Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når kjente dere liv? Kjente dere det daglig eller av og til? Når kunne dere kjenne spark utenpå magen?

Har nettopp fått beskjed om at min morkake er anterior (men ligger ikke foran mornunn).

finnes det eventuelle risikoer ved dette?

Anonymkode: 6502b...8e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det på to svangerskap. Det er ikke noe farlig, helt normalt og OK. Den eneste uheldige plassen er delvis eller helt dekkende mormunn. Eneste forskjellen fra om den lå f.eks bak mot ryggen, er at du har mer demping der du selv opplever magen. Jeg fikk aldri se en fot eller hånd som tydelig avtegnet seg på innsiden av mageskinnet. Alt var "udefinerbar kroppsdel". Jeg klarte å kjenne om det var stort (hode/rumpe) eller lite (hånd/fot/albue/kne) men ikke hva.

Typisk kjenner man spark mot magen senere gjennom den ekstra dempingen, fordi baby må bli større og sparke hardere. 

Husker ikke når jeg begynte å kjenne tydelige spark, kanskje rundt uke 20? Man kan kjenne romstering før det da.

Man kjenner liv hver dag, når man har kommet igang med det. Du bør lage deg en rutine for å kjenne etter liv bevisst, så slipper du å tenke på det. Jeg pleide å kjenne litt etter lunsj. Baby reagerer på måltider og f.eks kaldt vann eller sukkerholdig drikke. Så hver dag etter lunsj kjente jeg baby sprelle litt. Den gjorde jo det til andre tidspunkter også, men da "lyttet" jeg ikke spesielt.

Første gang jeg kjente innvendig bevegelse var vel ca uke 14. Lå på ryggen i senga, magen da ganske strekt ut og alt faller ned mot ryggsøylen. Plutselig kjente jeg noe som føltes som bobler som steg nederst i magen. Akkurat som det bodde en bitteliten fisk der. 

Anonymkode: c56ac...e43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også foranliggende morkake. Er i uke 26 og kjent spark daglig siden rundt ca uke 17 , men aldri midt på magen, kun nede ved trusekanten. 

Anonymkode: e5e64...898

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det i alle tre svangerskap. Det er ingen risiko forbundet med foranliggende morkake (så fremt den ikke dekker åpningen, men det gjør den jo ikke hos deg). Jeg kjente liv rundt uke 16 alle tre gangene, men det er også normalt å ikke kjenne det før enda senere. Spark utenpå magen husker jeg ikke når jeg kjente.

Skrevet

Har kjent liv ca fra uke 17-18, dagelig, kan kjenne det utenpå hvis det blir spark litt mot siden av magen, ellers er det bare jeg som kjenner det :)

Skrevet

Jeg hadde også det, men min lå foran til høyre. Kjente liv ca 19+0 på venstre side. Tror det gikk et par uker før det kunne kjennes utvendig :)

AnonymBruker
Skrevet

Foranliggende morkake i begge svangerskap. Første gang kjente jeg liv i uke 18/19. Eller det var da jeg var sikker på at det var babyen. Husker ikke helt når det kjentes utenpå, men rundt uke 24/25 kanskje? 

I dette svangerskapet kjente jeg liv fra uke 15, men det ble ikke tydelig før uke 18/19 nå heller. Utenpå kjente jeg i uke 20/21 :)

Anonymkode: 1c84c...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Andregangs med foranliggende morkake her. Kjente såvidt bevegelse i uke 15 men der gjentok seg ikke før uke 17. Daglig og sterke/tydelige bevegelser først fra uke 19. Nå er jeg uke 28 og det sparker hardt oppover, men mindre rett frem. Helt ok det nå :)

Anonymkode: 12817...415

AnonymBruker
Skrevet

Tilleggsspørsmål fra ikke-ts: har det noe å si om man er litt "rundere" i kroppen/spesielt rundt magen hvorvidt man kjenner bevegelse senere enn andre?

Jeg syns nemlig mange med foranliggende morkake kjenner det så tidlig, jeg er i uke 20+0 i dag og har ikke kjent noe. Jeg kjenner godt etter morgen og kveld mens jeg ligger strak ut. Var 72 kg før graviditet, str M over skuldrene men en mage i str L/40 ish. Nå veier jeg 77 kg, har fordelt seg relativt greit over hele kroppen så er stort sett en str L/40 fortsatt. 

Er SÅ utålmodig på å kjenne noe :-((

Anonymkode: a3a49...c11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også magen fordelt utover, men har kjent mye liv. Prøvd å etter å ha beveget deg en del/spist å drikke iskald saft, legge deg ned på venstre side, ha det mørkt og rolig i rommet og kjenne etter? Ellers er det ikke unormalt å ikke kjenne mye med foranliggende morkake, hørt mange si det tok lang tid.:)

Anonymkode: e5e64...898

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...