benken at jeg fikk ikke smurt nistene våre, så jeg tok det selv. Om jeg ikke ber henne (gjerne 5 ganger før hun reagerer) om å putte klær i skittentøyskurven, så blir det liggende. Og da ligger det utover både gulv og seng. 

Hva gjør DU? Rydder du opp fordi dette er enklest, eller maser du hull i hodet på barnet? Hva slags regler har dere, og hva er evt konsekvensen for å ikke delta til felleskapet/trivselen i huset? Dette spørsmålet er selvfølgelig til de som har barn som ikke rydder etter seg. Jeg har en på 5 år som rydder etter seg, uansett hva det måtte være. Sånn har han vært lenge, og jeg håper det varer ;) 

Anonymkode: 0e664...46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer og jeg diskuterer innimellom om hva 12 åringen i huset burde gjøre av pikter osv. Jeg må innrømme at jeg er rask til å rydde innimellom, men stort sett får hun beskjed om at klær som skal vaskes, skal i skittentøyskurven på badet, og hun legger det dit. Problemet er at det skjer ALDRI uten en påminnelse. Hun hjelper til med husvask på torsdager, og hjelper meg i jobben min fordi hun fikk ny tlf for en uke siden. Den var såpass dyr, at avtalen var at hun skal gjøre litt for den. Det er null problem for henne. Problemet ligger i at hun ikke rydder etter seg. Hun klarer ikke å få ting inn i oppvaskmaskinen, og ved en anledning, ventet jeg med å rydde på benken for å se hvor lang tid det tok før hun ryddet etter seg. På dag nummer 2 var det så fullt på benken at jeg fikk ikke smurt nistene våre, så jeg tok det selv. Om jeg ikke ber henne (gjerne 5 ganger før hun reagerer) om å putte klær i skittentøyskurven, så blir det liggende. Og da ligger det utover både gulv og seng. 

Hva gjør DU? Rydder du opp fordi dette er enklest, eller maser du hull i hodet på barnet? Hva slags regler har dere, og hva er evt konsekvensen for å ikke delta til felleskapet/trivselen i huset? Dette spørsmålet er selvfølgelig til de som har barn som ikke rydder etter seg. Jeg har en på 5 år som rydder etter seg, uansett hva det måtte være. Sånn har han vært lenge, og jeg håper det varer ;) 

Mamma ryddet da vi var små, nå er min eldste bare tre, men han skal være med å rydde opp. Foreløpig går det i leker, sette asjetten på kjøkkenet osv. Men han skal delta, ellers tar vi vekk goder som barne tv samme dag feks

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkleste hadde vært om hun hadde måtte gjøre jobber før hun fikk telefonen. Når hun allerede har fått den så er det ingen gulrot i enden. 

Legger hun ikke klær til vask så har hun tilslutt ingen rene klær, da kan det hende det plutselig blir vasket. 

Anonymkode: 0f42c...567

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ukepenger/andre goder hvis hun ikke rydder uten å bli mast på. 12-åringer er store barn, og bør greie dette veldig fint. Jeg tror det er best at du bare rydder uten å mase, det går fortere og skaper mindre uro og stress. Men som sagt, kutt ned på goder(ny genser, kjøre henne til venninner etc) hvis hun ikke rydder selv innen rimelig tid.

Anonymkode: 149bb...0fb

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lar barnet gå tom for klær. En 12 åring burde kunne sette på en vaskemaskin med egne klær.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ber sønnen min komme, forklarer hva han skal gjøre, ser på til det er gjort. Veileder han underveis. 

Anonymkode: 68040...ed0

AnonymBruker
Skrevet

Du lar barnet gå tom for klær og du gir ungen papp tallerken og plastikk bestikk frem til hun bruker oppvaskmaskinen. Også må du stille krav med medfølgende konsekvenser om hun ignorerer det. Å skifte passord på Wi-Fi pleier å være effektivt 

Anonymkode: 497d3...a70

AnonymBruker
Skrevet

Som de over sier, ikke tydd de skitne klærne hennes. Hiver hun dem ikke til vask, har hun tilslutt ikke rene klær. 

