AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 Har en datter på 17 år som blir 18 nå i August. Vi er veldig nære og jeg stoler absolutt på henne. De siste månedene har det vært mye fest og fyll, men jeg har aldri sett henne full. Vi har en avtale på at jeg skal vite hvor hun skal og når hun eventuelt kommer hjem. Ja jeg vet hun drikker litt, er jo ikke dum. Men i dag tok hun motet til seg og spurte om jeg kunne kjøpe noen cidere til henne. Jeg svarte jo selvsagt nei, men likevel så tok jeg meg selv i å kjøpe 3 cidere på butikken. Jeg har ikke gitt de til henne, men jeg vurderer faktisk å gjøre det.. uff, jeg syns dette er veldig vanskelig, og føler jeg er verdens strengeste om jeg ikke gir hun de siden hun hele veien har vist meg tillit og hun aldri har brutt noen av "husreglene" men samtidig så føler jeg at det ikke er greit... Hva tenker dere? ønsker seriøse innspill... Anonymkode: 37642...ea3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #2 Skrevet 16. juni 2018 Synes det er litt kinkig, da alkohol ødelegger hjerneceller og gir ungdommen dårligere helse. Og de er som regel så dumme at de ikke forstår dette selv. Hjernen fortsetter utvikle seg frem til 25-års alder og det er ikke umulig at det å drikke alkohol før det reduserer hvor "smart" man ville blitt. Ikke sånn 20 iq poeng forskjell, men mer på subtile måter som påvirker hukommelse og konsentrasjon. Anonymkode: 77e03...2ee 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #3 Skrevet 16. juni 2018 Jeg hadde aldri gjort det. Det er ikke lov å kjøpe alkohol til mindreårige samme hvor nær 18-års dagen de er. Har selv ei på 17, nå hverken fester eller drikker hun eller vennene, men hadde hun gjort det hadde det ikke vært aktuelt at jeg kjøpte inn. Anonymkode: e16ef...d9e 8
godjenten Skrevet 16. juni 2018 #4 Skrevet 16. juni 2018 (endret) Ikke så lett det der nei. Jeg tenker du neppe gjør noen store feil uansett hva du velger. Datteren din kan vel leve med at hun ikke får drikke(fra deg) frem til august og det går nok bra med henne selv om hun får 3 cidere 2 måneder før hun egentlig har lov til å kjøpe dem selv. Edit: Ja det er ulovlig å gi alkohol til barn under 18. Endret 16. juni 2018 av godjenten 5
Puny Skrevet 16. juni 2018 #5 Skrevet 16. juni 2018 Det er faktisk ulovelig, så det er jo bare å si det til henne. Jeg ville ikke kjøpt alkohol til en 17 åring selv om hun ble 18 om en uke. Det er noe med signalene det sender. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #6 Skrevet 16. juni 2018 takk for innspill.. jeg vet at alkohol ikke er bra, og hun er jo ikke 18 før i August. Men samtidig så vet jeg at hun kommer til å drikke litt uansett hva jeg eventuelt sier.. jeg vet hun ikke drikker allverden da vi har en ganske streng avtale på dette, og jeg har aldri merket at hun har vært tydelig påvirket. Syns det er vanskelig dette... Ts Anonymkode: 37642...ea3
Gjest Anthrax Skrevet 16. juni 2018 #7 Skrevet 16. juni 2018 Det er flott at hun kan stole på at du kan hente henne, at du vet at hun drikker men har det under kontroll. Ikke gi ciderne, det blir mer prinsipp. Hun kan isåfall ende opp med å drikke enda mer enn planlagt, pga det hun får fra deg + det som er på festen. Følg loven men vær der for henne
Puny Skrevet 16. juni 2018 #8 Skrevet 16. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: takk for innspill.. jeg vet at alkohol ikke er bra, og hun er jo ikke 18 før i August. Men samtidig så vet jeg at hun kommer til å drikke litt uansett hva jeg eventuelt sier.. jeg vet hun ikke drikker allverden da vi har en ganske streng avtale på dette, og jeg har aldri merket at hun har vært tydelig påvirket. Syns det er vanskelig dette... Ts Anonymkode: 37642...ea3 Ja og det får jo så være, men det er ikke noe mer riktig å kjøpe alkohol til henne for det. Jeg må si jeg ikke skjønner hvorfor du syntes det er så vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #9 Skrevet 16. juni 2018 Har en på 19, og aldri i verden om jeg hadde kjøpt alkohol til han da han var under 18. Tenk om noe skjer når hun er full, også er det du som har kjøpt alkoholen? Anonymkode: 6b1b7...467 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #10 Skrevet 16. juni 2018 1 minutt siden, Puny skrev: Ja og det får jo så være, men det er ikke noe mer riktig å kjøpe alkohol til henne for det. Jeg må si jeg ikke skjønner hvorfor du syntes det er så vanskelig. Jeg vet det er ulovlig, det er ulovlig at hun i det hele tatt drikker nå. Men jeg vet at uansett så kommer hun til å drikke. jeg er så evig takknemlig for den tilliten og den kontakten vi har, at jeg nesten føler at jeg ødelegger det litt nå. Hun trodde oppriktig at jeg kom til å gi det til henne. Kommer ikke til å gi det til hun. jeg ser hva dere skriver og jeg skjønner jo at det faktisk er ulovlig. ts Anonymkode: 37642...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #11 Skrevet 16. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en på 19, og aldri i verden om jeg hadde kjøpt alkohol til han da han var under 18. Tenk om noe skjer når hun er full, også er det du som har kjøpt alkoholen? Anonymkode: 6b1b7...467 Kommer ikke til å gi de 3 ciderne til hun Anonymkode: 37642...ea3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #12 Skrevet 16. juni 2018 Verken det ene eller andre blitt rett her... har kjøpt alkohol til min datter under 18. Anonymkode: 75f9f...a61
