Gå til innhold

Flytte eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er så utrolig i villrede nå, om hvorvidt vi skal flytte eller ikke.. Vi er en familie med to barn og to voksne som elsker området vi bor i- og hvis vi skulle flytte ønsker vi absolutt å bli boende i samme område. Men for å få noe større (enebolig) her vi bor, må vi mest sannsynlig ta opp mer i lån- noe vi egentlig heller ikke ønsker.

Nå bor vi i en leilighet over to plan i en flermannsbolig, og leiligheten er på rundt 150 kvm. Vi har stor stue, fire soverom, kjellerstue og en liten hagedel for oss selv- så langt alt greit- og alt dette er vi egentlig greit fornøyd med. Men to av soverommene (de to vi nå bruker som barnesoverom) er veldig små, de er på rundt 7,5 kvm. Meg og mannen sitt soverom er på rundt 11 kvm, og det siste soverommet (som nå er gjesterom/kontor) er på rundt 9 kvm. Dvs at alle soverommene våre er relativt små- og barnas soverom er som sagt knøtt små.. Barna er fortsatt små, 4 og 6 år, men jeg ser jo, når de er på besøk hos venner at rommene til mine barn er betraktelig mindre enn rommene til alle vennene deres. Det har også hendt at barn har kommentert det når de har vært på besøk hos våre barn- at de synes at våre barn har veldig små rom.

Det er noen andre småting vi heller ikke er 100 % fornøyd med her vi bor nå- for eksempel synes jeg stua er litt mørk, siden den er stor, men kun har vinduer langs én av fire vegger. Men det kan jeg forsåvidt også leve greit med- man må vel uansett nesten alltid regne med å måtte svelge noen kameler når man kjøper bolig. Hvis vi skal gidde å flytte MÅ det i såfall bli enebolig- gidder ikke øke lånet hvis vi uansett blir boende i flermannsbolig, som vi gjør nå.

Men alt i alt koker det ned til størrelsen på soverommene- og hvorvidt dette kommer til å bli veldig problematisk etter hvert som barna blir eldre... Men som sagt er vi også lite lystne på å øke lånet for å få større soverom- det er veldig deilig å ha det såpass økonomisk romslig som vi har det nå...

Hva ville dere andre ha gjort? Prioritert større soverom til barna eller romsligere økonomi??

Anonymkode: 6b68c...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh,...du vil ta opp mer lån fordi andre _barn_ kommenterer at dine barn har små soverom?! Du sier dere har et veldig bra hus sånn dere har det nå, og dere har kjellerstue. Kan ikke barna bruke kjellerstuen? 

Om mulig kan dere heller bygge om huset dere har. Endre planløsning. Kan gjesterommet bli soverom til ett av barna, og slå sammen de to andre? Kan man ta noe av stua og gjøre om? Andre muligheter? Jeg hadde i alle fall aldri satt meg i mer gjeld fordi andre syns vi hadde for lite hus. 

Anonymkode: 454fd...915

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soverom på soverommene, og lekerom i kjellerstua. Problem solved. 150 kvm burde vært mer enn nok for to voksne og to barn. 

Anonymkode: ceb10...5f3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt prioritert romslig økonomi. 

Jeg synes ikke det behøver å være noe problem med små barnerom. Barn liker uansett å oppholde seg der de voksne er. Eller / og dere har kjellerstue. Kan de ha noen leker der? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Soverom på soverommene, og lekerom i kjellerstua. Problem solved. 150 kvm burde vært mer enn nok for to voksne og to barn. 

Anonymkode: ceb10...5f3

Ja, de kan leke i kjellerstua, men de er egentlig sjelden der nede nå. Kjellerstua er lys og hyggelig (store vinduer- ikke bare vindu øverst ved taket), men vi har dør mellom leiligheten og kjellerstua som stort sett er lukket igjen (og den må være lukket igjen, bl.a for at vi skal komme inn på badet). Så kjellerstua er ikke så ofte i bruk- men jeg ser jo for meg at den vil bli brukt mer etter hvert som barna blir eldre/

1 time siden, exictence skrev:

Hadde absolutt prioritert romslig økonomi. 

