Gå til innhold

Minimalisere hjemmet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vil være med på å inspirere og motivere hverandre til å rydde og få bort unødvendige ting i hjemmet? Det var en tråd her ifjor, basert på b.la Marie Kondo (?) sine ryddetips, men jeg finner den ikke igjen. Organiseringstips kan vi også dele! Jeg har altfor mye ting jeg ikke bruker, og kjenner jeg blir helt stressa av alt rundt meg. Så nå går jeg inn for prosjekt minimalistisk. 

Mine organiseringstips: *Gjennomsiktige bokser fra ikea. De har i alle slags str. Jeg bruker dem til småtteri,  oversiktlig da du ser akkurat hva som er i boksen. * Ha shoppestopp inntil du har sortert ut alt du ikke trenger. *Ta et rom av gangen istedetfor å sette deg altfor store prosjekter. *Oppbevaring. Håpløst å rydde uten tilstrekkelig oppbevaring.  *Faste steder til tingene. *Klær og div "nyttige" ting man ikke har brukt på flere år, ikke tenk at du kommer til å bruke det, la det gå :sol:

Klesskapet er mitt neste prosjekt, og det ser nesten uoverkommelig ut. Jeg har med å spare på det jeg tror jeg kommer til å bruke senere (som går imot siste råd :ler: Om noen har tips til rydding av klesskap tas de gjerne imot! 

Anonymkode: 15c9e...04f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Bumper denne selv om jeg er TS,😄

Anonymkode: 15c9e...04f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Slutt med nips og dritt med mindre det har en funksjon eller er et klenodium/har affeksjonsverdi.

*IKEAbokser osv er flotte for å stable unna ting og tang man ikke trenger å ha fremme. Men de ser ikke så pene ut så sett de et sted hvor de ikke synes i hverdagen (loft, kjeller, hobbyrom/gjesterom/osv, eller i skap du har til overs osv. Eller hvis du har plass under senger. 

*Spar på morsomme metallbokser og lignende som du kan ha småtterier i. Jeg har ei hylle over ei dør på rommet med div metallbokser med masse småtterigreier i. Hvis dere har sett de der fiske-kjeksboksene på europris så passer de bra til å ha penner og blyanter i. Kjeks og oppbevaring til typ 20 kr hehe.

*Som du sa, begynn smått. Enten ett rom av gangen eller ett og ett prosjekt. For eksempel samlet jeg over tid litt minner osv fra skoletiden jeg syns var morsomt, om lå strødd innimellom noe greier. (en gammel perm her, no papirer i ei bok der osv). Samlet alt i en liten boks og stablet vekk.

*Sett opp hyller der du ikke hadde trodd du kunne trengt hyller! Jeg har tre hyller klemt oppunder taket hvor jeg har fått lagt ting i esker som ikke trenger stå fremme men som jeg ønsker å ha stående.

Men husk også at det bare er kos med et godt innlevd hus. Ikea katalog-hjem passer best i katalogen. 😉 

Anonymkode: 2a122...421

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å fjerne mest mulig av slike oppbevaringsbokser, redusere størrelse på oppbevaringsmøbler og antall lagringssteder.

Bytt ut det vanlige garderobeskapet med et fint minimalistisk møbel fordi du allikevel skal bruke kon mari brettemetode på alle klærne dine.

Reduser størrelsen på tv/bokseksjonen fordi du kun vil beholde de få utvalgte bøker/blue rays eller andre ting. 

Kaste ut overskap om mulig og redusere kjøkkenutstyr slik at alt får plass i underskapene eller en bedre egnet hylle for ryddigere oppbevaring.

Unngå åpne hyller.

Unngå å lagre mer enn evt gjesteseng, dyne, rengjøringsutstyr og lignende i boden. 

Krakk med oppbevaring er bedre enn et stort salongbord feks. 

 

 

Anonymkode: 336e3...385

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 20.06, AnonymBruker skrev:

Noen som vil være med på å inspirere og motivere hverandre til å rydde og få bort unødvendige ting i hjemmet? Det var en tråd her ifjor, basert på b.la Marie Kondo (?) sine ryddetips, men jeg finner den ikke igjen. Organiseringstips kan vi også dele! Jeg har altfor mye ting jeg ikke bruker, og kjenner jeg blir helt stressa av alt rundt meg. Så nå går jeg inn for prosjekt minimalistisk. 

Mine organiseringstips: *Gjennomsiktige bokser fra ikea. De har i alle slags str. Jeg bruker dem til småtteri,  oversiktlig da du ser akkurat hva som er i boksen. * Ha shoppestopp inntil du har sortert ut alt du ikke trenger. *Ta et rom av gangen istedetfor å sette deg altfor store prosjekter. *Oppbevaring. Håpløst å rydde uten tilstrekkelig oppbevaring.  *Faste steder til tingene. *Klær og div "nyttige" ting man ikke har brukt på flere år, ikke tenk at du kommer til å bruke det, la det gå :sol:

Klesskapet er mitt neste prosjekt, og det ser nesten uoverkommelig ut. Jeg har med å spare på det jeg tror jeg kommer til å bruke senere (som går imot siste råd :ler: Om noen har tips til rydding av klesskap tas de gjerne imot! 

Anonymkode: 15c9e...04f

Ta ut de klærne du sparer til senere men ikke har brukt på en stund, legg dem i en eske og sett bort esken på et egnet sted. Da har du ryddet de ut av klesskapet, men har de tilgjengelig bare sånn i tilfelle. Hvis du etter et halvt år ikke har brukt noe fra boksen, vet du at du kan kvitte deg med disse klærne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...