Gå til innhold

Lærernes ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Det som er definert som lærernes ferie er 5 uker frem til 31.07. hvert år. Så i 2018 blir det 27.06.2018-31.07.2018

Alle andre dager før og etter er avspasering. Dette gjelder også i julen, påska, vinterferie og høstferie.  

I hovedtariffavtalen til KS, kan du lese dette. Du finner den på nettet. http://www.ks.no/fagomrader/Arbeidsgiver/lonn-og-tariff/tariff/

Anonymkode: 7d2e1...1a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Kommer an på når termin er. 

Anonymkode: 13fc6...247

Typisk lærerdiskusjon ……. Kverulere, kverulere, kverulere, kver…..   I det ueeeendelige….. Åh herregud !

Anonymkode: e9507...d7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Det som er definert som lærernes ferie er 5 uker frem til 31.07. hvert år. Så i 2018 blir det 27.06.2018-31.07.2018

Alle andre dager før og etter er avspasering. Dette gjelder også i julen, påska, vinterferie og høstferie.  

I hovedtariffavtalen til KS, kan du lese dette. Du finner den på nettet. http://www.ks.no/fagomrader/Arbeidsgiver/lonn-og-tariff/tariff/

Anonymkode: 7d2e1...1a0

Og hvis du er ansatt i Oslo kommune har du 4 uker + 1 dag ferie, altså 02.07-31.07. 

Anonymkode: 06c8c...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leifern skrev:

Jeg tror nok de aller fleste lærere tar helt fri fra jobb i den 7-8 uker lange sommerferien man har.

Tja, jeg plukker med meg tips og smågreier overalt. Da jeg var i Budapest her et år handlet jeg med meg masse billige konkrete til elevene mine. Ofte leser jeg fag. For ja, jeg er såpass glad i yrket mitt at jeg leser det også i ferien. For det er da jeg har tid og overskudd. 

Anonymkode: 06c8c...5dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å ikke spore av helt da 😂

 

jeg fikk nå heldigvis svar på det jeg lurte på!  Altså, datoer! 27.06-31.07! 🤗 da er jeg litt mer forberedt når jeg legges inn på mandag. 

Anonymkode: 9222f...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærernes ferie er 5 uker, regnet med 31.07.som siste feriedag. Iår er ferien fra og med 27.06. tom 31.07. Resten er avspasering. Kun 100% sykemelding i ferien gir rett til å få feriedager tilgode. (Altså 'ikke nok' å være 80% sykemeldt) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Eneri said:

Lærernes ferie er 5 uker, regnet med 31.07.som siste feriedag. Iår er ferien fra og med 27.06. tom 31.07. Resten er avspasering. Kun 100% sykemelding i ferien gir rett til å få feriedager tilgode. (Altså 'ikke nok' å være 80% sykemeldt) 

Det er faktisk ikke nok å være 100% sykemeldt, det må dokumenteres at man er for syk til å avvikle ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunhilde skrev:

Det er faktisk ikke nok å være 100% sykemeldt, det må dokumenteres at man er for syk til å avvikle ferie.

Dette har ikke vært et problem der jeg jobber. Jobber bla med lønn /sykepenger på ei skole. Hvis en lærer er sykemeldt 100% i ferien, har NAV bare av og til trengt en bekreftelse fra bedriften om at den ansatte får ferien tilgode. Dersom en lærer har vært langtidssykemeldt, så vært friskmeldt fra skoleslutt til skolestart for så å bli sykemeldt igjen, har bedriften sluppet ny arbeidsgiverperiode.

Men kanskje var det ikke NAV du siktet til. Det kan være noen bedrifter trenger slik dokumentasjon, det kommer jo selvsagt an på organisasjonens størrelse og hvor oversiktlige/gjennomsiktige forholdene er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eneri said:

...

Men kanskje var det ikke NAV du siktet til. Det kan være noen bedrifter trenger slik dokumentasjon, det kommer jo selvsagt an på organisasjonens størrelse og hvor oversiktlige/gjennomsiktige forholdene er. 

Jeg tror du har rett, les mer her: https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/sykdom-i-forbindelse-med-ferieavvikling/

Jeg ser at min kollega på lønn ikke er helt oppdatert. Beklager :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt diskusjonen? Lærerne ansatt i det offentlige har samme ferie som andre offentlige; dvs. 5 uker. Resten er avspassering. Det er summen som er av betydning, hvilke dager som er ferie og hvilke som er avspassering har vel lite å si....

Anonymkode: b0513...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt diskusjonen? Lærerne ansatt i det offentlige har samme ferie som andre offentlige; dvs. 5 uker. Resten er avspassering. Det er summen som er av betydning, hvilke dager som er ferie og hvilke som er avspassering har vel lite å si....

Anonymkode: b0513...552

Poenget her er vel at det er en hel del lærere som får aldeles mye mer avspasering en de bør/skulle hatt. 

Det er stor forskjell på lærere i forhold til ansvar og arbeidstid. 

Anonymkode: 0947e...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt diskusjonen? Lærerne ansatt i det offentlige har samme ferie som andre offentlige; dvs. 5 uker. Resten er avspassering. Det er summen som er av betydning, hvilke dager som er ferie og hvilke som er avspassering har vel lite å si....

Anonymkode: b0513...552

Det har noe å si for ts som skal opereres og blir sykemeldt etterpå. La oss si hun blir  100 % sykemeldt 25.-29.06.,altså 5 dager. Hun får tre dager ferie tilgode siden 25.+26.06.er avspasering for lærerne og ferien starter 27.06. Hun får ikke avspaseringsdagene tilgode tross sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Eneri skrev:

Det har noe å si for ts som skal opereres og blir sykemeldt etterpå. La oss si hun blir  100 % sykemeldt 25.-29.06.,altså 5 dager. Hun får tre dager ferie tilgode siden 25.+26.06.er avspasering for lærerne og ferien starter 27.06. Hun får ikke avspaseringsdagene tilgode tross sykemelding. 

Det er nettopp dette som er greia her. Operasjonen er 25.06, dermed sykemelding fra 25.06-05.08, minst! Da er det greit å vite jeg kun får igjen 27.06-31.07, ikke alt i mellom! 

Anonymkode: 9222f...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er vel at det er en hel del lærere som får aldeles mye mer avspasering en de bør/skulle hatt. 

Det er stor forskjell på lærere i forhold til ansvar og arbeidstid. 

Anonymkode: 0947e...0cb

Likevel er læreryrket upopulært... Men det du sier er at du ønsker den eneste goden ved læreryrket bort? For de har jo ikke en eneste gode ellers, som f.eks. fri telefon, kantine, gratis eller subsidiert trening, frukt, vann-dispenser, gratis kaffe, aviser, lån av hytte på fjellet, eller noe annet som mange andre yrker har... De har virkelig ingenting annet enn den stakkars avspaseringa. Ikke ei krone i overtid. Kan de ikke bare logge når de jobber da, så er problemet løst. Vet flere lærere som ønsker det, men rektor/øvre ledelse har vel ikke tid/ork/kapasitet til å følge med da? Noen ganger må man jo faktisk bare anta at folk gjør jobben sin. Problem nummer to; hva skal lærerne gjøre på sommeren uten elever? De kan jo ikke sitte i ukesvis å lage opplegg... 

Anonymkode: ddc3b...922

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kverulere litt jeg også? :ler: 

Lærere har ikke avspasering. De har et komprimert arbeidsår og en arbeidsfri periode, samt normal ferie som de er pålagt å ta ut sammenhengene i 5 uker med siste virkedag 31. juli. 

 

Anonymkode: af5c1...a28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Likevel er læreryrket upopulært... Men det du sier er at du ønsker den eneste goden ved læreryrket bort? For de har jo ikke en eneste gode ellers, som f.eks. fri telefon, kantine, gratis eller subsidiert trening, frukt, vann-dispenser, gratis kaffe, aviser, lån av hytte på fjellet, eller noe annet som mange andre yrker har... De har virkelig ingenting annet enn den stakkars avspaseringa. Ikke ei krone i overtid. Kan de ikke bare logge når de jobber da, så er problemet løst. Vet flere lærere som ønsker det, men rektor/øvre ledelse har vel ikke tid/ork/kapasitet til å følge med da? Noen ganger må man jo faktisk bare anta at folk gjør jobben sin. Problem nummer to; hva skal lærerne gjøre på sommeren uten elever? De kan jo ikke sitte i ukesvis å lage opplegg... 

Anonymkode: ddc3b...922

Vikartimer er ofte betalte. Men gjelder kanskje ikke alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...