Gå til innhold

Ferietid igjen...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da er ferietiden her igjen, og alt mas og kjas om hvor man skal reise i år. For det er jo ikke snakk om at man ikke skal reise, spørsmålet er jo hvor, Franske rivieraen, Spania, Mexico etc etc For det er jo så deilig å bare komme bort litt.... Det eneste planlagte som jeg og mitt barn skal er to dager i dyreparken, og dette gleder hun seg stort til, dette er den store turen for oss i sommer, som det var forrige sommer. Og når jeg da nevner våre planer til de som skal endel mer og endel lengre, så blir svaret at joda det skal de også, som en bisetning, som en liten filleting de skal, men som ikke tas med i betraktning når vi snakker ferie. Kjenner det blir så utrolig sårt, føler at det jeg og mitt barn skal ikke er bra nok, stort nok, langt unna nok etc. Jeg fokuserer på meg og min datter og lager en hyggelig ferie innefor vårt budsjett altså, men er så sårt med den opphuasingen av ferieturene. Noen ganger skulle jeg ønske jeg levde i en annen tid der tempoet var mindre og man var fornøyd med mindre, at det var hytteturen om var sommerferien. Er nok flere enn meg der ute som har det sånn her vil jeg tro, som ikke har råd til dyreparken i to dager engang. En god klem til alle dere som synes ferie er en vanskelig tid, og god tur til dere som skal reise langt, stort, flott, til fine steder, det er dere vel unt, nyt det og kos dere, men ikke skryt så fælt er du grei.

Anonymkode: ed3c3...a51

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så enig i alt du skriver! 

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke lese? Avisene er proppfulle av historier som dine. 

Snart like mange diskusjoner om dette som tiggetrådene som kommer når det nærmer seg jul....

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Antoinette skrev:

Snart like mange diskusjoner om dette som tiggetrådene som kommer når det nærmer seg jul....

Hvorfor så kvass?

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Hvorfor så kvass?

For det er bare syting. "Alle andre skal" åh det er så sårt, gjør så vondt i mammahjertet. 

Vet du TS, så lenge du graver deg nedi den grøfta der kommer du deg aldri opp igjen. Sett heller pris på det du har. Og husk på at mange foreldre med barn som drar på lange ferier kommer hjem møkkslitne og blakke. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler ikke oppfatningen av at det er slik, men jeg tror det er lettere å bite seg merke i de svarene som kan oppfattes negativt når man ikke har mulighet til ferie selv.

Alle jeg snakker med har spurt "skal dere bort i sommer?" (Altså ingen selvfølge) eller "Har dere noen planer i ferien?" (Ingen selvfølge at man skal bort, og ikke en gang noen selvfølge at man har planer!

Veldig mange reiser til Syden, men må te er også hjemme, eller tar småturer.

Jeg vet om to familier som skal ha høstferie i år, fordi det er hva dem har råd til i år. Her blir det også campig, andre året på råd, pga trang økonomi siste årene.

Anonymkode: bc04f...431

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke bestilt noe reise i år, har en datter på 1,5. Blir fjellturer, dagsutflukter på div parker her vi bor, kanskje en telttur. 

Kjenner det er litt flaut at vi ikke kan si at vi skal på noe "skikkelig" ferietur. Men jeg vet vi kommer til å storkose oss uansett. Når noen spør så svarer jeg bare "Vi har ikke bestilt noen tur, men reiser dit fineværet er her i Norge". 

Nå er jo barnet mitt veldig liten enda, så jeg vet at det hun skal få oppleve er noe som hun virkelig liker. Uten sjas og mas, men kun etter hennes behov. Vi venter heller med sydenturer/dyreparken osv til hun blir litt eldre. 

Selv om vi har tatt valget om å ha hjemmeferie i år, og det er noe vi ønsker. Så ser jeg at andre synes at det er litt rart og kjedelig. Dumt det har blitt slik, men jeg velger å ikke bry meg så mye om det. 

Anonymkode: 165a7...82a

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal til England i sommer, og det er vel et av de mest ekstravagante reisemålet i sommer, blant mine kolleger. Og dette er ressursrike familier som også har barn. De fleste har norgesferie, på hytta. Kanskje en helgetur på sparket til Oslo eller noe, hvis det blir dårlig vær. Ei skal til Tyskland, mannen hennes er tysk, og besøke svigers. En annen kollega skal ta med familien på rundtur i Asia, men de har vært hjemme i to somre for de har spart feriepengene til årets tur. Blant 10 kolleger, er vi altså 3 som skal utenlands. Resten skal være i Norge, det er mange som skal være med barna på cup eller korpstur innenlands.

Det er altså 7 av ti som skal være hjemme eller på hytta i ferien. De gleder seg til å gå fjellturer eller skal pusse opp hytta, eller besøke slekt. Jeg opplever ikke at det er mest vanlig å dra til syden eller langt vekk i sommer. Det er bare så lett å bli opphengt i de som skal dra et sted, for det er jo de (vi) som snakker mest om det ved lunsjbordet.

