Gå til innhold

Avlastningshjem gjennom BV

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle er veldig negativt innstilt til barnevernet her?

Selv har jeg alltid hatt delt omsorg for min 7-åring. Men pga noe problemer med far, har jeg vært alene med barnet i snart ett år. Barnevernet er innblandet pga far.

De sa til meg ganske tidlig at jeg kunne be om besøkshjem/avlastning, og andre jeg har snakket med underveis, utenfor BV, har også sagt at "alle voksne trenger litt voksentid/egentid for å hente inn litt energi".

Det er faktisk ganske krevende å være helt alene med ett barn 24/7, når man ikke har familie ellet folk rundt som kan stille opp som barnepass i ny og ne, og dette kan faktisk påvirke barna negativt, når mor/far har mangel på fritid og ro. Min mor er barnevakt én helg i mnd'en, men ellers ville jeg ikke vært redd for å be om hjelp. Synes du forklarer situasjonen din fint, og grunnen til behovet.

Anonymkode: 27b3e...f8b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på et informasjonsmøte med BV i dag. Der informerte de om ulike tiltak de kan sette inn i familier m.m. Der ble det sagt at besøkshjem et et tilleggstiltak. Man må altså ha andre tiltak samtidig.  Dette fordi at besøkshjem ikke løser noe på sikt. Noen få unntak ble nevnt: dersom barnet har en diagnose som tynger hverdagen særlig, eller den går ut over andre bsrn i familien (sterk autisme eller downs ble nevnt).

Anonymkode: f51af...cbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må gjerne kontakte bv, men erfaringsmessig er jeg ganske sikker på at du ikke vil få det innvilget. Besøkshjem som tiltak har blitt strammet inn de senere år, og det er barnets behov for tiltaket som blir sett på ved vurdering. Så lenge ditt barn er godt fungerende og får den oppfølgingen det trenger hjemme vil det at du jobber og er alene. I tillegg gis besøkshjem sjelden som enetiltak, det gis nesten alltid sammen med andre nødvendige hjelpetiltak. Slik du beskriver deres situasjon er det ikke noe som tilsier at dere har behov for tiltak fra bv.

Anonymkode: 546a7...a62

AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2018 den 0.33, AnonymBruker skrev:

Bekymrer og bekjymrer meg, det gjorde jeg vel en stund. Faktisk så mye at jeg ble syk av det, som igjenn gjorde at jeg ble mer bekjymret. Men det ordnet seg etter noen måneder🤪🤪

Kan vel si det sån at jeg sett på nært hold hvor fort ting forandrer seg. Og se noen på 27år visne vekk på kort tid gjør noe med psyken. 

Men da skal jeg ikke tenke mer på avlastningshjem, det er nok ikke noe vi trenger i dag. Og etter og ha lest litt så har jeg nok misforstått litt hva det er og i hvilke situasjoner det er beregnet for. 

Anonymkode: c219f...029

Det er helt normalt med avlastning også i ditt tilfelle. Kontakt kommunen. Noen har gode ressurser, andre mindre, 

Anonymkode: d5fc7...d0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.6.2018 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt så negativt det skulle være med et avlastningshjem. Jeg er kansje ikke målgruppen for avlastningshjem det var derfor jeg skrev i utgangspunktet, var usikker på hvordan det var ment og fungere eller for hvem🤷‍♂️ Jeg hadde kansje en formening om at vist barnet mistet en foreldre så kunne det være positivt med en slags ekstra familie. Noen har jo stor famile og trenger det ikke. Det og være alene med et barn hele livet Kan også være tungt for foreldren.

Men for all del det ser ut som det bare er belastede familier og foreldre med store problemer som skal ha avlastningshjem hjem🤷‍♂️🤷‍♂️ Jeg har en annen oppfatning av saken, men ser også at jeg kansje ikke er målgruppen og skal ikke belaste BV med mer jobb. 

Jeg vet om familier som har vært besøkshjem de har jo ennå kontakt me barna også etter at barna har blitt voksne. Ser også noen skriver at jeg bare må venne meg til det og være alene, jeg har vært alene med barnet lenge. Det går greit, men ser jo også at det kunne vært positivt for begge om det hadde hatt en plass til det følte seg velkommen og ble tatt inn i varmen. 

Utalelser som du må nok være ung, du må lære og ta ansvar for barnet er jo veldig bra og saklige kommentarer 😳😳 jeg tar ansvar for barnet, jeg ønsker kun det beste for barnet. Ser andre barn som er i avlastningshjem og hvordan de koser seg😊 tenkte kansje barnet hadde kost seg med en ny familie hver 6 helg f.eks. Kansje til og med når det ble eldre, kansje etter at det ble voksent også. 

Og dere som sier kansje adopsjon, og at det er håpløst av meg og tenke på det. En dag så får dere kansje beskjed om at dere har 6 måneder igjenn og leve. Den dagen forandrer dere kansje mening om den saken. Og jeg snakker av erfaring,det gjør garantert ikke dere som kommenterer slik. Og om den dagen kommer så er det for sent og prøve og legge til rette for barnet, slik at det blir så liten påkjenning som mulig. Husk at barnet i et slikt tilfelle ikke vil ha noen foreldre igjenn. 

Tanken min var kansje at vist noen jeg kjenner, nabo f.eks kunne hatt barnet hver 6.helg og det skulle skje meg noe så muligens de kunne tenkt seg og tatt barnet inn i sin familie? Hva er så galt med planlegging for fremtiden og tenke på en løsning vist det verste skulle skje? Jeg ønsker ikke på noen måte og adoptere vekk barnet vist jeg lever og ellers er frisk.

Virker også som om noen er veldig negative til avlastningshjem og at de foreldrene som har det er dårlige foreldre? Jaja, jeg var bare nysjerrig på om det var vanlig og ha avlastningshjem når en er helt alene🤷‍♂️ Har jo forstått at det kansje ikke er det. 

Men jeg skal vertfall forsikre meg om at mitt barn skal få det best mulig uansett situasjon, jeg liker og ha en plan for fremtiden uansett hva som kommer. Det innebærer derfor flere forskjellige planer. Og noen til og ta vare på mitt barn vist jeg blirnsyk eller dør er en slik plan.

Så får dere andre som som er positive til avlastningshjem bare fortsette med det😊 jeg syns også det er en god ordning og kansje flere som er helt alene skulle fått tilbud om det. Jeg kan betale for et selv om jeg ønsker, men ikje alle har den muligheten. 

Det er unødvendig mye synsing og negativitet i svarene her. Selvfølgelig trenger du avlastning og et utvidet nettverk. Selvfølgelig kan du søke besøkshjem. 

Anonymkode: d5fc7...d0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med avlasting via kommunene. Vet den del komuner har det. Da er det ikke hjem men mere type leier  en helg i mnd.

Anonymkode: c725a...f54

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg veldig veldig godt Ts. Bare tanken på om det skulle skje noe med meg en dag som gjør at jeg ikke kan ta hånd om barnet og h*n da må bli plassert hos vilt fremmede, skremmer vettet og tar nattesøvnen fra meg innimellom. Du er ikke egoistisk, du tenker på ditt barns beste og jeg syns det er stort av deg å se på BV som en mulighet. Ikke alle evner å se at det er en styrke i det at man ser at man muligens trenger en hjelpende hånd. Det er BV og ikke KG heldigvis som kan avgjøre om BV kan hjelpe dere  eller ei. Jeg tenker det er verdt ett forsøk. Uansett, lykke til! Håper det løser seg på en eller annen måte. Hilsen 100% alenemor.

Anonymkode: 2fc9e...637

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at besteforeldrene må komme på banen her, hva med mors foreldre kan ikke de stille opp? De må da skjønne at TS trenger hjelp nå som han ikke har moren sin? 

Anonymkode: 68d29...682

AnonymBruker
Skrevet

Altså at barnet ikke har moren sin lenger. 

Anonymkode: 68d29...682

Skrevet
På 22.6.2018 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt så negativt det skulle være med et avlastningshjem. Jeg er kansje ikke målgruppen for avlastningshjem det var derfor jeg skrev i utgangspunktet, var usikker på hvordan det var ment og fungere eller for hvem🤷‍♂️ Jeg hadde kansje en formening om at vist barnet mistet en foreldre så kunne det være positivt med en slags ekstra familie. Noen har jo stor famile og trenger det ikke. Det og være alene med et barn hele livet Kan også være tungt for foreldren.

Men for all del det ser ut som det bare er belastede familier og foreldre med store problemer som skal ha avlastningshjem hjem🤷‍♂️🤷‍♂️ Jeg har en annen oppfatning av saken, men ser også at jeg kansje ikke er målgruppen og skal ikke belaste BV med mer jobb. 

Jeg vet om familier som har vært besøkshjem de har jo ennå kontakt me barna også etter at barna har blitt voksne. Ser også noen skriver at jeg bare må venne meg til det og være alene, jeg har vært alene med barnet lenge. Det går greit, men ser jo også at det kunne vært positivt for begge om det hadde hatt en plass til det følte seg velkommen og ble tatt inn i varmen. 

Utalelser som du må nok være ung, du må lære og ta ansvar for barnet er jo veldig bra og saklige kommentarer 😳😳 jeg tar ansvar for barnet, jeg ønsker kun det beste for barnet. Ser andre barn som er i avlastningshjem og hvordan de koser seg😊 tenkte kansje barnet hadde kost seg med en ny familie hver 6 helg f.eks. Kansje til og med når det ble eldre, kansje etter at det ble voksent også. 

Og dere som sier kansje adopsjon, og at det er håpløst av meg og tenke på det. En dag så får dere kansje beskjed om at dere har 6 måneder igjenn og leve. Den dagen forandrer dere kansje mening om den saken. Og jeg snakker av erfaring,det gjør garantert ikke dere som kommenterer slik. Og om den dagen kommer så er det for sent og prøve og legge til rette for barnet, slik at det blir så liten påkjenning som mulig. Husk at barnet i et slikt tilfelle ikke vil ha noen foreldre igjenn. 

Tanken min var kansje at vist noen jeg kjenner, nabo f.eks kunne hatt barnet hver 6.helg og det skulle skje meg noe så muligens de kunne tenkt seg og tatt barnet inn i sin familie? Hva er så galt med planlegging for fremtiden og tenke på en løsning vist det verste skulle skje? Jeg ønsker ikke på noen måte og adoptere vekk barnet vist jeg lever og ellers er frisk.

Virker også som om noen er veldig negative til avlastningshjem og at de foreldrene som har det er dårlige foreldre? Jaja, jeg var bare nysjerrig på om det var vanlig og ha avlastningshjem når en er helt alene🤷‍♂️ Har jo forstått at det kansje ikke er det. 

Men jeg skal vertfall forsikre meg om at mitt barn skal få det best mulig uansett situasjon, jeg liker og ha en plan for fremtiden uansett hva som kommer. Det innebærer derfor flere forskjellige planer. Og noen til og ta vare på mitt barn vist jeg blirnsyk eller dør er en slik plan.

Så får dere andre som som er positive til avlastningshjem bare fortsette med det😊 jeg syns også det er en god ordning og kansje flere som er helt alene skulle fått tilbud om det. Jeg kan betale for et selv om jeg ønsker, men ikje alle har den muligheten. 

Du virker veldig reflektert og som at du bare har barnet sitt beste som prioritet. Blir provosert av hvor ufine og usaklige noen kan være som tolker ditt innlegg helt feil. Det at du faktisk går til det steget at du tenker en slik løsning kan være bra for barnet er vel bare bra? Du og barnet har tydeligvis vært gjennom en tøff periode (antar, ut fra det du skriver) og det er tydeligvis for mye for enkelte å sette seg inn i (barnevern ansatt som svarer lengre oppe). Det at du tenker på hva som skjer med barnet om det skulle skje noe med deg er helt naturlig og tillegg viktig når man ikke har noen nære som kan ta over omsorgen. Jeg tenker at det må være lov å snakke med barnevernet, også vurderer de om behovet er der. Du fremstår bare som en ansvarlig og omsorgsfull far. Jeg ønsker deg lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2018 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Hei jeg sitter her med et par tanker som jeg kansje kunne fått noen flere synspunkter på.

