Gå til innhold

Svar etter konisering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som har fått svar på at koniseringen ikke fikk fjernet alt av celleforandringer? Har nylig konisert og nok en runde med venting på svar står for tur. ( Hpv16 og Cin3 :( )Hva ble så veien videre? Koniseres man raskt igjen, eller er det uansett 6 mnd til man gjør noe? Kontrolltimen er satt opp om 6 mnd.

 

Og jada, gynekologen vet best men jeg vil bare høre erfaringer :)

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

( Hpv16 og Cin3 :( )

Hva betyr de tallene?

Jeg koniserte for en uke siden og har ikke hørt noe om noe resultat, så jeg kan ikke svare på det du lurer på, dessverre.

Opplevde du blødninger etterpå? Utflod som lukter kloakk? Hvor lenge evt.?

Jeg fikk en illeluktende utflod 4-5 dager etter koniseringen, og det er er så ille at jeg omtrent ikke tør å gå ut av huset. Det kjennes ut som det renner blod, men så er det utflod. Leste at det ikke er uvanlig, men jeg lurer litt allikevel. Og om det gir seg av seg selv eller om jeg må ta noe medisiner. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Koniseres man raskt igjen

Ja, hvis de ikke få fjernet alt får du ny konisering veldig raskt.

Anonymkode: 900fc...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar om at de ikke fikk fjernet alt av celleforandringer. Kom inn på kontroll etter 6 mnd. Her tok de en vanlig celleprøve, som viser fortsatt Hpv og celleforandring. Fikk ny time til samtale. Da jeg dukker opp der i forrige uke, skulle de ta nye vevsprøver for å finne ut hvilken grad det er nå. Grunnet mensen, ble ikke disse prøvene tatt, men skal inn igjen førstkommende mandag.

Er det grad 1, fikk jeg beskjed om at de bare vil følge opp med kontroller. Er det grad 2 eller 3, blir det ny konisering.  Nå ligger livrmorhalsen min litt vanskelig til, så det var også snakk om eventuell fjerning av livmor og livmorhals. Jeg er ferdig med barn, så i utgangspunktet er ikke det det største problemet, men kjenner det passer litt dårlig i forhold til sykemelding osv...  

Endret av Kontorotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr de tallene?

Jeg koniserte for en uke siden og har ikke hørt noe om noe resultat, så jeg kan ikke svare på det du lurer på, dessverre.

Opplevde du blødninger etterpå? Utflod som lukter kloakk? Hvor lenge evt.?

Jeg fikk en illeluktende utflod 4-5 dager etter koniseringen, og det er er så ille at jeg omtrent ikke tør å gå ut av huset. Det kjennes ut som det renner blod, men så er det utflod. Leste at det ikke er uvanlig, men jeg lurer litt allikevel. Og om det gir seg av seg selv eller om jeg må ta noe medisiner. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Cin3 er graden, siden du har blitt konisert selv har du enten cin2 eller 3. Moderat eller uttalte celleforandringer høres kanskje mer kjent ut? Hpv16 er også en av de to mest "agressive" hpv-typene som fører til livmorhalskreft. Har du ikke hørt noe om hvilken hpv du har? Er mange typer, de ufarlige kan også føre til forandringer på sikt (venninne har det) 

Jeg blør ennå litt, men det er mer som lite mensenblødning. Ville ringt legen din om det lukter så mye, kanskje du burde få noe for å regulere lukten/surheten? Er vel normalt med utflod :)

/TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis de ikke få fjernet alt får du ny konisering veldig raskt.

Anonymkode: 900fc...aed

Har det noe å si ift. graden man har, eller gjør alle det? For hun som svarte under deg her hadde ikke fått samme beskjed. Er det fra egen erfaring eller fra arbeidserfaring du vet det? Jeg er btw under 30 og barnløs. /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Kontorotta skrev:

Jeg fikk svar om at de ikke fikk fjernet alt av celleforandringer. Kom inn på kontroll etter 6 mnd. Her tok de en vanlig celleprøve, som viser fortsatt Hpv og celleforandring. Fikk ny time til samtale. Da jeg dukker opp der i forrige uke, skulle de ta nye vevsprøver for å finne ut hvilken grad det er nå. Grunnet mensen, ble ikke disse prøvene tatt, men skal inn igjen førstkommende mandag.

Er det grad 1, fikk jeg beskjed om at de bare vil følge opp med kontroller. Er det grad 2 eller 3, blir det ny konisering.  Nå ligger livrmorhalsen min litt vanskelig til, så det var også snakk om eventuell fjerning av livmor og livmorhals. Jeg er ferdig med barn, så i utgangspunktet er ikke det det største problemet, men kjenner det passer litt dårlig i forhold til sykemelding osv...  

Okei, jeg er under 30 og har ikke barn så kaanskje de gjør det litt forskjellig? Jeg vil jo veldig gjerne ha barn og ikke ta sjanser på at noe skulle utvikle seg over flere mnd. Ville heller konisert kjapt da og bare blitt "friskmeldt" :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, jeg er under 30 og har ikke barn så kaanskje de gjør det litt forskjellig? Jeg vil jo veldig gjerne ha barn og ikke ta sjanser på at noe skulle utvikle seg over flere mnd. Ville heller konisert kjapt da og bare blitt "friskmeldt" :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Det skjønner jeg. Snakket med ei anna om det samme her om dagen. Da hadde gynekolog sagt til henne at hun var litt vel ung til å fjerne livmor. Andre konisering  gikk bra for henne.  Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kontorotta skrev:

Det skjønner jeg. Snakket med ei anna om det samme her om dagen. Da hadde gynekolog sagt til henne at hun var litt vel ung til å fjerne livmor. Andre konisering  gikk bra for henne.  Lykke til. 

Takk det samme 😊😊 /TS

Anonymkode: 3de8b...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cin3 er graden, siden du har blitt konisert selv har du enten cin2 eller 3. Moderat eller uttalte celleforandringer høres kanskje mer kjent ut? Hpv16 er også en av de to mest "agressive" hpv-typene som fører til livmorhalskreft. Har du ikke hørt noe om hvilken hpv du har? Er mange typer, de ufarlige kan også føre til forandringer på sikt (venninne har det) 

Jeg blør ennå litt, men det er mer som lite mensenblødning. Ville ringt legen din om det lukter så mye, kanskje du burde få noe for å regulere lukten/surheten? Er vel normalt med utflod :)

/TS

Anonymkode: 3de8b...334

Takk for svar. Jeg regnet med at Cin betydde grad. Jeg fikk vite at jeg har 3.dje grad. Og det var fordi jeg spurte, det er ingen som har sagt noenting til meg uten at jeg har spurt først og siden dette er helt nytt for meg så har jeg ikke visst hva jeg skal spørre om engang før jeg har funnet informasjon enten her på KG eller ved å google. Jeg har ikke hørt noenting om Hpv16 eller andre Hpv-tall. 

Jeg har aldri hatt sånn utflod før, så jeg syns dette er skikkelig ubehagelig. Jeg tror nok jeg ringer på mandag hvis det ikke gir seg. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg regnet med at Cin betydde grad. Jeg fikk vite at jeg har 3.dje grad. Og det var fordi jeg spurte, det er ingen som har sagt noenting til meg uten at jeg har spurt først og siden dette er helt nytt for meg så har jeg ikke visst hva jeg skal spørre om engang før jeg har funnet informasjon enten her på KG eller ved å google. Jeg har ikke hørt noenting om Hpv16 eller andre Hpv-tall. 

Jeg har aldri hatt sånn utflod før, så jeg syns dette er skikkelig ubehagelig. Jeg tror nok jeg ringer på mandag hvis det ikke gir seg. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Ja det er veldig ulikt hva man får vite og ikke, legen min visste ca nada om hpv eller celleforandringer men gynekologen vet jo naturligvis mye mer. Ikke alltid like lett å spørre om alt man lurer på, og de kan sikkert snakke i timesvis om de bare starter. Det har de jo derimot ikke tid til, venterommet er jo alltid fult av flere som skal inn. Men kontakt legen din om det ikke gir seg i helgen, så du ikke får en annen infeksjon. God helg og lykke til :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

God helg og lykke til :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Takk. Det samme til deg. :) 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på:

Er dere sikker på at det er rett å konisere? Jeg har lest mye om helse, og i mange tilfeller kan kreftceller gå tilbake av seg selv. Kanskje konisering gjør vondt verre? Litt på samme måte som de nå mener at f.eks mange som har brystkreft blir overbehandlet, da det har vist seg at de blir dårligere av behandlingen, og at i mange tilfeller kunne kulen/e holdt seg stabil hele livet. 

En annen ting jeg lurer på : dere som har fått celleforandringer, har dere hatt mange partnere?

Det er ikke dømmende ment, jeg bare lurer oppriktig på om det er en sammenheng. 

Anonymkode: b32d5...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva betyr de tallene?

Anonymkode: 9ad61...fae

Jeg ser du har fått svar allerede, men skal utdype litt.

HPV16 - det finnes over 40 ulike virusstammer av HPV, hvorav noen ganske få er assosiert med kreft. Virusstamme nr. 16 er, som den andre brukeren nevnte en av de mer aggressive av disse.

CIN3 - bokstavene er en forkortelse for "cervical intraepithelial neoplasia." Cervix er livmorhalsen. "Intrepithelial" betyr at veksten/forandringene er i "dekkcellene" (plateepitelcellene), det ytterste cellelaget i det aktuelle organet. "Neoplasia," eller neoplasme betyr at du har en unormal celledeling, med eller uten svulstdannelse. CIN betyr altså at det er påvist unormale celler i livmorhalsens dekkceller. Dette er IKKE kreft, men kan utvikle seg til det. Vi skiller mellom alvorlighetsgrad med tre nivåer: 1. lett atypi (dysplasi), 2. moderat atypi og 3. alvorlig atypi. Dersom disse atypiske cellene undergår malign transformasjon og blir til kreft, kaller vi det "carcinoma in situ" når svulsten enda ikke har invadert omkringliggende vev. Dette er det første stadiet i kreftutviklingen. 

CIN3 er som sagt IKKE ensbetydende med kreft, men det må følges nøye opp.

Anonymkode: 637bf...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

En ting jeg lurer på:

Er dere sikker på at det er rett å konisere?

Selvfølgelig.

Anonymkode: 900fc...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig.

Anonymkode: 900fc...aed

Enig, cin1 og delvis 2 (de vurderer vel 2 ut fra hvordan det ser ut) kan gå tilbake av seg selv. En del av cin2 og vertfall cin3 mener de ikke vil gå tilbake av seg selv. Jeg hadde aldri turt å ikke fjerne det man blir anbefalt, og selv om jeg hater situasjonen jeg er i så er jeg glad det tas tak i. Tenk om vi ikke hadde screeningprogrammet? Da hadde mange av oss blitt syke da.. Men nå stoler jeg på medisin og det vi blir anbefalt her i Norge :) /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg lurer på:

Er dere sikker på at det er rett å konisere? Jeg har lest mye om helse, og i mange tilfeller kan kreftceller gå tilbake av seg selv. Kanskje konisering gjør vondt verre? Litt på samme måte som de nå mener at f.eks mange som har brystkreft blir overbehandlet, da det har vist seg at de blir dårligere av behandlingen, og at i mange tilfeller kunne kulen/e holdt seg stabil hele livet. 

En annen ting jeg lurer på : dere som har fått celleforandringer, har dere hatt mange partnere?