Tq bort goder hvis hun ikke gjør det du ber henne om.

eks at hun skal rydde etter måltid, gjør hun ikke det etter 30 min, så gjør du det og du tar bort en gode. 

Anonymkode: 1beed...bb1

Skrevet

Jeg maser eller rett og slett henter barnet og sier at det skal gjøres NÅ. Ved gjentatt skulking av plikter kunne jeg fint inndratt telefonen, siden hun ikke har holdt sin del av avtalen. Klesvask er enkelt, hvis hun ikke legger klærne i skittentøyskurven blir det heller ikke vasket. Jeg hadde ikke gått og hentet klærne hennes, da får hun heller oppleve at det blir tomt i skapet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at dersom ungen ikke legger klær til vask, så får du gjøre det. Barn har rett på rene klær. De har også rett på at det er såpass hygienisk rundt dem, spesielt på kjøkkenet, at de ikke blir syke dersom de ønsker mat.

Barnas rettigheter er sterke i dag, og de er strengt tatt ikke pliktig til å gjøre noe selv så lenge de er under 18 år.

Har du fått barn, så får du ta vare på dem så lenge det kreves før de blir selvstendige og modne nok til å klare med alle kravene som dagens foreldre stiller.

Anonymkode: 896ec...67f

Gjest wahaj
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at dersom ungen ikke legger klær til vask, så får du gjøre det. Barn har rett på rene klær. De har også rett på at det er såpass hygienisk rundt dem, spesielt på kjøkkenet, at de ikke blir syke dersom de ønsker mat.

Barnas rettigheter er sterke i dag, og de er strengt tatt ikke pliktig til å gjøre noe selv så lenge de er under 18 år.

Har du fått barn, så får du ta vare på dem så lenge det kreves før de blir selvstendige og modne nok til å klare med alle kravene som dagens foreldre stiller.

Åssen tror du det går med det barnet den dagen det flytter for seg selv hvis foreldrene har sydd puter under armene og gjort alt? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En foreldres jobb er å forberede ungen på voksenlivet. Å bruke en skittentøyskurv og en oppvaskmaskin er en del av oppdragelsen. Lærer ikke ungene det så har man feilet som forelder.

Anonymkode: 497d3...a70

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere tiders foreldre har da virkelig ikke krevd mindre av store barn enn tilsvarende å sikte på skittentøykurven og sette serviset i oppvaskmaskinen, hvis du tenker deg litt om...

Barn har rett på oppdragelse og opplæring i nødvendige ferdigheter, men mange har en iboende motstand mot kjedelige oppgaver.

En frisk 12-åring har sjelden for lavt modenhetsnivå til å kunne mestre kravene ts stiller. 

AnonymBruker
Skrevet

12 åringen her har faste plikter som hun gjør hver dag. Gå tur med hund,oppvaskmaskin, legge sitt eget skittentøy ferdig sortert på vaskerommet og holde sitt eget rom i orden. Hun får også tilleggsoppgaver ved behov. 

Slik du beskriver din 12 åring virker det som om hun får premie før utført arbeid. Dyr telefon til en 12 åring som må mases på? Min har iphone 5 men hun ville nok helst hatt en iPhone 8. 

Dagens barn er altfor bortskjemt og har virkelig ikke vondt av å bidra til fellesskapet. Så lenge pliktene ikke går utover skolearbeid eller pleie av vennskap har de bare godt av det. Alternativet er vel at de sitter å trykker på tlf eller iPad.

Anonymkode: 86918...e6b

AnonymBruker
Skrevet

Som noen andre har nevnt her er foreldrenes oppgave å veilede barna til voksenlivet. De skal kunne rydde, vaske, lage litt mat og holde styring på økonomi. 

Det man ikke skal gjøre er å gi barn som pga modenhet, og utvikling alt for stort ansvar. En frisk 12-åring skal fint klare å legge klær i skittentøyet, sette inn i oppvaskmaskinen osv. 

