Gå til innhold

Svar etter konisering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal inn og konisere etter påvist celleforandring grad 2 og positiv HPV. Spør dere som har gjort det, for å ha en viss forutsigbarhet mtp jobb.... Var dere borte fra jobb etterpå? Bare samme dag eller flere dager? Fikk dere evnt. sykmelding? 

Anonymkode: 6e8eb...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal inn og konisere etter påvist celleforandring grad 2 og positiv HPV. Spør dere som har gjort det, for å ha en viss forutsigbarhet mtp jobb.... Var dere borte fra jobb etterpå? Bare samme dag eller flere dager? Fikk dere evnt. sykmelding? 

Anonymkode: 6e8eb...b39

Jeg var i så fin form etterpå at jeg kjørte bil hjem og funket helt som vanlig rett etterpå. Det er bare lokalbedøvelse, så det er ikke noe problem å dra på jobb dagen etter. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt utflod i helgen også. I natt var det ikke utflod i det hele tatt, og så har det vært bare litt i dag og det lukter ingenting av det, så derfor har jeg latt være å ringe legen i dag. 

Hvis det tar seg opp og begynner å lukte igjen så kommer jeg til å ringe.

Det er virkelig endel som kommer. Det er for lite med truseinnlegg, jeg bruker sånne svære, lange bind med vinger. Uten vinger så blir trusa våt. 

Det er ikke noe farge på det, litt gult, men når jeg ser på baksiden av bindet så ser jeg at det er ganske mye som har kommet på ganske kort tid hver gang jeg bytter bind.

Beklager muligens ekle detaljer. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Jeg har ikke så mye, men nå har jeg byttet truseinnlegg 4 ganger i dag fordi jeg er livredd for lukt. Men skjønner jo at kroppen prøver å rense seg, så det må jo ut.. Utseendet på det høres helt likt ut som ditt så da er det vel helt normalt med både farge og lukt. Bruker aldri bind til vanlig ved mens, bare tampong, så jeg synes det er sykt ekkelt å gå rundt og plutselig tro jeg småpisser på meg. Håper det stopper hos deg snart, luktfritt er jo kanskje i positiv retning :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal inn og konisere etter påvist celleforandring grad 2 og positiv HPV. Spør dere som har gjort det, for å ha en viss forutsigbarhet mtp jobb.... Var dere borte fra jobb etterpå? Bare samme dag eller flere dager? Fikk dere evnt. sykmelding? 

Anonymkode: 6e8eb...b39

Jeg var litt svimmel etterpå, men kjøpte meg en sjokolade og da gikk det fint. Fikk litt trykkende smerte i magen, litt som mensmurring. Var sent på dagen så dro rett hjem. Skulle på jobb dagen etterpå var planen (lokalbedøvelse) men ble igjen svimmel og hadde samme trykkende følelsen i magen. Må gå et stykke t/r jobb så da orket jeg ikke sjanse. Informerte sjefen hva jeg skulle (kvinnelig sjef jeg stoler på) så da ble jeg hjemme med god samvittighet. Brukte egenmelding, ettersom jeg trodde det skulle gå fint og ikke spurte om sykemelding. Men bestevenninna mi var helt fin etterpå som om ingenting var gjort, så alle er forskjellig. Men vil tro max 1 dag 😊😊 /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så mye, men nå har jeg byttet truseinnlegg 4 ganger i dag fordi jeg er livredd for lukt. Men skjønner jo at kroppen prøver å rense seg, så det må jo ut.. Utseendet på det høres helt likt ut som ditt så da er det vel helt normalt med både farge og lukt. Bruker aldri bind til vanlig ved mens, bare tampong, så jeg synes det er sykt ekkelt å gå rundt og plutselig tro jeg småpisser på meg. Håper det stopper hos deg snart, luktfritt er jo kanskje i positiv retning :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Det er i hvert fall skikkelig ubehagelig å være på butikken og så kjenner jeg at det renner og så kjenner jeg stanken. Jeg kjenner lukta med én gang, så jeg regner med at andre rundt meg kjenner det også.

I dag har det ikke luktet noe. 

Jeg bruker heller ikke bind til vanlig og ikke har jeg utflod til vanlig heller, så jeg bruker ikke truseinnlegg heller. Det er så klamt med bind nå. 

Jeg håper luktfritt er et skritt (haha) i riktig retning. :) 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er i hvert fall skikkelig ubehagelig å være på butikken og så kjenner jeg at det renner og så kjenner jeg stanken. Jeg kjenner lukta med én gang, så jeg regner med at andre rundt meg kjenner det også.

I dag har det ikke luktet noe. 

Jeg bruker heller ikke bind til vanlig og ikke har jeg utflod til vanlig heller, så jeg bruker ikke truseinnlegg heller. Det er så klamt med bind nå. 

