AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #1 Skrevet 13. juni 2018 Ja, nå kaster jeg sikkert inn en brannfakkel, men: seriøst, er det i dag gjengs å sende med barnet en bilstol hvis barnehagen skal på tur med RUTEbuss? Eller at de ikke tillater barnehagen å ta med barnet på rutebuss? For i mange rutebusser er det jo (dessverre) ikke engang belter, eller ikke gode nok belter, for å feste en stol med. Jeg må bare «innrømme» at jeg lar barnehagen ta med min datter på 2,5 år på busstur med rutebuss uten stol eller noe. De sitter i setene på bussen og tar så klart på beltet hvis det er der (jeg var med en gang). Og jeg er ikke den eneste, for hele avdelingen var med. Vi tar jo innimellom også bybuss på fritiden, og same procedure da også. Andre enn oss igjen er avhengig av bybuss for å komme seg i mellom. Er det bare meg her inne som syns dette bare må være ok? Bor forresten i en middels stor by. Anonymkode: 7a856...2ee 4
Hedda-78 Skrevet 13. juni 2018 #2 Skrevet 13. juni 2018 Det er andre regler for sikring i buss enn for sikring i bil. Jeg følger reglene, og det må være bra nok. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #3 Skrevet 13. juni 2018 Barnehagen vår tar ikke buss med ungene pga for dårlig sikring, noe jeg er veldig glad for! Ulykken kan like gjerne skje på en busstur, skaden av å sitte for dårlig sikret er like stor som i en bil. Anonymkode: bd397...d33 9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #4 Skrevet 13. juni 2018 Min 3-åring får ikke lov til å ta buss med barnehagen. Hun har vel tatt bussen tre ganger i sitt liv, og den siste endte med en natt på sykehus. Anonymkode: c2897...74f
Arkana Skrevet 13. juni 2018 #5 Skrevet 13. juni 2018 Jeg lar mine barn ta rutebuss med barnehagen med den sikringen som finnes i bussen. Noe annet synes jeg er hysteri all den tid det er tusenvis av barnefamilier uten bil som tar kollektiv daglig med barna sine. 16
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #6 Skrevet 13. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min 3-åring får ikke lov til å ta buss med barnehagen. Hun har vel tatt bussen tre ganger i sitt liv, og den siste endte med en natt på sykehus. Anonymkode: c2897...74f 😯 Hva skjedde? Anonymkode: bd397...d33
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #7 Skrevet 13. juni 2018 1 time siden, Hedda-78 skrev: Det er andre regler for sikring i buss enn for sikring i bil. Jeg følger reglene, og det må være bra nok. Dette kalles falsk forsikring. Jeg har mistet en i familien og en i vennekretsen pga manglende bilbelte. At det er lov gjør det ikke BRA NOK. For seint å angre den dagen du er omkommet eller grønnsak. Anonymkode: 9a34d...b2f 5
atropos Skrevet 13. juni 2018 #8 Skrevet 13. juni 2018 Barnet mitt får ta bussen med bhg, men de tar ikke ofte buss. Kanskje bare et par ganger i året. Da bruker de bussens egne belter. (Topunkt)
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #9 Skrevet 13. juni 2018 8 timer siden, Hedda-78 skrev: Det er andre regler for sikring i buss enn for sikring i bil. Jeg følger reglene, og det må være bra nok. Nå er det jo slik at ikke reglene for sikring av bil er bra nok heller da.. Anonymkode: 054bc...faf
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #10 Skrevet 13. juni 2018 Jeg er den som har ekstrastol til venner og som sender med stol når barnet skal bort. Å ta buss uten stol er uaktuelt, selv bare en tominutters tur. Jeg tar selv ikke buss uten setebelte for å sikre meg selv best mulig. Vi er heldigvis en liten håndfull foreldre som er helt enige i dette og bytter på å kjøre barna når de skal med buss. Jeg mistet mitt tantebarn i en kollisjon og legene var helt klare på at dette kunne vært unngått dersom barnet satt bakovervendt og ikke i beltestol med bilens sele. Ikke en aktivitet i verden er verdt å miste/få et handikapet barn for (i mine øyne)❤️ Anonymkode: 054bc...faf 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #11 Skrevet 13. juni 2018 8 timer siden, Arkana skrev: Jeg lar mine barn ta rutebuss med barnehagen med den sikringen som finnes i bussen. Noe annet synes jeg er hysteri all den tid det er tusenvis av barnefamilier uten bil som tar kollektiv daglig med barna sine. Betyr jo ikke at det er trygt av den grunn? Anonymkode: 054bc...faf 2
stan Skrevet 13. juni 2018 #12 Skrevet 13. juni 2018 Litt interessant er jo hvor stor risikoen er. Jeg prøvde å finne noen tall over antall skadde som reiser med buss. Men jeg fant ikke noe slikt. Kanskje noen kjenner til en slik statistikk? Til bussens forsvar så kjører en rutebuss mye saktere enn en personbil. Kraften som vil overføres til en passasjer ved en kollisjon er lavere enn samme kollisjon med en personbil. Fordi massen til bussen er mye større. Sjansen for fatale skader er mye mindre. Og med bruk av setebelte reduseres sjansen enda mer. Det er jo en risiko ved alt man gjør. Det skades jo barn i barnehager, så det er jo heller ikke et fullstendig trygt sted. 4
Arkana Skrevet 13. juni 2018 #13 Skrevet 13. juni 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Betyr jo ikke at det er trygt av den grunn? Anonymkode: 054bc...faf På tross av, det noen ser på som, inadekvat sikring i buss er det svært uvanlig at noen blir alvorlig skadet eller dør i bussulykker i Norge. Så du må jo gjerne mene at det ikke er trygt, men sannsynligheten for at noe skjer er svært liten. Statistisk sett er det sannsynligvis langt farligere å gå til skolen enn å ta buss. Å la være å ta buss med barnet sitt fordi man mener det er utrygt er hysteri. Endret 13. juni 2018 av Arkana 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #14 Skrevet 13. juni 2018 Jeg synes man har bikket grensen til hysteri hvis man ikke kan ta rutebuss uten bilstol. Å ikke kunne ta bussen som voksen heller hvis ikke bussen har belter er like hysterisk. Jeg forutsetter riktignok nå at vi snakker om rutebusser, og ikke langdistanse busser el Jeg har busset daglig til skole og studiested i mange år, og har aldri sett noen ta med seg barnesete på bussen. På bybussene her jeg bor er det stort sett ikke setebelter heller. Alvorlige ulykker på bybusser er svært sjelden. Det er mye vi gjør i hverdagen hvor sannsynligheten for skade eller dødsfall er vesentlig høyere enn ved å ta bussen. I det lange løp når ungene blir litt større, hvor lenge skal man nekte dem å ta bussen? Dette kommer selvsagt litt ann på hvor man bor i landet. Men jeg klarer ikke se for meg annet enn at det vil være svært begrensende hvis man aldri kan ta en buss uten barnesete (el barnesete når man ble eldre), selv på kortere turer. Kjører man rundt på ungene i enhver sammenheng? Nekter dem å bli med på diverse aktiviteter med skole, idrett osv hvis det innebærer å bli busset et eller annet sted? Aldri kunne dra på en ferietur som innebærer å ta en buss til/fra flyplass? Eller kanskje en hopp av/hopp på buss? Folk må selvsagt ikke ta større risiko enn man er komfortabel med. Men, hvis man som voksen ikke kan ta en 2-minutters busstur uten setebelte lurer jeg på hvilke andre ring man ikke gjør. Anonymkode: 99ba3...081 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #15 Skrevet 13. juni 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen vår tar ikke buss med ungene pga for dårlig sikring, noe jeg er veldig glad for! Ulykken kan like gjerne skje på en busstur, skaden av å sitte for dårlig sikret er like stor som i en bil. Anonymkode: bd397...d33 Så du mener det er et bedre alternativ at barna må være i gåavstand til barnehagen i samfulle fem barnehageår? Ikke enig, jeg er glad for at barnehagen av og til tar med barna på turer selv om de ikke bukserer 15 bilstoler med på bybussen her vi bor. Enig med siste taler, dette grenser mot hysteri. Hva gjør dere når barna skal ut i trafikken på egenhånd, det er jo langt farligere å gå til skolen selv (eller sykle, som mange unger insisterer på med tiden)? Kontrasten mellom småbarns- og storebarnsverdenen blir nesten komisk stor til tider, det går ikke an å komme ned i 0,0% risiko for noe som helst, selv om det ideelt sett skulle være slik. Forresten var det en innmari trist sak for noen år tilbake der en femåring satte en pølsebit i halsen og døde. Noen som husker den? Er det egentlig trygt å servere barn pølser? Burde vi finmose dem til de blir konfirmert? Verden er et farlig sted, men så lenge man tar fornuftige forholdsregler i skjæringspunktet mellom det ideelle og det praktiske får det faktisk være godt nok. Anonymkode: ab4e9...034 9