Jeg er ikke så glad i straff, og belønning, men noen ganger trengs det. Barnet må få konsekvenser for at hun ikke hjelper til. Tydeligvis må de konsekvensene bli så hard at hun ikke «glemmer» å hjelpe til. Dette her er helt nødvendig for at barnet skal få mer og mer ansvar. Ansvar er utrolig viktig for utviklingene i ungdomsårene. Barn har godt av å lære at de må gi, og ikke bare ta.

Bli enig med barnet om faste rutiner, og holder hun ikke dette så må det få konsekvenser. 

Anonymkode: 9f50e...065

Gjest BearMama
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

De er ikke pliktig til å gjøre en dritt før de er 18? 🤣🤣🤣🤣

Lykke til med ungene dine 🙃

Skrevet

Har fire barn fra ni til 14 og her bidrar alle. De rydder av sine egne tallerkner og setter i oppvaskmaskinen etter hvert måltid, de vasker tøy, henger opp tøy, støvsuger, vasker bad, og tømmer den rene oppvaskmaskinen. Rydder sine egne rom. Selvfølgelig ikke ALT hver uke, men de bidrar til fellesskapet. De lærer at husarbeid ikke blir gjort av seg selv, og de får et grunnlag til de selv skal etablere seg om noen år. De får ukelønn ifht utført arbeid. Jeg må jo minne dem på oppgavene, men de utfører dem uten så mye styr. Ingen oppgaver gort; ingen ukelønn. Har brukt appen Gimi med suksess her i huset. 

I mitt hode gjør man barna en bjørnetjeneste om de skal bo på «hotell» fram til de flytter hjemmefra. 

Skrevet

Jeg tenker at når hun ikke klarer å administrere å gjøre oppgavene innen rimelig tid på egen hånd, må hun finne seg i å bli gjetet. Hun kan ikke forlate kjøkkenet før hun har ryddet av. Hun kan ikke gå ut/gå på rommet/ha telefonen/se på TV før hun har støvsuget/vasket eller hva det nå er.

Ting som bare går ut over henne selv, som å unnlate å legge klær til vask, ville jeg ignorert. Slike ting har konsekvenser som kommer helt av seg selv. 

Litt kjedelig for deg å fotfølge henne, men tenker det er for en periode til hun lærer seg å bli mer selvgående. Målet er at hun får pliktene inn som en rutine som går av seg selv. 

Faren med belønning eller fjerning av goder, er at hun da kan velge å «ta straffen» i stedet for å gjøre pliktene. Er sikkert effektivt om man finner en straff som svir nok, eller en belønning som henger høyt nok, men jeg liker ikke grunnholdningen med at husplikter er noe barna gjør for foreldrene, enten for belønning eller i frykt for straff. Ideelt sett ønsker jeg at barna bidrar fordi de ser seg som en del av et fellesskap.

Må man bruke belønning/straff så må man, men jeg ville forsøkt «gjeting» først. Kan vel oppleves som straff å ikke få se på TV før pliktene er gjort, men forskjellen er at godet utsettes til hun har gjort det hun skal, i stedet for at det fjernes fordi hun ikke har gjort det hun skal. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss må 11-åringene legge fra seg telefonene før de setter seg ved middagsbordet (i en boks i vinduskarmen),og får den ikke tilbake før de er ferdig med middagen (som inkluderer oppvaskmaskinen og plukke av alt/sette inn i kjøleskapet osv). Vi voksne tar de "vanskeligere" delene av ryddingen, som å skrubbe kjeler, ta hånd om rester osv. Dette gjelder også når de skal gå å dusje/skifte osv. Får ikke tilbake telefonen før klær osv er i orden. Husker ikke hvordan vi startet det hele, men går veldig fint nå. Litt straff litt belønning....

Anonymkode: 7bd0f...24c

Gjest BearMama
Skrevet

Til opplysning så hjelper min 3 åring med å ta klær inn i maskinen, ta såpe i og sette igang vaskemaskinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...