Anonymkode: 0d42b...161

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Antoinette skrev:

For det er bare syting. "Alle andre skal" åh det er så sårt, gjør så vondt i mammahjertet. 

Vet du TS, så lenge du graver deg nedi den grøfta der kommer du deg aldri opp igjen. Sett heller pris på det du har. Og husk på at mange foreldre med barn som drar på lange ferier kommer hjem møkkslitne og blakke. 

Spurte fordi jeg har lagt merke til deg og dine kvasse kommentarer. Ser ikke poenget med å komme med sånne, uten å i det hele tatt bidra med noe konstruktivt til diskusjonen. Hvorfor ikke bruke energi på diskusjoner du faktisk har noe å tilføye? 

• Liker 7
Skrevet
42 minutter siden, Antoinette skrev:

Jeg er faktisk helt enig i denne.....

Og jeg syns også at mange er utrolig hårsåre og oppfatter det som nedlatenhet og skryt når andre forteller om/gleder seg over sin egen ferie. Hvis man skal hit eller dit, skal man ikke få lov til å fortelle det til f.eks. kollegaer i frykt for at de blir "lei seg" fordi de selv ikke skal det? for meg høres feks Mexico supereksotisk ut, og jeg ville syns det var spennende å høre om, selv om jeg selv ikke hadde råd til å reise dit. Jeg oppfatter det heller ikke som "skryt" om noen forteller meg at det er det de skal (eller tilsvarende eksotisk) og iallfall ikke når det er en generell prat f.eks blant kollegaer om den kommende ferien.

Selv har jeg også vært der at jeg ikke hadde råd til annet enn å ta bussen til besteforeldre (og da hadde jeg barn sjøl) og være der noen dager i sommerferien, men det falt meg ikke inn å bli lei meg og nærmest såret over at andre hadde andre, mer kostbare planer. Jeg oppfattet det heller ikke slik at kollegaer f.eks skrøt av sine planer for å være nedlatende mot meg, som var i en helt annen økonomisk situasjon.

Mange bruker uforholdsmessig med tid og krefter!  til å sammenligne seg med de som har mer og være opptatt av andres gjøren og laden, i stedenfor å fokusere mer på det en selv har og faktisk kan gjøre. Å misunne andre gjør ikke ens egen tilværelse bedre/enklere!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest har god råd og liker å reise utenlands opp til flere ganger i året. Samt at de har tilgang på hytte eller campingvogn. Og det folk gjør, det snakker de om. Det er ganske naturlig. Vi har ikke disse feriemulighetene, men har alltid en fin ferietid sammen. Ønsker dere en flott ferie i Dyreparken! :)

Anonymkode: 3aa77...295

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har heller ikke planlagt utenlandstur. Mannen drar med de eldste på Sognefjord Cup, og så skal vi til mine foreldre i juli, da min far feirer rund dag. Ellers har vi ikke noen planer.

Anonymkode: 1dcaa...2c1

Skrevet

Jeg synes synd på alle som er så opptatt av hva andre gjør og hva dem mener. Hvem lever dere for? Andre? Sosiale medier en en kreftsvulst i samfunnet vårt..

Jeg og familien tar en bilferie i år. Vi kjører nordover og satser på å campe og fiske der det passer og vi gleder oss!

Det er det økonomien tillater i år og det skjemmes ikke jeg over. 

God sommer! ☀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor camper dere ikke under åpen himmel? Ligg i telt. Gå i skogen. Sov under trærne. Så mye kjekkere enn disse overfylte strendene på Granca. Trøst deg med at alle ( nesten alle) tar ferien på mastercard. Og det svir når rentene på turen kommer. Nordmenn er nedsyltet i gjeld. Ferie på krita. Kos deg med grei økonomi og tur i dyreparken. Drit i de andre. 

Anonymkode: 505d7...52c

Skrevet

Mange mennesker er fryktelig snobbete i sin livsførsel. Man må erobre verden og de små podene må selvsagt ha vært over hele kloden i alle attraksjoner som finnes (med bildebevis) før de er konfirmert. Det blir en vi og de-situasjon av dette. Eller upstairs/downstairs-situasjon. De rike som har råd, tid og krefter til alt dette, og de vanlige folkene som ikke har stort feriebudsjett (eller andre storhetstanker) og som godt kan greie seg med en tur til dyreparken og resten av ferien på den koselige, enkle hytta i mandal, hos mormor og morfar.
En sommer i strandkanten, med bading og uendelig utelek pleide å være selve svaret på alle drømmene om sommeren, men det holder visst ikke lengre med konkurransen fra "de andre". Foreldre er med på å lage tapere og vinnere av sin måte å leve på og presset som de sprer rundt seg. Dette planter de videre i ungene sine også og den negative spiralen går videre i generasjonene.