Jeg er en far som har blitt alene med en 4åring, det er bare meg. Jeg jobber mye, noe mer en 100%. Foreldrene mine har h*n litt når det er travelt på  jobben.  

Så det jeg tenker litt på, er om jeg skulle spurt BV om h*n kunne fått være i et avlastningshjem 1helg i måneden eller noe sånt.

Litt for min egen del, men i grunnen mest for at h*n ikke har noen søsken. Kansje funnet noen med barn som h*n kunne blitt kjent med?

Tenker også en del på at avlastnighjemmet var en familie jeg kjenner og som hadde ønsket og adoptert barnet mitt vist noe skulle skje meg, tenker da på om han skulle bli uten foreldre. Da hadde h*n allerede en reserve familie som h*n kjente bra og hadde bodd litt hos? 

Er det sjangs for og få avlastningshjem? Eller er det ikke lurt? Er det vanlig og ha det når det bare er en foreldre? Har min økenomi noe og si om jeg får det eller ikke?

Er usikker på om jeg skal spørre BV, er redd de tror jeg er ute etter barnevakt eller bare er egoistisk. Man hører jo skrekkhistorier om BV men jeg velger og tro at de er der for å hjelpe og ikke lage problemer for oss. 

Jeg er som deg alene med et barn. Far døde da h*n var spedbarn. Jeg vil anbefale deg å jobbe mindre og heller gå ned i levestandard. I stedet for å blande inn bv, (som har langt viktigere saker, og trenger besøkshjem for barn med mye større behov enn ditt. Jeg har bygd meg opp et solid nettverk og spiller på det. Også jeg synes det er leit at barnet mitt ikke har søsken, derfor er det så verdifullt med et nært og godt nettverk av venner. Jeg tar gjerne med meg andres barn på skogsturer, strandturer, i badeland og på teltturer. Til gjengjeld blir også mitt barn bedt med tilbake. Det er vinn vinn, barna knytter nære bånd, og jeg får jo og litt tid for meg selv innimellom. 

Lykke til, husk at barn vokser så fort, plutselig er de ungdommer, og barneåra er forbi. Ta deg tid-det vil du aldri angre på. 

Husk og at ditt barn trenger deg ekstra mye fordi du er den eneste forelderen.

Anonymkode: d234a...349

AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2018 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Tenker også en del på at avlastnighjemmet var en familie jeg kjenner og som hadde ønsket og adoptert barnet mitt vist noe skulle skje meg, tenker da på om han skulle bli uten foreldre. Da hadde h*n allerede en reserve familie som h*n kjente bra og hadde bodd litt hos? 

Får ikke inntrykk av at mange er negative til besøkshjem.

Men at noen prøver å vise til at det ikke nødvendigvis er den beste kanalen å lete etter en familie som kan overta om han dør. 

Anonymkode: 8393c...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om flere som har vært i avlastningshjem når de var yngre, da hos familie til en venn eller sin egen familie etc. Det er ikke så uvanlig som folk tenker og sier, selvfølgelig hjelper BV deg og kommer med veiledning. 

Hvis folk her ikke forstår; Avlastningshjem er til for å avlaste både forelder og unge når det trengs. Uavhengig om barnet har det bra hjemme eller ikke, dette er jo mest for foreldrene sin skyld med tanke på livskvalitet. 

Anonymkode: ebe9d...0fa

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje ikke barnevernet er riktig plass for dere.. Ganske kjipt med de evalueringene hver 3. måned også. Bv må snakke med barnet, med deg og komme på hjemmebesøk hver 3 måned for å se hjemmet deres og dere sammen. 

Men har du sjekka homestart, frivillighetssentralen eller andre steder (f.eks. lokal menighet hvis kristen) for å skaffe dere en barnevakt/utvidet familie? Og hvis du er villig til å betale en slant kan du jo skaffe deg en barnevakt som kan sitte av og til. 

Anonymkode: 5f544...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...