AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #21 Del Skrevet 25. juni 2018 4 timer siden, prt90 skrev: Å hoppe av boligmarkedet i noen år nå på all-time-high, rett før sentralbanken skrur opp rentene trenger ikke være så dumt. Dette er det ingen som kan forutse. Jeg har hørt snakk om boligkrakk og økte renter så lenge jeg jeg kan huske. "Nå er krakket like rundt hjørnet. Fyll lageret med tørre erter alle mann, for nå blir det trange kår fremover." Men det eneste vi har sett er små variasjoner og naturlige dipper i en kurve som generelt sett alltid peker opp. Det har vært noen litt større dipper rundt "den økonomiske krisen" men også der har boligmarkedet kommet seg opp igjen på normal kurs. Dessuten vil nok myndighetene være veldig forsiktig med å presse opp styringsrenten for mye. Det kan få store konsekvenser for økonomien. Anonymkode: 56516...d98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 25. juni 2018 #22 Del Skrevet 25. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Renta vil neppe bli skrudd så mye opp at man får et boligkrakk. I Oslo er det nok folk som har penger nok til å ta en ytterligere prisvekst og betjene litt høyere utgifter. Vi får nok riktignok en mindre kraftig oppgang i prisene, men det innebærer jo faktisk fortsatt oppgang. Anonymkode: 0b76b...45b Jeg forholder meg bare til rentebanen til Norges bank. Den peker på en styringsrente på over 2% om 3 år, i 2021. Det er fortsatt veldig lavt, men betyr fortsatt nesten en dobling av renteutgiftene på 3 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 25. juni 2018 #23 Del Skrevet 25. juni 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det eneste vi har sett er små variasjoner og naturlige dipper i en kurve som generelt sett alltid peker opp. Det har vært noen litt større dipper rundt "den økonomiske krisen" men også der har boligmarkedet kommet seg opp igjen på normal kurs. Anonymkode: 56516...d98 Vel.. det kommer jo litt an på tidsperspektivet ditt. Her er en graf som viser boligprisene i Norge og Oslo fra 1819-2011. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #24 Del Skrevet 25. juni 2018 6 timer siden, Atea skrev: Trenger du treroms? De ukene sønnen er hos deg kan du sove i stua, finnes mange ok sovesofaer som er enkle å slå sammen, men litt upraktisk i lengda. Han kan ha tv på rommet for eksempel, og du kan sove der de ukene han er hos far. Har selv hatt alkove med skyvedør i stua når jeg hadde tenåring. Det gikk veldig bra selv om jeg hadde samboer. Tenåringen fikk selvsagt det beste rommet med egen veranda. Planløsningen var ok, med et lite, men velfungerende kjøkken, lite bad (fellesvaskeri i kjelleren), dør inn til stua. Et annet sted fikk jeg bygget en alkove i stua, da også med samme samboer. Der var det åpen kjøkkenløsning og ikke like egnet til tenårings-besøk som det andre stedet, men det fungerte det også. Garderobeplass kan bli et problem, men hvis han er halve tiden hos sin far trenger han jo ikke ha så mye hos deg? Edit. Det blir mindre enn det dere er vant med, men det er dyrt å leie i Oslo. Ser boliger på 25 kvm som leies ut til rundt 10K. Det er også koselig å bo litt "tett". Vet om noen som har kjøpt fire-roms for cirka 5 mill. på vestkanten, for ikke så lenge siden - men akkurat da var markedet litt nede. TS her. Neida, jeg trenger absolutt ikke treroms, og har sett at jeg KAN klare de billigste toromsene hvis de ikke går særlig over takst. Så det blir kanskje det jeg må satse på. Null stress for meg å sove i stua, mens det ikke kommer på tale å ha han mindre enn 50% eller flytte fra vennene hans for å få et finere sted å bo. Jeg kan lage det koselig uansett hvordan jeg bor. Hvis jeg må, så ofrer jeg mye for at de siste årene før han flytter skal være bra. JEG klarer meg alltids senere! Jeg er uansett facinert av tanken på å eie få ting og å bo smått og mer bærekraftig. Greia er at jeg tenker litt som @prt90 og det samme sier jo eksperter. At de som har fulgt med på markedet i ti år ikke har den minste forutsetning for å tro noe annet enn at det går oppover, men at det altså er ganske historieløst å tro. Å låne maks nå er ekstremt lite fristende. Så endel av meg har lyst til å gamble... Anonymkode: 1dba7...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå