AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #21 Skrevet 14. juni 2018 Jeg er enda verre, jeg tar bybuss til barnehagen med barnet mitt! Grusomt risikofylt. Merkelig nok er jeg mer nervøs de få gangene vi kjører bil og vi må gå over den uoversiktlige parkeringsplassen der stressete foreldre med dårlig tid kjører inn og ut hele tiden. Det er en risiko de fleste ser ut til å akseptere. Anonymkode: b4282...c7d 4
Fjompen Skrevet 14. juni 2018 #22 Skrevet 14. juni 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: To-punkt er grisefarlig. All belastning på bekken. Større sleng på brystregion og ryggsøyle. Uansett hvor ofte eller hvor sjeldent du tar bussen kan du kollidere. Jeg driter i hva voksne gjør, men jeg bryr meg om hvilke valg voksne tar på barns vegne. Anonymkode: 9a34d...b2f Nå er det heldigvis ytterst få busser igjen med topunkts setebelte,nettopp fordi det er farlig. De nye bussene som nå settes inn i anbudsområder, som har setebelte (klasse 2 og 3) har alle trepunkts belte. I Oslo-området er gjennomsnittsfarten på busser i klasse 1 16 km/t i sentrum, og det har ikke vært en alvorlig ulykke på årevis. Den eneste dødsulykken jeg kan huske i farten var en med teknisk feil på bussen hvor en voksen person utenforbussen ble overkjørt og døde. I andre tilfeller er det klasse 2-busser som har kjørt utenfor, og hvor bruk av tilstedeværende setebelte hadde reddet ofrene. Mange barnehager har regler om at de ikke bruker setene, men heller samler ungene sittende i barnevogn-brønnene, noe som er langt sikrere enn å sitte i setet, i en høyst eventuell kollisjon i lav hastighet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #23 Skrevet 14. juni 2018 6 minutter siden, Fjompen said: Nå er det heldigvis ytterst få busser igjen med topunkts setebelte,nettopp fordi det er farlig. De nye bussene som nå settes inn i anbudsområder, som har setebelte (klasse 2 og 3) har alle trepunkts belte. I Oslo-området er gjennomsnittsfarten på busser i klasse 1 16 km/t i sentrum, og det har ikke vært en alvorlig ulykke på årevis. Den eneste dødsulykken jeg kan huske i farten var en med teknisk feil på bussen hvor en voksen person utenforbussen ble overkjørt og døde. I andre tilfeller er det klasse 2-busser som har kjørt utenfor, og hvor bruk av tilstedeværende setebelte hadde reddet ofrene. Mange barnehager har regler om at de ikke bruker setene, men heller samler ungene sittende i barnevogn-brønnene, noe som er langt sikrere enn å sitte i setet, i en høyst eventuell kollisjon i lav hastighet. Ikke alvorlig betyr ikke at det ikke er alvorlig i manges øyne. Var en bussulykke for noen få år siden med kun lettere skade. Hun ene jeg kjenner opererte jevnlig i 3 år etter for å fikse skadene. Anonymkode: a589e...a1f
Gjest Sisti Skrevet 14. juni 2018 #24 Skrevet 14. juni 2018 Vi bruker ikke bilstol i bybuss, men jeg forstår godt de som gjør det. Man kan slå seg kraftig bare ved en bråbrems hvis man sitter eller står løst i bussen. Problemet er jo også at selv om man selv er godt sikret, er ikke nødvendigvis de andre passasjerene det, så man risikerer jo å få 100kg menneske på seg ved en bråbrems. Jeg syns altså ikke de som sikrer er hysteriske. Jeg vet jo ikke hvilken bakgrunn de har for å være nøye. Kanskje har de selv opplevd bilulykke eller å miste noen, da blir man selvfølgelig mer opptatt av sikring. Selv er jeg foreløpig så naiv at jeg tenker at fordelen ved å la barnet mitt bli med på buss overveier risikoen. Jeg håper jeg slipper å angre på den naiviteten.
Gjest Sisti Skrevet 14. juni 2018 #25 Skrevet 14. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke alvorlig betyr ikke at det ikke er alvorlig i manges øyne. Var en bussulykke for noen få år siden med kun lettere skade. Hun ene jeg kjenner opererte jevnlig i 3 år etter for å fikse skadene. Anonymkode: a589e...a1f Veldig viktig poeng. Et kraftig slag i hodet som følge av en bråbrems og et møte med stanga rapporteres ikke som alvorlig skade, men kan gi problemer resten av livet.
Gjest Sisti Skrevet 14. juni 2018 #26 Skrevet 14. juni 2018 Her ser dere hvordan en ikke-alvorlig kollisjon i lav hastighet uten alvorlige skader kan virke på passasjerene inni bussen: https://youtu.be/nANySfkvdc4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #27 Skrevet 14. juni 2018 Rutebuss er ikke ensbetydende med lav fart alle steder altså. Bybussen her jeg bor kjører i 80 km/t store deler av tiden. Hadde aldri tatt bussen, hverken med eller uten barn, om det ikke var 3-punktsbelter i den, men det er det heldigvis. Det kjøres også stadig kampanjer for å gjøre folk bevisst på hvor viktig det er å bruke beltene i bussen. Anonymkode: 8c941...eba
Fjompen Skrevet 14. juni 2018 #28 Skrevet 14. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rutebuss er ikke ensbetydende med lav fart alle steder altså. Bybussen her jeg bor kjører i 80 km/t store deler av tiden. Hadde aldri tatt bussen, hverken med eller uten barn, om det ikke var 3-punktsbelter i den, men det er det heldigvis. Det kjøres også stadig kampanjer for å gjøre folk bevisst på hvor viktig det er å bruke beltene i bussen. Anonymkode: 8c941...eba Rutebuss klasse 1, dvs "sentrumsbusser" har fartsgrense 70, noe den svært sjeldent oppnår. I bybusser er jo utfordringen som tidligere nevnt av andre i tråden, uansett om du hadde sittet fastspent i gode belter så er et faremoment at du får en 100+kg voksen stående passasjer over deg. Løsningen er jo for barnehager å leie inn minibuss-taxier med barneseter i.
Marimba Skrevet 14. juni 2018 #29 Skrevet 14. juni 2018 Har du spurt barnehagen hvilke tiltak de setter inn i henhold til trafikksikring av barn i buss, og om de overholder anbefalingene til Trygg Trafikk? Dette bør de vel ha noen skriftlige rutiner på, og om de ikke har det eller rutinene ikke er gode nok med tanke på sikring av barn i bil, så er det kanskje en sak å ta opp med styrer eller lignende? Vet ikke jeg, er helt grønn på området selv. Men greit å lese litt erfaringer, da man ikke skal se bort i fra at jeg lurer på akkurat det samme om et års tid Jeg kom forøvrig inn i tråden fordi jeg trodde tittelen var: Brannfakkel - bilstol i RUSSEbuss . Så for meg en ganske annerledes diskusjon, for å si det sånn 😛 3
Arkana Skrevet 14. juni 2018 #30 Skrevet 14. juni 2018 1 time siden, Marimba skrev: Jeg kom forøvrig inn i tråden fordi jeg trodde tittelen var: Brannfakkel - bilstol i RUSSEbuss . Så for meg en ganske annerledes diskusjon, for å si det sånn 😛 Det trodde jeg også.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #31 Skrevet 15. juni 2018 Jeg kommer aldri til å la mitt barn kjøre buss med bhg uten sikring. Enten så SKAl de bruke hans bilstol, om det er buss uten seler får han enten ikke bli med, eller jeg selv kjører han. Nekter å risikere livet til ungen min bare for at reglene på buss er så sinnsykt dårlige. Syntes man er ille naiv om man tenker at det er ok å drite i skikkelig sikring bare for at reglene er annerledes enn i bil. I en kollisjon er det godt mulig snakk om forskjell på liv og død. Heldigvis tar de aldri buss i bhg, og om de skal noen plass blir det kjørt med personbiler. Glad vi slipper å ta buss i det daglige. Anonymkode: ae7f0...