Gå til innhold

HPV-vaksine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen med HPV som har tatt vaksine? Er det poeng om man har fast partner (og har hatt det lenge så man sikkert har de samme hpv'ene). Menn følges jo ikke opp som oss kvinner, men man tar det jo for gitt at de har samme typene i langvarig fast forhold. 

Anonymkode: e02dd...202

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Menn kan ikke ta celleprøve av livmorhals, så det er vanskelig å følge opp menn angående dette. Det kommer nok til å bli vaksine for menn også siden man kan få kreft i halsen av HPV. Du bør ta vaksinen selv om du har fast partner og selv om du har hatt en eller flere typer HPV. 

Anonymkode: 148bb...26c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jomfru, og ser ikke for meg å ha sex med det første heller. Jeg har likevel tatt den, så er jeg sikker. 

Anonymkode: 9f1df...50c

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn kan ikke ta celleprøve av livmorhals, så det er vanskelig å følge opp menn angående dette. Det kommer nok til å bli vaksine for menn også siden man kan få kreft i halsen av HPV. Du bør ta vaksinen selv om du har fast partner og selv om du har hatt en eller flere typer HPV. 

Anonymkode: 148bb...26c

Nei at de ikke kan sjekke livmorhals hos menn er jo ganske selvsagt ;) Tenkte vel at de tar en annen type test for å påvise det. Men da skal jeg ta vaksinerunden med legen når svarene foreligger. Vi er prøvere, men da får prøvingen vike nok et år for at helsen skal være trygg i første omgang. /TS

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jomfru, og ser ikke for meg å ha sex med det første heller. Jeg har likevel tatt den, så er jeg sikker. 

Anonymkode: 9f1df...50c

Så bra, flink du er! Skulle virkelig ønske jeg hadde fått tilbud om denne vaksinen når jeg var ung, så du er heldig :) /TS

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg fikk påvist HPV 16 (en av de "hissige" variantene). Ingen celleforandring. Ble ikke kvitt HPV på normert tid og ble sendt på biopsi. Den var fin. Rutinekontroll 6 mnd etterpå viste celleforandringer. Jeg dro til privat gyenekolog i tillegg til gyno på sykehuset. Hun lurte å hvorfor jeg ikke hadde fått resept på vaksinen da jeg var på biopsi hos sykehuset og mente den var viktig. Ikke bare for å forebygge (uansett antall partnere osv), men også for å hjelpe kroppen å bekjempe pågående virus. Jeg valgte å kjøpe vaksinene og ta alle 3 dosene. Nå er jeg ferdig med alle dosene og er friskmeldt fra både HPV og celleforandringer :)
Så.. Siden HPV smitter ved hudkontakt (til og med kondom beskytter ikke) og det kan, hos noen, ligge i kroppen lenge så er jeg ikke i tvil: ta vaksine. Det var ganske belastende å gå igjennom mange prøver og usikkerhet.

Anonymkode: a3e92...ef4

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg fikk påvist HPV 16 (en av de "hissige" variantene). Ingen celleforandring. Ble ikke kvitt HPV på normert tid og ble sendt på biopsi. Den var fin. Rutinekontroll 6 mnd etterpå viste celleforandringer. Jeg dro til privat gyenekolog i tillegg til gyno på sykehuset. Hun lurte å hvorfor jeg ikke hadde fått resept på vaksinen da jeg var på biopsi hos sykehuset og mente den var viktig. Ikke bare for å forebygge (uansett antall partnere osv), men også for å hjelpe kroppen å bekjempe pågående virus. Jeg valgte å kjøpe vaksinene og ta alle 3 dosene. Nå er jeg ferdig med alle dosene og er friskmeldt fra både HPV og celleforandringer :)
Så.. Siden HPV smitter ved hudkontakt (til og med kondom beskytter ikke) og det kan, hos noen, ligge i kroppen lenge så er jeg ikke i tvil: ta vaksine. Det var ganske belastende å gå igjennom mange prøver og usikkerhet.

Tusen takk for info :) Har samme hpv som deg, og en til jeg ikke husker nr på (ikke 18) så da blir det vaksine. Har fått celleforandringer, men de skal nå være fjernet etter operasjon. Takk for din historie :) /TS

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for info :) Har samme hpv som deg, og en til jeg ikke husker nr på (ikke 18) så da blir det vaksine. Har fått celleforandringer, men de skal nå være fjernet etter operasjon. Takk for din historie :) /TS

Do it! Vel verdt det ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...