Honey Dew Skrevet 13. juni 2018 #16 Skrevet 13. juni 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes man har bikket grensen til hysteri hvis man ikke kan ta rutebuss uten bilstol. Å ikke kunne ta bussen som voksen heller hvis ikke bussen har belter er like hysterisk. Jeg forutsetter riktignok nå at vi snakker om rutebusser, og ikke langdistanse busser el Jeg har busset daglig til skole og studiested i mange år, og har aldri sett noen ta med seg barnesete på bussen. På bybussene her jeg bor er det stort sett ikke setebelter heller. Alvorlige ulykker på bybusser er svært sjelden. Det er mye vi gjør i hverdagen hvor sannsynligheten for skade eller dødsfall er vesentlig høyere enn ved å ta bussen. I det lange løp når ungene blir litt større, hvor lenge skal man nekte dem å ta bussen? Dette kommer selvsagt litt ann på hvor man bor i landet. Men jeg klarer ikke se for meg annet enn at det vil være svært begrensende hvis man aldri kan ta en buss uten barnesete (el barnesete når man ble eldre), selv på kortere turer. Kjører man rundt på ungene i enhver sammenheng? Nekter dem å bli med på diverse aktiviteter med skole, idrett osv hvis det innebærer å bli busset et eller annet sted? Aldri kunne dra på en ferietur som innebærer å ta en buss til/fra flyplass? Eller kanskje en hopp av/hopp på buss? Folk må selvsagt ikke ta større risiko enn man er komfortabel med. Men, hvis man som voksen ikke kan ta en 2-minutters busstur uten setebelte lurer jeg på hvilke andre ring man ikke gjør. Anonymkode: 99ba3...081 Enig
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #17 Skrevet 13. juni 2018 8 timer siden, atropos skrev: Barnet mitt får ta bussen med bhg, men de tar ikke ofte buss. Kanskje bare et par ganger i året. Da bruker de bussens egne belter. (Topunkt) To-punkt er grisefarlig. All belastning på bekken. Større sleng på brystregion og ryggsøyle. Uansett hvor ofte eller hvor sjeldent du tar bussen kan du kollidere. Jeg driter i hva voksne gjør, men jeg bryr meg om hvilke valg voksne tar på barns vegne. Anonymkode: 9a34d...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #18 Skrevet 14. juni 2018 Jeg har aldri tatt med noe sete eller sett noen andre gjøre det noensinne og bor i Oslo og bruker buss til daglig. Selvfølgelig har barna mine tatt buss og trikk med bhg og skole. Dette er ingen brannfakkel for meg, å sikre seg mot at en fireåring skal bli livstruende skadet på 20-bussen er rent hysteri og unødvendig kompliserende. Stakkars barn. Huskene eller trappa i selve barnehagen er farligere. Og livet. Man kan dø av det. Anonymkode: 6ec8b...83d 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #19 Skrevet 14. juni 2018 10 timer siden, stan skrev: Litt interessant er jo hvor stor risikoen er. Jeg prøvde å finne noen tall over antall skadde som reiser med buss. Men jeg fant ikke noe slikt. Kanskje noen kjenner til en slik statistikk? Til bussens forsvar så kjører en rutebuss mye saktere enn en personbil. Kraften som vil overføres til en passasjer ved en kollisjon er lavere enn samme kollisjon med en personbil. Fordi massen til bussen er mye større. Sjansen for fatale skader er mye mindre. Og med bruk av setebelte reduseres sjansen enda mer. Det er jo en risiko ved alt man gjør. Det skades jo barn i barnehager, så det er jo heller ikke et fullstendig trygt sted. Det er farlig å leve. Anonymkode: 1195a...5d7
stan Skrevet 14. juni 2018 #20 Skrevet 14. juni 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er farlig å leve. Anonymkode: 1195a...5d7 Ja, de fleste dør av det til sist. Så poenget er vel å fylle livet med noe meningsfylt. Kanskje det er farligere å ta bussen enn å være hjemme, men livet blir kanskje litt mer interessant takket være bussturen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå