Gå til innhold

Pensjon? Er det noe viktig, da?

Gjest anonym

Hva vet du om pensjon?  

1. 1. Hva vet du om pensjon?

• Jeg vet ikke noe om pensjon, men vil gjerne vite mer
      2
    • Jeg kjenner til pensjonsordningen min på jobb, og har ikke privatavtale
      6
    • Jeg kjenner til pensjonsordningen min på jobb, og har en privatavtale i tillegg
      0
    • Jeg kjenner ikke til pensjonsordningen min på jobb, men har en privat avtale
      0
    • Pensjon er ikke viktig. Det kan jeg tenke på senere.
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Har i det siste lest mye om pensjon i avisen, og mannen min snakker om å tegne privat pensjonsavtale siden han ikke har pensjon på jobben. Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt noe særlig på pensjon, og lurer derfor på: Er det bare meg som ikke aner hvilke pensjonsrettigheter jeg har på jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det er en stund til ... jo, pensjon er viktig. Det er jo greit å vite om man har noe å reise for når man blir pensjonist. "Planlegger" å bli en gammel, sprek dame som farter verden rundt og gjør akkurat som jeg selv vil - som pensjonist - og da må jeg ha råd til det. Jeg akter ikke å la det være penger igjen til eventuelle arvinger, for jeg vil fortsette å ha det gøy selv når håret blir grått og huden rynkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å sette seg inn i hvilken pensjosnavtale du har på jobben. Enkelte avtaler er slik at du må være medlem i tre år før du får med deg fripolisen ut av bedriften, og det er jo litt surt å slutte 14 dager før den perioden er over. Da taper du maaaaaange penger da! Og disse pengene er jo tross alt en del av lønna di!

Men enda viktigere er det å planlegge økonomien på lang sikt. Likte svaret til Bettie. Økonomisk frihet er gull verdt!

Jeg begynte å planlegge "my golden years" for 10 år siden. På grunn av lure investeringer jeg nå tatt meg noen "friår" hvor jeg bare koser meg! Og jeg er knapt nok 40 år!!

Skal nok tilbake til det hektiske yrkeslivet en gang, men akkurat nå gjør jeg bare akkurat det jeg selv har lyst til. Anbefales!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man begynner å sjekke hva man faktisk får i pensjon fra det offentlige blir man umiddelbart svært opptatt av pensjonsavtaler... Det er nemlig ikke rare greiene.

I de fleste private pensjonsavtaler ligger det også et forsikringselement som sikrer utbetaling ved uførhet på grunn av ulykke eller sykdom. Dette er ikke minst viktig når man er ung og ikke har opparbeidet seg fulle rettigheter. Uføretrygden fra det offentlige er nemlig så liten at den nesten er latterlig. (For å bruke meg selv som et eksempel, så ville jeg kunne få ca. 1/3 av den lønnen jeg har i dag ved uførhet og det sier seg selv at det ville være en katastrofe).

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud - jeg er bare 26 år, det er alt for tidlig å sette av penger til pensjonisttilværelsen!!! Jeg har ingen garantier for at jeg lever så lenge! Så utrolig kjipt å spinke og spare nå, hvis det viser seg at jeg av en eller annen grunn skulle ta kvelden tidligere enn planlagt...

Og så lenge jeg har både studielån og boliglån å betale på, prioriterer jeg dette. Fordi å nedbetale boliglånet er jo også en form for sparing.

Ufornuftig? Nei - en prioriteringssak! Jeg skal vurdere saken på nytt når jeg er ferdig med å betale studielånet mitt. Ikke før - av prinsipp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem dette med at pensjonsrettigheter også gjelder ved uførhet da, SuperNova.... Fordelen med å starte tidlig er at utgiften blir spredt over et lengre tidsrom samt at du ikke har rukket å pådra deg "skavanker" som kan gi begrensning i forhold til hva du får dekket.

Mvh

Leo

(Som startet da hun var 26).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja - jeg skjønner argmentet ditt med uførhet, Leo.

Kanskje du kan fortelle meg hva en slik privat pensjonssparing går ut på, da? Jeg har nemlig, som du skjønner, ikke satt meg inn i dette i det hele tatt.

Er det en konto man setter inn penger på, og som vokser etter hvert?

Kan jeg droppe livsforsikring/uføreforsikring og heller ha en privat pensjonssparing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En privat pensjonsavtale kan enten tegnes av deg selv eller av arbeidsgiveren din. (Det beste er selvfølgelig at arbeidsgiver gjør det for alle ansatte i bedriften). Prinsippet blir imidlertid det samme. En slik avtale består av et spareelement og et forsikringselement. Spareelementet er ment å utbetales i tillegg til offentlig pensjon når du blir pensjonist. Forsikringselementet sikrer at du beholder f.eks. 67% av lønnen din selv om du skulle blir arbeidsufør før du går av med pensjon. (F.eks. når du er 28 :-? ). Ved uførhet vil sparedelen fortsette å løpe frem til du blir pensjonist (Man går over fra uføretrygd til pensjon når man fyller 67) uten at du behøver å betale (Såkalt premiefritak). Hva en slik avtale koster avhenger av flere ting, bl.a. alder, inntekt, dekningsomfang m.v. (Et løst anslag fra min side er ca. 1.500 i mnd., men disse kan du trekke fra på skatten. Pengene beskattes først når de kommer til utbetaling).

Selv om du har pensjonsforsikring, vil inntekten din bli redusert ved uførhet. Det er derfor lurt å ha en forsikring (Sykdom/Ulykke) som utbetales som et engangsbeløp med et beløp stort nok til å dekke all gjeld samt evt. nødvendig endring av hus/leilighet. (De fleste vil komme langt med 1 - 1.5 mill.).

Hvis du har disse to typene forsikring, bør du kunne føle deg relativt trygg.

Jeg er fullstendig klar over at det er andre ting man har lyst til å bruke penger på når man er ung og nyutdannet, men skulle ulykken være ute kan faktisk dette utgjøre forskjellen på et helvete og et verdig liv.

Foreslår at du tar kontakt med forsikringsselskapet ditt og lar dem komme med forslag til mulig løsninger for deg.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - det er så mye annet jeg kunne tenke meg å bruke pengene på..... :(

Jeg er ikke forsikra en gang, jeg. Synes det er mye morsommere å bruke penger på restauranter og reiser.

Kanskje jeg skal vurdere en forsikring, i det minste?

Takk for svar, Leo. Du var tydeligvis en mer fornuftig 26-åring enn det jeg er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, men jeg hadde en mer fornuftig arbeidsgiver. Mye lettere å spare penger man aldri ser/har sett.... Kunne ha fått dem som lønn, men heldigvis innså jeg at det ikke var så lurt.

Jeg synes også at reiser og restauranter er morsommere å bruke penger på, bare så det er sagt.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det beste er selvsagt å velge en arbeidsgiver som har tegnet avtale om kollektiv pensjon. Det innebærer at arbeidsgiveren hvert år betaler en premie som går til å dekke fremtidige pensjonsutbetalinger (dette kan være både alderspensjon, uførepensjon og pensjon til etterlatte dersom du dør) til deg - uten at du har mulighet til å få pengene ut i lønn istedenfor. Det er jo egentlig for godt til å være sant, men utrolig mange (spesielt unge) ser KUN på årslønnen når de takker ja til et tilbud, og glemmer at også en pensjonsavtale kan være verdt masse penger som ikke syns i årslønnen. Derfor: Mitt råd er å velge en arbeidsgiver som har kollektiv pensjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er ansatt i stat eller kommune har slik pensjonsavtale. De er garantert å få 66% av dagens lønn når de blir pensjonister.

Alle burde hatt slike avtaler, som et minimum. (Tror folketrygden bare gir deg ca. 50 %, hvis du ikke har slik avtale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har du rett i Lilleba, men hvis ikke jeg tar helt feil, så gjelder ikke dette ved uførhet. Hvis du tjener over 6G (ca. 325.000) blir folketrygdutbetalingen ved uførhet langt mindre enn 50%, og det er jo ikke så festlig... :(

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...