AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #41 Skrevet 16. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg fikk alkohol av mine foreldre fra jeg var 16-17. De satt det i en pose på rommet mitt, og sa at jeg ikke kunne si at det var fra dem til noen. Tviler på at jeg mistet så mange hjerneceller på det, for alternativet var at jeg fikk sprit fra andre på festen. Høyt utdannet med egne barn i dag, og vil nok gjøre det samme for dem når de når samme alder som jeg var. Anonymkode: 5f021...033 Ikke at høyt utdannet er SÅ relevant, var bare for å belyse at man kan ende godt selv om man begynner å drikke tidligere enn ved myndighetsalder. Anonymkode: 5f021...033 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #42 Skrevet 16. juni 2018 Min datter blir også 18 senere i år, og hun får av og til noen cidere fra oss. Helt vanlig her «på landet». Hun har spurt om dette fra hun var nykonfirmert og begynte å gå på fest, men da sa vi selvsagt nei, selv om flere av vennene hennes fikk hjemmefra så tidlig også. De offentlige bygdefestene her er faktisk veldig trygge rammer for å bli kjent med alkoholen og dens virkninger for ungdommer. Her har vi vakter og natteravner tilstede. Det er verre med hjemme-alene-fester utne noe som helst form for voksenkontroll. Anonymkode: b1e58...492 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #43 Skrevet 16. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I usa er alderen 21 år. Jo tidligere de drikker, jo flere hjerneceller dør. De som ruser seg fra 14 års alder vil stoppe opp i utviklingen og forbli 15 i hodet. Er dere ikke på Sterk og klar møtene ungdomsskolene har? Der advarer de mot å kjøpe alkohol til mindreårige under 18 år. Regler er til for å holdes. Å forbli 15 i hodet er ikke bra. Stopp drikkinga og få sunnere interesser. Anonymkode: f9d91...c6a Jeg er over 50, og drakk første gang da jeg var 14. Drakk endel på fester fra jeg var 14 til jeg ble 18. Nå lever jeg et helt normalt liv, med et helt normalt forhold til alkohol. Og jeg har ikke forblitt "15 år i hodet". Jeg sier ikke at alkohol er bra, men du kommer trekkende med rare myter som bør bli motsagt. Anonymkode: 5a5dc...1e5 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #44 Skrevet 16. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: takk for innspill.. jeg vet at alkohol ikke er bra, og hun er jo ikke 18 før i August. Men samtidig så vet jeg at hun kommer til å drikke litt uansett hva jeg eventuelt sier.. jeg vet hun ikke drikker allverden da vi har en ganske streng avtale på dette, og jeg har aldri merket at hun har vært tydelig påvirket. Syns det er vanskelig dette... Ts Anonymkode: 37642...ea3 Ikke tro hun ikke er dritfull selv om du ikke ser det. en gang mamma kjørte meg hjem fra en konsert var jeg så sinnsykt dritings. Neste dag sa hun at jeg virka edru og god form... såh. Bare flink til å roe meg ned foran henne. (Jeg er 23 og bor i eget hus med samboer og barn sånn til info, så var ikke for å skjule at jeg hadde drukket liksom haha) Anonymkode: a668c...e2e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #45 Skrevet 16. juni 2018 Jeg skjønner at du ser gjennom fingrene og lar datteren din drikke litt under det du selv tror er kontrollerte omgivelser, men å kjøpe cider til mindreårige er ULOVLIG. Uansett hvor synd du syns på datteren din. Du kan ikke bryte loven for å gjøre noe så idiotisk Anonymkode: 550be...22d 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #46 Skrevet 16. juni 2018 Kjøp inn cider som du har i kjøleskapet, og ha en stille avtale med henne om at du ikke har oversikt over hvor mange du har til enhver tid😅 Anonymkode: b5269...8d5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #47 Skrevet 16. juni 2018 Mamma kjøpte alltid 4-5 smirnoff til meg når jeg var 16-17 år. Hun kjørte meg til festen og hentet meg kl 24:00 hver gang. Jeg hadde aldri behov for å drikke noe annet en disse ciderne og ble aldri full. Men mine venninner derimot som bodde i hjem der alkohol ikke var akseptert før de fylte 18, drakk hjemmebrent som noen andre hadde skaffet, drakk sprit osv og endte opp sørpe drita hver gang og de løy om hvor de var og hvor de skulle sove. Jeg har ikke barn selv men denne ordningen funket for meg. Anonymkode: 73a34...68f 1