Det er ikke dømmende ment, jeg bare lurer oppriktig på om det er en sammenheng. 

Anonymkode: b32d5...ee4

Sannsynligheten for å få hpv (og påfølgende celleforandringer, ikke alle får det da!) øker jo i takt med antallet du har sex med. Likevel kan man få hpv bare etter en partner, hvis den har det. Jeg har det, men har ikke et stort antall partnere på listen min, og det er ensifret. Likevel aner jeg jo ikke om det er kjæresten eller en av de før han som har smittet meg. Nå når det allerede har skjedd får man heller ikke gjort noe med det, da må man bare følge det helsevesener anbefaler, og for meg var det konisering. /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg lurer på:

Er dere sikker på at det er rett å konisere? Jeg har lest mye om helse, og i mange tilfeller kan kreftceller gå tilbake av seg selv. Kanskje konisering gjør vondt verre? Litt på samme måte som de nå mener at f.eks mange som har brystkreft blir overbehandlet, da det har vist seg at de blir dårligere av behandlingen, og at i mange tilfeller kunne kulen/e holdt seg stabil hele livet. 

En annen ting jeg lurer på : dere som har fått celleforandringer, har dere hatt mange partnere?

Det er ikke dømmende ment, jeg bare lurer oppriktig på om det er en sammenheng. 

Anonymkode: b32d5...ee4

Jeg hadde det. Da jeg var yngre - sånn ca i 20-årene - så hadde jeg mange forskjellige. Vet ikke om det er det som slår tilbake nå etter over 20 år. 

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 637bf...918

Takk for utfyllende svar. 

Ang. dette med utflod. Det har bare blitt mer og mer de siste dagene. Men i går kveld blødde jeg litt også. I natt har det vært bare blank utflod, og den var luktfri. 

Jeg vet ikke om det kan ha vært ett-eller-annet som har "løsnet" da jeg blødde i går? Og at den utfloden som har vært har vært noe "greier" i, mens nå er det borte pga blodet, så den utfloden som kommer nå er bare fortsetter å rense ut oppi der? 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2018 den 9.38, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det. Da jeg var yngre - sånn ca i 20-årene - så hadde jeg mange forskjellige. Vet ikke om det er det som slår tilbake nå etter over 20 år. 

 

Takk for utfyllende svar. 

Ang. dette med utflod. Det har bare blitt mer og mer de siste dagene. Men i går kveld blødde jeg litt også. I natt har det vært bare blank utflod, og den var luktfri. 

Jeg vet ikke om det kan ha vært ett-eller-annet som har "løsnet" da jeg blødde i går? Og at den utfloden som har vært har vært noe "greier" i, mens nå er det borte pga blodet, så den utfloden som kommer nå er bare fortsetter å rense ut oppi der? 

Anonymkode: 9ad61...fae

Hos meg har det gått fra små blødninger første døgn til alt annet enn luktfri utflod. Fysj! Gleder meg til dette går over 😩 Ringte du legen? 

 /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg har det gått fra små blødninger første døgn til alt annet enn luktfri utflod. Fysj! Gleder meg til dette går over 😩 Ringte du legen? 

 /TS

Anonymkode: 3de8b...334

Jeg har hatt utflod i helgen også. I natt var det ikke utflod i det hele tatt, og så har det vært bare litt i dag og det lukter ingenting av det, så derfor har jeg latt være å ringe legen i dag. 

Hvis det tar seg opp og begynner å lukte igjen så kommer jeg til å ringe.

Det er virkelig endel som kommer. Det er for lite med truseinnlegg, jeg bruker sånne svære, lange bind med vinger. Uten vinger så blir trusa våt. 

Det er ikke noe farge på det, litt gult, men når jeg ser på baksiden av bindet så ser jeg at det er ganske mye som har kommet på ganske kort tid hver gang jeg bytter bind.

Beklager muligens ekle detaljer. 

Anonymkode: 9ad61...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...