Jeg synes ikke det behøver å være noe problem med små barnerom. Barn liker uansett å oppholde seg der de voksne er. Eller / og dere har kjellerstue. Kan de ha noen leker der? 

Ja, som jeg skrev over, så er ikke kjellerstua så mye i bruk- barna leker stort sett i stua, som er på rundt 45 kvm. 

Anonymkode: 6b68c...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som ikke en gang har eget soverom til barnet grunnet svært trang økonomi. kjellerstue som dere har er jo drømmen for lek fremover. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som jeg skrev over, så er ikke kjellerstua så mye i bruk- barna leker stort sett i stua, som er på rundt 45 kvm. 

Anonymkode: 6b68c...603

Det kan være fordi barn liker best å være der hvor foreldrene befinner seg i nærheten.

Synes det høres veldig koselig ut som dere har det. Nyt det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn vil jo alltid være der de voksne er. Det er først når de blir større at de vil bruke en kjellerstue. Da vil de være i fred for foreldrene sine, om ikke alltid, men for en stund etter det jeg har erfart med eget barn og nå barnebarna. Ikke like kult å ha med en venn hjem når en er 10 år og sitte i stua med foreldrene tilstede.


Er det mulig å snu døra inn til badet eller kjellerstua så døra kan være åpen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellerstue kan fint gjøres om til et ungdomsrom senere. Sjekk mulighet fof å endre dørløsninger slik at de ikke kolliderer med badet.

Ellers kan dere lage kontor i stue og la ene barnet få det rommet, og det andre få deres soverom, slå ned vegger mellom de to små og gjøre det om til ett stort soverom.

Ved et evt salg vil nok denne nye bruksendringen gi høyere bud enn slik huset er nå.

Mørk stue gjøres lysere med lysere vegger og gulv.

Anonymkode: bf9a2...f42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellerstua er jo gull for barna da de blir større. Og dere kan jo la barna få de største soverommene, så tar dere de minste. Barn er mye mer på soverommet enn vi voksne er, spesielt da de blir større. Jeg har 4 soverom jeg og, barna har de 2 største, jeg har det minste, de siste er gjesterom. 

Anonymkode: 0b538...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene her! Jo, det går an å sl ned vegger mellom soverom- så det er jo en løsning vi har tenkt på. Samtidig har vi relativt ofte overnattingsbesøk, så vi er nødt til å ha iallfall ett rom som gjester kan sove over på.

Å gi barna vårt soverom er egentlig ikke noen mulighet- med mindre jeg og mannen i såfall aksepterer å gå over til å sove i køyeseng istedenfor i dobbeltseng. Det er komplett umulig å få inn dobbeltseng på noen av barnerommene (og forsåvidt på kontoret også).

Bygge på er ikke noen mulighet- huset vi bor i (med tilhørende garasjer osv) utgjør allerede større prosentandel bebygd areal på tomta enn hva som i utgangspunktet er tillatt i kommunen vår (og det er veldig vanskelig å få dispensasjon).

Et av barna kan selvsagt få kjellerstua som soverom etter hvert- den er på 29 kvm. Men da vil det jo i såfall bli veldig urettferdig overfor det andre barnet, som bare er to år yngre- og sikkert gjerne også kunne tenkt seg større rom etter hvert.

Stua er forøvrig allerede malt hvit, med helt lyst tregulv (samt vinduer omtrent i full høyde og bredde langs den ene veggen). Så det er neppe så mye vi kan gjøre for å få den til å virke lysere enn hva vi har fått til til nå.

Vi vurderer selvsagt ikke å flytte bare fordi andre barn kommenterer at våre barn har små rom- men altså fordi vi innser at 7,5 kvm nok kan bli veldig knapt som soverom på sikt. (Og fordi vi egentlig ønsker å beholde både kjellerstua og det fjerde soverommet).

TS

Anonymkode: 6b68c...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre om en del av kjellerstue til kombinert kontor og gjesterom? Ca 10 kvm. Det vil fortsatt være rom med 19 kvm igjen.  Da vil dere fortsatt ha 4 soverom selv om dere slår ned vegg mellom de to minste rommene og barna kan ha de rommene som er størst pr i dag? Det blir en rettferdig fordeling syns jeg, og da er kjellerstue også tilgjengelig som tvrom/ungdomsrom/ekstra gjester.

Ingen vil reagere på soverom dersom barna får rom som er 9 og 11 kvm store og dere har 15 kvm(2x7,5) til dere selv. 

En annen ting er ag hjemmekontor kan være greit å ha litt unna for seg når barna blir litt større og lager mer støy.

 

Anonymkode: bf9a2...f42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gjøre om en del av kjellerstue til kombinert kontor og gjesterom? Ca 10 kvm. Det vil fortsatt være rom med 19 kvm igjen.  Da vil dere fortsatt ha 4 soverom selv om dere slår ned vegg mellom de to minste rommene og barna kan ha de rommene som er størst pr i dag? Det blir en rettferdig fordeling syns jeg, og da er kjellerstue også tilgjengelig som tvrom/ungdomsrom/ekstra gjester.

Ingen vil reagere på soverom dersom barna får rom som er 9 og 11 kvm store og dere har 15 kvm(2x7,5) til dere selv. 

En annen ting er ag hjemmekontor kan være greit å ha litt unna for seg når barna blir litt større og lager mer støy.

 

Anonymkode: bf9a2...f42

Kjellerstuen har vinduer bare på én vegg, så det er egentlig ikke mulig å lage noe ekstra rom der (uten at rommene i såfall bør veldig lange og smale og dermed veldig ufunksjonelle.

Nei, hvis vi skal bli boende ser jeg nok ingen annen løsning enn å etter hvert gi kjellerstua til det eldste barnet, og slå ned veggen mellom nåværende soverom og kontoret til nytt soverom til det yngste barnet. Dette rommet vil da bli på rundt 19 kvm, og det bør jo holde.

Spørsmålet da, er hvor lenge dagens løsning, med de to små soverommene til barna, er akseptabel. Vi ønsker jo i utgangspunktet å drøye det så lenge som mulig, så vi får så få år som mulig uten kjellerstue. Samtidig må jo barna få større soverom når de trenger det- og det blir kanskje tidligere enn vi aner?! Hvor lenge tenker dere at det er forsvarlig å ha soverom på 7,5 kvm? Frem til man er 8? 10? 12?

TS

 

Anonymkode: 6b68c...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsvarlig? Vår 15-åring har fortsatt et så lite rom. Plass til seng, klesskap og pult. Henger med venner gjør han på loftsstua. Det fungerer helt fint, kan ikke se at han har tatt noen skade av dette, og vennene klager heller ikke. De har jo masse plass til disposisjon på loftsstua. Nå flytter storebror for å studere til høsten, så da får han det største rommet hvis han vil bytte. 

Anonymkode: cd54c...9e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige innlegg: "forsvarlig"? 🤔 Så lenge rommet oppfyller krav til godkjent soverom er det da forsvarlig. Eller hva mener du med "forsvarlig"? Vi bor i rekkehus på 120 kvadrat hvor barnerommene er 7-8 kvadratmeter. Ja, jo, det hadde vært kjekt om de var større, men det ville ikke ramle meg inn og flytte herfra på grunn av en sånn bagatell. Sameiet er vel 60 år gammelt, og det har vokst opp mange barn på disse små soverommene. Et fantastisk sted å vokse opp, forøvrig, hvem bryr seg om at romma er små.

Vi har gått for smart planløsning på barneromma som gir plass til seng med oppbevaring under, skrivepult, klesoppbevaring og leker. Litt gulvplass til overs, men de kan også leke i stua, gangen utenfor soverommene eller kjellerstua. Andreklassingen har stadig besøk av to-tre venner på rommet sitt og de sitter i ei røys i senga, på gulvet, under bordet og har det topp. Vi har hatt bursdagsfeiring med jeg-vet-ikke-hvor-mange-barn inne på rommet. Ikke noe stress.

Anonymkode: 1626e...7a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slå ned veggen mellom de to soverommene slik at det blir et stort, så tar det ene barnet det rommet, det andre barnet tar soverommet som dere har nå, og dere tar kontoret. Eller omvendt på kontor/det dere har nå. Gjester tar kjellerstua :) 

Anonymkode: 2db06...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sett inn flere vinduer i stua og i kjellerstua, slik at dere kan bygge om kjellerstua (om mulig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...