Ulrikke Skrevet 17. juni 2018 #48 Skrevet 17. juni 2018 For å snu litt på det: hvor får hun det hun drikker NÅ fra? Hvem kjøper det til henne, og ikke minst, HVA kjøper de? Jeg har stebarn som alle har vært der.... Den ene var ikke interessert før over 18-årsdagen, så null problem. Den andre fikk litt av kompiser, og vi kjøpte faktisk NOEN få øl til ham før han var 18. Ikke uten tvil, men mer sånn løs avtale om at "det står noen øl i kjøleskapet og vi aner ikke helt hvor mange) (selv om verken faren eller jeg drikker øl ) Avtalen har alltid vært at de skal ringe og bli hentet, at de alltid skal si fra hvis noen av kompisene har drukket for mye og ikke tør å dra hjem, for da vil vi heller ha dem her enn i ei grøft ute... Nå er den siste nøyaktig like gammel som din, og hun har fått noen cidere. Avtalen er at hun drikker DET og ikke noe annet de gangene hun har fått. Det har hun holdt seg til (mulig hun har smakt på andre ting, det kan vi selvfølgelig ikke vite, men i all hovedsak) og vi vet at hun ikke blir fristet til å drikke noe tvilsom hjemmebrent eller smuglersprit. Samme avtale, de er ikke kjøpt TIL HENNE, men hun har bare hentet dem i kjøleskapet... Hun har aldri vært full, hun har alltid kommet hjem, ofte med en eller to cider med tilbake (om hun hadde med seg tre feks). Min erfaring er at så lenge de har en viss tilgang blir det ikke like spennende. Jeg hadde aldri sponset flatfyll, og hadde det blitt et problem av det så hadde vi ikke gjort det på den måten. Men det har funket her, tilliten er der fortsatt begge veier. Men at det er et dilemma? Absolutt! Man må se an hva som fungerer for hver enkelt ungdom, tenker jeg.... 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #49 Skrevet 17. juni 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, skjønner det er vanskelig. Alkohol er jo noe som ingen burde bruke i grunn, men ungdom skal jo ofte være i opposisjon. Hjemme hos oss forteller vi barna åpent om hvor mye skade alkohol forårsaker både medmenneskelig og på kroppen. Både jeg og min mann er avholdsfolk, så vi går iallefall foran som gode eksempler 😃 Anonymkode: 07194...a7f Jeg skulle vært skikkelig skada da Er vokst opp med måtehold, og at et glass vin til mat er ok (ikke en flaske, og ikke en kartong men _et_ glass) Der finnes en mellomting, det kalles måtehold. Anonymkode: 92c7f...fb0
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #50 Skrevet 17. juni 2018 På 16.6.2018 den 17.42, AnonymBruker skrev: Har en datter på 17 år som blir 18 nå i August. Vi er veldig nære og jeg stoler absolutt på henne. De siste månedene har det vært mye fest og fyll, men jeg har aldri sett henne full. Vi har en avtale på at jeg skal vite hvor hun skal og når hun eventuelt kommer hjem. Ja jeg vet hun drikker litt, er jo ikke dum. Men i dag tok hun motet til seg og spurte om jeg kunne kjøpe noen cidere til henne. Jeg svarte jo selvsagt nei, men likevel så tok jeg meg selv i å kjøpe 3 cidere på butikken. Jeg har ikke gitt de til henne, men jeg vurderer faktisk å gjøre det.. uff, jeg syns dette er veldig vanskelig, og føler jeg er verdens strengeste om jeg ikke gir hun de siden hun hele veien har vist meg tillit og hun aldri har brutt noen av "husreglene" men samtidig så føler jeg at det ikke er greit... Hva tenker dere? ønsker seriøse innspill... Anonymkode: 37642...ea3 Gi henne nå de 3 ciderne da. Sprit hadde vært en annen sak, men cider..Jeg fikk alltid et glass champagne til fest osv av mine foreldre, fikk vel dette fra jeg var 16-17. Anonymkode: 6cd9f...fc1
SnoopyBoy Skrevet 17. juni 2018 #51 Skrevet 17. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi henne nå de 3 ciderne da. Sprit hadde vært en annen sak, men cider..Jeg fikk alltid et glass champagne til fest osv av mine foreldre, fikk vel dette fra jeg var 16-17. Anonymkode: 6cd9f...fc1 Det er en grunn til at det er 21 års aldersgrense i USA. 😜
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå