AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Del Skrevet 25. juni 2018 Jeg er på vei ut av et ekteskap og har en sønn på 15 år. Jeg tjener 650 000,- Jeg har bare krav på ca 1 mill av stedet jeg nå flytter fra og siden jeg bor og vil fortsette å bo i Oslo, så får jeg rett og slett ikke kjøpt meg noe her hvor sønnen går på skole. Jeg tenker at det hyggeligste for hans del er at jeg leier en treroms, istedet for å kjøpe en ettroms, som er det eneste jeg kanskje får kjøpt. Men dette skremmer meg litt med tanke på fremtiden, hvis boligmarkedet fortsetter som nå. Jeg kommer aldri inn igjen i såfall! Jeg trøster meg med at jeg vil arve halvparten av en leilighet som er verdt 7-8 mill, som mine foreldre har. Jeg håper de lever i 20 år til, minst. Sånn sett kommer jeg ikke til å dø på gata, det gir trygghet, siden det alltids kan kjøpes en ettroms for min del. Jeg er 45 og ikke særlig lysten på bo på en ettroms og spare alt jeg klarer de neste årene. Livet mitt er her og nå, jeg føler at jeg allerede har "kastet bort" noen år på å vente på at sønnen skal bli stor nok til at jeg kunne bryte ut. Så egentlig har jeg lyst til å bare leie og ikke tenke noe mer på saken. Jeg tipper jeg leier noe mindre når sønnen flytter ut om få år, men siden han skal bo halvparten hos meg, så vil jeg helst at han skal trives å få eget rom. Jeg kan godt sove i stua, men håper på to soverom. Er det veldig dumt av meg å hoppe av bolimarkedet? Jeg KAN ha flaks av samme grunn! Jeg kjenner meg litt stresset, som om jeg kaster all trygghet på havet hvis jeg hopper av. Samtidig er det en deilig frihetsfølelse! Tanker? Anonymkode: 1dba7...d50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 25. juni 2018 #2 Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Han skal vel begynne på VGS nå? Da spiller det ikke SÅ stor rolle om han må reise litt for å dra på skolen. Med 1. Mill i en, og din lønn får du jo kjøpt mer enn en 1-roms, selv i Oslo. Du bør jo få et lån på 3,2 og så legge millionen din på toppen av det. For 4.2 får du en toroms eller treroms. Hvilken bydel er det du ønsker å bo i? Det er dumt å hoppe av ja... det ville heg aldri gjort. Endret 25. juni 2018 av Puny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #3 Del Skrevet 25. juni 2018 Jeg ville nok heller flyttet litt ut av Oslo i grei pendleravstand hvis jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe mer sentralt. Økonomisk sett er det nok ikke så rasjonelt å selge seg ut av markedet for så å leie videre nå. Jada, pristoppen vil nok før eller senere komme til Oslo og omegn, men jeg tror prisene skal opp en del til. Da er det ikke rasjonelt å selge seg ut nå, for å risikere at man ikke har mulighet til å kjøpe seg inn igjen om si fem år. Prisene har steget en del bare de siste fem årene, og det er nok ikke urealistisk å anta at det samme vil skje i de fem årene som kommer. Jeg ville ikke tatt risikoen med å selge seg ut nå, gitt at du kan kjøpe noe litt større i grei pendleravstand fra Oslo. Alternativt kan dere kanskje forsøke å legge opp til at han bor mer hos far? Hvis han hadde størstedelen av eierandelen da dere bodde sammen, så kan det jo tyde på at far vil ha bedre råd til å kjøpe noe større, så om familieforholdene er normalt gode så kan jo sønnen bo der i ukedagene når han skal på skolen? Så kan du evt. kjøpe noe mindre selv. Anonymkode: 0b76b...45b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #4 Del Skrevet 25. juni 2018 Og glemte å skrive et annet alternativ jeg hadde i tankene: Det er ofte også mulig å kjøpe noe mindre, for å leie ut den, mens man selv leier noe annet. Mange små leiligheter sentralt i Oslo går for 10K+ i måneden, noe som ofte er nok til å finansiere lån utover egenkapital, skatt på utleiobjektet og vedlikehold underveis. En variant av dette er en større leilighet med utleiehybel slik at man slipper skatt på utleie, men utfordringen med leiligheter med utleiehybel er at de pleier å være ganske stive i pris. Anonymkode: 0b76b...45b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 25. juni 2018 #5 Del Skrevet 25. juni 2018 Så lenge du ikke leier dyrere enn det du kan betale med inntekten din så er det vel greit. Du kan jo eventuelt kjøpe en liten leilighet til deg selv. Leie den ut til sønnen er flyttet hjemmefra. Så flytter du inn i en delvis nedbetalt leilighet. Du må jo fin regne på det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matrobot Skrevet 