Gå til innhold

Lærernes ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet dato på hva som er lærernes ferieuker og hva som er avspasering? 

Anonymkode: 9222f...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 uker. 3 uker er avspasering og 4 uker ferie.

Anonymkode: 7a458...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

7 uker. 3 uker er avspasering og 4 uker ferie.

Anonymkode: 7a458...b26

Når starter hva? 

Anonymkode: 9222f...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når starter hva? 

Anonymkode: 9222f...8b1

Hva har det å si?:klo: Lærene har 7 uker fri. 4 er ferie og 3 er avspasering. 

Anonymkode: 21b7f...506

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det betyr noe for TS kan vi jo late som juli er ferie og den siste uka i juni og de to første i august er avspasering.  #problemsolved

Anonymkode: 21b7f...506

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe å si hvis man for eksempel skal ha permisjon. 

Anonymkode: 13fc6...247

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har noe å si hvis man for eksempel skal ha permisjon. 

Anonymkode: 13fc6...247

Ikke om du legger opp permisjonen riktig. Men om du er lærer, hør med arbeidsgiver.

Anonymkode: cdda4...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det å si?:klo: Lærene har 7 uker fri. 4 er ferie og 3 er avspasering. 

Anonymkode: 21b7f...506

Du kan få erstatning for ferie, men ikke for avspasering. Om du er syk 28. juni skjer det ingenting, men 15.juli kan du få ny feriedag. 

https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/fylkeslag/oslo/verktoykasse/ferie-skoleverket.pdf

 

Anonymkode: e7b2d...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et betimelig spørsmål. Ferien er i juli, og dersom en f. Eks blir syk, så kan man få tilbake feriedager. Men det gjelder ikke i avspaseringsukene i juni og august. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det å si?:klo: Lærene har 7 uker fri. 4 er ferie og 3 er avspasering. 

Anonymkode: 21b7f...506

Nei, lærere jobber 39 uker. Med andre ord er det 4 uker ferie og 9 uker avspasering, eller «avspasering».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Leifern skrev:

Nei, lærere jobber 39 uker. Med andre ord er det 4 uker ferie og 9 uker avspasering, eller «avspasering».

Hva i alle dager mener du med "avspasering"? Mener du at jeg ikke skal få noe igjen for 9 timers arbeidsdag og jobbing nesten hver bidige helg? 

Blant annet sånne kommentarer som gjør at gode lærere ikke gidder mer. 

Anonymkode: ddc3b...922

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager mener du med "avspasering"? Mener du at jeg ikke skal få noe igjen for 9 timers arbeidsdag og jobbing nesten hver bidige helg? 

Blant annet sånne kommentarer som gjør at gode lærere ikke gidder mer. 

Anonymkode: ddc3b...922

Det har vært en rekke undersøkelser om læreres arbeidstid. Denne, fra 2014, viser at lærere jobber i snitt 3 timer mindre i uka enn de får betalt for:

https://www.aftenposten.no/norge/i/dd1nz/Norske-larere-jobber-for-lite

Det betyr i praksis at rundt 3 uker med avspasering i snitt ikke er opptjent, og det er dermed riktig å kalle det "avspasering" for de fleste.

En annen undersøkelse fra litt tidligere viser at lærere i snitt jobber hele 6 timer mindre i uka enn hva de får betalt for:

https://www.aftenposten.no/norge/i/7K0B4/Enorme-variasjoner-i-larernes-arbeidstid

Betyr at 6 uker med avspasering i snitt ikke er opptjent.

Her inne er det mange lærere som går i forsvarsposisjon og benekter at dette er riktig, i hvert fall for deres egen del. Til det kan det sies at undersøkelsene viser at noen lærere, selv om de er i et klart mindretall (1 av 5 i den ene undersøkelsen), jobber mer enn de skal. Dette forteller oss strengt tatt at læreryrket til en viss grad er et akkord-yrke. Noen trenger mer tid enn andre for å klare å gjøre jobben, og har dermed et klart behov for å jobbe mer, og har dermed reelt opparbeidet den avspasering de får. Godt mulig du er en av disse. Men det blir vanskelig å skulle kontrollere hvem som bør ha rett på slik avspasering eller ikke, da måtte man innføre 100 % bunden arbeidstid med stempling, men det ønsker ikke lærerne.

Om en lærer ønsker å slutte fordi noen diskuterer arbeidstidsbestemmelser på nettet, så sier det vel mest noe om vedkommende. Men jeg tror neppe de det skulle gjelder med rette kan omtales som "gode lærere". Gode lærere trenger som regel ikke jobbe 9 timer hver dag i tillegg til helger.

Endret av Leifern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Det har noe å si når de ulike ukene med avspasering og ferie er fordi jeg skal gjennom et kirurgisk inngrep, og har krav på ferien min senere da jeg kommer til å bli sykemeldt i min. 5 uker. 

Anonymkode: 9222f...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke om du legger opp permisjonen riktig. Men om du er lærer, hør med arbeidsgiver.

Anonymkode: cdda4...7f5

Feil. Kommer an på når termin er. 

