Gå til innhold

Mistanke om fiktive bud i budbrunde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det blir jo noe helt annet enn det som er diskutert over her.

Anonymkode: 64109...84e

Det var bare et svar på hvordan selger kan unngå å akseptere høyeste bud dersom det er falske bud involvert.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men må ikke budgiveren opplyse om slike forbehold før han gir bud?

Anonymkode: 754c5...cf9

Jo, men de registreres i protokoll likevel. 

 

Ellers så ville jeg ikke mistenkt falske bud dersom prisen ikke til slutt ble veldig høy. Vi har selv vært med på å drive opp prisen på en leilighet vi til slutt tok på forkjøpsrett. Grunnen? Veldig lav ansiennitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker du bruker alt for mye tid på å spekulere frem potensielle problemer inne i hodet ditt.

Angrer du på at vinnerbudet ble så høyt?

Har dere skrevet under kjøpekontrakten ennå?

Anonymkode: 3aa8b...be5

Nei, jeg angrer ikke på det! Det var langt under det vi opprinnelig hadde fått lov til å låne av banken, så det går helt fint.
Jeg bare synes det er så rart at man er villig til å betale mye mer enn man må når man har forkjøpsrett. Jeg og samboer snakket støtt og stadig om hva vi skulle gjort hvis vi hadde rukket å melde ansiennitet på boligen, og at vi bare skulle sitte på gjerdet og la budrunden gå sin gang. 

Men det er jo absolutt sannsynlig at budgiveren var uvitende!

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zzyzx skrev:

Ellers så ville jeg ikke mistenkt falske bud dersom prisen ikke til slutt ble veldig høy. Vi har selv vært med på å drive opp prisen på en leilighet vi til slutt tok på forkjøpsrett. Grunnen? Veldig lav ansiennitet.

Ja, den er jeg med på. Men i dette tilfelle hadde jo budgiveren forkjøpsrett før alle andre OBOS-medlemmer, så det var liten fare for at han ikke hadde vunnet med ansienniteten i borettslaget.

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lan kreve å se protokoll / oversikt over navn/adresse og summer til budgiverne i prosessen. 

Hvis din megler ikke vil gi deg transparent protokoll så klager du hen inn til sjefen ved eienfomsmeglerkontoret. De må følge lover og regler! 

Anonymkode: 776a6...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du lan kreve å se protokoll / oversikt over navn/adresse og summer til budgiverne i prosessen. 

Hvis din megler ikke vil gi deg transparent protokoll så klager du hen inn til sjefen ved eienfomsmeglerkontoret. De må følge lover og regler! 

Anonymkode: 776a6...8d7

Vi har fått budjournalen, og der står den andre budgiverens navn og bud.

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ganske mistenkelig ut, men aner ikke hvordan du kan gjøre noe med det. Gjetter at neste steg er å bevise en tilknyttning mellom de to

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i en budrunde med en annen. Vi presset begge opp prisene. Endte 400 000 over hva som vsr normalt og vant budrunde med aksept. (Normalt var 300 000 over prisant, den gang). 

Leiligheten ble tatt på INTERN forkjøp av en i brl. Ba om budjournal. Det var samme nisse som bydde mot meg. Bor i naboleilighet og flirer hver gang jeg ser han. Han hadde trolig fått den til prisantydning om ingen andre bydde, 700 000 lavere. Enkelte kjenner ikke til reglene. Er sjeldent det ville vært to personer som ønsket intern forkjøp. Vanlig forkjøo er flere, men ikke intern fra samme borettslag. 3 mnd senere fikk jeg en finere naboleilighet 500 000 billigere enn flrste vinnerbud.

Anonymkode: c548d...3f0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var i en budrunde med en annen. Vi presset begge opp prisene. Endte 400 000 over hva som vsr normalt og vant budrunde med aksept. (Normalt var 300 000 over prisant, den gang). 

Leiligheten ble tatt på INTERN forkjøp av en i brl. Ba om budjournal. Det var samme nisse som bydde mot meg. Bor i naboleilighet og flirer hver gang jeg ser han. Han hadde trolig fått den til prisantydning om ingen andre bydde, 700 000 lavere. Enkelte kjenner ikke til reglene. Er sjeldent det ville vært to personer som ønsket intern forkjøp. Vanlig forkjøo er flere, men ikke intern fra samme borettslag. 3 mnd senere fikk jeg en finere naboleilighet 500 000 billigere enn flrste vinnerbud.

Anonymkode: c548d...3f0

Det kvalmeste er meglere som er fullstendig klar over dette, men dropper å si fra. Skjønner at de ikkje er kjent for store hjerter, og må tjene penger, men å ruinere folk unødvendig virker noe usmakelig. 

Anonymkode: 87534...499

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde og da jeg solgte leiligheten min, to stk som presset prisen, endte med at de som egentlig tapte, tok den på forkjøpsrett. Hørt om flere tilfeller. Kanskje folk bare...ikke tenker så langt. 

Anonymkode: 602f0...edb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kvalmeste er meglere som er fullstendig klar over dette, men dropper å si fra. Skjønner at de ikkje er kjent for store hjerter, og må tjene penger, men å ruinere folk unødvendig virker noe usmakelig. 

Anonymkode: 87534...499

Men herlighet. Hva er meglere jobb? Å lære opp idioter i hvordan OBOS sitt regelverk fungerer, eller å få høyest mulig pris for det mennesket som har engasjert han?

hva hadde du syntes om du skulle selge din bolig og megleren saboterte budrunden på din bolig ved å komme med tilleggsinformasjon til dumme budgivere?

Hvis man har meldt seg inn i OBOS får man selv gidde å finne ut hvilke fordeler det medfører.

Endret av Puny
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var i en budrunde med en annen. Vi presset begge opp prisene. Endte 400 000 over hva som vsr normalt og vant budrunde med aksept. (Normalt var 300 000 over prisant, den gang). 

Leiligheten ble tatt på INTERN forkjøp av en i brl. Ba om budjournal. Det var samme nisse som bydde mot meg. Bor i naboleilighet og flirer hver gang jeg ser han. Han hadde trolig fått den til prisantydning om ingen andre bydde, 700 000 lavere. Enkelte kjenner ikke til reglene. Er sjeldent det ville vært to personer som ønsket intern forkjøp. Vanlig forkjøo er flere, men ikke intern fra samme borettslag. 3 mnd senere fikk jeg en finere naboleilighet 500 000 billigere enn flrste vinnerbud.

Anonymkode: c548d...3f0

Haha. Synes det er så utrolig merkelig at folk ikke setter seg inn i prosessen når det er snakk om så store summer! Men jeg ser nå at det tydeligvis er mulig!

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare synes det er så rart at man er villig til å betale mye mer enn man må når man har forkjøpsrett.

Anonymkode: 0ef27...c84

Hvis det var et stort borettslag og en attraktiv leilighet internt, kan det være at denne budgiveren visst at det var flere som ville meldt seg med forkjøp, og at vedkommende derfor ville riste av seg konkurransen.

ELLER uvitenhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Viktualia skrev:

Hvis det var et stort borettslag og en attraktiv leilighet internt, kan det være at denne budgiveren visst at det var flere som ville meldt seg med forkjøp, og at vedkommende derfor ville riste av seg konkurransen.

ELLER uvitenhet. 

Det er et oppussingsobjekt, så at leiligheten er attraktiv kan jeg ikke påstå. Dessuten hadde leiligheten ligget ute tidligere, og da var det kun denne budgiveren som bød på leiligheten. Han må derfor ha visst at ingen internt var interesserte. På budlista under visning nå stod det også kun tre navn. Oss, en annen interessent og han fra borettslaget.

Må bare regne med at det var uvitenhet, ser det ut som. 

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjedde og da jeg solgte leiligheten min, to stk som presset prisen, endte med at de som egentlig tapte, tok den på forkjøpsrett. Hørt om flere tilfeller. Kanskje folk bare...ikke tenker så langt. 

Anonymkode: 602f0...edb

Kan jo også hende at det var flere som hadde meldt forkjøp og at de som endte opp med å ta den på forkjøpsrett ikke nødvendigvis da hadde lengst ansiennitet. Mange er med og byr opp prisen bevisst fordi de ikke vil tape mot andre på forkjøp. 