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #13 Skrevet 16. juni 2018 Hun vet forøvrig ikke at jeg faktisk kjøpte de 3 ciderne på butikken i dag. Hun har bare fått ett nei Anonymkode: 37642...ea3
Ulven Skrevet 16. juni 2018 #14 Skrevet 16. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg vet det er ulovlig, det er ulovlig at hun i det hele tatt drikker nå. Men jeg vet at uansett så kommer hun til å drikke. jeg er så evig takknemlig for den tilliten og den kontakten vi har, at jeg nesten føler at jeg ødelegger det litt nå. Hun trodde oppriktig at jeg kom til å gi det til henne. Kommer ikke til å gi det til hun. jeg ser hva dere skriver og jeg skjønner jo at det faktisk er ulovlig. ts Anonymkode: 37642...ea3 Det er ikke 18 års aldersgrense på alkohol, men å selge eller videreformidle til noen under 18. Jeg ga min 17 åring som fylte 18 to uker etter nyttår en halv flaske vin på nyttårsaften. Skyt meg gjerne for det, men jeg mener det viktigste er moralen og verdiene man har lært ungene de første 18 årene av livet, ikke at man ser gjennom fingrene med noen små uker rett før 18. 4
Puny Skrevet 16. juni 2018 #15 Skrevet 16. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det er ulovlig, det er ulovlig at hun i det hele tatt drikker nå. Men jeg vet at uansett så kommer hun til å drikke. jeg er så evig takknemlig for den tilliten og den kontakten vi har, at jeg nesten føler at jeg ødelegger det litt nå. Hun trodde oppriktig at jeg kom til å gi det til henne. Kommer ikke til å gi det til hun. jeg ser hva dere skriver og jeg skjønner jo at det faktisk er ulovlig. ts Anonymkode: 37642...ea3 Det er ikke ulovlig at hun drikker, det er ulovlig å kjøpe alkohol når man er under 18. Poenget med hvorfor du ikke burde kjøpe til henne er ikke at hun ikke kommer til å drikke hvis du ikke kjøper til henne, poenget er at det ikke er lov og derfor burde du ikke gjøre det. Selvsagt kommer hun til å drikke uansett. Tviler på at du ødelegger jo ikke ved å ikke kjøpe til henne, du har jo verdens beste unnskyldning/grunn til å ikke gjøre det, nettopp at det er ulovlig.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #16 Skrevet 16. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er litt kinkig, da alkohol ødelegger hjerneceller og gir ungdommen dårligere helse. Og de er som regel så dumme at de ikke forstår dette selv. Hjernen fortsetter utvikle seg frem til 25-års alder og det er ikke umulig at det å drikke alkohol før det reduserer hvor "smart" man ville blitt. Ikke sånn 20 iq poeng forskjell, men mer på subtile måter som påvirker hukommelse og konsentrasjon. Anonymkode: 77e03...2ee Gammel myte. Anonymkode: 60ad8...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #17 Skrevet 16. juni 2018 I usa er alderen 21 år. Jo tidligere de drikker, jo flere hjerneceller dør. De som ruser seg fra 14 års alder vil stoppe opp i utviklingen og forbli 15 i hodet. Er dere ikke på Sterk og klar møtene ungdomsskolene har? Der advarer de mot å kjøpe alkohol til mindreårige under 18 år. Regler er til for å holdes. Å forbli 15 i hodet er ikke bra. Stopp drikkinga og få sunnere interesser. Anonymkode: f9d91...c6a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #18 Skrevet 16. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun vet forøvrig ikke at jeg faktisk kjøpte de 3 ciderne på butikken i dag. Hun har bare fått ett nei Anonymkode: 37642...ea3 På en annen side, da vet du hva hun drikker! Hva med å inngå en avtale? Hun kan få ciderne, dersom hun ikke drikker annet, evt veldig lite av annet. Anonymkode: e5758...3cc
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #19 Skrevet 16. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I usa er alderen 21 år. Jo tidligere de drikker, jo flere hjerneceller dør. De som ruser seg fra 14 års alder vil stoppe opp i utviklingen og forbli 15 i hodet. Er dere ikke på Sterk og klar møtene ungdomsskolene har? Der advarer de mot å kjøpe alkohol til mindreårige under 18 år. Regler er til for å holdes. Å forbli 15 i hodet er ikke bra. Stopp drikkinga og få sunnere interesser. Anonymkode: f9d91...c6a Slutt med feilinfoen. Anonymkode: 60ad8...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #20 Skrevet 16. juni 2018 Huff, skjønner det er vanskelig. Alkohol er jo noe som ingen burde bruke i grunn, men ungdom skal jo ofte være i opposisjon. Hjemme hos oss forteller vi barna åpent om hvor mye skade alkohol forårsaker både medmenneskelig og på kroppen. Både jeg og min mann er avholdsfolk, så vi går iallefall foran som gode eksempler 😃 Anonymkode: 07194...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå