AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #21 Skrevet 14. juni 2018 Det er litt forskjell på om man har råd til å reise men lar det være og det å bli hjemme fordi man ikke har noe valg. Men uansett: Mange ordlegger seg slik: "skal dere på ferie?" Og dersom man ikke skal reise utenlands er ofte svaret:"nei, vi skal bare være hjemme" eller "vi skal bare på hytta i år". Dette ordet "bare", som om det ikke er helt bra nok. Og noen barn er enten snobbete anlagt eller tar etter foreldrene. Som gutten på 10 år sa til kompisen sin etter en ferie i USA: "Du har vel ikke engang vært utenfor Europa, du!" Litt sårende for en som til da ikke engang hadde vært over landegrensene. Synes godt man kan dele ferieopplevelser med hverandre, uansett hvor man tilbrakte ferien. Og være stolt av å ha hatt en fin ferietid. Denne gutten hadde tydeligvis ikke "bare" vært hjemme, eller "bare" vært i syden. Han hadde krysset kontinenter! Og det er moro at han er stolt av det. Men måten han formidler det på er ufin og forteller mye om holdninger. Det er fint om vi voksne kan tenke litt over hvordan vi formulerer oss. Og lar ferie være ferie. Anonymkode: 3aa77...295
Gjest BearMama Skrevet 15. juni 2018 #22 Skrevet 15. juni 2018 Jeg ser heller ikke det at en skal på utenlands ferier som skryt. Det er fakta. «Hvor skal du? Til Roma.» Hvordan er det skryt? Vi har god råd og kunne fint reist mye på utenlandsferier om vi ville, men etter vi fikk barn så har ikke det vært på lista vår. Vi har en 3 åring som ikke bryr seg så lenge han er sammen med oss har vann og sand tilgjengelig. Vi vil vente med større turer til han kan få utbytte av det og minner han kan ta med seg videre i livet. Jeg ser frem til han blir eldre for det er en stor verden der ute med mange kulturer og spennende steder og det er noe jeg vil at han skal få oppleve. Det handler ikke om å skryte eller vise omverden at vi er så mye flottere og mer bereist enn alle andre. Det handler om at VI er glad i å reise og se flere steder ute i den store verden enn Norge. Om noen ser på det som skryt så tenker jeg at det er de som er misunnelig og føler seg bedre av å snakke ned om personer som har midler til å reise mer. Det er like mye skryt å si at en skal reise på ferie til utlandet som det er å si at du skal handle på Rema.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå