Gå til innhold

17 åring og alkohol..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På en annen side, da vet du hva hun drikker! Hva med å inngå en avtale? Hun kan få ciderne, dersom hun ikke drikker annet, evt veldig lite av annet. 

Anonymkode: e5758...3cc

er jo det jeg har tenkt også. jeg vet at hun ikke hadde drukket noe mer enn det jeg hadde gitt til henne. Nå aner jo ikke jeg hva hun kommer til å drikke... men igjen, det er dette med at det er ulovlig... må jo på en måte gå frem som et godt eksempel.. 

Anonymkode: 37642...ea3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, skjønner det er vanskelig.

Alkohol er jo noe som ingen burde bruke i grunn, men ungdom skal jo ofte være i opposisjon. Hjemme hos oss forteller vi barna åpent om hvor mye skade alkohol forårsaker både medmenneskelig og på kroppen. Både jeg og min mann er avholdsfolk, så vi går iallefall foran som gode eksempler 😃

Anonymkode: 07194...a7f

Ja, jeg oppfordrer ikke akkurat datteren min til å drikke alkohol, men jeg har vært 17/18 jeg også, jeg vet at om jeg forbyr henne i å gå ut osv så blir det et mareritt her hjemme.. jeg tenker det er greit at vi har regler, og hun har fulgt de reglene veldig godt så langt. hun har aldri sett hverken meg eller samboer full, og vi drikker sjelden selv :) men min samboer jobber i nordsjøen så det er jeg som sitter igjen med alle de "vanskelige" avgjørelsene 😮 

AnonymBruker
Skrevet

Såklart kjøper du IKKE alkohol til datteren din som er mindreårig. Trenger ikke si mer enn det.

Anonymkode: 8dbf3...c36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er jo det jeg har tenkt også. jeg vet at hun ikke hadde drukket noe mer enn det jeg hadde gitt til henne. Nå aner jo ikke jeg hva hun kommer til å drikke... men igjen, det er dette med at det er ulovlig... må jo på en måte gå frem som et godt eksempel.. 

Da ser du. Kommer hun hjem full, vet du at det ikke hjelper. Da er det bare å droppe det. Men om du stoler på at hun holder seg til de 3, tenker jeg at det er greit. 

Joda, loven sier noe annet, men jeg tenker at en mors trygghet kommer først. Og det er det jeg tenker, så ingen trenger å kritisere dette. Har gjort det med mine to, og det har fungert veldig bra. 

Anonymkode: e5758...3cc

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Gammel myte.

Anonymkode: 60ad8...ed5

Alcohol use is common during adolescence, with almost a quarter of all American high school seniors endorsing recent binge drinking. This trend is concerning, as adolescents undergo significant neural development, particularly in frontal regions of the brain that are involved in higher-order cognition. Adolescents who engage in heavy alcohol use show alterations in both gray- and white-matter brain structures, and aberrations in brain activity (Table 28.1). These differences in structure and function are related to poorer neurocognitive performance on tests of attention, working memory, spatial functioning, verbal and visual memory, and executive functioning.

The current literature suggests that heavy drinking during adolescence has a subtle but significant deleterious effect on adolescent neurocognitive functioning. Several cross-sectional investigations have identified poorer performance in many neurocognitive domains, including attention and information processing (Tarter et al., 1995; Ferrett et al., 2010; Thoma et al., 2011), memory (Brown et al., 2000; Ferrett et al., 2010), visuospatial functioning (Sher et al., 1997; Giancola et al., 1998), language abilities (Moss et al., 1994), and executive functioning (Moss et al., 1994; Thoma et al., 2011), in heavy adolescent drinkers when compared with non-drinking controls. Taken together, these findings suggest a wide-reaching pattern of deleterious effects of alcohol use on neurocognitive abilities spanning childhood to late adolescence

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4321715/

Anonymkode: 77e03...2ee

AnonymBruker
Skrevet

Denne er vanskelig. Jeg tenker at dersom hun får dem av deg så vet du hva hun drikker og hvor det kommer fra, alkohol får hun jo tak i uansett. Dersom hun ikke får de og drar på festen og drikker fra andre så vet du jo ikke hva hun får i seg.

Anonymkode: bf47a...7ae

AnonymBruker
Skrevet

Denne er vanskelig. Jeg tenker at dersom hun får dem av deg så vet du hva hun drikker og hvor det kommer fra, alkohol får hun jo tak i uansett. Dersom hun ikke får de og drar på festen og drikker fra andre så vet du jo ikke hva hun får i seg.

Anonymkode: bf47a...7ae

det er det dummeste argumentet jeg har hørt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for innspill.. jeg vet at alkohol ikke er bra, og hun er jo ikke 18 før i August. Men samtidig så vet jeg at hun kommer til å drikke litt uansett hva jeg eventuelt sier.. jeg vet hun ikke drikker allverden da vi har en ganske streng avtale på dette, og jeg har aldri merket at hun har vært tydelig påvirket. Syns det er vanskelig dette...
Ts

Det er faktisk slik at de som får drikke hjemmefra drikker mer totalt. Så nei, ikke send med henne noe. 

Anonymkode: 7ce5d...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt henne! Dere har som du skriver selv etter nært og godt forhold, og det satt nok langt inne for henne å spørre deg. Det er faktisk ikke noe farligere at hun drikker nå, enn om 2 mnd, når hun er 18!

Dette vil sansynligvis bare styrke forholdet deres, og gjøre det enda tryggere for henne å ringe deg, dersom noe skulle skje.

Men skulle hun mot formoding bryte alle regler, og komme dritings hjem, får du jo la vær resten av sommeren.

Jeg er ganske sikker på at mange ikke er så firkanta regelryttere som man kan få inntrykk av på KG.

Anonymkode: f55f3...7e3

• Liker 3
Skrevet

Jeg er selv født i august, og på en måte var sommerferien kjip med at man ikke fikk drikke, var på festivaler og kunne vorse (ingen hemmelighet at man får tak i alkohol uansett). Mine foreldre kjøpte aldri noe, men jeg spurte ikke heller fordi jeg visste det ble nei. Men de stillte opp og kjørte både til og fra fest og så gjennom øynene på at vi hadde med oss tunge vesker som klirra litt. Tror til og med vi tok med oss brusflasker hjemmefra. Og jeg visste at om noe skjedde så kom de alltid til å stille opp og man kunne fortelle alt. Det at de ikke kjøpte til oss ødela uke forholdet. Men de påvirket likevel med gode holdninger og var veldig obs på at om vi drakk «polakksprit» (varer vi ikke hvor kom fra, gjerne smuglet) var tilliten ødelagt og vi kom til å få det strengere. 

Jeg har kjørt mye samme stil overfor yngre søsken og søskenbarn. Som en av de eldste har jeg ofte fått spørsmål om å kjøpe, men alltid sagt nei. Men jeg har kjørt, ofte lange avstander i grisgrendte strøk for å være sikker på å få dem trygt hjem. Jeg har laget til gjesterom når de ikke har villet sove hjemme fordi de kanskje tok en øl eller to for mye og ikke vil avsløre for foreldrene at de drikker. Resultatet er at jeg vet de aldri er redd for å ringe og jeg får dem trygt hjem hver gang. Tillit blir ikke ødelagt av å si nei til å kjøpe

Forsking sier vell også at generelt sett kommer det de får med hjemmefra som ett tillegg til det de uansett får tak i og resultatet er at de drikker mer

Skrevet

Hun får tak i uansett. Er det ikke tryggere at hun får de hos deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Er 2 mnd igjen. Hadde gitt henne det.

Anonymkode: fec4b...492

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2. mann på vei inn i voksenlivet, og har samme problemstilling som dere. Vi har bestemt at de ikke får alkohol hjemme før de er 18, men er selvfølgelig klar over at de drikker. Henter på fest, lager avtaler om å ringe/melde, og så lenge dette blir fulgt, så har vi ikke sett behovet for å stramme inn. Det er noe med det  være tydelige voksne. Den eldste hadde en venninne med "kule foreldre" som forsynte både henne og vennene med cider, og det var ikke få ganger jeg også tok med meg hjem en drita full jente som hadde drukket opp ciderene sine, gått videre på sprit, og hadde planer om å liste seg hjem fordi foreldrene sjekket henne ikke uansett. Moren snakker ikke til meg den dag i dag fordi jeg tok dette opp med henne, jenta er evig takknemlig for at noen tok grep og brydde seg. Min sønn på 17 satt seg ned med meg for noen dager siden, og argumenterte for at når yngste jenten i venneflokken vår fyller 18 i oktober, så bør han også få lov til å ta en øl i sosiale lag der vi alle er til stede, han er 18 i februar, og den eneste som da er mindreårig. Jeg forstår ham veldig godt, vi er tre generasjoner som samles og har fokus på sosialt samvær og god mat (ikke fyll)  men det var dette prinsippet da... Vi har drøftet det, og skyver beslutningen fremfor oss til tiden er der. Det KAN hende vi fraviker prinsippet i disse settingene når vi selv er til stede, Men det vil i stor grad komme an på hvordan sommeren blir. Loven er klar, men jeg ser også hans argument. Det er mye lettere å mene bastant når man ikke er i situasjonen selv.

Anonymkode: 3ce43...e39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det er ulovlig, det er ulovlig at hun i det hele tatt drikker nå. Men jeg vet at uansett så kommer hun til å drikke.
jeg er så evig takknemlig for den tilliten og den kontakten vi har, at jeg nesten føler at jeg ødelegger det litt nå. Hun trodde oppriktig at jeg kom til å gi det til henne. Kommer ikke til å gi det til hun. jeg ser hva dere skriver og jeg skjønner jo at det faktisk er ulovlig. 
ts

Jeg ville ha gitt det til henne. Jada, det er ulovlig, men det er snakk om ei fornuftig jente som er et par måneder unna å være 18. Argumentet om at hvis noe skjer så er det grusomt å vite at det er du som har kjøpt alkoholen, jeg syns det også faller bort. Ingenting alvorlig skjer på grunn av inntak av tre cidere. Om noe skjer er det i så fall på grunn av helt andre stoffer eller mye større mengder alkohol. 

Pappa kjøpte rusbrus som vi delte da jeg var rundt 16-17, bare for at jeg skulle få smake. Ting som det gjør at jeg den dag i dag kan fortelle han alt. Min mor ville derimot steilet om hun visste dette. Jeg kan ikke fortelle henne alt... 

Det er viktig å forholde seg til loven, men tre cidere to måneder før 18-årsdag.... helt innafor.

Anonymkode: 4090c...493

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at i Danmark er aldersgrensen 16 år, og lenger sør får barn smake alkohol tidlig. Vin blandet ut med vann, f. eks. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan mesteparten kan sitte her og oppfordre til å kjøpe alkohol til en mindreårig? Samme om hun er 2 mnd unna eller 1 år, hun er ikke myndig! Og foreldre som gir barna sine alkohol er ikke et forsvarlig og godt forbilde. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv mor til en på 17 år, og jeg vet at hun drikker på fest. Vi har og ett åpent forhold, hun forteller meg alltid hvor hun er, forteller at hun drikker, er ærlig om alt. Men jeg har sagt til henne, at så lenge hun er under 18 år, så kjøper ikke jeg alkohol til henne. Vet jo hun har venner på 18 år, som kjøper rusbrus til henne. Men jeg gjør ikke det.

Men i hele familien min, så har foreldrene startet å kjøpe alkohol til barna sine fra de var mellom 14-16 år. Jeg er helt imot det. Men de bor på bygda, hvor det ser ut som det er helt normalt at foreldrene drikker seg fulle med 15 åringen sin. 

I min datters venninnegjeng, så er det kun en, hvor moren kjøper alkohol til henne. Resten får ikke alkohol hjemmefra. 

Anonymkode: 442c0...661

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan mesteparten kan sitte her og oppfordre til å kjøpe alkohol til en mindreårig? Samme om hun er 2 mnd unna eller 1 år, hun er ikke myndig! Og foreldre som gir barna sine alkohol er ikke et forsvarlig og godt forbilde. 

Så vidt jeg kan se er mesteparten enige med deg. Og den siste setningen din er bullshit, det ser du selv om du bruker to sekunder på å tenke deg om. Klart at DU kan mene det er uforsvarlig, men det gjør ikke alle foreldre som noen gang har gitt alkohol til sitt barn under 18 år til uforsvarlige og dårlige forbilder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg kan se er mesteparten enige med deg. Og den siste setningen din er bullshit, det ser du selv om du bruker to sekunder på å tenke deg om. Klart at DU kan mene det er uforsvarlig, men det gjør ikke alle foreldre som noen gang har gitt alkohol til sitt barn under 18 år til uforsvarlige og dårlige forbilder. 

Så å bryte loven er å være et godt forbilde? I dont think so.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk alkohol av mine foreldre fra jeg var 16-17. De satt det i en pose på rommet mitt, og sa at jeg ikke kunne si at det var fra dem til noen. Tviler på at jeg mistet så mange hjerneceller på det, for alternativet var at jeg fikk sprit fra andre på festen. Høyt utdannet med egne barn i dag, og vil nok gjøre det samme for dem når de når samme alder som jeg var. 

Anonymkode: 5f021...033

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...