25. juni 2018 #6 Del Skrevet 25. juni 2018 Sønnen din er 15 år! Du kan eventuell snakke med ham om mulighetene dere to har? Jeg tenker at det er en fantastisk mulighet for deg og sønnen din å finne en leilighet sammen. Sønnen din kan sikkert hjelpe med å finne frem leiligheter som passer. Så kan dere ta en helhets vurdering om disse passer eller ikke utfra hvor mye du har råd. Jeg tenker også at sønnen din er klar til å ta kollektivtransport (noe som Oslo har masse av). La sønnen din være med på dette - og han vil lære mye om boligjakt (noe som vil være en fordel for framtiden hans) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #7 Del Skrevet 25. juni 2018 TS her. Takk for svar! Flytte ut og pendle er noe jeg ikke gjør om jeg ikke MÅ, da leier jeg heller en hybel der vi begge må sove i stua. Helt uaktuelt å la han bo mer hos far, jeg er veldig knyttet til han og det ville jeg dødd innvendig av. Å ha han halvparten er ille nok! Å la han ha lang reisevei til skolen er også uaktuelt hvis jeg ikke MÅ. Dessverre bor vi i en av Oslos dyreste bydeler. Det å kjøpe en liten jeg kan leie ut er nok ikke så dumt, for selv trenger jeg ikke mye når han flytter ut. Kan til og med hende jeg vil flytte ut av byen om ti års tid, men ikke nå, både pga sønn og jobb. Problemet er at små leiligheter er ekstremt overpriset, det er verre enn resten. Dert frister helt vilt lite å skulle kaste seg inn i det der. Synes dette er vanskelig. Men hvis jeg bare leier så er jeg jo egentlig ikke ute av markedet fordi jeg om mange år vil arve. Så om jeg så leier i 20 år, så har jeg jo en back up. Anonymkode: 1dba7...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #8 Del Skrevet 25. juni 2018 Jeg får det ikke helt til å stemme at du ikke vil klare å kjøpe en 3-roms, men vil klare å leie en tilsvarende. Med mindre du blir nektet lån, så vil det nesten alltid bli en lavere kostnad per måned å eie enn å leie, selv om man betaler avdrag. Jeg betaler ca. 12.000kr/mnd i renter + avdrag + felleskostnader. Men kunne sikkert leid ut leiligheten til mer enn de 12.000kr. Anonymkode: 56516...d98 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #9 Del Skrevet 25. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får det ikke helt til å stemme at du ikke vil klare å kjøpe en 3-roms, men vil klare å leie en tilsvarende. Med mindre du blir nektet lån, så vil det nesten alltid bli en lavere kostnad per måned å eie enn å leie, selv om man betaler avdrag. Jeg betaler ca. 12.000kr/mnd i renter + avdrag + felleskostnader. Men kunne sikkert leid ut leiligheten til mer enn de 12.000kr. Anonymkode: 56516...d98 Jeg kan bruke 15-16 000 i mnd på leie, men 3-roms her omkring ligger på minst 5 mill, og det er veldig få av dem. Ingen går for under 6 mill. Det klarer jeg ikke. Anonymkode: 1dba7...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 25. juni 2018 #10 Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan bruke 15-16 000 i mnd på leie, men 3-roms her omkring ligger på minst 5 mill, og det er veldig få av dem. Ingen går for under 6 mill. Det klarer jeg ikke. Anonymkode: 1dba7...d50 Trenger du treroms? De ukene sønnen er hos deg kan du sove i stua, finnes mange ok sovesofaer som er enkle å slå sammen, men litt upraktisk i lengda. Han kan ha tv på rommet for eksempel, og du kan sove der de ukene han er hos far. Har selv hatt alkove med skyvedør i stua når jeg hadde tenåring. Det gikk veldig bra selv om jeg hadde samboer. Tenåringen fikk selvsagt det beste rommet med egen veranda. Planløsningen var ok, med et lite, men velfungerende kjøkken, lite bad (fellesvaskeri i kjelleren), dør inn til stua. Et annet sted fikk jeg bygget en alkove i stua, da også med samme samboer. Der var det åpen kjøkkenløsning og ikke like egnet til tenårings-besøk som det andre stedet, men det fungerte det også. Garderobeplass kan bli et problem, men hvis han er halve tiden hos sin far trenger han jo ikke ha så mye hos deg? Edit. Det blir mindre enn det dere er vant med, men det er dyrt å leie i Oslo. Ser boliger på 25 kvm som leies ut til rundt 10K. Det er også koselig å bo litt "tett". Vet om noen som har kjøpt fire-roms for cirka 5 mill. på vestkanten, for ikke så lenge siden - men akkurat da var markedet litt nede. Endret 25. juni 2018 av Atea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #11 Del Skrevet 25. juni 2018 Men det er vel ingen som leier ut en leilighet til 5-6 mill, for bare 15-16000kr i