Gå til innhold

Hva er en alenemor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lite skal far være inne i bildet for at man betegnes som alenemor? 

Man er vel ikke alenemor med 50/50 samvær?

Anonymkode: 6edf2...323

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med «alenemor» tenker jeg på en mor som forsørger barna alene - altså, 100%. Men mulig noen definerer det annerledes. 

Med 50/50 er man kanskje heller en singel mor / far. 

Endret av matrobot
  • Liker 6
Skrevet

Enig med matrobot. En alenemor, eller aleneforelder, tenker jeg en person som tar seg av og forsørger sine barn helt alene, altså at den andre forelderen er så godt som ute av bildet. Et par som er skilt og deler på barna er etter min mening ikke aleneforeldre. 

• Liker 7
Skrevet

Man er alenemor dersom man har barna størstedelen av tiden, da tenker jeg alle hverdager. Om barnet er hos far annenhver helg og han betaler bidrag, men ikke bidrar med stort ellers, så vil jeg si at man er alenemor   

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Man er alenemor dersom man har barna størstedelen av tiden, da tenker jeg alle hverdager. Om barnet er hos far annenhver helg og han betaler bidrag, men ikke bidrar med stort ellers, så vil jeg si at man er alenemor   

Altså om pappaen er en latsabb og bare opptatt av seg og sitt.

Anonymkode: 71ce5...f62

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså om pappaen er en latsabb og bare opptatt av seg og sitt.

Anonymkode: 71ce5...f62

Nettopp! Finnes dessverre en del av dem... 😣

• Liker 2
Skrevet

For meg går det fra 100% til 50%. Ved mindre samvær enn det, er det en samværsforelder i mine øyne.

• Liker 1
Skrevet

En alenemor er for meg en som har ansvar og omsorg for barnet sitt 100%

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anser meg som alenemor . Jeg har alt ansvar og far har samværsrett 2 helger i mnd og betaler bittelitt bidrag når han gidder. Men alt av papirer skole og klær er mitt ansvar. 

Anonymkode: f03fc...d73

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min mener han er alenefar.

Han har barna 4 netter i mnd🙄

Med denne fordelingen anser jeg meg selv som alenemor. 

Anonymkode: 583c7...c4e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tror mange har misforstått begrepet alenemor/far. En alenemor/far er en enslig forsørger. Så lenge den andre forelderen er i bildet og betaler bidrag, er man ikke aleneforsørger. 

Anonymkode: 9bc14...430

• Liker 12
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror mange har misforstått begrepet alenemor/far. En alenemor/far er en enslig forsørger. Så lenge den andre forelderen er i bildet og betaler bidrag, er man ikke aleneforsørger. 

Anonymkode: 9bc14...430

Mens jeg har rett på diverse stønader som enslig forsørger hos NAV f.eks., selv om far betaler bidrag og har samvær, så din definisjon av ordet er ikke det eneste riktige.

Anser meg selv som alenemor, og det vil jeg gjøre så lenge jeg er alene og barnet har fast bosted hos meg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv 100% alenemor, ikke èn natt å dele dette med noen, ei heller noe som helst barnebidrag fra far. Dette kaller jeg alenemor, man er faktisk helt alene om alt. Kjenner meg bittelitt provosert av at andre som faktisk har noen å dele dette med, om så bare noen netter i mnd eller litt ekstra i bidrag. Jeg skjønner at dere også helt sikkert synes mye er tøft, men dere er faktisk ikke helt helt alene. Men dette er hvordan jeg opplever begrepet alenmor.

Anonymkode: 7503a...17d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke kalle seg alenemor hvis barnefar bidrar.

Anonymkode: e46d8...cb4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemamma, er 100 % alene og har ingen kontakt med barnefar. Alt som skal blir gjort blir gjort av meg, og det trives jeg godt med, bare så det er sagt. Mine venner som de siste årene er blitt skilt kaller seg ikke aleneforeldre for de har ekser som faktisk er i barnas liv og tar sin del av ansvaret.

Anonymkode: 1e18f...b2b

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mener at dette er et uthulet begrep. I min verden er en aleneforelder en eneforsørger. Dvs at den ene forelderen verken bidrar økonomisk eller med samvær/ansvar.

Jeg har hørt nok om "stakkarslige aleneforeldre" som sutrer fordi det er såååå tungt - og så har de en samarbeidende eks som både har samvær med barnet, samarbeider godt med den andre forelderen og bidrar økonomisk med bidrag eller faktiske utgifter. Og så sutrer de til en som har en idiot av en eks som ikke legger to pinner i kors for å få til samarbeid (heller omvendt) og hver gang en utgift skal dekkes så er det gnål og sukk og stønn og bidragsgjelden er allerede nådd toppen av pipen.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Gaea skrev:

Mens jeg har rett på diverse stønader som enslig forsørger hos NAV f.eks., selv om far betaler bidrag og har samvær, så din definisjon av ordet er ikke det eneste riktige.

Anser meg selv som alenemor, og det vil jeg gjøre så lenge jeg er alene og barnet har fast bosted hos meg. :)

Hvor mye har far barnet?

Anonymkode: 6edf2...323

Skrevet

Jeg har barna mine 100% og har det fulle og hele ansvaret for dem både økonomisk og ellers, men jeg regner meg ikke som alenemor likevel siden jeg har samboer, selv om han ikke har noe som helst ansvar for mine barn.

AnonymBruker
Skrevet

Her er barna en helg i måneden hos far, og en uke i løpet av skolens 8 ukers ferie. Da barna var mindre, hadde han de 2 helger i året. Han betaler bidrag nå, men var flere år han ikke gjorde det. Han bryr seg svært lite om barna. Jeg anser med for å være alenemor. 

De siste 2 årene har jeg blitt svært syk, og har bedt far ha barna mer, da jeg ikke klarer. Men nei, han mener at da får heller barnevernet ta de. Så jeg står på, og sliter meg ut fullstendig. 

Anonymkode: 75696...25a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far betaler bidrag gjennom NAV, thats it. Ergo er jeg alene om omsorgen og er enestående mor.

Anonymkode: 05549...4ed

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...