Jeg håper luktfritt er et skritt (haha) i riktig retning. :) 

Anonymkode: 9ad61...fae

Måtte le litt, er som å lese min egen opplevelse. Pratet med en kollaga på kontoret i dag, stående i landskapet. Lurer virkelig på om jeg slo opp øynene så åpenlyst som det føltes, for plutselig kjente jeg det rant. Og da var jeg rask på farten for å unngå at noen får farten i lukta 😅 Godt å lufte tankene med andre som føler seg like ekkel om dagen. Det går heldigvis over! 

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måtte le litt, er som å lese min egen opplevelse. Pratet med en kollaga på kontoret i dag, stående i landskapet. Lurer virkelig på om jeg slo opp øynene så åpenlyst som det føltes, for plutselig kjente jeg det rant. Og da var jeg rask på farten for å unngå at noen får farten i lukta 😅 Godt å lufte tankene med andre som føler seg like ekkel om dagen. Det går heldigvis over! 

Anonymkode: 3de8b...334

Enig.
Ja, heldigvis går det over. :mynona: Skal nok holde ut de dagene med vond lukt når det er bare vond lukt og utflod som er bivirkningene etter en konisering. :) 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det dersom det begynte å blø rødt man burde ringe legen? Eller gjorde det ikke noe når det er halvannen uke siden koniseringen? 

Utfloden har stoppet, men nå har det begynt å blø. Ikke veldig mye, mer sånn som mensen er midt i uka omtrent. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det dersom det begynte å blø rødt man burde ringe legen? Eller gjorde det ikke noe når det er halvannen uke siden koniseringen? 

Utfloden har stoppet, men nå har det begynt å blø. Ikke veldig mye, mer sånn som mensen er midt i uka omtrent. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Jeg koniserte i dag, og overlegen sa at det kunne begynne å blø igjen (hvis det hadde stoppet/ minsket) etter 7-10 dager fordi da løsnet den skorpen som har dannet seg på såret. 

Så helt normalt👍🏼

Anonymkode: 6e8eb...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 1.49, AnonymBruker skrev:

En ting jeg lurer på:

Er dere sikker på at det er rett å konisere? Jeg har lest mye om helse, og i mange tilfeller kan kreftceller gå tilbake av seg selv. Kanskje konisering gjør vondt verre? Litt på samme måte som de nå mener at f.eks mange som har brystkreft blir overbehandlet, da det har vist seg at de blir dårligere av behandlingen, og at i mange tilfeller kunne kulen/e holdt seg stabil hele livet. 

En annen ting jeg lurer på : dere som har fått celleforandringer, har dere hatt mange partnere?

Det er ikke dømmende ment, jeg bare lurer oppriktig på om det er en sammenheng. 

Anonymkode: b32d5...ee4

Jeg stoler på genekologene, når de anbefaler å konisere. Jeg hadde grad 3. Forøvrig hadde jeg hatt 3 partnere før jeg oppdaget det. Jeg brøt ut av forholdet med min første partner i januar det året, og oppdaget det på sommeren det året, (hadde da to nye partnere etter min første), så jeg regner med jeg har hatt det allerede siden min aller første partner. 

Anonymkode: 8f630...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg koniserte i dag, og overlegen sa at det kunne begynne å blø igjen (hvis det hadde stoppet/ minsket) etter 7-10 dager fordi da løsnet den skorpen som har dannet seg på såret. 

Så helt normalt👍🏼

Anonymkode: 6e8eb...b39

Tusen takk for svar. :) 
Da stresser jeg ikke med blødningene. Enda i hvert fall. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 7.45, AnonymBruker skrev:

Enig, cin1 og delvis 2 (de vurderer vel 2 ut fra hvordan det ser ut) kan gå tilbake av seg selv. En del av cin2 og vertfall cin3 mener de ikke vil gå tilbake av seg selv. Jeg hadde aldri turt å ikke fjerne det man blir anbefalt, og selv om jeg hater situasjonen jeg er i så er jeg glad det tas tak i. Tenk om vi ikke hadde screeningprogrammet? Da hadde mange av oss blitt syke da.. Men nå stoler jeg på medisin og det vi blir anbefalt her i Norge :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Gynekologen jeg var hos på Ullevål sa at selv ved cin 3 vil 40% gå tilbake av seg selv, men at man velger å konisere allikevel fordi de ikke tar sjansen på det. 

Anonymkode: f2478...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gynekologen jeg var hos på Ullevål sa at selv ved cin 3 vil 40% gå tilbake av seg selv, men at man velger å konisere allikevel fordi de ikke tar sjansen på det. 

Anonymkode: f2478...ca3

Jeg er utrolig glad for at slike ting blir fulgt opp og at de koniserer når det er nødvendig. Vi har hatt nok av kreft i familien for et helt liv og jeg tror ikke moren min hadde overlevd enda ett av hennes barn få kreft (lillebroren min døde i fjor), så jeg hadde gladelig operert bort alt av livmor og stokker og alt som trengs for å være sikker på at det ikke kan utvikle seg noe der. 

Jeg vurderte ikke engang å stille spørsmål ved koniseringen, jeg bare gjorde det og regner med at fastlegen og gynekologen har ekspertisen. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gynekologen jeg var hos på Ullevål sa at selv ved cin 3 vil 40% gå tilbake av seg selv, men at man velger å konisere allikevel fordi de ikke tar sjansen på det. 

Anonymkode: f2478...ca3

Jeg burde nok skrevet "trolig ikke går tilbake av seg selv", og det leste jeg vel egentlig bare om cin3 og ikke 2. For å rette på meg selv :) Og siden en slik konisering (1 gang vertfall) ikke skal ha noe særlig å si for videre løp og evt. graviditet så er det noe man bare bør gjøre. Som under 30 vil jeg ikke fjerne alt, men blir dette noe jeg plages med om 10 år også og etter det ene, eller de to barna jeg ønsker meg kan jeg nok heller ønske overgangsalderen velkommen enn å gå med den frykten. /ts 

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Enig.
Ja, heldigvis går det over. :mynona: Skal nok holde ut de dagene med vond lukt når det er bare vond lukt og utflod som er bivirkningene etter en konisering. :) 

Anonymkode: 9ad61...fae

Håper det har gått over for deg og at du er tilbake til normalen. Fikk svar i dag og de fikk fjernet alt "med god margin" og det er betryggende å vite at de tok såpass at man slipper en runde 2 med en gang. Så da er det kontroll om et halvt år men jeg skal nå slappe av og vaksinere meg :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det har gått over for deg og at du er tilbake til normalen. Fikk svar i dag og de fikk fjernet alt "med god margin" og det er betryggende å vite at de tok såpass at man slipper en runde 2 med en gang. Så da er det kontroll om et halvt år men jeg skal nå slappe av og vaksinere meg :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Åh, såååå glad på dine vegne. :) 

Utflod med dertil grusomme odør ble heldigvis borte, og så begynte jeg å blø såvidt. Men, så begynte det å blø veldig mye og siden det stemmer med at jeg skulle ha vanlig mensen på denne tida så går jeg ut i fra at det er det og bare venter og ser an om noen dager at det gir seg som vanlig mensen.

Venter på svar enda, men jeg har en god følelse. :) 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk brev i posten i dag. 

Undersøkelsen viser samme type celleforandring som de visste om på forhånd og at alle forandringene ikke ble fjernet ved konisering. 

Og så står det ingenting om type HPV eller CIN, så jeg aner ikke hva det er. Kreftregisteret sa at jeg må ta kontakt med legen min for å få vite det, så nå venter jeg på svar etter at jeg sendte tekstmelding dit. 

Så nå skal jeg da bare vente på innkalling til ny celleprøve og HPV test sto det i brevet. 

 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk brev i posten i dag. 

Undersøkelsen viser samme type celleforandring som de visste om på forhånd og at alle forandringene ikke ble fjernet ved konisering. 

Og så står det ingenting om type HPV eller CIN, så jeg aner ikke hva det er. Kreftregisteret sa at jeg må ta kontakt med legen min for å få vite det, så nå venter jeg på svar etter at jeg sendte tekstmelding dit. 

Så nå skal jeg da bare vente på innkalling til ny celleprøve og HPV test sto det i brevet. 

 

Anonymkode: 9ad61...fae

Da ringer nok legen og forklarer deg alt. 16 og 18 er de med høyest risiko, men man kan få forandeinger av de andre også. Det skjedde med en av venninnene mine, så er greit å bli fulgt opp :)

De fikk tatt alt hos meg som sagt, men så fant jeg nylig ut at jeg var blitt gravid noen dager før koniseringen og blir derfor fulgt ekstra opp pga. det. Heldigvis er jo alt dette forebyggende, så det går nok helt fint skal du se 😊😊  /ts

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da ringer nok legen og forklarer deg alt. 16 og 18 er de med høyest risiko, men man kan få forandeinger av de andre også. Det skjedde med en av venninnene mine, så er greit å bli fulgt opp :)

De fikk tatt alt hos meg som sagt, men så fant jeg nylig ut at jeg var blitt gravid noen dager før koniseringen og blir derfor fulgt ekstra opp pga. det. Heldigvis er jo alt dette forebyggende, så det går nok helt fint skal du se 😊😊  /ts

Anonymkode: 3de8b...334

Takk for svar :) 

Godt at alt er borte hos deg og gratulerer med baby på vei. :kyss2:

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) 

Godt at alt er borte hos deg og gratulerer med baby på vei. :kyss2:

Anonymkode: 9ad61...fae

Tusen takk 😊 Del gjerne når du får vite mer og hvordan de går frem på en evt. koniseringsrunde 2 om du ønsker. Ha en fin dag 🌼 

Anonymkode: 3de8b...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...