måneden. Så jeg er litt usikker på om de leilighetene du ser til salgs er sammenlignbare med de du ser til leie for den prisen. Anonymkode: 56516...d98 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 25. juni 2018 #12 Del Skrevet 25. juni 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bruke 15-16 000 i mnd på leie, men 3-roms her omkring ligger på minst 5 mill, og det er veldig få av dem. Ingen går for under 6 mill. Det klarer jeg ikke. Anonymkode: 1dba7...d50 Hvilket bydel er dette? Du kan jo flytte litt ut av bittelitt bydelen uten at dere får lang pendlervei for det. En 3 roms for 4,2 lar seg gjøre i de fleste bydeler det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 25. juni 2018 #13 Del Skrevet 25. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på vei ut av et ekteskap og har en sønn på 15 år. Jeg tjener 650 000,- Jeg har bare krav på ca 1 mill av stedet jeg nå flytter fra og siden jeg bor og vil fortsette å bo i Oslo, så får jeg rett og slett ikke kjøpt meg noe her hvor sønnen går på skole. Jeg tenker at det hyggeligste for hans del er at jeg leier en treroms, istedet for å kjøpe en ettroms, som er det eneste jeg kanskje får kjøpt. Men dette skremmer meg litt med tanke på fremtiden, hvis boligmarkedet fortsetter som nå. Jeg kommer aldri inn igjen i såfall! Jeg trøster meg med at jeg vil arve halvparten av en leilighet som er verdt 7-8 mill, som mine foreldre har. Jeg håper de lever i 20 år til, minst. Sånn sett kommer jeg ikke til å dø på gata, det gir trygghet, siden det alltids kan kjøpes en ettroms for min del. Jeg er 45 og ikke særlig lysten på bo på en ettroms og spare alt jeg klarer de neste årene. Livet mitt er her og nå, jeg føler at jeg allerede har "kastet bort" noen år på å vente på at sønnen skal bli stor nok til at jeg kunne bryte ut. Så egentlig har jeg lyst til å bare leie og ikke tenke noe mer på saken. Jeg tipper jeg leier noe mindre når sønnen flytter ut om få år, men siden han skal bo halvparten hos meg, så vil jeg helst at han skal trives å få eget rom. Jeg kan godt sove i stua, men håper på to soverom. Er det veldig dumt av meg å hoppe av bolimarkedet? Jeg KAN ha flaks av samme grunn! Jeg kjenner meg litt stresset, som om jeg kaster all trygghet på havet hvis jeg hopper av. Samtidig er det en deilig frihetsfølelse! Tanker? Anonymkode: 1dba7...d50 Å hoppe av boligmarkedet i noen år nå på all-time-high, rett før sentralbanken skrur opp rentene trenger ikke være så dumt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 25. juni 2018 #14 Del Skrevet 25. juni 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er vel ingen som leier ut en leilighet til 5-6 mill, for bare 15-16000kr i måneden. Så jeg er litt usikker på om de leilighetene du ser til salgs er sammenlignbare med de du ser til leie for den prisen. Anonymkode: 56516...d98 Hvis du ser på Finn.no, så er det ganske mange som gjør det.. Det funker fint når renta er 2%, men ikke om 3 år når den er 4% (ref rente-guidingen til sentralbanken) Spørsmålet er da hva som vil skje, kraftig økning i leieprisene eller kraftig fall i boligprisene? Jeg tror ikke de som er på leiemarkedet i dag tåler 50% økning i leieprisene, så jeg gjetter på at boligprisene vil gå relativt kraftig ned 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #15 Del Skrevet 25. juni 2018 12 minutter siden, prt90 skrev: Å hoppe av boligmarkedet i noen år nå på all-time-high, rett før sentralbanken skrur opp rentene trenger ikke være så dumt. Renta vil neppe bli skrudd så mye opp at man får et boligkrakk. I Oslo er det nok folk som har penger nok til å ta en ytterligere prisvekst og betjene litt høyere utgifter. Vi får nok riktignok en mindre kraftig oppgang i prisene, men det innebærer jo faktisk fortsatt oppgang. Anonymkode: 0b76b...45b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #16 Del Skrevet 25. juni 2018 Siden Oslo er beriket med t- baner, trikk og buss burde du klare å åpne øynene om at det er fullt mulig å flytte til en billigere bydel. Etter et langt ekteskap i det som fremstår som en dyr bydel, hvorfor får du kun med deg 1 mill ? Anonymkode: 57016...450 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 25. juni 2018 #17 Del Skrevet 25. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Prisene har steget en del bare de siste fem årene, og det er nok ikke urealistisk å anta at det samme vil skje i de fem årene som kommer. Jeg ville ikke tatt risikoen med å selge seg ut nå, gitt at du kan kjøpe noe litt større i grei pendleravstand fra Oslo. Anonymkode: 0b76b...45b De siste 5 årene har prisene steget med ca 50%, mener du de skal stige med 50% til? Hvordan skal det foregå? Lønningene stiger knapt, og renta er på vei opp. Hvor mange tror du har råd til å betale 7-10 millioner for en treroms? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #18 Del Skrevet 25. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar! Flytte ut og pendle er noe jeg ikke gjør om jeg ikke MÅ, da leier jeg heller en hybel der vi begge må sove i stua. Helt uaktuelt å la han bo mer hos far, jeg er veldig knyttet til han og det ville jeg dødd innvendig av. Å ha han halvparten er ille nok! Å la han ha lang reisevei til skolen er også uaktuelt hvis jeg ikke MÅ. Dessverre bor vi i en av Oslos dyreste bydeler. Det å kjøpe en liten jeg kan leie ut er nok ikke så dumt, for selv trenger jeg ikke mye når han flytter ut. Kan til og med hende jeg vil flytte ut av byen om ti års tid, men ikke nå, både pga sønn og jobb. Problemet er at små leiligheter er ekstremt overpriset, det er verre enn resten. Dert frister helt vilt lite å skulle kaste seg inn i det der. Synes dette er vanskelig. Men hvis jeg bare leier så er jeg jo egentlig ikke ute av markedet fordi jeg om mange år vil arve. Så om jeg så leier i 20 år, så har jeg jo en back up. Anonymkode: 1dba7...d50 No offense, men her mener jeg at du ser deg litt blind på løsninger, gitt at du ønsker å fortsette å være i markedet (Og det mener jeg er veldig lurt når man bor i Oslo eller omegn). Husk at du trenger ikke nødvendigvis å flytte så veldig langt for å finne litt større leiligheter som er mer overkommelig i pris. Søndre Nordstrand er f. eks. et område som er litt undervurdert, og ser ofte betraktelig bedre priser der kontra de dyreste områdene i byen. Forstår godt at du er knyttet til sønnen din, men forsøk å se det i det store bildet - han er 15, og flytter nok ut om en 3-5 år. Og skal han fortsette å bo hos deg, så trenger du nok mer enn en liten 1/2 roms. En tenåring som raskt blir ung voksen trenger sitt eget sted/rom der h*n bor . At han evt. bor mer hos far på grunn av skole og mer plass trenger jo ikke å være noen krise. Gitt at han er en noenlunde ansvarsfull ungdom, så er det jo fint å kunne bli litt mindre avhengig av foreldrene hvis far kan får stor nok plass (da ser jeg bort fra eventuelle sykdommer/spesielle vanskeligheter som gjør at han bør ha mer tilsyn, siden vi ikke vet noe om dette). Anonymkode: 0b76b...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #19 Del Skrevet 25. juni 2018 7 minutter siden, prt90 skrev: De siste 5 årene har prisene steget med ca 50%, mener du de skal stige med 50% til? Hvordan skal det foregå? Lønningene stiger knapt, og renta er på vei opp. Hvor mange tror du har råd til å betale 7-10 millioner for en treroms? Hvor mye prisene skal opp er det ingen som kan vite, men selv om vi antar en langt lavere stigning enn 50% (si 10% kanskje), så vil det jo likevel innebære en vesentlig prisstigning. Og spør du meg er det mer sannsynlig at det stiger med 50% enn faller med 50%. Og selv om vi forutsetter eksempelet ditt med 50% stigning, så er det faktisk fortsatt en del som har råd til å betale 7-10 mill. for en treroms. I flere andre byer i verden ser vi den samme tendensen - boliger er billigere på lite sentrale steder, men fortsetter å stige til høye nivåer i de mest sentrale strøkene i de store byene. Det er typisk en konsentrasjon av pengesterke mennesker i de mest sentrale områdene som er villige til å bruke mye penger på å bo sentralt, noe som i stor grad opprettholder prisene. Jeg kan være enig i resonnementet ditt når det gjelder landet generelt, at vi sannsynligvis får en utfaltning, og kanskje lavere priser på boliger i Norge generelt med tanke på (manglende) lønnsvekst og rentehevning. Men det er jo et landsgjennomsnitt, her snakker vi om Oslo. Og i følge TS, et av de mest attraktive stedene i Oslo i tillegg. Anonymkode: 0b76b...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Potetjinta Skrevet 25. juni 2018 #20 Del Skrevet 25. juni 2018 (endret) Hva med å kjøpe en liten leilighet i Oslo for utleie som lønner seg? Da har du en «hest med i løpet» og sikrer deg en eventuell prisstigning. Så kan du leie en større leilighet mens sønnen din bor hjemme. Endret 25. juni 2018 av Potetjinta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå