Gå til innhold

Har du gått på NTNU, grunnfag pedagogikk?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest bollemor

Vet ikke helt hva jeg venter av dette året, men jeg skal ta det for å samle poeng. Skal i tillegg prøve og forbedre noen eksamner fra videregående.

Er dette et krevende studie?

Er det obligatorisk oppmøte?

Hva med eksamene, gjøres de hjemme eller på skolen? Vanskelig?

Fortell da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Jeg gikk dette studiet skoleåret 99/00. Det er oppdelt i to "halvårsmoduler", svped100 og svped101, hvis jeg ikke husker helt feil.

Det handler en del både om teori og praksis. Gamle franske teoretikere, hva de var uenige om, og hvordan barn påvirkes av reklame osv. Jeg klarte imidlertid ikke å oppvise den helt store iveren, hadde trodd det var mer "praktisk ped", og er ikke glad i gamle gubber og teoriene deres. Ok, var litt dårlig forberedt.. :oops: Da det ikke var obligatorisk oppmøte, klasseinndelinger eller innleveringsoppgaver av noe slag, sklei lesingen liksom litt ut, så bøkene jeg kan selge deg er meeget pent brukt :D (Har en del liggende som jeg vil bli kvitt, så det er bare å si fra!)

Lykke til!

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Tok faktisk dette grunnfaget i vaar, jeg!! Det var LETT!! Trenger ikke aa lese saa mye, men ta en tur i forelesningene for aa se hva du maa fokusere paa og hva som er mindre relevant. Det er ogsaa bra aa vaere med i kolokvie, for aa bli kjent og snakke litt med andre.

Jeg tok hele grunnfaget paa ett semester, og det gaar fint an. Det er en del som overlapper, og det gjor at du faar mye gratis.

En del av dem jeg gikk sammen med hadde slitt mye med statistikken. Jeg kan ikke helt skjonne det, for de gir det samme paa eksamen hvert aar. Los noen eksamensoppgaver, saa trenger du ikke aa gjore noe mer i det faget.

For al del: ikke kjop alle pensumbokene!! Det er IKKE nodvendig. Boka til Imsen "elevens verden" er derimot et MUST!! Utrolig bra bok, og dekker det mest sentrale.

Naar det gjelder "gamle gubber" er det ikke et must aa pugge saa mye hvis du ikke liker det. Til eksamen faar du to oppgaver (du kan velge den ene eller den andre), og den ene gaar paa idehistorie, og den andre gaar paa andre deler av pensum.

Eksamen er paa 8 timer, og det var ingen obligatoriske innleveringeri fjor i hvert fall.

Det er noen seminarer i lopet av semesteret, og de tar for seg det aller mest sentrale delene saa hvis du er lur moter du opp og plukker opp noen tips!!

Det er ikke obligatorisk oppmote paa noe

Lykke til -du skal gjore utrolig lite for aa stryke i dette!!

bare spor hvis det er noe du lurer paa!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemor

Takk for svar. Dette var interessant informasjon. Godt å høre at det virker enkelt.

Jeg tar det for å samle poeng til neste år, så karakteren min er ikke så vesentlig så lenge jeg står.

Jeg hadde faktisk ikke tengt å kjøpe så mange bøker faktisk, og ble oppmuntret av svaret ditt i så måte.

Har vært på en forelesning til nå og synes jeg fikk med ganske mye med notering. Jeg mener det er vel grenser for hva man kan få inn og huske også. :D

Men noe er jo lett for noen og vanskelig for andre :lol: kanskje du er flink i skolearbeid og tar stoffet raskt? :D

Jeg har kanskje litt vanskelig med å delegere ut det som er mest viktig, og dermed så blir det mye tid brukt på ting som egentlig er uvesentlig.

Noen tips til studieteknikk, og hva som det legges vekt på i eksamene? Hva som er lurt å lese om?

Jeg skal i tillegg til grunnfaget, forbedre noen videregående fag også, så jeg satser mere på de, enn grunnfaget, men jeg er jo avhengig av å stå :lol:

Jeg kan derfor til tider få vanskeligheter med både forelesninger og kolokviegruppe. Tror du det går fint med selvstudium i disse tidene?

Hvilke bøker er da mest viktig tror du?

Mange spørsmål på en gang kanskje, men håper du svarer meg. Jeg fikk litt roligere stressfaktor etter ditt svar, så kom med mere :blunke:

Hilsen fra bollemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollemor

takk for svaret fra deg også. jeg tenkte jeg skulle låne noen bøker, og trenger (håper jeg ikke) å kjøpe noen :D

Synes du dette året var vanskelig, og hva synes du i så fall var vanskelig?

hva med eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Ingenting er bedre enn å slippe utgiftene til bøker :D

Nei, det var ikke vanskelig, men det krever litt selvdisiplin, siden ingenting er obligatorisk. (Uheldig for skippertak-studenter..) Husker egentlig lite fra eksamen. Bortsett fra at det var sinnsykt mange eksamenskandidater, og vanvittig varmt.

Når jeg tenker meg om, var kanskje det vanskeligste å finne eksamenslokalet :roll:

Lykke til, det går helt sikker fint!!

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For aa kunne velge ut det mest sentrale stoffet (og derved spare masse tid) er det viktig aa gaa i forelesningene og paa seminarene. Det er saann at de gjentar ting og ting overlapper litt, og vips: dette vet du da at er sentralt stoff som du kan ta med i nesten enhver eksamensoppgave.

Print ut alle tidligere eksamensoppgaver, og dette vil gi deg en pekepinn paa det mest sentrale stoffet.

Som sagt: Gunn Imsens bok "Elevens verden" er et must. Den bor du kjope. Lettlest, oversiktelig og dekker det mest sentrale. Det samme med boka som heter noe saannt som grunnlinjer i pedagogikkens idehistorie eller noe i den duren (blaa bok med bilde av mange gubber paa utsiden)

Har du disse to bokene kommer du langt.

hilsen meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...