Anonymkode: 6a0d9...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lest i media om budgivere som har vært bekjente av selger, og som har lagt inn bud for å presse prisen opp? Vinner de med budet sitt kan jo selger bare avslå budet med begrunnelsen om at det er for lavt.

Anonymkode: 0ef27...c84

Eller selge til den med nest høyest bud. Er faktisk ingen lov som tvinger selger til å selge til den med høyeste bud. Kan godt selge til nest høyeste bud. Selger har dog ikke lov til å diskriminere, sånn at hvis den med høyeste bud for eks ikke er etnisk norsk. Eller et homofilt par for eks. Risikerer selger å måtte bevise at dette ikke var årsaken hvis vedkommende valgte et lavere bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg angrer ikke på det! Det var langt under det vi opprinnelig hadde fått lov til å låne av banken, så det går helt fint.
Jeg bare synes det er så rart at man er villig til å betale mye mer enn man må når man har forkjøpsrett. Jeg og samboer snakket støtt og stadig om hva vi skulle gjort hvis vi hadde rukket å melde ansiennitet på boligen, og at vi bare skulle sitte på gjerdet og la budrunden gå sin gang. 

Men det er jo absolutt sannsynlig at budgiveren var uvitende!

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Eller at han var redd for at noen med enda høyere ansiennitet enn han selv ville ta den fra han igjen om prisen ble for lav. Jeg solgte selv en slik leilighet, den ble kjøpt av noen uten medlemskap og det var da noen med høy ansinitet som kuppet den foran de andre med lavere. Nettopp fordi prisen var lav så ble den populær for flere, så ikke lurt å la den ligge for lavt heller for de som ønsker å kjøpe den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Hummel34 skrev:

Eller at han var redd for at noen med enda høyere ansiennitet enn han selv ville ta den fra han igjen om prisen ble for lav. Jeg solgte selv en slik leilighet, den ble kjøpt av noen uten medlemskap og det var da noen med høy ansinitet som kuppet den foran de andre med lavere. Nettopp fordi prisen var lav så ble den populær for flere, så ikke lurt å la den ligge for lavt heller for de som ønsker å kjøpe den. 

Ja, søsteren min og samboer overbød seg selv i en budrunde en gang for å unngå at noen med forkjøpsrett skulle ta den. Borettslag er noe tull, egentlig. Disse forkjøpsreglene skulle vært avskaffet. 

Anonymkode: 6af39...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt opp til selger å akseptere eller avvise ethvert bud, uansett hvor lavt eller høyt det måtte være (også siste bud i en budrunde), og det skal nok godt gjøres å bevise at dette er et eventuelt forsøk på svindel (altså fiktive bud).

Anonymkode: 2685c...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt opp til selger å akseptere eller avvise ethvert bud, uansett hvor lavt eller høyt det måtte være (også siste bud i en budrunde), og det skal nok godt gjøres å bevise at dette er et eventuelt forsøk på svindel (altså fiktive bud).

Anonymkode: 2685c...25f

Var det et svar til meg? I isåfall er jeg klar over det (det har jeg også skrevet tidligere i tråden), og på den måten er det enklere å lure systemet og legge inn fiktive bud for å hjelpe en kompis med å få en god pris. Men som du sier, kan det også være at selger syntes budet var for lavt. Det vet man jo ikke. Det var bare alt sammenlagt som gjorde at vi fikk en dårlig magefølelse.

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det et svar til meg? I isåfall er jeg klar over det (det har jeg også skrevet tidligere i tråden), og på den måten er det enklere å lure systemet og legge inn fiktive bud for å hjelpe en kompis med å få en god pris. Men som du sier, kan det også være at selger syntes budet var for lavt. Det vet man jo ikke. Det var bare alt sammenlagt som gjorde at vi fikk en dårlig magefølelse.

TS

Anonymkode: 0ef27...c84

Det var et generelt innspill til tråden. Men du som kjøper kan også bruke din rett og heller velge å forholde deg til selgere som faktisk ønsker å selge :). Selgere som bare avviser alle bud (enten man har mistanke om at det er fiktive bud inne i bildet eller ei) er bare sløsing med tid å forholde seg til. 

 

Anonymkode: 2685c...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...