Selv om det er både tungt og sårt, må en bestemme seg for hva som er viktig i sitt eget liv, for sin egen familie. Stå imot med rak rygg og et fast blikk. Lev det livet som er rett for deg og din datter. Gamle dagers sommerferie holder i massevis. Det er de andre som har gått seg vill i dette presset om vellykkethet. Jeg støtter deg, ts. :tommelopp: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Mange mennesker er fryktelig snobbete i sin livsførsel. Man må erobre verden og de små podene må selvsagt ha vært over hele kloden i alle attraksjoner som finnes (med bildebevis) før de er konfirmert. Det blir en vi og de-situasjon av dette. Eller upstairs/downstairs-situasjon. De rike som har råd, tid og krefter til alt dette, og de vanlige folkene som ikke har stort feriebudsjett (eller andre storhetstanker) og som godt kan greie seg med en tur til dyreparken og resten av ferien på den koselige, enkle hytta i mandal, hos mormor og morfar.
En sommer i strandkanten, med bading og uendelig utelek pleide å være selve svaret på alle drømmene om sommeren, men det holder visst ikke lengre med konkurransen fra "de andre". Foreldre er med på å lage tapere og vinnere av sin måte å leve på og presset som de sprer rundt seg. Dette planter de videre i ungene sine også og den negative spiralen går videre i generasjonene.

Selv om det er både tungt og sårt, må en bestemme seg for hva som er viktig i sitt eget liv, for sin egen familie. Stå imot med rak rygg og et fast blikk. Lev det livet som er rett for deg og din datter. Gamle dagers sommerferie holder i massevis. Det er de andre som har gått seg vill i dette presset om vellykkethet. Jeg støtter deg, ts. :tommelopp: 

Dette kjenner jeg meg ikke helt igjen i. De "rikeste og mest vellykkede" og som flasher det, er på sommerhusene sine i på sørlandet, med bading og utelek i strandkanten, det er høystatus her vi bor (Oslo vest). Tilgang til hytte i Mandal er virkelig innafor uansett, og noe man kan skryte av. Andre reiser MYE, og tar med barna på eksotiske steder, og de flagger jo at de nettopp er antimaterialistiske som ønsker å gi barna spennende opplevelser og ikke ting. Det er da fint at vi prioriterer forskjellig og er forskjellige? Det er da ingen som reiser noe som helst sted kun for å skryte av det, eller fordi de har "storhetstanker"? Hvis man har god råd, og drar på dyre ferier, er man da automatisk snobbete?

(NB, vi har god råd og skal til lånt hytte i sommer, to år siden forrige utenlandsferie)

Anonymkode: 665fc...285

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Bærum, har flott hus og god råd. Vi skal ingen steder i sommer. Besøke familie, farte rundt i Norge. 

Sjefen til mannen min som bor i Holmenkollen, skal som regel til hytta og kose seg. Ingen dyr ferie der. 

Det er ikke alle som drar utenlands. Men det er vel de du legger merke til og åpner ørene for. Fordi du ikke kan slå deg til ro med det du har og nyte det. Du streber etter noe som de fleste ikke gidder å strebe etter. Og det er bare du som tenker at du må ditt eller datt. Ingen andre bryr seg så mye om det.

Derfor: vær den du er med stolthet, nyt livet og roen, og ikke stress, drit i hva alle andre gjør og mener. Så får du og dere det bedre 😊

Anonymkode: 731ce...895

Skrevet

Vi skal bare være hjemme/i nærområdet i sommer. Håper på greit vær så vi kan dra i fjæra for å fiske krabbe, dra på båttur, ta en ettermiddag i akvariet eller middagen på primus i skogen. Det er ikke alltid de dyre feriene som skaper de fineste minnene, er min erfaring. I fjor var vi også i Kristiansand i dyreparken, en dag bare til og med :P En helt super ferietur som vi mimrer tilbake på stadig vekk. Vi har råd til å reise til utlandet, men det er faktisk 3 år siden vi var utenfor Norges grenser. Og det må jo være greit? Det er ingen fasit at ferieturen må gå til Kreta, Allicante eller en eller annen øy i Kroatia. Og det finnes jeg ikke flau over i det hele tatt :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette. Når vi snakker om ferieplaner i min jobb er det veldig mange som bare skal ta det rolig og ikke har så mange planer. Vi har romslig økonomi og råd til å dra hvor vi måtte ønske, men vi har ikke planlagt noen ting enda og det sier jeg også om folk spør. Dette gjør vi hvert år, vi ser an været og drar dit varmen er, være seg Stockholm eller Spania. Jeg elsker å være hjemme, men vi drar gjerne bort noen dager hit og dit for barnas del. Ingen jeg har møtt som har reagert negativt på dette og jeg reagerer aldri om folk forteller meg om de skal på telttur i hagen hele sommerferien heller. Hva folk gjør med ferien sin bryr jeg meg fint lite om, tenker aldri på om folk har dårlig råd om de sier at de bare skal kose seg hjemme. 

Anonymkode: 63854...dd9

AnonymBruker
Skrevet

Hoho, på min jobb er det faktisk de som tjener dårligst som skal på utenlandsferie i sommer, vi andre har null planer 😛 

Anonymkode: 215b5...881

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...