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #32 Skrevet 15. juni 2018 På 14.6.2018 den 8.41, Fjompen skrev: Rutebuss klasse 1, dvs "sentrumsbusser" har fartsgrense 70, noe den svært sjeldent oppnår. I bybusser er jo utfordringen som tidligere nevnt av andre i tråden, uansett om du hadde sittet fastspent i gode belter så er et faremoment at du får en 100+kg voksen stående passasjer over deg. Løsningen er jo for barnehager å leie inn minibuss-taxier med barneseter i. bullshit, her kjører de ofte i 80 over lange strekninger!! Anonymkode: ae7f0...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #33 Skrevet 15. juni 2018 Har dere trikketurforbud for alltid? Fullstendig uaktuelt, trikken kan bråstoppe og amn kan dø? Dere tar aldri buss selv og må stå? Og t-bane? Hva med tog? Der hjelper det ikke om man har med sete, eller er over 140. Anonymkode: 6ec8b...83d 6
Puny Skrevet 15. juni 2018 #34 Skrevet 15. juni 2018 Jeg leste "bilstol i russebuss" og ja det er jo nærmest det noen foreldre krever. Barn er aldri for stort til å sitte bakovervendt i bilstol ref. bilstogruppen på fb. Jeg kommer til å la barnehagen ta buss med mitt barn og det gjør jeg jo selv også. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #35 Skrevet 15. juni 2018 Her tar alle barna buss til og fra skolen fom 1. klasse. Ifølge kg skulle de vel ha hatt med seg beltestoler alle sammen. Anonymkode: 5fef2...e13 3
Puny Skrevet 15. juni 2018 #36 Skrevet 15. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her tar alle barna buss til og fra skolen fom 1. klasse. Ifølge kg skulle de vel ha hatt med seg beltestoler alle sammen. Anonymkode: 5fef2...e13 nei! ikke beltestol😱😱😱😱 Bakovervendt! 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #37 Skrevet 15. juni 2018 19 minutter siden, Puny skrev: Jeg leste "bilstol i russebuss" og ja det er jo nærmest det noen foreldre krever. Barn er aldri for stort til å sitte bakovervendt i bilstol ref. bilstogruppen på fb. Jeg kommer til å la barnehagen ta buss med mitt barn og det gjør jeg jo selv også. Sånn egentlig så burde alle, stor som liten, sitte bakovervendt. Det er det tryggeste for alle, men funker ikke så bra for 130cm + Anonymkode: ae7f0...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2018 #38 Skrevet 15. juni 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer aldri til å la mitt barn kjøre buss med bhg uten sikring. Enten så SKAl de bruke hans bilstol, om det er buss uten seler får han enten ikke bli med, eller jeg selv kjører han. Nekter å risikere livet til ungen min bare for at reglene på buss er så sinnsykt dårlige. Syntes man er ille naiv om man tenker at det er ok å drite i skikkelig sikring bare for at reglene er annerledes enn i bil. I en kollisjon er det godt mulig snakk om forskjell på liv og død. Heldigvis tar de aldri buss i bhg, og om de skal noen plass blir det kjørt med personbiler. Glad vi slipper å ta buss i det daglige. Anonymkode: ae7f0...2fc Dette er jo helt absurd! Lar du barnet ditt bruke huske i barnehagen? Leke i klatrestativene? Gå gjennom parken hvor det potensielt kan komme en syklist i vill fart og meie ned barnet ditt? Det lurer farer rundt hvert hjørne i livet - som andre sier, man kan faktisk dø av det. Det virker helt bisart å være hysterisk opptatt av sikring i buss i den grad at man ville nekte barnet sitt det, all den tid man kan dø eller bli alvorlig skadet av veldig mange andre dagligdagse aktiviteter hvor du antakeligvis gjør ingenting for å minimere risiko. Anonymkode: 7e004...1bd 2
Fjompen Skrevet 15. juni 2018 #39 Skrevet 15. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: bullshit, her kjører de ofte i 80 over lange strekninger!! Anonymkode: ae7f0...2fc Da får du klage. Så lenge det er en klasse 1 buss, vel å merke. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/tryggere-bybusser
Minlillelykke Skrevet 15. juni 2018 #40 Skrevet 15. juni 2018 Jeg er delt. Tenker at det ikke er noe god følelse å bli hjemme, men samtidig ønsker jeg at de skal sikres med belte. Vi har ikke stoler som kan monteres begge veier eller veldig enkelt for andre, så tenker jo at de skal få være med. De tar også endel tog hos oss
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå