Gå til innhold

Noen som vet hvordan plante dette er? Spirer voldsomt kraftig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De har nå kommet i bakken på et solfylt, varmt og vindstille sted. Satt de slik at de kan få lov til å bruke mye plass. :)

IMG_20180617_155736.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til, små spirer! :duskedame:

 

Håper du ikke har brunsnegler der du er, for da står de ikke lenge sånn :unsure:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er brunsnegler, men tre omganger med Ferramol så langt og to runder med Nemaslug, samt den supervarme forsommeren, har gjort at jeg knapt har sett noe til dem så langt i år. I alle fall ikke i hagen min.

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er brunsnegler, men tre omganger med Ferramol så langt og to runder med Nemaslug, samt den supervarme forsommeren, har gjort at jeg knapt har sett noe til dem så langt i år. I alle fall ikke i hagen min.

Anonymkode: b416b...c19

Håper det fortsetter sånn! Har heldigvis sett lite til de her også, men regner med at de dukker opp nå når det er blitt kaldere :sukk:

Kanskje du skulle sette et hinder rundt der plantene står? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode råd og ønsker! :) Hva for noe hinder tenker du på da? Jeg vet jo at det er snegler, og har man først fått brunsnegler så blir man vel aldri kvitt udyrene akkurat.

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge grus rundt, sneglene liker ikke det. Vet ikke om bark kan ha samme nytten (bruk i så fall kakaobark og ikke furubark). 

Anonymkode: d2abb...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan legge grus rundt, sneglene liker ikke det. Vet ikke om bark kan ha samme nytten (bruk i så fall kakaobark og ikke furubark). 

Anonymkode: d2abb...87e

Jeg er veldig plaget med brunsnegler her og har nesten gitt opp å dyrke alt de liker :sukk:Men, jeg kan i alle fall si at de absolutt ikke har problemer med grus hos meg.

Jeg har lest om en som hadde hell med å skjære opp saltstein i blokker og ramme inn bedet med det. Ellers er det vel bare veldig finmasket fruktbur som kan fungere. Men, det er jo fryktelig mye styr ..

Noen hevder at kobbertape fungerer, men jeg har sett brunsnegler på kobber (har noen gamle kobbertønner jeg har plantet i) flere ganger, så jeg vet ikke helt .. :vetikke:

Er ikke meningen å høres så supernegativ ut altså!!! :fnise: Det kan jo godt være du er kvitt mesteparten ved bruk av Ferramol - Jeg håper det! :jepp:

Jeg har kun prøvd det en gang selv, men tenkte å ta en ny runde snart :Nikke:

 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk igjen for gode råd og ønsker! :) Hva for noe hinder tenker du på da? Jeg vet jo at det er snegler, og har man først fått brunsnegler så blir man vel aldri kvitt udyrene akkurat.

Anonymkode: b416b...c19

 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye min erfaring også, @Rumle. Det er ikke så lett å se der oppe, men det er faktisk blandet i veldig mye der grus der oppe. Dette egentlig mest for å gjøre luking lettere.

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det gikk dårlig, dessverre. Dette er den eneste som har overlevd ute. Tilnærmet null vekst, etter at den nesten døde:

IMG_20180721_100751.thumb.jpg.47d5e821bb058f45d6823cd86e729c01.jpg

De to inne er sterke og vokser masse dog. Ser ut til at de egentlig er klatreplanter, men de krøllete "klatregrenene" er så mye mindre hjelpsomme enn med andre klatrevekster jeg kjenner:

IMG_20180721_100827.thumb.jpg.13e5ac07fedb2577740cb77fc5287fbb.jpg

 

Uansett artig å følge med på. :)

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig med de som har tatt kvelden, men sånn blir det jo bare av og til. Veldig artig med de du fortatt har inne ☺ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg vel funnet ut at planten like godt kan vokse bortetter vinduskarmen. Har gitt vekk én, den andre ekspanderer så mye at jeg nå vanner daglig. Jammen har det gjemt seg en blomst bak ett av de digre bladene også!

 

IMG_20180822_162447.jpg

IMG_20180822_162341.jpg

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/15/2018 at 7:26 PM, Guest Selfie said:

Det ligner på agurk, squash eller gresskar. De er veldig like. 

Du har nok svaret her.

Til neste år lager du et slags drivhus av plast, om du har muligheten for det. Du gjødsler planten veldig rikelig, med hva du måtte ha av gjødsel (dette er planter som kan ha røttene i en komposthaug!) og holder jorda fuktig. Og så ser du hva som skjer.

Er det agurk, må planten få mulighet og støtte til å vokse mest mulig oppover. Er det squash eller gresskar, dekker du gjerne jorda med plast, og lar planten vokse bortover.

Anonymkode: f134b...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes blomsten din ligner en squash, de vokse også bortover og har litt stikkende blader. 

Anonymkode: bc5f1...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gresskar, og du trenger ikke drivhus for det. De må forkultiveres inne fra ca mars og plantes ut når det blir frostfritt slik at de får god nok tid på seg til å utvikle frukter. Den som er ute ser ut som den står i veldig dårlig jord, for mye stein og grus og ikke noe næring. De må stå i skikkelig godt gjødslet jord, og kan faktisk plantes rett ut på kompost, der blir det varmt og godt for dem også.

Jeg har noen i hagen i år som spirte i komposten, de rekker heller ikke å utvikle noe frukt før det fryser dessverre, fordi de spirte for sent. Jeg har kjøkkenhage for første gang i år, så jeg hadde ikke tenkt på muligheten av å dyrke gresskar, trodde det var for komplisert. Men har fått til squash og det er dritenkelt, gresskaret trenger bare litt lengre tid. Neste år starter jeg inne i mars med tomater, agurk, gresskar og artisjokker, det blir spennende :) 

Anonymkode: 472bc...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng her, skulle bare kommentere det siste: Planten står i fin og gjødslet jord. I bed har jeg bare 2-5cm med grus øverst. Gjør det veldig lett å luke, litt mindre interessant for sneglene når det er tørt, og det er litt pent også. :)

Anonymkode: b416b...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...