Anonymkode: 13fc6...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leifern skrev:

Det har vært en rekke undersøkelser om læreres arbeidstid. Denne, fra 2014, viser at lærere jobber i snitt 3 timer mindre i uka enn de får betalt for:

https://www.aftenposten.no/norge/i/dd1nz/Norske-larere-jobber-for-lite

Det betyr i praksis at rundt 3 uker med avspasering i snitt ikke er opptjent, og det er dermed riktig å kalle det "avspasering" for de fleste.

En annen undersøkelse fra litt tidligere viser at lærere i snitt jobber hele 6 timer mindre i uka enn hva de får betalt for:

https://www.aftenposten.no/norge/i/7K0B4/Enorme-variasjoner-i-larernes-arbeidstid

Betyr at 6 uker med avspasering i snitt ikke er opptjent.

Her inne er det mange lærere som går i forsvarsposisjon og benekter at dette er riktig, i hvert fall for deres egen del. Til det kan det sies at undersøkelsene viser at noen lærere, selv om de er i et klart mindretall (1 av 5 i den ene undersøkelsen), jobber mer enn de skal. Dette forteller oss strengt tatt at læreryrket til en viss grad er et akkord-yrke. Noen trenger mer tid enn andre for å klare å gjøre jobben, og har dermed et klart behov for å jobbe mer, og har dermed reelt opparbeidet den avspasering de får. Godt mulig du er en av disse. Men det blir vanskelig å skulle kontrollere hvem som bør ha rett på slik avspasering eller ikke, da måtte man innføre 100 % bunden arbeidstid med stempling, men det ønsker ikke lærerne.

Om en lærer ønsker å slutte fordi noen diskuterer arbeidstidsbestemmelser på nettet, så sier det vel mest noe om vedkommende. Men jeg tror neppe de det skulle gjelder med rette kan omtales som "gode lærere". Gode lærere trenger som regel ikke jobbe 9 timer hver dag i tillegg til helger.

Jeg er ikke det minste bekymret for at mine barns lærere jobber for LITE, akkurat. Hvis du synes det virker så bedagelig å være lærer, så kan du jo bli det selv.

Anonymkode: 13fc6...247

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke det minste bekymret for at mine barns lærere jobber for LITE, akkurat. Hvis du synes det virker så bedagelig å være lærer, så kan du jo bli det selv.

Anonymkode: 13fc6...247

Tja. Bedagelig er det helt sikkert ikke, og lærere har nok mye stress å forholde seg til i hverdagen, særlig kontaktlærere. Når det er sagt, så er det ingen andre yrkesgrupper som faktisk har ferie og avspasering fra midten av juni til første halvdel av august. Det er mange kunnskapsintensive yrker som har minst like harde hverdager, og uten noe mer ferie enn sine lovpålagte 4 uker + 1 dag eller 5 uker. Noen får ikke engang brukt opp det engang. 

Anonymkode: 65c1d...47b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke det minste bekymret for at mine barns lærere jobber for LITE, akkurat. Hvis du synes det virker så bedagelig å være lærer, så kan du jo bli det selv.

Anonymkode: 13fc6...247

Hvem har sagt at du skal være bekymret for det faktum at mange lærere jobber mindre enn de får betalt for? Jeg vil tvertimot si at de fleste av de dyktigste lærerne gjør nettopp det. Jeg har selv vært lærer, og jobbet langt mindre enn jeg fikk betalt for, målt i timer. Resultatene var gode, både lærere, elever og foreldre uttrykte skuffelse over at jeg skulle slutte. 

Snakket ellers senest i går med en lærer, som gledet seg til ferie/avspasering i sommer, men innrømmet naturligvis, som så mange andre, at vedkommende ikke jobber like mye som man "egentlig" skal. Men mente likevel ferien var velfortjent, og det sier jeg ikke at den nødvendigvis ikke er. Det kan være en slitsom jobb, og at man har et akkord-prinsipp, dvs. om man jobber effektivt så får man mer fri, er ikke helt galt. Millimeterrettferdighet får man uansett ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Bedagelig er det helt sikkert ikke, og lærere har nok mye stress å forholde seg til i hverdagen, særlig kontaktlærere. Når det er sagt, så er det ingen andre yrkesgrupper som faktisk har ferie og avspasering fra midten av juni til første halvdel av august. Det er mange kunnskapsintensive yrker som har minst like harde hverdager, og uten noe mer ferie enn sine lovpålagte 4 uker + 1 dag eller 5 uker. Noen får ikke engang brukt opp det engang. 

Anonymkode: 65c1d...47b

Sommeren blir av mange lærere, meg der iblant, brukt til å finne nye undervisningsopplegg, oppdatere seg på fag osv. Det er klart at dette er på frivillig basis, men gjennom skoleåret er det lite tid til å finne på nye ting da det tar tid å lage undervisningsopplegg som er annet enn tavleundervisning og oppgaveløsning.

Anonymkode: 90975...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sommeren blir av mange lærere, meg der iblant, brukt til å finne nye undervisningsopplegg, oppdatere seg på fag osv. Det er klart at dette er på frivillig basis, men gjennom skoleåret er det lite tid til å finne på nye ting da det tar tid å lage undervisningsopplegg som er annet enn tavleundervisning og oppgaveløsning.

Anonymkode: 90975...ca6

Jeg tror nok de aller fleste lærere tar helt fri fra jobb i den 7-8 uker lange sommerferien man har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...